![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Joo nypytys neliveto päällä johtuu siitä,että ajettaessa kaarteessa,mutkassa tms.käännettäessä autoa,kulkevat etupyörät pidemmän matkan,kuin takapyörät.Ja koska neliveto on ko.kapineessa mallia kytkettävä etuveto,niin nelikko päällä etu,ja takapyörät pyörivät samaa nopeutta. Ja koska etu,ja takapyörien kulkema matka on eri,niin jommankumman akselin pyörä(t) luistaa,joka ilmenee kuvaamallasi tavalla.Myöskin kääntösäde kasvaa jonkin verran. Vian etsintä tulee ajankohtaiseksi,kun ko tilanteessa alkaa kuulua voimakasta rutinaa,ja tai pauketta voimansiirrosta. Tai etupyörät eivät jostain syystä vedä. Luonnollisestikkaan ei pitävällä alustalla(asfaltti.tms) kannata nelikkoa päällä pitää,talvella, liukkaalla mudassa,hiekassa,pehmeillä pihoilla tms. kylläkin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
juu tämä on ilmennyt siinä kun olen tullut radalta asvaltti tielle ja tielle kun kääntyy niin nypyttää. muuten ei neliveto päällä olekkaan. kiitoksia neuvoista, mutta miten ilmenee jos murroksissa vikaa??
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä sen kuulee selvästi kun rutisee ja kolisee aina kääntäessä vaikka ihan lumisella pinnalla...periaatteessa samanlainen naputus alkuunsa ku mitä etuvetosten nivelistä risana kuuluu...
__________________
Luigi- |
#4
|
|||
|
|||
![]()
ok, kiitän
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kysymys vähän aiheen ohi, mutta mites te kokeneet ajelette liukkaalla kelillä kytkettävällä nelivedolla? vähä pelaamista tuntu tänään olevan kun valtatiet on sulat ja muuten pirun liukasta ettei hiace 4wd-93 meinaa eteenpäin mennä?
Tänään itse ajelin koko päivän napalukot päällä, liukkaat osuudet nelivedolla ja pitävät takavedolla. vähä harmillista esimerkiksi nousuramppi valtatielle, kun on pirun liukas niin takavedolla kyhnyttää siihen 80km/h. Nelivedonhan saa kytkeä päälle/pois hitaassa kävelyvauhdissa? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
nelikon voi heittää päälle/pois koska huvittaa, kuhan etu- ja takarenkaiden pyörimisero on suunnilleen sama. (eli himmaa vähä kaasua)
Napikset kun on kiinni ja ei meinaa lähteä liikkeelle, nykäsee vivusta tai painaa napista nelikon päälle. Sit kun on päässy liikkeelle, niin tuuppaa vaan nelikon pois päältä, jotta kääntyilee mutkissakin. Hidas/nopea aluetta saa vaihtaa vain alemmilla nopeuksilla, koska siellä on aina reilusti pyörimisnopeuksissa eroja :P |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ongelmia HJ-61 nelivedossa | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.01.2006 21:47 |