Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka
Mun mielestä tuo pitäs sisällyttää polttoaineen hintaan. Jos toi vero olis keskimäärin satkun per auto ja nopeasti guugletettuna 2006 on näköjään kuluteltu 4,3 miljoonaa tonnia polttoainetta ja 2005 on ollut 2,12 miljoonaa autoa, eli pyöreät 2000kg/auto on polteltu. Jos siihen pariin tonniin pitäis lisätä keskimäärin satkun vero, niin oiskos se noin 5c/l?
Paljon ajavat valittais siitä ja vähän ajavat kiittäis. Mut olispahan oikeasti sidottu kulutukseen ja CO2-päästöihin.
|
Itse etsiskelin sellaiset tiedot, että liikennepolttoaineita on myyty vuonna 2009 5100 milj. litraa. Ajoneuvon käyttömaksuja kertyy karkeasti ottaen 3 miljoonasta henkilö- ja pakettiautosta noin 300 m€. Tämän perusteella verot saataisiin kerättyä nostamalla polttonesteen hintaa 5,9 snt/l.
Sen mukaan kun kulutan itse noin 2500 l naftaa vuodessa, maksaisin päästöveroa 147,50 e tämän mallin kautta. Mutta kun osa autoista on päästöjen osalta alle keskiarvon ja osa yli, vaikuttaa tuo 200-400 euron rankaisuluonteinen veromaksu jopa melko loogiselta. Jos emännän autosta tulee menemään 67 euroa ja minulta 380 e, niin homma menee melkolailla tasoihin. Ja puolestani minä olen se joka enempi ajan...
Mutta se mihin se sattuu on HARRASTEAUTOT! Auton OMISTAMISTA rangaistaan, ei käytöstä. Se on väärin!
Itse olen kyllä sen kannalla, että lisätään se vero-osuus polttoaineeseen. Olisin valmis vaikka 10 snt/litra korotukseen. Mutta ei tämä nyt näinkään aivan karmaisevalta tunnu, jos ne rahat vain menevät sinne minne ne on tarkoitettukin. Paitsi, ettei enää kyllä voi pitää 2-3 autoa tuossa pihassa ylimääräisenä...
TT