![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() mites auto toimii jos on tankissa kesälaatua ja lämpimästä tallista ajaa ulos? jos sekottas sellasen 5% seoksen nii kärsiskö tossa pihalla ajella pari tuntii?? Vai pitääkö tässä nyt lähtee hakeen talvilaauta suosiolla?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vanhan liiton autoasentaja/ mekaanikko suositteli tätä, on nykyään maahantuonti firmassa edustajana jossa käytetään samaa keinoa dieseleissä. Bensa pilkkoo parafiinia dieselistä samoin kun muutkin jäänestot, talvilaatuun vain taidetaan laittaa vähemmän tuota mönjää. Venäläistä dieseliä kannattaa välttää talvisin, koska taitaavat siellä pistää tuota mönjää oman mielen mukaan. Autoin pari venäläistä tienposesta liikenteseen tälläviikolla kun laitoin heidän tankkiin moottorisahan bensaa loraukset ja kuittasin vähän euroja taskuun. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
raktoripapat puhu että myös valopetrooli pelaa hyvänä jäänestona polttoöljyn/ dieselin seassa. itsellä oli sama onkelma ensimmäisillä yli 15 asteen pakkasilla. datsuni tulille ja hetken kävi ihan komiasti, sitten se alko. käyntiääni oli jotain vallan hirveetä popotusta ja yhtään ei kärsiny antaa kaasua. eiku harrikan tankista 95 oktaanista jokunen litra sekaan ja muutamien starttauksien jälkeen alkoi pikkuhiljaa pelaamaan. sit eiku huoltsikalle hakeen jäänestoo ja talviplaatua, nyt on pelannu hianosti.
__________________
kötköttimet on kivoja |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Minulla on aika vahva käsitys näistä nykyisestä dieselistä ja p-ö:stä että eivät sekoitu keskenään (kesä ja talvilaatu) kunnolla,on omakohtaisia kokemuksia ja eräs polttoaine kuski oli kans sitä mieltä. Ei itellä auttanu muu kuin tyhjentää tankki ja tankata -34 arktista. Loppu se temppuilu!
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
No esim. farmisäiliössä kesälaatu vajoaa hetken päästä pohjalle
ja säiliöstä kun tankataan koneen tankkiin, niin ensimmäisenähän se pumppu imee pohjalta sen kesälaadun. Saman tekee auton tankissakin oleva kesälaatu... ![]() Liikkeelle lähtiessä kannattaa hetki ajaa sik-sakkia, jotta aineet tasoittuu keskenään. Muuten on hetken päästä suodatin tukossa. Jos aamulla ensimmäiseksi laskee tankin pohjapropusta arvioidun määrän kesälaatua pois, niin sen pitäisi auttaa. Ei siis tarvii koko tankkia tyhjentää. Aika monessa autossa on sähkölämmittimellä varustettu suodatinjalka. Jos ei ole, niin sellaisen löytää esim. traktoritarvikkeita myyvistä liikkeistä. Yksi keino on vaihtaa siirtopumpun ja suodattimen välinen letku pidemmäksi, jotta sen voi kieputtaa lämppärin letkun ympärille ja päälle vielä putkieristettä tai ainakin ilmastointiteippiä. Jos auto alkaa ajon aikana kakomaan, niin kannattaa pikaisesti pysähtyä ja antaa sen konehuoneen oman lämmön rauhassa sulatella suodatinta. Onpa niitä joutunut kosanitoholla ja nestekaasujuottimella sulattelemaan tien päällä. Yksi ongelma on se, että kun tuotetaan noita koneita ulkomailta, niin niitä ei sitten saada pois lavetin päältä muuta kuin pikku kikkailujen kanssa. Viimeksi muokannut Kartse1 : 11.01.2010 10:11 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
tossa kans tankkasin land cruiseriin nesteen asemalta -15/-25 dieseliä, tai ainakin tarrassaluki niin. äsken luin nesteen sivuilta diesel laaduistaja siellä luki noin
Diesellaadun samepiste on -15 astetta (suodatettavuus -25 astetta), joka tekee siitä markkinoiden parhaimman ja pakkaskestävimmän kesälaadun. siis toikin on vissiinki vie kesälaaduksi luettavaa ja seuraavat oli vasta talvilaatua! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyl täällä Nesteen asemilla on ollu jo pitkää -34.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kesälaatu ei vajoa mihinkään pohjalle vaikka sinne sekoitetaan talvilaatua. Tuotteiden yhteensopivuus on 1 eli kun se on kerran mennyt sekaisin niin ei sieltä enää kahta laatua ulos tule vaikka kuinka valuttaisi. Talvilaadun kylmäominaisuudet ovat vain heikentyneet sekoitussuhteen verran ja hieman enemmänkin. Älkää siis kokeilko valuttaa ja lähteä liikkeelle, se ei valitettavasti toimi. LRV8 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Käytäntö on osoittanut vuosien varrella ihan toista, eli juuri noin kun kerroin. Kesälaatu jää farmisäiliön pohjalle eikä sekoitu päälle tankattuun talvilaatuun, ainakaan kunnolla. Vaatisi pidemmän tankkausletkun, joka menisi säiliön pohjaan asti ja sieltä käsin pieksisi aineet (ja tietysti sen pohjakuran) sekaisin. Eli se kesälaatu ei tankkausvaiheessa sekoitu kunnolla siellä säiliössä ja jää pohjalle. Tämän on muutkin todenneet kantapään kautta ja mm. ex. appiukko vahvisti saman asian (Nesteellä töissä). Nämähän on taas niitä hys-hys -juttuja, joita ei saisi missään nimessä paljastaa... ![]() Tuollainen 3:n kuution tankki, mikä kaverillakin on maatilansa pihan perällä, niin juuri marras- joulukuun vaihteessa Nesteen auto kävi täyttämässä talvilaadulla. Kuitin mukaan siellä oli kesälaatua tuhannen litraa jäljellä. Koko joulukuu oli yhtä takkuamista koneiden kanssa, kun suodattimet veti hyhmään jatkuvasti. Kesälaadut oli poistettu tankeista, että siitä ei pitänyt olla kiinni. Eikä silloin ollut pakkasia kuin max. 15*. Nyt taas tammikuun paukkupakkasilla ei ole ollut mitään ongelmaa, kun tankista oli jo liki puolet käytetty... Tässä on useampia koneurakoitsijoita suvussa ja kaveripiirissä, ja olen niiden koneiden kanssa touhunnut 70-luvun alusta alkaen. Ongelmia on ollut aina, vaikka laborantit muuta vakuuttelevat... ![]() Kyllähän dieselikone on varma vehje pakkasilla, kunhan se vaan on huollettu & muuten kunnossa. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Talvilaatuinen polttoöljy on talvilaatuista dieseliä, joka värjätään. Ei se enää kovilla pakkasilla auta sekoittaa keskenään kesä- ja talvilaatua, jos on kylmää. Kesälaatu on jo jämähtänyt ja jos ei ole niin kylmä talvilaatu päälle aiheuttaa kesälaadun parafiinien erottumisen ja suodattimet on heti tukossa. LRV8 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
no kikotin ainakin toimi hyvin, tais olla 10l kesälaatua pohjalla laitoin 15l talvilaatua 2l bensaa ja vähän 2t öljyä. sekotin coctailin tikulla ja ajelin 2h -16 hyvin toimi!
|
#12
|
||||
|
||||
![]() perkuleen pakkaset...
Pajerokin alko loppiaisen jälkeen hyytymään kun oli -30 astetta pakkasta ja piti aamulla lähtee töihin... nyki ja nyki, veto ihan lähes nollissa. pääsin kuitenkin takas kotio ja rokulipäivän viettoon. hain kuitenkin toisella autolla suodattimen ja koitin kysellä jäänestoo mut ei mistään. loppu vissii koko maasta. no ukolla oli 1 puteli diesel 100:sta ja suod. vaihtoon ja nesteet tankkiin. auto tuilille ja pelaa ihan okei...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux 3.0 D-4D | snr | Chit-Chat | 2 | 15.10.2008 17:46 |
M: Hilux | Mhilux | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 10.04.2007 05:58 |
HJ60 lantikka hyytyi. Apua? | Tekniikka & Jutustelu | 60 | 10.03.2007 00:44 | |
Naperosta katosi sähköt & meno hyytyi... | vputila | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 02.08.2006 19:16 |
Jeepin akku hyytyi. Startissa se vika oli. | HEKULIINI | Chit-Chat | 7 | 26.04.2005 08:05 |