Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2010, 14:51
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Kertokaas ny viisaat, kun toi ledi viä niin perkuleen vähän virtaa, niin mistä sitä lämpöä muodostuu?
Vai onko keksitty joku ikiliikkuja?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.02.2010, 08:49
Jussik:n Avatar
Jussik Jussik ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.07.05
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 132
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Kertokaas ny viisaat, kun toi ledi viä niin perkuleen vähän virtaa, niin mistä sitä lämpöä muodostuu?
Vai onko keksitty joku ikiliikkuja?

Ledihän kuluttaa juuri sen mitä lupaa, ongelma on että kaikki lämpö muodostuu piipalassa josta se pitää saada pois.
Driverit on toinen "ongelma", toi kaidoman ei kuulosta ihan parhaalta mahdolliselta, hakkurilla sais hyötysuhteen kohdalleen mutta hinta kertautuu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.02.2010, 15:04
Caddy:n Avatar
Caddy Caddy ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.09.07
Sijainti: Kuopio, Finland.
Viestit: 1.140
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jussik Näytä viesti
Ledihän kuluttaa juuri sen mitä lupaa, ongelma on että kaikki lämpö muodostuu piipalassa josta se pitää saada pois.
Driverit on toinen "ongelma", toi kaidoman ei kuulosta ihan parhaalta mahdolliselta, hakkurilla sais hyötysuhteen kohdalleen mutta hinta kertautuu.
Jo täällä olleiden linkkienkautta löytyy ohjeet hakkurin tekoon, osat ei montaa euroa maksa jos pysyy siis kolvi kädessä
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.03.2010, 21:05
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Mitenkähän tulis p7 ledi kestämään pelkällä vastuksella ja jäähdytyksellä työvalon sisuksiin? Noita kaupallisia drivereita ei tunnu löytyvän mikä toimis kunnolla 12voltin järjestelmässä. Driverit on melkein kaikki suunniteltu toimimaan parhaiten jollain 6voltilla.
Toinen olis tietysti kun tekis teholähteen itse josta sais useammalle valolle syötön.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.03.2010, 23:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Led:n virta


Noin ympäristi pyöreästi elektroniikan komponentti Led:n kirkkautta ohjataan nimenomaan virralla(esim 20-50 mA),
Ja ledeissä on kynnysjännite (1,7V-3,xV),millä ne yleensä alkaa valaista.

Ja nuo suurteho LED kaipaa käytännössä ohjainpiirin: esimerkiksi jos led kaipaa 3,15V ja 2800mA niin silloin
tilanne on tuo: ohjainpiirin pitää ruokkia tuota LED-eläintä juuri noin. (paitsi pieniä lämpötilakorjauksia....)

ja sitten se kaikkein ikävin piirre: kun led:n (raja)-pinta lämpenee yli määrätyn, silloin sen kestoikä lyhenee, tai jopa romahtaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.03.2010, 16:33
tume22 tume22 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: Pohjois-savo
Viestit: 158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samisami2 Näytä viesti
Mitenkähän tulis p7 ledi kestämään pelkällä vastuksella ja jäähdytyksellä työvalon sisuksiin? Noita kaupallisia drivereita ei tunnu löytyvän mikä toimis kunnolla 12voltin järjestelmässä. Driverit on melkein kaikki suunniteltu toimimaan parhaiten jollain 6voltilla.
Toinen olis tietysti kun tekis teholähteen itse josta sais useammalle valolle syötön.
kaupallisia drivereita/konverttereita saa esim saksasta josta itse tilasin: http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=201981

tuo toimii ihan asiallisesti kahdella p7:lla auton jännitteellä, nyt vaan siihen tuli joku ongelma eikä suostunut syttymään, voi olla kosteudella osuutta asiaan koska piirilevyllä ei ole minkäänlaista suojalakkaa, sisällä lämpimässä aikansa oltuaan se heräsi taas henkiin, eli varmaan joku suojalakka ois kovasana.

tuo ei juurikaan lämpiä ja on todella pienikokoinen ja hyötysuhde kohtuuhyvä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.09.2010, 16:29
miska88 miska88 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 19.09.10
Sijainti: alajärvi/seinäjoki
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tume22 Näytä viesti
kaupallisia drivereita/konverttereita saa esim saksasta josta itse tilasin: http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=201981

tuo toimii ihan asiallisesti kahdella p7:lla auton jännitteellä, nyt vaan siihen tuli joku ongelma eikä suostunut syttymään, voi olla kosteudella osuutta asiaan koska piirilevyllä ei ole minkäänlaista suojalakkaa, sisällä lämpimässä aikansa oltuaan se heräsi taas henkiin, eli varmaan joku suojalakka ois kovasana.

tuo ei juurikaan lämpiä ja on todella pienikokoinen ja hyötysuhde kohtuuhyvä.
Terve. Onko sulla minkälaisessa käytössä nuo kaks pee seiskaa? Ite oon haaveillu led lisävaloista nokalle, mutta jos laittaa kaks kappaletta noita pee seiskoja niin riittääköhän valoteho kuinka, vai pitäiskö laittaa samantien kaks per lamppu.. Eikä kans oikeen oo noista drivereistä hajua että minkälainen pitäis olla jos syöttöjännite on noin 14 volttia ja sitte kaks taikka neljä lediä.. Sulla kun tuntuu homma olevan hallussa niin osaisitko neuvoa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.09.2010, 21:57
tume22 tume22 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: Pohjois-savo
Viestit: 158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miska88 Näytä viesti
Terve. Onko sulla minkälaisessa käytössä nuo kaks pee seiskaa? Ite oon haaveillu led lisävaloista nokalle, mutta jos laittaa kaks kappaletta noita pee seiskoja niin riittääköhän valoteho kuinka, vai pitäiskö laittaa samantien kaks per lamppu.. Eikä kans oikeen oo noista drivereistä hajua että minkälainen pitäis olla jos syöttöjännite on noin 14 volttia ja sitte kaks taikka neljä lediä.. Sulla kun tuntuu homma olevan hallussa niin osaisitko neuvoa?
minulla oli autossa upotettuna nordic n25 umpiohin työvaloina, tosin ei enää koska löysin toimivia valmiita kohtuuhintaan ulkomailta.
meinaatko lisäpitkiin ledejä? jos niin voi tulla ongelma että miten saat ledin tarpeeksi "syvälle" umpion sisään hajoittamatta heijastinta. eikä se siltikään toimi kunnolla, työvalossa ihan eri homma kun valon ei tarvi näyttää kauaksi ja pienellä "vääristymällä" ei ole merkitystä. ledi kun ei säteile lähellekkään niin laajassa kulmassa kun hehkupoltin tai xenoni.

siinähän se driverin linkki oli. se toimii auton jännitteellä kahdella p7:lla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
etupuskurin rakentelua diakka Tekniikka & Jutustelu 1 01.01.2010 20:56
hj-60 soa. yms... rakentelua Jani E Tekniikka & Jutustelu 65 21.01.2008 19:10
Puskurin rakentelua XJ:hin.. Timo_L Tekniikka & Jutustelu 19 31.03.2007 01:40
Viikonloppu rakentelua Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 5 29.10.2003 07:39
Rakentelua paapu Tekniikka & Jutustelu 0 15.08.2003 09:09


Sivu luotu: 13:29 (GMT +2).