Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.12.2009, 19:16
Pörö:n Avatar
Pörö Pörö ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.06
Sijainti: Lappi TL
Viestit: 2.028
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Ainoo vaan, että tuossa koneessa on tasavirtamoottori. Eli ei ole taajuusmuuttajaa nähnytkään. Nopeuden säätö kyllä on.

Nimim. Mullakin tallissa.
No fak! Mistäs mulle sellanen käsitys on tullut harhaan johtava potikka ja "firinä" koneesta saattavat olla harhauttava tekijä....

__________________
PERKELE!
Lahjattomat lukottaa
Pääsponsori---> Joki-Pub
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.12.2009, 20:33
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Lainaus:
Eikös näillä taajuusmuuttajilla vääntömomentti pysy aina samana vaikka kierroslukua muutetaan?
Ei.
Taajuutta laskettaessa lasketaan myös jännitettä, jotta virta pysyy kurissa. Jännitettä laskettaessa laskee myös momentti. Momenttia voidaan tarvittaessa kasvattaa alkuperäiseen taajuus/jännite suhteeseen verrattuna kasvattamalla jännitettä. Mutta raja tulee kyllä pian vastaan joko muuttajan virrananto kyvyssä tai moottorin kuumenemisessa. Parametrinä puhutaan v/f arvoista.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.12.2009, 20:44
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Töis on tullu jokunen noita pienempiä tamuja ostettua ja asennettua. 0,55kW ABB:n tamujen hinnat lähtee noin 170€ paikkeilta.

Yhelle tutulle tein vannesahaan nopeuden ohjauksen tamulla jotta sillä pystyy leikkaan peltiä, johon tarvitaan hitaita nopeuksia. Moottori meni myös vaihtoon, kun alkuperänen moottori oli yks vaihesyötöllä ja konkalla varustettu kolmivaihe moottori, mut niihin käämityksien piuhoihin ei pääsy käsiks. Usein myös yksvaihe syötöllä olevissa moottoreissa käämiresistanssit ei oo samat joka käämissä.

Eli luultavasti porakoneessakin menee moottori vaihtoon, jos nopeutta haluu säädellä...

Viimeksi muokannut Tapsala : 03.12.2009 20:46
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.12.2009, 23:02
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Ei.
Taajuutta laskettaessa lasketaan myös jännitettä, jotta virta pysyy kurissa. Jännitettä laskettaessa laskee myös momentti. Momenttia voidaan tarvittaessa kasvattaa alkuperäiseen taajuus/jännite suhteeseen verrattuna kasvattamalla jännitettä. Mutta raja tulee kyllä pian vastaan joko muuttajan virrananto kyvyssä tai moottorin kuumenemisessa. Parametrinä puhutaan v/f arvoista.
Eikös se momentti pysy suht samana vaikka sitä taajuutta lasketaan. Sitten vasta 0,2*nimellis rpm taajuuksilla nostetaan syöttöjännitettä staattoriresistanssin kompensoimiseksi...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.12.2009, 00:18
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Mm. IHK myy pylväsporakoneita, jotka on ratkaistu taajuusmuuttajalla. Jotakin kiinalaisia. Taitaa niissä olla kaksi nopeusaluetta tai jotakin. Taajuusmuuttajahan polttaa moottorin, jos liian pianillä kierroksilla pyörittelee pitkään ja kovalla momentilla. Eihän se moottori pääse jäähtymään...

TT
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.12.2009, 01:25
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Heh, kyllä nyt aletaan hypätä niin syvään suohon, että juttua riittää vuosiksi.

TT: Muuttajalla varustettua moottorikäyttöä on todella vaikea rikkoa ylikuormituksella. Halvimmissakin muuttajissa on virtarajat ja muuttaja ei vain anna ainakaan ilman ohjelmamuutosta tai kovaa kiusaamista moottorin palaa. Kallimmat muuttajat osaavat jo laskea moottorin lämpötilan ja rajoittavat käyttöä myös sitä kautta. Ja jos on jo etukäteen tiedossa, että moottoria ajetaan paljon pienillä kierroksilla niin sitten pannaan erillinen puhallin tai hitaampi moottori. Tai kaikenhan saa tietysti rikki...

Nyyb: Niinjoo. Tehohan siinä laskee eikä momentti jos vain kuorma jaksaa pyöriä. Maksimimomentti kuitenkin laskee perinteisissä v/f ohjattuissa muuttajissa nopeuden laskiessa nimellisestä. Taas uudet hienot ja kalliit muuttajat osaa hoitaa isoa vääntöä myös pienillä nopeuksilla. Eli nyt puhutaan vektori muuttajista.Nopeuden tarkkuus momentista riippumatta on myös ihan eri luokkaa näillä kallilla vehkeillä.

Resistanssin kompensoimiseksi (ja vääntöä lisäämään) jännitettä nostamalla käytetään IR-kompensointia ja se vaikuttaa nollasta nimellistaajuuteen, tosin pienentyen kohti nimellistaajutta mentäessä.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.12.2009, 09:30
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Ja tuo vakiomomentti tarkoittaa näissä vakiomomenttikäyttöjä, esim kuljetin jne joissa täytyy sama momentti olla heti alusta asti. Vrt. puhallin, jossa taas saadaan helpolla pyörimään.

Näitä hienoja kalliita, joissa saadaan täydet momentit heti alkuun saa tuohon teholuokkaan <-0,75kW 100€:n molemmin puolin tunnetulta ja isolta eurooppalaiselta valmistajalta. Eli kaikki mallit vuosäätöisiä, kun monilla yleensä vain v/f säätö.

Ja jos viellä varustetaan moottorin takaisin kytkennällä, niin silloin saadaan se alun pieni notkahdus kokonaan pois, koska suoraan tiedetään kuinka ne navat siellä on, eikä tarvitse ensin tamun sitä vain "arvata."

Kuten muutkin todenneet, niin ei sitä moottoria ihan helpolla rikki saa. Helpoin särjettävä on laakerit, kun alkaa kunnolla sitä konetta pyörittää..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.12.2009, 11:25
mikko.o.s:n Avatar
mikko.o.s mikko.o.s ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.12.09
Sijainti: Hämeenkyrö
Viestit: 194
Perusasetus

joo mulla on tommonen vanhempi pylväs kone ja siitä meni pari ratasta laatikosta nii siihen laitettiin taajuusmuuttaja ja oma puhallin moottorille.
siinä on voimaa kyllä aivan pienilläkin kierroksilla!!
vaihteita ei oo enää ku eteen ja taakse...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: 4kW taajuusmuuttaja Proto_heppu O/M/V Muut 8 09.11.2006 16:29


Sivu luotu: 07:23 (GMT +2).