![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() COP sytytysKiitoksia vastanneille. Systeemistä tulee alusta loppuun itse tehty. Alla muutama kuva. Dokumentoin aikanaan projektin omille webbi sivuille. Tässä kontrollerin softan kehitys menossa Kontrolleri kortti päältä ja alta. Tässä kuvassa sitten niitä antureita. Vasemmalla nokka-akselin remmipyörän eteen funtsattu moottorin työkierron 0-kohdan tunnistin. Keskellä starttikehän hampaita laskeva kampiakselin kulma-anturi. Oikealla pari kaupallista vaihtoehtoa. Nokka-akselin tunnistin on tarkoitus kiinnittää nokkahihnan koteloon. Tässä vielä lähikuva vauhtipyörän hampaista mistä lasketaan kampiakselin kulma. Tämän anturin ominaisuudet ovat testauksen kohteena. Konehan ei kierrä 9000:tta (vaikka mistä minä tiedän kun Juuso pääsee polkemaan) . On kuitenkin hyvä jättää vähän suunnittelu marginaaleja. 9000 rpm tarkoittaa 150 kierrosta sekunnissa ja edelleen x 100 hammasta on 15000Hz. Ollaan Hall anturitekniikan ylärajoilla. Sitten kommentteja vastauksiin. Sirkkelin terän käyttö on mielenkiintoinen ehdotus. Tuo ainakin jännitystä elämään! Taitaa vaan olla hankala löytää riittävän paksua terää ilman kovametalli kärkiä. Kyllä kolme milliä on vielä spekseissä. Suzukin vauhtipyörässä hammastus on karkeasti mitattuna: Hampaiden väli 7,5mm ja hampaan kärjen leveys 2,5mm. Vähän on epäsymmetrinen, mutta ei voi mitään. Hukkakipinä systeemin periaatteet on kyllä selvillä. Mikään ei tietenkään estä soveltamasta tätä periaatetta myös COP puolien kanssa. Ohjataan vaan kahta yhtä aikaa. Ainakin ensimmäisen softaversion teen nokka-akselin anturiin + hammaskehän laskentaan perustuen. Tässä vielä linkki 2003 tehtyyn hukkakipinä kokeiluun. Tällä värkillä 410 käy erittäin nätisti. http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/DIS/Dis.htm Lopuksi vielä kysymys tuning virtuooseille. Olisiko jollain vinkkiä mistä löytyisi hyvä malli Suzukin 1.3l koneen sytytys mapista. Itse kun en ole mikään moottoreiden virittäjä. t. Juha
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mopon takarattaasta sopiva? Löytyy ainakin erikokoja ja hammasmääriä..
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
jos saat sen piirrettyä mittoineen esim. autokädillä, niin saattaisin saada samaan syssyyn tuleen kun mun pakosarjan laipat. pitää vaan itte sepältä kysyä ensiks.
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Näyttää olevan swiftin kone kyseessä eli vauhtipyörä menee vaihtoon(jos tarkoitus käyttää isolohkon laatikkoa), hammaskehä tosin on muistaakseni sama.
8v sytkäkarttoihin ei ole tullut törmättyä, gti swiftin koneeseen on kartta omastatakaa mutta normikone mahtaa kilkuttaa iloisesti sen ennakoilla. Jos/kun on taitoa rakentaa, onkii ennakot vanhasta jakajasta, vaikka sitten kun on saanut koneen käyntikuntoon. Jos nokalle tulee tunnistus, niin sopivilla keinoillahan pitäis erottaa muutos nokan ja virranjakajan liipaisujen kesken? Vieläkö tarvitaan monimutkaisempia ehdotuksia ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Muilta osin on sen näköistä jälkeä ettei ihan ensimmäistä kertaa olla sulautetun softan ja elektroniikan kanssa tekemisissä... ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos vaivaudut DWG-muotoon piirtämään niin saat osasi.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() COP sytytys
Kiitos taas vastanneille ja apua tarjonneille. Onki on ottanut. Saan ensiviikolla apua ongelmaani.
Homma olisikin ollut helpompi jos olisi Autocad käytössä ja taito käyttää sitä. Mopon rattaiden käyttö anturina on myös hyvä idea, mutta ei suoraan sovi tähän rälläkästä testipenkki suunnitelmaan. Mopon rattaassa olisi kaikenlisäksi helppo säätää piikki-lovi suhdetta sorvaamalla kehältä ainetta pois. Jyrkkä piikki leviää nopeasti madallettaessa. Nimimerkki Rak toteutus vauhtipyörään poratuilla koloilla on myös hyvä vaihtoehto kun tarvitaan N-1 hampainen anturi. Miten muuten sait tasapainon säilymään vauhtipyörässä? Joo, raato moottori on Swiftin kone. Hyvä huomio tuo hampaiden lukumäärä. Meillä ei ole 413:n kone ollut pois paikaltaan eikä näinollen ole sen hammaslukua varmistettu. Jos jollakulla on 413:n kone lattialla, niin olen kiitollinen tiedosta onko myös siinä 100-hampainen starttikehä. Jos eisytytyskartta muuten selviä, niin pitää karakterisoida nykyisen jakajan ennakoiden toiminta. Asennusjärjestys on muutenkin se, että anturit pitää ensin saada asennettua ja toiminta varmistettua. Loppu selvittely ei vaadi sitten muuta kuin vähän softaa omaan purkkiin. Jakajan keskipako / alipaine ennakko on vaan valitettavasti jonkunlainen kompromissi. Lisäksi on tarkoitus muuttaa Juuson peli ruiskuksi. Juuso on lisäksi tilannut pelti pakosarjan siihen. Itsellä ei ole kokemusta vaikuttaako nämä muutokset ratkaisevasti moottorin ennakko profiiliin. Tässävaiheessa katselen tietysti mielelläni kaikkia vähänkään samantyyppisten ja kokoisten koneiden sytkä karttoja. Edelliseen 410 DIS projektiin ei koskaan tullut tehtyä varsinaista sytytys karttaa ja interpolointia siitä. 410:n huoltokirjassa oli jonkinlainen kuva keskipako- ja alipaine ennakon toiminnasta. Tein näistä pari erillistä funktiota mitkä jäljittelivät virranjakajan käyttäytymistä. Kone käy tällä ratkaisulla hämmästyttävän hyvin. No oman 410:n jakajassa ei alunperin ollut koko alipaine ennakkoa. Matkalla sitten into on hiipunut tehdä softa loppuun. Nyt on uusi projekti menossa ja se minkä on jättänyt opiskelematta ja tekemättä on nyt edessä. t. Juha |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Itse itseäni lainaten eli tasapainotuksella käytin.
Finsquirtista löytyy sytkäkarttoja eri vehkeistä, se mun kartta ei mahda olla sen kummempi kun palotila on aivan erilainen ja sitä kautta käytettävissä olevat ennakot. Kartan tekeminen on suurelta osin koeajoa ja koeajoa jos ei vie rullille.. ja se tais ollakkin tiedossa että ruisku kannattaa olla asennettu ennen sytkän säätöä. http://www.finsquirt.net/forum/ http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=8 www.vems.fi
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#9
|
||||
|
||||
![]() Anturitesteri
Anturitesterin "osat" tuli tänään. Tätä kirjoitettaessa sormet on vielä tallella! Testipenkki toimii muuten erinomaisesti, mutta kiinalaisesta rälläkästä loppuu rundit kesken. Kiertää suunnilleen 9230 rpm. Kiekon keskittämisessä oli myös vähän hommaa. Kiinalaisen rälläkän 22,5mm kara onkin vain 22mm.
Pikatesti osoitti oman anturin paremmaksi kuin Honeywell GT1:n (kuvia aiemmissa posteissa). Honeywell osoittaa hytymisen merkkejä jo tällä 65-hammasta / 9230 rpm taajuudella mikä vastaa Suzukin vauhtipyörän kehällä noin 6000rpm kierroslukua. Oma Melexis MLX90217 chippiin perustuva anturi ei tällä nopeudella osoittanut mitään hyytymisen merkkejä. Pulssin muoto ja pulssisuhde säilyvät virheettöminä. Tässä näkyy testi setuppi. Säätömuuntaja rälläkän nopeuden säätöä varten ja oskilloskooppi. Säätäminen jatkuu. t. Juha |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
nörtti apua tarttis | Jörmelö | Chit-Chat | 7 | 09.05.2007 20:33 |
How about laser war | filii1 | Outdoor hobbies | 19 | 29.01.2006 20:15 |