Kiitoksia tuntemattomalle avustajalle. Tuo powerpage.dk linkki ja sieltä löytynyt Excelillä tehty konfiguraattori sovellus on erinomainen työkalu. Tein tänään uuden sytkäkartan pohjautuen konfiguraattorin ehdotukseen. Vähän karttaa tietenkin joutui käsin säätämään kun kierrosluku portaat eivät sattuneet kohdalleen. Samoin minun säädön omintakeinen 1.8 astetta / yksikkö tarkkuus vaati vähän käsin pyöristelyä. Keskialueelta oma virranjakajan säätökäyrään perustuva taulukko ja konfiguraattorin tekemä ehdotus olivat aikalailla samanlaisia. Konfiguraattori antaa agressiivisemmat ennakot isommille kierrosluvuille. Suurin ero on tyhjäkäynnin ympäristössä. Konfiguraattorilla on kaiken kaikkiaan suuremmat ennakot ja tyhjäkäyntikierrosluvun ympäristössä ovela strategia pitää käynti vakaana. Tässä tapauksessa tyhjäkäynnillä ennakko on 13 astetta ja lähtee siitä sitten kierrosluvun mukaan kasvamaan. Ennakkoa kasvatetaan myös jos kierrosluku pyrkii putoamaan tyhjäkäynnin alapuolelle. Tällä on se vaikutus, että kierrosluku pyrkii ennakon kasvatuksen takia hieman nousemaan. Ei sammu niin herkästi. Tämän myös havaitsee käytännössä. Muuten lyhyellä koeajolla ei perstuntumalla juuri eroja huomannut. Uusi taulukko ja vähän tarinaa lisätty projektisivulle.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...P_ignition.htm
Samalla vaihtui myös tulpat. Iridium tulpat ovat aika kalliit, mutta niillä on paljon hyviä/erinomaisia ominaisuuksia verrattuna tavallisiin kynttilöihin. Denson sivuilla on aika hyvä selostus asiasta.
http://www.globaldenso.com/en/produc.../features.html
Pidemmät koeajot ja aika näyttää onko tarinat totta. Tyhjäkäynti muuttui kyllä havaittavasti vakaammaksi näillä tulpilla.
t.Juha