![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jos ihan oikeasta ongelmasta keskustellaan, niin varsinkin Bensatankit ruostuvat sisältäpäin. Varsinkin moottoripyörissä tämä on viheliäinen ongelma. Silloin kun mp:tä säilytetään jossain ulkona, tai -katoksessa, niin tämä vaihtelevan lämpötilan ansiosta tankin sisälle aiheutuva kosteus ruostuttaa tankkia sisältäpäin ja tukkii bensansuodattimet aina keväällä... Paras keino välttää tätä on tietysti hankkia lämmin talli talven ajaksi. Kannattaa tietysti laskea, että kannattaako ostaa se satasen tankki joka toinen kevät, vai maksaa se satanen joka talvi lämpimästä tallipaikasta... Tosin, se täyteen tankattu tankki ei kondensoi ihan niin paljon sitä kosteutta tankin sisälle, mutta vajaasti tankatuilla se on ongelma... Itselläni oli monta Wuotta sellainen Wanha Hozuki (Hondaa ja Suzukia risteytetty), mutta siihen joutui vuosien varrella ostamaan katosvarastoinnin takia kolmetkin "uudet" tankit vanhojen ruostuttua puhki... Jälkeenpäin kun viisastelee, niin olisi ollut fiksua tankata tankki täyteen ja lorauttaa vähän 2-tahtiöljyä tankkiin & hölskyttää seokset sekaisin & käyttää prätkä lämpimäksi & ryypyllä sammuttaa viimeisen kerran, niin olisi päässyt Paljon vähemmillä rassaamisilla joka kevät... ;o) Mp- miehet putsaa tankin sisällä olevat ruosteet fosforihapolla ja sen jälkeen sinne sisälle laitetaan sellainen pinnoitus. Litkut sisään ja tankkia hölskytellään joka suuntaan. Nimeä en litkulle muista, mutta oli se jotain happomaalia parempaa tavaraa... Tämä sisältäpäin alkava ruostuminen ei ole maasturimiehille mikään Suuri ongelma, vaan enemmän pitää olla huolissaan ulkopuolelta tapahtuvaa ruostumista vastaan. Itsekin olen vasta siirtymässä näiden happomaalien suuntaan. Aiemmin olen vaan hieronut pensselillä vedenkestävää vaseliinia raudan pintaan ja perään kulutusta paremmin kestävää massaa. Nämä eivät kuitenkaan ole kovin montaa vuotta kestäviä ratkaisuja. Vähintään joka toinen vuosi pitäisi olla auton alla ja rasvailla & massailla kolhiintuneita pintoja... Tosin samanlaisilla huoltoväleillä niitä myrkkymaaleilla maalatuja auton pohjia joutuu jatkossakin tutkimaan / huoltamaan... Kaikki on niin suhteellista. Jos täytyy pitää kiinni nätistä ulkonäöstä, niin sitten maalataan osia, mutta jos haetaan vain pitkää kestävyyttä ruostetta vastaan, niin sitten tervataan/rasvaillaan & massaillaan... ;o)
Viimeksi muokannut Kartse1 : 22.03.2009 02:09 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Saattaa toimia huonosti isoissa pinta-aloissa, mutta yksi ikivanha ruostesuojakonstihan on kuumaan metalliin polttaa kiinni öljyä mustaksi, kiiltäväksi kerrokseksi. Jokainen pika-penahan on korroosiovaurioiden yhteydessä tähän törmännyt, eli vanha hitsisauma on ehjä, mutta vierestä on pelti puhki... miksi? No, siihen tuli "polttomaalattua" sitä alustamassaa, kun veteli kuumaan saumaan. Se, että tekeekö hyvää keittää öljysäiliössä öljyä, esim kuumentamalla seinän läpi, voi joku muu kertoa lisää legendaa.
Se on tullu ite kokeiltua, että puhtaan pellin pintaan toholla kiinni paistettu jäteöljy ei anna jäämiä eikä korroosio tartu, muuten kun isoista naarmuista... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuolta löytyy hyvät tärpätit
http://www.mobitive.com/por15.html |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei hydo säiliöö tarvii suojata sisältä, nykyään moni öljy on ominaisuuksiltaan sellaista, että vesi sekoittuu öljyyn ja sitä ei kerry pohjalle.
Tuohon yllä mainittuun moottoripyörän tankki juttuun, hyvä konsti on se, että kun talvella pyörä on ulkona pressun alla jemmassa, niin tankki on irti, sisällä ja kuivassa säilössä ![]() Yleensä pyörästä melko helppo irroitta, siihen hintaan nähden jos joutuu uuden ostamaan...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ja jos epäilyttää kirkkaan levyn hinta, ni ei se jälkikäsittelykään mustalleraudalle ilmasta ole.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hyviä ajatuksia aiheesta. Kyllä tankki ihan mustasta tulee ja ihan vielä varaosa kauppiaalta. Vanha tankki on ilmeisesti alkuperäinen vuodelta 84. Tässä tankissa nimenomaan ongelmaks tuli sisältäpäin alkanut ruostuminen, joka loppuviimen pääsi ulos. Paikka mistä ruostu läpi oli aika ylhäällä tankkia. Kyseessä 125 litraa vetävä kannu. Kuvittelisin, että ruostu läpi tasosta minkä yli harvemmin oli bensaa.
En tosiaan maininnut, mutta hakusessa oli käsittely sisä ja ulkopuolelta. Tuosta flstc laittamasta linkistä löyty molempiin toimenpiteisiin myrkkyä. Rosteria tuossa laitoksessa on hyvin istuva panssari. Tuon tankin panssarin vuoksi tässä mennään alkuperäisen mallin mukaan. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No mie meinasin tuota jiipeen rojektia. Ei tullu vaan lainattua.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mitäs on tehoja GM:n 6,2 D:ssä? | Olkku | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 21.08.2007 07:19 |
M: Tarvetta HJ:n tankille??? | nuppi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.01.2006 20:55 |
bensa disco vastaan bensa pajero | nansen | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 21.09.2005 17:03 |
Pointsit kotiin uudelle Paaville | veejii | Chit-Chat | 5 | 27.04.2005 16:39 |
Mitäs seuraavaksi? | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 22.04.2004 18:17 |