Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu
Asiaahan tämä on. Itsekin olen oman paikkani keskeltä metsää valinnut, eikä minua tänne ole kukaan pakottanut. Itse mainitsin tuosta "susi joutaa korpeen ja sen pitää pelätä", mutta itse en ainakaan tarkoita sillä sen elin alueen valtaamista kokonaan. Kyllä tänne mahtuu elämään niin sudet, kuin ihmisetkin. Pitäisi vain löytää sopiva tasapaino; sekä ihmisten, että eläinten määrää ajatellen. Ja se, että pelkään koirieni puolesta, tarkoittaa niistä huolehtimista niin, etteivät ne joudu suden hampaisiin. En minä niitä susia sen takia ala tappaa.
Joku tuossa mainitsi tuosta, että tilanne on ihan ok, niin miksi niitä pitäisi saada. En jaksa uskoa, että ilman ihmisen helpottamaa ruuan saantia susikanta juurikaan tällä alueella enää kasvaa luonnollisissa oloissa. Ei sitä sapuskaa susillekaan loputtomasti ole. Heikot sortuu jne.
|
Ylläoleva teksti hemmetin asiallista.
Niin, siitä tasapainon laskemisesta, toteutuksesta ja vartioinnistahan ne jotkut saa ihan palkkaakin.
Jos susia pyörii liikaa ihmisten ilmoilla, niin onhan siihenkin monia eri syitä.
Voi olla metsästetty liikaa jotain tiettyä elukkaa jonain vuonna, liian ankara talvi niinkuin nyt ja vaikka
mitä muuta.
Juurikin se tasapainon löytäminen on asian ydin tässäkin.
Ihminen tuntuu liian usein yrittävän löytää tasapainoa luonnolle, eikä itselleen luonnossa.
edittiä: ja onhan tässä topicissa hyvää tekstiä vaikka kuinka paljon.