![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Veden laajeneminen 0-100 astetta on luokkaa 4% (ulkomuistista) ja tilavuuden muutos alkuperäiseen on letkujen tilavuus pidentyneeltä osin (veikkaus n. 7 l ) ja mahdollinen jäähdyttäjän tilavuuden kasvu. Jos jäähdyttäjän kennoa pidennetään jää itse vesitilavuuden kasvu melko maltilliseksi, paiskataan tolle nyt vaikka pari litraa. Kymmenelle litralle 4% on 0,4 litraa (alkuperäisen lisäksi) , joten ei sinne mitään kylpyammetta auton katolle tarvitse rakentaa.. En osaa sanoa paljonko glykoli vaikuttaa asiaan, mutta tuskin merkittävästi, vaikuttaa kylläkin lämmön luovutukseen, mutta oletetaan nyt että samaa lientä käytetään molemmissa vaihtoehdoissa, niin voidaan sulkea sen vaikutus tarkastelusta pois. Ylimpään kohtaan siksi, että autoissa tupataan käyttämään avointa paisaria, kalvopaisunta-astian voisi laittaa mihin vaan, mutta ei oikein käytännöllinen autossa, kai. Jäähdytyksen (lämmön siirtymisen) tehoon tässä tapauksessa (siis kun vertaillaan tilannetta alkuperäisen ja takana olevan välillä), vaikuttaa massavirta ja moottorilta lähtevän ja moottoriin tulevan nesteen lämpötila ero, jälkimmäiseen vaikuttaa taasen mm. jäähdyttävän ilman ja nesteen välinen lämpötila ero,sekä ilman massavirta (eli käytännössa paljonko ja miten ilmaa saadaan jäähdyttimeen, myös pidemmät letkut luovuttavat lämpöä, jos ilma pääsee jäähdyttämään niitä). Kun tuossa kaavassa on vain kertomerkkejä, niin massavirran kasvattaminen lisää lämmön luovutusta, samoin lämpötilaeron kasvattaminen (eli suuremmalla virtauksella jäähdytin on kauttaaltaan lämpimämpi ja jäähdytys teho suurempi, vaikka moottoriin palaava vesi saattaa olla jopa lämpimämpää, kuin pienemmällä virtauksella. Verrataan tätä vaikka patteriverkostoon. Kun lämpöä ei saada luovutettua tarpeeksi asuntoon, voidaan suurentaa virtausta (pumppua suuremmalle) tai lämpötila-eroa (käyrää ylös). Toisaalta tuli mieleen, että merkittävä osa jäähtymisestä tapahtuu ihan jossain muualla kuin jäähdyttimessä. Koneen läpi kiertävän ilman lämpötila-eroa sivuttiinkin jo, mutta lämpöä haihtuu myös lohkosta ja öljypohjasta. Lälkimmäisen osalta tilanne ei varmaankaan muutu, mutta lohkoon saadaan nyt jonkin verran viileämpää ilmaa, joka ei ole lämmennyt jäähdyttimessä. Yleisesti ottaen kannattaisi kinnittää enemmän myös huomiota ilman poistumiseen konehuoneesta. Sitä parantamalla saadaan usein ilmankiertoa konehuoneessa parannettua helposti. En kyllä tiedä vaikuttaako merkittävästi offivehkeessä, jos keskinopeus on jotain 20 km/h luokkaa... Kunhan nyt pähkäilin aikani kuluksi, kun aihe kiinnostaa itseäkin. Korjata kannattaa, jos jossain ajatuksessa on virhe sattunut, mielellään perusteluiden kera.
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tähän tarkoitukseen on hyvä LVI-liikkeestä saatava komposiittiputki.
Siinä on liukas sisäpintä, vahva rakenne, mutkat mahdollista taittaa käsin menemättä kluttuun, kestää kemikaaleja ja öljyjä. Google ja putkiliike kertoo komposiittiputkesta lisää ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa sitten tarkistaa putken moottoriöljyn sieto ja maksimikäyttölämpötila. Uponor sanoo ettei heidän putkensa kestä moottoriöljyä, jatkuva lämpötila max 70 astetta ja hetkellinen 90 astetta. Eihän auton vesiletkussa ole yli 70 astetta ihan 24/7, mutta katsotaanko moottorin normaali käyttölämpötila putken kannalta hetkelliseksi, on kysymys joka jää vastaamatta.
- p.
__________________
Life's a bitch, and then you don't die. - Vanha vampyyrisananlasku Viimeksi muokannut pkarlstedt : 16.11.2010 09:38 Perustelu: Ajatus etenee hitaasti |
#5
|
|||
|
|||
![]()
http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/...app-p-530.html
Toimisiko tuollainen putki nesteiden siirrossa? Käyttis-autossa on syylärin vaihdon takia noin 50cm tuollaista jappi-putkea ja ainakin vielä on kestänyt ja pitänyt. Kuinkas sitten käy kun putkella alkaa olla toista metriä pituutta?
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No itse olen tuota käyttänyt jäähdyttäjän putkina eikä ole ongelmia ollut mutta aika kai sitten näyttää... Myös jäärata-autoissa tiedän käytettäneen samaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ:n vinssin siirto | LukkoUaz | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 20.11.2008 10:32 |
Jäähdyttimen paikkaus | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 11.10.2007 09:40 |
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä | Discovery | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.04.2007 23:03 |
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? | valkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.04.2006 20:08 |
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 05.12.2005 10:59 |