![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuon ikäisessä Maastoautossa saa jo vähän ollakkin käytön jälkiä... ![]() Käyt hakemassa Lentolan Honkkarista ison kuminuijan ja muutaman kg:n pajavasaran. Ne on alle kympin/kpl. Poika pitää pajavasaraa sen karmin mutkan kohdalla ja Mamma takoo moskulalla sen kumivasaran päälle. Välitarkistuksia kannattaa tehdä, ettei karmi mene liikaa ulospäin... ![]() Lopun hienosäädön voi sit tehdä vaikka siellä lasiliikkeessä, sitten kun vanha lasi on jo irrotettu pois paikaltaan. Toi puskuri oikenee ihan sellaisella 4tonnin vaijeritaljalla, joka maksaa samassa paikassa jotain alle 40€. Pätkä hinausköyttä tai -liinaa maksaa alle kympin. Köysi järeän puun ympärille ja talja puskurin ja köyden väliin. Sitten vaan taljalla kiristelee, kunnes puskuri on tullut riittävän paljon ulospäin (tai puu kaatuu). Hidas neliveto, käsijarru ja pakki päälle, niin auto pysyy paikoillaan. Jos ei pysy, niin tarvii laittaa toinen köysi taaksepäin johonkin tukevaan ankkuripisteeseen. Hätäsempi laittais vaan köyden puun ja puskurin väliin, pakki päälle ja varovasti kiristelee köyttä. Kovin äkäsiä nykäyksiä ei kannata antaa, ettei irtoo koko puskuri rungosta... ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Hehee!
Sitähän minä ensimmäisenä ehdotinkin, että kai sen lekalla saa oikaistua!
Tuulilasin vaihtaja oli kuitenkin eri m ieltä. Ekaksi poika meni viemään auton tuulilasin vaihtoon, siellä sanottiin että pitää oikoa. Robotilla. He eivät sitä voi suoristaa (lekalla). Jos se ei ole millin päälle suorassa niin uusi tuulillasi ei tule pysymään ehjänä? Siis miten niin muka???? Siitä poika sitten ampaisi kolarikorjaamokierrokselle autoa näyttämään, aikaa oli sen perjantain verran kun siirtokilvet olivat "voimassa" - ja sai niitä tähtitieteellisiä hinta-arvioita. Sitten kysyin veljeltäni, jos voisimme lainata hänen talliaan ja oikoa itse lekalla - mutta hän oli samaa mieltä että se on millin tarkkaan oikaistava robotilla tai muuten ei hyvä heilu. Jos täällä alkaa kuulua enenmmän mielipiteitä sen puolesta, että lekalla voi itsekin oikoa, niin sitten yritetään. Huomatkaa, että olen blondi ja voi ottaa vitsin myös totena ![]() ![]() Meille ei ole pääasia että kaikki on millilleen suorassa ja auto on naarmuton! Kunhan se liikkuu, käy ja kukkuu ja katsastusmies antaa leiman, niin aivan sama miltä näyttää ![]() Minna |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuulilasiliikkeet ei halua ottaa vastuuta niskoilleen, jos uusi lasi räpsähtää halki ensimmäisessä töyssyssä.
Kyllä ne myy sieltä ihan mukaankin tuulilasin, jos joku haluaa itse laittaa lasin paikalleen. Kannattaa vaan mainita lasia ostettaessa, että jätetään se asennuksen hinta pois. Yleensä hinnastoissa olevat hinnat on "asennettuna". Liimattu lasi ei vaadi ihan just millilleen suoraa alustaa, koska ne pienet heitot saa korjattua vähän paksummalla kerroksella tuulilasiliimaa. Lasia asennettaessa kannattaa tarkistaa, että sen nurkat eivät lepää auton koria vasten (lasi räksähtää rikki töyssyssä/kallisteluissa). Jos lasia kiertävät listat eivät kunnolla istu paikoilleen, niin ne voi yksinkertaisesti jättää pois kokonaan... ![]() Lasiin ja koriin kannattaa laittaa muutaman millin päähän maalarinteipillä rajaukset, niin saa nätisti fairyveteen kostutetulla sormella silotettua ne saumasta pursonneet liimat nätiksi. Ikäänkuin kumiseksi listaksi. Pinnat kannattaa ensin pyyhkiä puhtaaksi vaikka Isopropanolilla (polttoaineen jäänesto). Ainakin IKH:ssa myydään tuulilasin liimauspakkauksia työkaluineen, n. 40€uron hintaan. Liima on sellaisessa silikonituubin näköisessä pakkauksessa ja sitä voi pursottaa ihan silikonipuristimella. Noita pelkkiä liimatuubeja ja silikonipuristimia löytää kyllä ihan autotarvikeliikkeestä / marketeista / Motonet / Biltema. Muutama vuosi sitten laatuliiman hinta oli 18€. Mitään silikoneja/asennusliimoja ei saa tässä liimauksessa käyttää, ettei lasi lennä ensimmäisessä risteysjarrutuksessa edelläolevan niskaan. Ainakin Biltemassa oli sellaisia kahvalla varustettuja imukuppityökaluja lasin nostelemista varten. Liimattavaa pintaa ei paranisi hypistellä tuon liuottimella putsaamisen jälkeen, ettei sormista tule rasvaa, joka pilaa liiman tarttumiskyvyn. Asennusvaiheessa olisi hyvä olla 2-3 henkilöä, jotta lasi menisi kerralla oikeaan paikkaan. Liimattu lasi sais olla yön yli lämpimässä tallissa, jotta liima kovettuu kunnolla & lasi pysyy kiinni. Jos haluaa vielä varmistella, niin lasin ylä- ja alanurkkiin voi laittaa pätkät jotain listaa pop-niiteillä tai peltiruuveilla. Kaikki keinot on sallittuja, kun kyseessä on useamman satasen säästöt... ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuo puhdistus ja oikea liima on kaiken a&ö.
Muuten käy kuten eräässä vitarassa kallioportaassa. Mutis ihmetteli jotta pitääpä kojetaulu ihme natinaa. Natinan aiheuttaja olikin liimauksistaan irronnut tuulilasi.Syynä todennäköisesti rasva lasissa. Onneks irtos ihan ehjänä eikä pudonnut konepellille.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Voi swiddu,toivottavasti mulle ei ikinä eksy sinun "ammattitaidolla" korjaamaa autoa ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
joka ylittää reilusti koko auton arvon. Itse olen autoja & koneita korjannut jo vuosia, kun sinä itse vielä offailit omassa kakkavaipassasi... ![]() Tuon projektiosion tekstejä ja kuvia katsellessa näkee paljon "ammattitaitoisempiakin" korjauksia & kommentteja. Löytyy sieltä sinunkin "viisaita" kuvia & ohjeitasi. Ja rahansäästötoiveita vähän joka lähtöön. Noi listanpätkät eivät ole mitään pakollisia lisävarusteita, kyllä se ruutu vakioautossa paikallaan pysyy muutenkin. Itse olen noilla kilpureilla kieriskellyt takavuosina enemmänkin ja niissä tarvii röykkyytyksen takia olla vähän lisävarmistuksia, jotta lasi ei lennä itsestään pihalle. Joskus kannattaa edes yrittää antaa asialliselta kuulostavia ohjeita, vaikka ne autot joidenkin mielestä pitäisi kuljettaa Heidän asiantuntevaan korjaamoonsa... ![]() Annappas itse oma näkemyksesi "ammattitaitoisesta" korjaamisestasi tämän hintaluokan käyttöautoon, jolla todennäköisesti nyt mennään myös sinne maastoonkin harjoittelemaan, kun ei enää tarvii sääliä muutamaa naarmua. Tässä tassillinen herneitä... ![]() ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mikäs sen parempi korjaamo lantikalle kuin Ahosen Antin Offroadpaja, sijaitsee Turussa MUTTAMUTTA:
sivutoimipiste Tampereen suunnalla: http://www.offroadpaja.fi/yhteys_tre.htm kannattanee ainakin kysyä, ja kertoa nuo em. asiat p.s. äläpä päästä poikaa uudehkon Ladan ostoon...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ammattikoululle jos sen auton saat heti sisään niin voi olla ennen kesälomia valmis (ehkä).
Seuraavaan pojan autoon sitten kasko.. ![]() |
#9
|
||||||
|
||||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ja mitä olen ymmärtänyt,tässä on kyseessä kumminkin käyttöauto,eikä mikään metsässä paskaksi pieksettävä hardcore maastoauto. Lainaus:
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Hehee... Onpas täällä taas kädettömiä neuvonantajia paljon liikkeellä...
![]() Pitäis päinvastoin kannustaa omatoimiseen korjaamiseen ja oman maalaisjärjen käyttöön. Kumivasara ja moskula on oikeesti hyvä lääke moneen paikkaan. Ei aina tarvii mennä kalliisiin erikoiskorjaamoihin. Tietysti se on useimmille ainut vaihtoehto, mutta kuten Minde on tuossa ylempänä itsekin todennut, että hinnat tuntuu kohtuuttomilta pienen painuman oikaisuun verrattuna. Niin ne kyllä ovatkin, ja näin lama-aikana on hyvä rokottaa lisää, jotta työllisyys säilyy peltikorjaamoilla. Nythän on niiden sesonkiaika ... ![]() Ja Mindelle: Vaikka nää äijät täällä poraa ja pieksee suutansa, niin ei ne silti välttämättä pahaa tarkoita. Hyvällä huumorintajulla pärjää pitkälle... ![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Pojat pojat!
Älkää nyt riitelemään alkako! Jokainen taaplaa autonsa kuntoon parhaansa mukaan! Ja kaikki vinkit, neuvot, ohjeet, lataan korvan taakse muistiin! Kaikki!
Sen takia minä aloin kyselemään edullista tapaa korjata auto, koska on aivan turha maksaa auton hintaa muutaman sentin oikomisesta. Hyvä autohan tuo Lantikka on, ei siitä raaskisi luopua yhden männyn tähden. Turvallinen tuollaisen 20 v nuorukaisen ajaa. Minun auto olisi ollut puoliksi rusina jos olisin samalla tavalla osunut siihen puuhun, sitä en tiedä missä kunnossa olisin itse ollut. Ammattikoululla eivät ota tälle kaudelle kokonaista autoa, osia olisivat voineet korjata. Nurkat ovat täynnä autoja. Soitin ammatilliseen kurssikeskukseen ja palaamme huomenissa uudelleen aiheeseen. Toivonkipinä? Kaikkein parasta olisi, jos poika voisi olla siinä touhussa mukana ja oppia jotakin. Siitä lähtien kun sain kortin ja auton, niin kaikki remontit tein yhdessä isän kanssa. Sitä autoa ei vain viety korjattavaksi hänelle ja lähdetty menemään, isä pakotti auttamaan remontissa. Kiitos siitä, opin paljon. Tien päällä ei ole mennyt sormi suuhun, yleensä on auto saatu liikkeelle. Peltihommia en ole koskaan tehnyt ja mielelläni kuuntelenkin, mitä konkareilla on antaa neuvoja. Muutamaan vuoteen en ole päässyt enää korjaushommiin, isä on vanha ja autoni uudempi. Tuossa olikin jo vähän vinkkiä siihen oikomiseen ja lasinvaihtoon - jos ei muuten meinaa onnistua niin sitten on tehtävä itte tai myytävä Lantikka osiksi. Kannatan, että ensin yritetään itse korjata. Siis jos ei nää hinnat tästä halpene ![]() Minna |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Edullista putkea PK-seudulta? | Morjenz | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.09.2008 12:45 |
Mistäs Tampereen seudulta heittokelloo | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 29.01.2007 19:21 |
Jarrurumpujen sorvaamo PK-seudulta? | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 02.02.2006 06:23 |
Kartaani pajaa Tampereen seudulta | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.11.2005 21:13 |
Mistä paineilmavehkeitä PK-seudulta? | JF | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 21.09.2004 12:05 |