![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Täs perhees on ollut D-max nyt kaks vuotta. Neliveto ja hias puoli menee aina päälle, mut ei just niin kuin manuaalissa sanotaan. Elikkä takavedolta aina ensin nelivedolle jo ajon aikana. Painaa 4H -nappia ja ajelee menemään, välttää kovaa veätystä tai moottori jarrutusta. Voi kiihdyttää normaalisti ja yleensä kytkeytyy kun vaihtaa vaihdetta eli veto katkeaa hetkeksi. Jos vilkuttaa tasaisessa ajossa jonkin aikaa, niin löysää kaasun sekunniksi niin menee päälle. Tämän jälkeen 4H->4L. Nyt auto seis ja painaa 4L-nappia. Vilkuttaa tiheään 4L-valoa mittariataulussa - odotetaan pari-kolme sekuntia ja painetaan 4L-nappia uudestaan. Nyt alkaa vilkuttaa harvempaan ja hias puoli kytkeytyy noin sekunnin kuluttua. Kerta painallus ei siis läheskään aina hiasta puolta kytke ja 4H jää päälle ilman uusinta painallusta. Uusinta painallus siis hetken päästä, heti jos painaa uudestaan niin vilkuttaa vaan tiheäst, eikä välttämättä kytke. Kytkennät aina järjestyksessä 2H -> 4H -> 4L (kaksipainallusta) ja pois kytkentä käänteisesti 4L -> 4H (kaksi painallusta) -> 2H. Toimii kuin junan vessa, mutta ei haise niin pahalle. ![]() Ite laitan 4H:n päälle kun käännän tieltä pois ja tarpeen vaatiessa seis ja 4L päälle. Jos ajaa kiinni takapotkuna, niin voi vaatia pientä liikuttamisen yritystä, että saa 2H -> 4H päälle. Tämän jälkeen 4L menee kaksoispainalluksella varmasti päälle auton seistessä. Itselläni on 2,5 koneella ja nyt boksin kanssa antaa ulos sen mitä 3,0 D tehtaan jäljiltä, eli 160 hv. 3 - litrasesta saapi tarvittaessa 190-200 hv. Toki enempi on aina parempi. Liikkeelle lähtöön tuli myös lisää vääntöä kun boksitti. Nyt Isuzu on täysin eri planeetalla liikkeelle lähdössä esim. hengenttömään Rangeriin verrattuna. ARB kotiutui D-maxiin viime kesänä ja nyt on lukko etu- ja takapäässä, eli se siitä lukottomuudesta.. Isuzu hävisi TM- vertailussa Hiluxille juuri huonon kitkalukon ansiosta, joten päivitys on paikallaan. Kettingit on talvea varten olemassa ja lisää tuningia on tulossa, mm korkeuden säätö järjestelmä. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kuinka muuten tuo pinnoite josta oli aiemmin puhetta mahtaa kestää öljyä?
Jep tuo on pakko myöntää, että rangeri oli joskus uudempana melko laiska ja alakierrosten sitkeys onnetonta. Tämä on onneksi jo taakse jäänyttä tuon rangerin kohdalla. Kuinka muuten tuo lavan pinnoita, josta ylempänä juttua, kestää esim. öljyä tai polttoöljyä? Osaako muuten joku kertoa että kenen tekele tuo Isuzun moottorinohjaus elektroniikka on ja onko siinä vnt ahdin? Viimeksi muokannut gikseri : 25.01.2010 12:16 |
#3
|
|||
|
|||
![]() x-liner
Mulla on dodge ram -06 jossa on x-liner merkkinen mömmösuojaus lavalla, tuntuu tosi pätevältä. Kerros noin 5mm paksu kumimainen musta "massamainen" telattu kerhea pinta. Lämpimässä tosi hyvä ja joustava, talvella tosin kova ja ainakin muovilaatikoille liukas vrt muovikaukalo. Tuntuu hyvältä suojaukselta, ei ole mistään irtoillut, eikä mikään kemikaalikaan vielä pystynyt sitä sulattamaan. Suosittelen
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mitä muuten tuli maksamaan nuo lukot ja miten ne on toteutettu? Siis lähinnä kiinnostaa, että mitä kaikkea piti vaihtaa. Missä lastutit ja mitä siitä piti maksella? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Alkuperäinen tasauspyörästö korvataan ARB:n tekemällä, jossa on kytkettävä lukko. Kytkentä tapahtuu paineilmalla. Kompura on oikean lokasuojan päällä konepellin alla (siinä oli pari kierrereikää oikealla jaolla valmiiksi). Lukkoja käytetään kojetaulussa olevilla napeilla (3 kpl). Kaikki osat ja tarvikkeet tuli paketissa mukana. Tilasin paketin cros4wd:ltä ja maksoi 2000 euroa. Lisäksi laitoin uudet poskilaakerit, kun ei ollut sopivaa ulosvetäjää alkuperäisten laakereiden irroitukseen. Laakerit, tiivisteliimat ja täyssynteettiset öljyt maksoi 200 euroa. Matti Cros4wd:ltä autteli kun en lontoota ymmärtänyt ja oli pikku probleemia.
Itte laittelin paikallaan sepelipihalla maaten ja aikaa meni enskertalaiselta lukon asentajalta noin 30 tuntia. Perälukko on helppo laittaa uudehkoon autoon, kun pultit ei ole vielä ruostuneet kiinni ja on jäykkä akseli takana. Keula oli selvästi työläämpi, risumalli kun on. Tarkasti otettuna viritys ei ole lastu, vaan digi tuning. Boksin tekijöitä on monia ja hintojakin on eriä. Mulla on Promotech (ruottalaanen), joka makso veroineen 480 euroa. Asennus on plug in play, kesti kolme minuuttia ja tarvittaessa (esim. katsastus) sen saa pois käytöstä yhtä helposti. Plussa mallin modulia voi lisäksi ohjelmoida jos random ohjelma ei pelaa omassa autossa. Itse asiassa itelläkin auto on pääasiassa maantie käytössä (töissä kulkua ja joskus työmaalla ajoa). Kesällä kuskataan sitten pahvilaatikoita. Elokuusta-Joulukuuhun ajellaan sitten kaikki kärrypolut ja mettärattorin jäljet mitä löytyy. Lumessa möyritään vielä sydän talvellakin elukoitten jälkiä ettien. Siksipä halusinkin/haluan autosta, että on mahdollisimman mukava maantie käytössä, mutta jolla lisävehkeet kytkettynä pääseekin johonkin. Renkaat tosin pitää jatkossa vaihtaa varmaan 3 kertaa vuodessa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Minkä takia meinaat renkaat alkaa vaihtamaan kolme kertaa vuodessa?
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
No yksi asia johtaa toiseen ja se sitten kolmanteen.. Olen pohtinut (ja täällä foorumilla kysellyt), mikä olis hyvä yleisrengas lumettomaan aikaan. Kaikki tuntu olevan huonoja kompromissejä. Nyt on päässä, että kaksi rengas kertaa ei täytä vielä tarvetta. Nykyisiin talvirenkaisiin olen tyytyväinen, mutta kesärenkaat on alkuperäiset (Bridgestone H/T Dueler 245/70-16). Niillä pääsee pikitietä, muttei juuri muuten. Syksyn jahdeissa pitää aina vetää kettinkiä päälle, jos meinaa hieman liejukkoa näyttää. Eli syksyksi karkeammat rattaat esim. Hankook MT03 265/70-16. Menevät alkuperäisille vanteille ja ovat laillisetkin vieläpä. Testien mukaan pääsis jo johonkin. No nuilla ei sitten jaksa huhtikuusta- elokuuhun jyrryyttää vaan sille ajalle sais olla ihan omat rattaat ja ne sais olla sitten täydelliset pikitiekäyttöön. Mietinnässä ja hintakyselyssä vielä, että mitkä ovat, yksi esim. Hankook RH06 265/50-20. Sarja maksaa jotain 2500 euroa, joten katellaan vielä.. Vannekoko on maksimissaan, että tulis jämäkkyyttä lisää. Korkeat kummit kun tuo hallitsematonta joustoa. Näiden yhteydessä sitten laskettu ja jäykistetty alusta ja LOL isuzusta tuli kuin henkilöauto.. Menikö ulalle??
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ei ollenkaan.
Ite myös katsellut tuollaisia 20" rengas/vanne paketteja rangerin alle... On vaan aika arvokkaita. Kuinka paljon tuollainen mahtaa painaa enemmän kuin perus 245/70-16 paketti aluvanteella. Ainakin aikoinaan kun oli D4D 102hp Hiacessa 255/35-20 rengaspaketti, niin nousi kulutus noin 2litraa/100km vakioon verrattuna ja veteli joka suuntaa urissa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä painoa, mutta arvaisin, että ei se paino kulutusta nosta. Painaahan tuo kumikin ja melko paljonkin. Voipi olla sopivalla vanteella, että paino jopa laskee alkuperäisestä. Toki voi noustakki, jos on raskastekonen vanne. Veikkaan että hiacessa levennyt rengaskoko ja vierintävastuksen kasvu nostivat kulutusta. Melko paljon kylläkin.
![]() Mulla on nyt talvirenkaiden offsetti 35 ulompana kuin vakiovanteilla. Eli raideleveys on 70 mm suurempi. En ole havainnut vetelyjä tienpäällä (sen enempää mitä muutenkaan). Voi johtua myös kapeasta renkaasta. Mutta lumisilla mettäteillä ei sovi kenenkään vanhoihin uriin tai jos minä työnnän uran, niin ei kukaan voi tulla perässä samaa jälkeä. Yhtä puolelta toiselle hyökymistä.. ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Omia kokemuksia
En suosittele. Meillä 2013 mallin D-max Space cab. Ajotietokoneen kulutusmittari ei ole toiminut oikein uudesta asti. Asiakasta tuo ei ole haitannut, ja merkkikorjaamo sanoi että työläs ja kallis korjata. Mutta nyt tämän jarruepisodin jälkeen, maahantuoja korjaa sen!!! Kun autossa on takuu jäljellä. 2014 auto ajettu n 30tkm. Taka-akselin stefat petti ja öljyt jarruille. Tämä korjattiin takuuseen. Nyt auto 2 vuotta vanha ajettu 53tkm. Etujarrut alkoi pitämään rohinaa. Auto merkkikorjaamolle, sisemmät jarrupalat täysin loppu. Ulommat palat kulutuspintaa 5-6mm. Maahantuojan mielestä jarrut ovat kestäneet hyvin kun on jo 53tkm mittarissa. Ja tämä on normaalia kulumista. Toimiiko liut niinkuin pitää??? VASTAUS EI. No eipä siinä auto seisoi 2 viikkoa merkkikorjaamon pihassa, sitten saivat osia. Jälleen maahantuoja otti kantaa, tämä on normaalia että osia joutuu odottaa, ja mitään korvauksia tästä on turha ruinata. Sitten autoa haettaessa merkkikorjaamolta jarruremontista, sanoivat asiakkaalle että tuskin tulee edes laskua. Kun asiasta ollut asiakkaalle jo pitkä odotus ja tästä johtuen paljon vaivaa, ja näin toispuoleisesti kuluneet jarrutkin kyseessä. Menee muutama päivä, odottaa merkkikorjaamon lasku postilaatikossa. Jarrujen vaihtotyö a 90€/H, laskutus 2 tuntia 180€. Jarrulevyt 408€. Jarrupalat 103€. YHT691€. Kävin korjaamolla ja vaadin vanhat jarrulevyt ja palat iselleni. Nehän oli jo romulavalla ollut yli viikon. Kyllähän ne pikin hampain sieltä kaivo, ja saimme vanhat osat mukaan (näistä tulee valokuvat myös tänne). Jakakaa tämä joka paikassa kiitos. Asiasta TULEE nettiin lisätietoa valokuvien kera. Ja laittakaa lisää tietoa, jos jollain vikoja Isuzussa. Täytyyhän kuluttajien tietää kuinka hyviä autoja nämä ovat.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Sinulla on siellä ajotietokoneessa kenties mitta-asteikko väärin, jos hetkellisen kulutuksen näyttää liian isoksi? 1L/km vai 1L/100km niin kuin kuuluisi olla?
Aika paljon tuntuu riesaa olevan, jota kyllä ihmettelen. Täälläpäin noita uudempi korisia liikkuu ehkä parikymmentä kappaletta tai vähän yli, eikä ole pitänyt tehdä kuin ehkä pari takuuanomusta. Tähän en laskenut mukaan dpf-kampanjaa, joka on kaiketi tehty myös sinun autoosi? Paskempi homma jos on sattunut se niin sanottu "maanantai kappale" kohdalle ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuosta dpf hommasta kun puhuin, niin noihin on varmaan pitänyt kaikkiin tuon ikäisiin tehdä päivitys hiukkasloukun jatkuvan regeneroinnin takia. Moottorinohjainlaitteeseen ajettiin uusi päivitetty softa, öljyn mittatikku vaihdettiin uuteen ja öljymäärä säädettiin oikein. Oikea öljytilavuus on tuohon uudempaan D-Maxiin on 7-7,3L. Edit: Pyyhin pois huonosti selitetyn ohjeen kulutuslukeman muuttamisesta. Laitan uuden alle kuvien kera. Viimeksi muokannut kenppi : 17.11.2015 16:57 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Maahantuoja?Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Isuzu Motor Finland Oy. Samassa yhteydessä kuin Suzuki, Hyundai, Renault ja Dacia.
Ihanko maahantuojan toiminta ollut paskaa, vai jälleenmyyjän? Ainakin omasta mielestä maahantuojan toiminta on ollut hyvällä tasolla tämän muutaman vuoden aikana, jona olen itse näiden vehkeiden kanssa toiminut. ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#17
|
|||
|
|||
![]()
Tuli kans tällä viikolla tilattua itelle uus Isuzun doublecabbi, kun oli niin hyvä tarjous (joku 100-vuotis tarjous)
![]() ![]()
__________________
No mä nyt vaan oon sellanen! Päästelen suustani mitä sattuu! Viimeksi muokannut Kris : 18.09.2016 15:31 |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Mimmonen jobi näihin on tuo korikorotus tehdä? Etutolppien yläpäähän korotuspalat ja taakse myös jousiin? Jarruletkut varmaan myös pitää pidemmät vaihtaa?
__________________
No mä nyt vaan oon sellanen! Päästelen suustani mitä sattuu! Viimeksi muokannut Kris : 25.09.2016 19:23 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Käyttökokemuksia Superwinch X9 vinssistä? | Oskari | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 18.07.2008 14:21 |
Käyttökokemuksia smartcomgps softa? | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 17.09.2007 13:08 | |
LR Disco v8 käyttökokemuksia? | mauno | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 24.06.2007 22:00 |
käyttökokemuksia huoltoautosta?? | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 19.06.2005 07:22 | |
Käyttökokemuksia Wranglerista? | Nalle | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 27.12.2004 17:27 |