Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #7  
Vanha 29.07.2003, 22:44
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Moi,

tässä omia kokemuksia ja kuulopuheita rankkujen tyyppivioista:

- akselit ja perät heikot erityisesti isoilla (35"+) renkailla ja lukko-akseleilla
- kori ruostuu ekana takaluukuista (ylä- ja alaosa), takakulmista ja takapyöränkoteloista, kynnyskotelot ja lattia niiden vierestä saattaa pehmetä kans
- polttoainetankit lahoavat kans jotain tahtia, rungossa saattaa olla korroosiota tankin ympärillä ja erityisesti takana
- nokka-akseli on koneen kuluvin osa, samalla kannattaa vaihtaa nostajat sekä jakopään rattaat ja ketju ja tiivisteitä (koko osapaketti esim famous fourista 185£+VAT+rahti)
- manuaalilootien kanssa keskitasauspyörästö kilkattaa ja kolkattaa
- PTO on erittäin hankalassa paikassa, esim. mekaanisen vinssin asennus erittäin vaikeaa
- vakiorengaskoko 205R15, eli isoin katulaillinen rengas ilman AKE-lupaa on 31" (lienee aika samaa kokoluokkaa muissakin merkeissä?)

ja sitten kolikon toistakin puolta:

- jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, lähes kaikissa muissa on kytkettävä neliveto, jota ei voi/kannata käyttää pitävällä pinnalla, rankuissa neliveto on päällä aina
- osia saa helposti monesta paikkaa (esim. Wetteri, Laatuvaunu Hollolassa, Karaasi Espoossa, Off-Road Center Lohjalla, Brittiosa, ja sitten tietty UK:sta esim. http://www.FamousFour.co.uk/), eivätkä ne ole mitenkään erityisen kalliita
- helppo korottaa, pidemmät jouset (tai korotuspalat) alle vaan ja menoksi, 2"+ korotuksissa kannattaa vaihtaa myös pidemmät iskarit ja jarruletkut
- lukkoja (esim. ARB paineilmalukot), tiheämpiä perävälityksiä ja kestävämpiä akseleita saa rahalla
- sähkövinssin (esim. warn) asennus helppoa, rungon etupäässä on sille luonnollinen paikka
- rankkuja on paljon, joten käytettyjä osia ja hyviä neuvoja löytyy kans
- kierrejousisena hyvä ajaa myös maantiellä ja kaupungissa, kulkee riitävän lujaa maasturiksi
- tehokkaat ja toimintavarmat levujarrut joka kulmassa
- suurin osa pintapelleistä on alumiinia (pl. takaluukut, takalulmat ja konepelti)

Karppa ja muut kokeneemmat voisivat täydentää ja/tai korjata? Pitäiskö tuo kehuosasto editoida pois niin tämäkin olis vaan tyyppiviat-lista? Ajattelin tuosa esille sekä hyviä että huonoja puolia, mutta voidaanhan ne hyvät ottaa itsestäänselvyyksinäkin... :-)

-Paavo

Osu ja uppos!Ei mulla oikeesti ole mitään rangea vastaan,jos mersua ei olis kesitty,ajaisin edelleen rangella!Mikäli mepa yht äkkiä hävitettäis maapallolta,seuraava maasturi minkä hankkisin olis edelleen rankku!näin on!!!!)

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin tyyppivikoja? offipete Tekniikka & Jutustelu 1 02.03.2008 15:47
sticky-linkkilistaa eri merkkien varaosasivuille? velikani Chit-Chat 1 23.12.2006 13:56
Land Cruiser 3.0 td vm.97-99 tyyppivikoja? Karhu67 Tekniikka & Jutustelu 5 18.10.2006 16:31
Eri merkkien + ja - yhteenveto Rabarberg Tekniikka & Jutustelu 0 04.12.2003 01:40
Lisää Rangen tyyppivikoja Tekniikka & Jutustelu 0 25.08.2003 23:24


Sivu luotu: 19:50 (GMT +2).