Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2010, 12:30
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

mites auto toimii jos on tankissa kesälaatua ja lämpimästä tallista ajaa ulos?
jos sekottas sellasen 5% seoksen nii kärsiskö tossa pihalla ajella pari tuntii??
Vai pitääkö tässä nyt lähtee hakeen talvilaauta suosiolla?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2010, 14:20
pesix pesix ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.07
Sijainti: Malaga,Spain
Viestit: 484
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sperman Näytä viesti
mites auto toimii jos on tankissa kesälaatua ja lämpimästä tallista ajaa ulos?
jos sekottas sellasen 5% seoksen nii kärsiskö tossa pihalla ajella pari tuntii??
Vai pitääkö tässä nyt lähtee hakeen talvilaauta suosiolla?
Itse käytän 5-10% seosta molemmissa perheen dieseleissä hilux & volvo v70.
Vanhan liiton autoasentaja/ mekaanikko suositteli tätä, on nykyään maahantuonti firmassa edustajana jossa käytetään samaa keinoa dieseleissä.

Bensa pilkkoo parafiinia dieselistä samoin kun muutkin jäänestot, talvilaatuun vain taidetaan laittaa vähemmän tuota mönjää.
Venäläistä dieseliä kannattaa välttää talvisin, koska taitaavat siellä pistää tuota mönjää oman mielen mukaan.

Autoin pari venäläistä tienposesta liikenteseen tälläviikolla kun laitoin heidän tankkiin moottorisahan bensaa loraukset ja kuittasin vähän euroja taskuun.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2010, 18:38
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

raktoripapat puhu että myös valopetrooli pelaa hyvänä jäänestona polttoöljyn/ dieselin seassa. itsellä oli sama onkelma ensimmäisillä yli 15 asteen pakkasilla. datsuni tulille ja hetken kävi ihan komiasti, sitten se alko. käyntiääni oli jotain vallan hirveetä popotusta ja yhtään ei kärsiny antaa kaasua. eiku harrikan tankista 95 oktaanista jokunen litra sekaan ja muutamien starttauksien jälkeen alkoi pikkuhiljaa pelaamaan. sit eiku huoltsikalle hakeen jäänestoo ja talviplaatua, nyt on pelannu hianosti.
__________________
kötköttimet on kivoja
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2010, 18:49
huru-ukko huru-ukko ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.05.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 137
Perusasetus

Minulla on aika vahva käsitys näistä nykyisestä dieselistä ja p-ö:stä että eivät sekoitu keskenään (kesä ja talvilaatu) kunnolla,on omakohtaisia kokemuksia ja eräs polttoaine kuski oli kans sitä mieltä. Ei itellä auttanu muu kuin tyhjentää tankki ja tankata -34 arktista. Loppu se temppuilu!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.01.2010, 19:01
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

No esim. farmisäiliössä kesälaatu vajoaa hetken päästä pohjalle
ja säiliöstä kun tankataan koneen tankkiin, niin ensimmäisenähän se pumppu imee pohjalta sen kesälaadun.

Saman tekee auton tankissakin oleva kesälaatu...

Liikkeelle lähtiessä kannattaa hetki ajaa sik-sakkia, jotta aineet tasoittuu keskenään.
Muuten on hetken päästä suodatin tukossa.

Jos aamulla ensimmäiseksi laskee tankin pohjapropusta arvioidun määrän kesälaatua pois,
niin sen pitäisi auttaa. Ei siis tarvii koko tankkia tyhjentää.

Aika monessa autossa on sähkölämmittimellä varustettu suodatinjalka.
Jos ei ole, niin sellaisen löytää esim. traktoritarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Yksi keino on vaihtaa siirtopumpun ja suodattimen välinen letku pidemmäksi,
jotta sen voi kieputtaa lämppärin letkun ympärille ja päälle vielä putkieristettä
tai ainakin ilmastointiteippiä.

Jos auto alkaa ajon aikana kakomaan, niin kannattaa pikaisesti pysähtyä ja antaa sen konehuoneen
oman lämmön rauhassa sulatella suodatinta. Onpa niitä joutunut kosanitoholla ja
nestekaasujuottimella sulattelemaan tien päällä.

Yksi ongelma on se, että kun tuotetaan noita koneita ulkomailta,
niin niitä ei sitten saada pois lavetin päältä muuta kuin pikku kikkailujen kanssa.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 11.01.2010 10:11
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2010, 20:05
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

tossa kans tankkasin land cruiseriin nesteen asemalta -15/-25 dieseliä, tai ainakin tarrassaluki niin. äsken luin nesteen sivuilta diesel laaduistaja siellä luki noin

Diesellaadun samepiste on -15 astetta (suodatettavuus -25 astetta), joka tekee siitä markkinoiden parhaimman ja pakkaskestävimmän kesälaadun.

siis toikin on vissiinki vie kesälaaduksi luettavaa ja seuraavat oli vasta talvilaatua!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.01.2010, 01:00
-Jyki-:n Avatar
-Jyki- -Jyki- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.01.06
Sijainti: Lappeenranta,Etelä-Karjala,Finland
Viestit: 1.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
tossa kans tankkasin land cruiseriin nesteen asemalta -15/-25 dieseliä, tai ainakin tarrassaluki niin.
Kyl täällä Nesteen asemilla on ollu jo pitkää -34.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.01.2010, 13:36
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
No esim. farmisäiliössä kesälaatu vajoaa hetken päästä pohjalle
ja säiliöstä kun tankataan koneen tankkiin, niin ensimmäisenähän se pumppu imee pohjalta sen kesälaadun.

Saman tekee auton tankissakin oleva kesälaatu...

Liikkeelle lähtiessä kannattaa hetki ajaa sik-sakkia, jotta aineet tasoittuu keskenään.
Muuten on hetken päästä suodatin tukossa.

Jos aamulla ensimmäiseksi laskee tankin pohjapropusta arvioidun määrän kesälaatua pois,
niin sen pitäisi auttaa. Ei siis tarvii koko tankkia tyhjentää.
Ihan hyvä ajattelutapa mutta käytännössä se ei mene noin.

Kesälaatu ei vajoa mihinkään pohjalle vaikka sinne sekoitetaan talvilaatua. Tuotteiden yhteensopivuus on 1 eli kun se on kerran mennyt sekaisin niin ei sieltä enää kahta laatua ulos tule vaikka kuinka valuttaisi. Talvilaadun kylmäominaisuudet ovat vain heikentyneet sekoitussuhteen verran ja hieman enemmänkin. Älkää siis kokeilko valuttaa ja lähteä liikkeelle, se ei valitettavasti toimi.

LRV8
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.01.2010, 15:09
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ihan hyvä ajattelutapa mutta käytännössä se ei mene noin.

Kesälaatu ei vajoa mihinkään pohjalle vaikka sinne sekoitetaan talvilaatua. Tuotteiden yhteensopivuus on 1 eli kun se on kerran mennyt sekaisin niin ei sieltä enää kahta laatua ulos tule vaikka kuinka valuttaisi. Talvilaadun kylmäominaisuudet ovat vain heikentyneet sekoitussuhteen verran ja hieman enemmänkin. Älkää siis kokeilko valuttaa ja lähteä liikkeelle, se ei valitettavasti toimi.

LRV8

Käytäntö on osoittanut vuosien varrella ihan toista, eli juuri noin kun kerroin.

Kesälaatu jää farmisäiliön pohjalle eikä sekoitu päälle tankattuun talvilaatuun, ainakaan kunnolla.
Vaatisi pidemmän tankkausletkun, joka menisi säiliön pohjaan asti ja sieltä käsin pieksisi aineet (ja tietysti sen pohjakuran) sekaisin.
Eli se kesälaatu ei tankkausvaiheessa sekoitu kunnolla siellä säiliössä ja jää pohjalle.
Tämän on muutkin todenneet kantapään kautta ja mm. ex. appiukko vahvisti saman asian (Nesteellä töissä).

Nämähän on taas niitä hys-hys -juttuja, joita ei saisi missään nimessä paljastaa...

Tuollainen 3:n kuution tankki, mikä kaverillakin on maatilansa pihan perällä,
niin juuri marras- joulukuun vaihteessa Nesteen auto kävi täyttämässä talvilaadulla.
Kuitin mukaan siellä oli kesälaatua tuhannen litraa jäljellä. Koko joulukuu oli yhtä takkuamista koneiden kanssa,
kun suodattimet veti hyhmään jatkuvasti. Kesälaadut oli poistettu tankeista, että siitä ei pitänyt olla kiinni.

Eikä silloin ollut pakkasia kuin max. 15*. Nyt taas tammikuun paukkupakkasilla ei ole ollut mitään ongelmaa, kun tankista oli jo liki puolet käytetty...

Tässä on useampia koneurakoitsijoita suvussa ja kaveripiirissä,
ja olen niiden koneiden kanssa touhunnut 70-luvun alusta alkaen.

Ongelmia on ollut aina, vaikka laborantit muuta vakuuttelevat...

Kyllähän dieselikone on varma vehje pakkasilla, kunhan se vaan on huollettu & muuten kunnossa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.01.2010, 20:05
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja huru-ukko Näytä viesti
Minulla on aika vahva käsitys näistä nykyisestä dieselistä ja p-ö:stä että eivät sekoitu keskenään (kesä ja talvilaatu) kunnolla,on omakohtaisia kokemuksia ja eräs polttoaine kuski oli kans sitä mieltä. Ei itellä auttanu muu kuin tyhjentää tankki ja tankata -34 arktista. Loppu se temppuilu!
Kannattaisi tarkistaa ne vahvat käsitykset.

Talvilaatuinen polttoöljy on talvilaatuista dieseliä, joka värjätään. Ei se enää kovilla pakkasilla auta sekoittaa keskenään kesä- ja talvilaatua, jos on kylmää. Kesälaatu on jo jämähtänyt ja jos ei ole niin kylmä talvilaatu päälle aiheuttaa kesälaadun parafiinien erottumisen ja suodattimet on heti tukossa.

LRV8
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.01.2010, 20:09
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

no kikotin ainakin toimi hyvin, tais olla 10l kesälaatua pohjalla laitoin 15l talvilaatua 2l bensaa ja vähän 2t öljyä. sekotin coctailin tikulla ja ajelin 2h -16 hyvin toimi!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.01.2010, 23:21
metsienmies:n Avatar
metsienmies metsienmies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.05.09
Sijainti: Suonenjoki, muaseutu.
Viestit: 1.232
Perusasetus

perkuleen pakkaset...


Pajerokin alko loppiaisen jälkeen hyytymään kun oli -30 astetta pakkasta ja piti aamulla lähtee töihin... nyki ja nyki, veto ihan lähes nollissa. pääsin kuitenkin takas kotio ja rokulipäivän viettoon. hain kuitenkin toisella autolla suodattimen ja koitin kysellä jäänestoo mut ei mistään. loppu vissii koko maasta. no ukolla oli 1 puteli diesel 100:sta ja suod. vaihtoon ja nesteet tankkiin. auto tuilille ja pelaa ihan okei... tänään sit ajelee hieman ja taas alko tökkimään eteneminen... sammu ihan totaalisesti kesken ajon ja ei meinannu lähtee tulille. alko jo pikkasen vituttaa siinä soitellessa traktoria vetämään pois tieltä... koitin kuitenkin ja lähti käyntiin ja pääsin hissukseen takas kotiin... siinä mietin mitä teen ja merkkihuollossa kehoitti laittaa bensaa hieman tankkiin.... laitoin moottorisahan sekoitetta n.litran jossa seassa oli lisää 2-t öljyä... eiku taas auto tulille ja runtua hieman pelolle antamaan... kiertelin vähän aikaa siellä ja ei mitään oiretta. sit tielle ja urku auki! eikun lämä pohjaan kaikilla vaihteilla aina reiluun sataseen vauhti... ja auto pelas ihan okei... pakkasta oli sillon -20 astetta... vituttaa vaan lähtee ajamaan töihin kun ei oikein luota autoon että vieköhän nyt perille vai jättääkö välille, matkaa kun on reilu 20km... vituttaa kävellä kotiin kyliltä...(pikkasen nimittäin nää pakkaset alkaa ottaa päähän...)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux 3.0 D-4D snr Chit-Chat 2 15.10.2008 17:46
M: Hilux Mhilux O/M/V Ajoneuvot 3 10.04.2007 05:58
HJ60 lantikka hyytyi. Apua? Tekniikka & Jutustelu 60 10.03.2007 00:44
Naperosta katosi sähköt & meno hyytyi... vputila Tekniikka & Jutustelu 14 02.08.2006 19:16
Jeepin akku hyytyi. Startissa se vika oli. HEKULIINI Chit-Chat 7 26.04.2005 08:05


Sivu luotu: 11:04 (GMT +2).