Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.02.2010, 10:49
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Tunget sinne Nivaan pari kappaletta vaikka optimoita rinnan niin pakkasella riittää virtaa semmoisiin oooooiiikein piiiiitkiiiin startteihin jos tarvetta on. Jos vielä malttaa vaihtaa tulpat pyörijän virranjakajankannen ja viilaa kärjet niin tulipuoli on taatusti iskussa.

Tulevaisuuden visioista sen verran että mahdollisesti ne 30 vuotta kestävät "akut" tai paremminkin virtalähteet ovat erittäin hyvä vaihtoehto auton energianlähteeksi, niitä käsittääkseni lähiaikoina tarjotaan esim. kannettaviin tietokoneisiin.

Olisi aika kiva juttu kun ostaa uuden auton mitä ei tartteisi paljoo tankkailla.

Toisaalta onhan ne öljy-yhtiöt ennenkin ostelleet kaikenlaisia mielenkiintoisia patentteja kassakaappiin märkänemään.

Tossa ainakin 1 linkki ko.juttuun http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uut...icle136336.ece

Beetajännitteinen kannettavan akku kestää 30 vuotta



Beetajännitteiset patterit tulevat kauppojen hyllyille kolmen vuoden sisällä, kertoo Next Energy News -verkkolehti.

Yhdysvaltojen ilmavoimien tutkimuslaboratorion rahoittamassa tutkimuksessa ollaan onnistuttu rakentamaan patteri, josta riittää virtaa kolmeksikymmeneksi vuodeksi. Huolimatta tutkimuksen rahoittajasta, ei tuote päädy siis ainoastaan sotilaskäyttöön.

Missouri-Columbian yliopistossa saavutettiin kaksi vuotta sitten ilmavoimien rahoituksella 20 vuotta kestävä patteri. Viime kesänä yliopistolla on tehty paljon tutkimusta galvaanisten kennojen valmistuksen saralla.
Beetajännitteen toiminta

Beetajännitteinen patteri rakentuu puolijohteista ja radioisotoopeista, mitkä toimivat energianlähteenä. Isotoopin kemiallista luonnetta uutinen ei kerro.

Neutronin hajoaminen protoniksi ja beetaelektroniksi synnyttää myötäesijännitteen puolijohteessa. Tämä tekee beetajännitteisestä kennosta tavallaan valojännitteistä- eli aurinkokennoa vastaavan.

Käytännössä elektronit irtautuvat alkuperäiseltä radaltaan puolijohteen kautta virtapiiriin tuottaen sähkövirtaa.
Onko taskussasi ydinreaktori?

Beetajännitteinen patteri on fysikaalisesti puhuen ydinkäyttöinen. Sen energia on peräisin atomin ytimestä eikä kemiallisista sidoksista. Kyse kuitenkaan ei ole ydinfissiosta kuten ydinvoimaloissa, eikä beetahajoamisessa synny vaarallista jätettä.

Patterit eivät siis ole vaarallisia, kun niiden varaus hupenee olemattomiin.

Hajoamisreaktio ei tuota yhtä suuria määriä lämpöä toisin kuin nykyiset litiumakut, joten mobiililaitteissa olisi yksi lämpöä tuottava komponentti vähemmän. Patteri voidaan rakentaa hyvinkin pieneksi ja ohkaiseksi, joten sitä voidaan hyödyntää muun muassa matkapuhelimissa ja kannettavissa tietokoneissa.
Rikkoutuminen on vaarallista

Beetapariston rikkoutuminen voi kuitenkin olla hyvin vaarallista. Vaikka laite ei synnytä radioaktiivista jätettä, energian tuottava aines itse on aktiivinen.

Ongelmaa ei ole niin kauan, kun pariston kuori kestää, sillä beetahiukkaset - eli atomiytimestä suurella nopeudella lähtevät elektronit - pysähtyvät täysin noin millimetrin paksuiseen alumiinikerrokseen. Kuoren rikkoutuessa laukun pohjalle kuitenkin joutuisi radioaktiivista mönjää.
Markkinat ovat vielä epäselvät

Kennon kuorien kierrätys- ja uudelleenkäyttömahdollisuus on vielä epäselvää. Samoin hämärän peitossa on myös beetajännitteen hyödyntäminen suurempaa virtaa vaativissa laitteissa kuten sähköautoissa.

Kysymysmerkkinä on myös beetajännitteisen patterin hinta. Halpa se ei tule olemaan, sillä tutkimuskulut täytyy kattaa myyntikatteilla.

Lisäksi pattereiden pieni menekki kasvattaa hintaa varmasti. Toki kysyntää vuosikymmeniä kestäville pattereille on. Toisaalta jos yksi AA-paristo kestää viikon, niiden kysyntä on 30-vuodessa 1 500-kertainen verrattuna beetajännitteiseen serkkuunsa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.02.2010, 12:36
IHKULAINEN:n Avatar
IHKULAINEN IHKULAINEN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.08.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 148
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Tunget sinne Nivaan pari kappaletta vaikka optimoita rinnan niin pakkasella riittää virtaa semmoisiin oooooiiikein piiiiitkiiiin startteihin jos tarvetta on. Jos vielä malttaa vaihtaa tulpat pyörijän virranjakajankannen ja viilaa kärjet niin tulipuoli on taatusti iskussa.
Nivassani on kyllä 2kpl 80ah akkua joista pitäisi irrota starttivirtaa 1400A. uudet tulpat, tulpanjohdot, suurtehopuola ja muut sytytysosat. Puolan latausajat on noin 8ms startatessa joten kipinä on riittävä. Moottorinohjauksesta huolehtii Megasquirt 2 v3 joten seokset, sytytysennakot ja puolan latausajat säädety (säädetään) niin että varmasti käynnistyy kelillä kuin kelillä. Niin ja moottorina on Fiatin 2litrainen "pystyTC" ja nelipisteruisku moottoripyörän läppärungoilla. Tarkotus ois vielä päivittää sytys hukkakipinäksi tai COP-sytkäksi, mutta tuskin mainittavaa vaikutusta jakajasytkään verrattuna.

Tää kondensaattorijuttu oli vaan tämmöstä "ciht-chattia". Tuskin koskaan olisi tarvetta toteuttaa omaan autoon, ellei sitten jostain saa edullisesti tarkoituksen mukaista superkonkkaa..

-sähköautot tulevat kyllä. Tekniikka on jo olemassa. Pitää saada vain kuluttajat innostumaan, niin markkinatalous hoitaa loput.
http://www.sahkoautot.fi/forum/c-224...nen-keskustelu

joku noista kelpais -> http://www.sahkoautot.fi/miksi:tehokas

edit: Valmettikin tekee sähköautoja Uudessa-kaupungissa, mutta niitä ei tule Suomen markkinoille johtuen Diesel-verosta :/
__________________
Niva- ei tarvitse katua

Viimeksi muokannut IHKULAINEN : 21.02.2010 12:41
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.02.2010, 14:30
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN Näytä viesti
Valmettikin tekee sähköautoja Uudessa-kaupungissa, mutta niitä ei tule Suomen markkinoille johtuen Diesel-verosta :/
Eipä tuo käyttövoimavero (ent. dieselvero) ole este sähköautojen myynnille. Samanpainoiset sähkö- ja dieselautot, samansuuruinen vero (alkavalta 100 kilolta 0,067€/pv). Täyssähköauton ajoneuvovero taas on 20€/vuosi. Eiköhän syy ole jossain muussa kuin käytön verotuksessa ettei niitä myydä suomessa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.02.2010, 15:45
IHKULAINEN:n Avatar
IHKULAINEN IHKULAINEN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.08.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 148
Perusasetus

"Valmet ei myy Th!nk:ä Suomessa koska ajoneuvoverojen ja diesel-veron takia siitä tulee liian kallis." -lukee sähköautot.fi -sivustolla. Varmaan osasyy ja toinen on että Suomessa ei ostopotentiaalia tarpeeksi?
__________________
Niva- ei tarvitse katua
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.02.2010, 16:17
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN Näytä viesti
"Valmet ei myy Th!nk:ä Suomessa koska ajoneuvoverojen ja diesel-veron takia siitä tulee liian kallis." -lukee sähköautot.fi -sivustolla. Varmaan osasyy ja toinen on että Suomessa ei ostopotentiaalia tarpeeksi?
Veikkaan tuota potentiaalisen ostajakunnan puutetta. Ovat kuitenkin kohtalaisen arvokkaita autoja.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.02.2010, 16:44
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ja nättiä olis näillä -25..-35 keleillä lähteä herättelemään sitä sähköautoa lumihangesta, eli nykytekniikka ei tänne meikäläisiin oloihin sovellu. Kapasiteetista häviää liikaa pakkasen takia, ja fossiilisia tarvii polttaa jokatapauksessa että sinne kabiiniin tule lämmintä.


Loppukaneettina amatöörien puuhastelua koko sähköautot, aihe on nyt vaan poliittisesti seksikäs, joten siitä kohkataan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeeppiin lisää virtaa. Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2007 12:25
Jokin syö virtaa .. Tontze Tekniikka & Jutustelu 17 26.07.2007 22:55
virtaa vinssiin Tekniikka & Jutustelu 6 01.11.2004 19:58
virtaa....? jv Tekniikka & Jutustelu 14 05.07.2004 06:16
Laptop+GPS, miten virtaa autosta ? Tekniikka & Jutustelu 18 23.06.2004 10:37


Sivu luotu: 09:26 (GMT +2).