![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mittailin Night Breakeria, tuloksia lisätty eka postaukseen.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itte käytän NBR:ä, koska havainnut sen olevan "sinisempää" valoa, eikä häviä niin hyvin kostealla pinnalla! Ja paras valotehon kasvattajahan ON EHJÄ UMPIO! ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa kuitenkin huomioida että todellisuudessa valojen hyötyä tienpäällä ei mitata kirkkaimmasta pisteestä seinässä, etenkään lähivalojen kanssa. Samoilla valotusarvoilla otetut kuvat kertoo myös paljon.
Toiset arvostaa pitkiä valoja ja asentaa lisäpitkiä, niistä varmasti on hyötyä vähemmän liikennöidyillä maanteillä. Itse ajan hyvin harvoin olosuhteissa joissa pitkiä valoja voisi käyttää. Moottoritiellä on aina sen verran muuta liikennettä että eniten itse arvostan hyviä lyhyitä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Miten lienee valotehon kanssa, jos ensin laittais ehjät polttimot?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tavalliseen polttimoon verrattuna Night Breakerilla selkeästi parempi näkyvyys märällä asfaltilla pitkillä ajettaessa. Lyhyillä ei juurikaan silminhavaittavaa muutosta.
Ja polttimona siis H4 melkein uusissa umpioissa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Autossani vaan on tehokkaat lisäpitkät, joten tuon ominaisuuden takia en aio toiste sijoittaa näin kalliisiin polttimoihin, ainakaan tässä autossa. Oikeastaan voisinkin siirtää Breakerit Hiluksiin, siinä niistä on ehkä enemmän hyötyä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Volvolandiassa ovat tutkailleet nightbreakerin kestoikää, aika hanurista jos 3-4 kuukauden välein joutuu ostaan uuden parin (tarkastettu hinta 15-20E pari)
Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 20.10.2009 09:55 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Voi kyllä ennustaa, että 14,5 V jännitteellä kestoikä ei ole pitkä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Philipsin X-tremet tsippas kyllä muutamassa kk:ssa, niissä oli lasiosa huomattavasti pienempi kuin Osrameissa. Enemmän kaasua polttimon sisällä, oliskohan sillä vaikutusta kestoikään...? Valovahvistimellahan kerrotaan polttimon eliniän jopa pitenevän, mutta tiedä häntä sitten... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Nousevan jännitteen pitäisi lyhentää hehkujen kestoikää, ja hakkurin jatkaa.
Mikä lie optimi jännite hehkuille? Luulisi että on olemassa joku ohje jännite. 13.8v? |
#11
|
||||
|
||||
![]()
OT:tä pikkusen. Yrittäkääs selkeyttää suomeks mitä tuo hakkuri tekee?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Jokseenkin näin. Korjatkaa jos oon väärässä.
Hakkuri työntää pulssimuotoista ylijännitettä. Silmä ei havaitse vilkkumista. Silmä havaitsee "keskimääräisen" valotehon kirkkaammasta pulssihetkestä ja jäähdytysajasta. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Hakkaaja
Itse olisin sitä mieltä, että se hakkuri nostaa vain sen jännitteen pikkasen suuremmaksi, jotta poltin palaisi kirkkaammin.
Toki se hakkuri toimii korkealla taajuudella (100khz tms) mutta lähtöjännite suodatetaan tasasähköksi jos se on oikein suunniteltu. Jotenkin tunnostaisi ettei kovalla taajuudella muuttuva jännite ainakaan pidennä sen polttimen köyttöikää. Toisaalta jos puhutaan halpishakkurista(motonet) ja kohtuu kovasta kuormasta(poltin) niin se jännite voi todellakin olla sitä pulssia kun hakkurin suodatusta ei ole raskittu mitoittaa riittävästi. Suotohan tehdään kondensaattoreilla ja ne maksaa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#14
|
||||
|
||||
![]()
FJ:n valoja oon suunniteltu parantavani jo toista vuotta. Jäi nimittäin taannoin ylimääräiseksi yksi Motonetin H7+H7 -mallin valovahvistinsetti ja kun H4-versioita ei näemmä edes enää ole myynnissä niin tuosta ajattelin tehdä sopivan. Aloitin huutamalla ebaystä keraamiset H4-polttimokannat taalalla.
Nuo jatkomallin H4-kannat puolesta välistä poikki, purkista H7-kannat poikki ja niitten tilalle sopivasti ristiin tinaten nuo H4-kannat. H7-polttimon peruja olevat kahdet erilliset maajohdot yhteen ja sitä rataa. Purkeissa oli pikkusen sinisen johdon päässä liitin, mikä paikallaan palais lyhyet yhtä aikaa pitkien kanssa, se irroitettuna pelkästään pitkät. Tuossahan jää tavallaan hyödyntämättä yks kanava, periaattessa vois ottaa lyhyen johdosta virrat vaikka lisäpitkille sopivalla releytyksellä. ![]() Tulipa hyvä, boosteritkin sai nätisti asemoitua. Ennen oli polttimon kannalla 13,7V, nyt 14,65V. Polttimoina GE H4 +120%, saas nähä kauanko kestävät. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Pikakuukletuksella katoin nettikaupan hinnaksi 20E kpl, mut se olikin parihinta. Sori vaan.
Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 20.10.2009 09:56 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Mitenhän tuossa kävisi, jos linkin vehkeeseen yhdistää 100W halogeenilampun?
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=12773 Kumpi kärtsää ensin lamppu vai laite? Asettaisi siis 15V lähtöjännitteeksi. Laite kuulemma antaa speksatun mukaisesti virtaa, mutta jatkuvassa käytössä rupeaa kuumenemaan. Jos siihen laittaisi vähän jäähdyttävää ripaa tms. niin olisiko meillä tehokas valovahvistin?
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
jep, saa kyllä kaksi laittaa noita powereita, jos tuo polttimo on 100W@12V niin se on ~150W@15V
|