![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuli hommattua 2 vhf fm radiopuhelinta. Ainoot napit minkä toiminta on jotenkin selvillä on tangent ja on/off /vol,nämä samassa nupissa. sitten toinen nuppi 1,2,3 päällä teksti pwr/ch ei mitään hajua ![]() ![]() Juu ja puhekin kuuluu jonkun matkaa,mutta nyt vaan kiinnostais että huutaako koko kylän telkkaritkin jos noilla puhuu ![]() takana mm. teksti rf output 1w (vaikuttaa kantavuuteen?)
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
SQ on Squelch, eli kohinasalpa. Jos se on painettava nappi, niin se avaa kohinasalvan (alkaa kohista painettaessa). Jos se on säädettävä nuppi, niin siitä kun säädät kuuntelun aikana niin, että kohina juuri loppuu, niin vastaanotto on tavallaan herkimmillään, eli heikompikin kantoaalto saa vastaanottimen aukeamaan. Vastaanottokykyyn se ei vaikuta, vaan siihen, kuinka voimakas lähete vaaditaan, että se alkaa kuulumaan. Se 1W on lähetysteho. Kyllä se kantavuuteen vaikuttaa, kuten myös antenni.
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Noi on kai sitten jotain vanhoja "metsästysradioita" joilla pääsee vaan yhdelle kanavalle, kun 2,3 asennoissa ei kuulu mitään?
Kun painaa sitä kohinasalpaa niin kohina muuttuu vol napin vaikutuksesta,onko sillä siis joku vaikutus käytännössä? Mites sitten se että jos tommosia kapuloita on vaikka 10 kpl kilometrin säteellä niin kuuleeko kaikki toistensa puheet? mukana tuli kahdet antennit,voikos niitä amatööri jotenkin mittailla että kummat on paremmat? Minkälaisia kantavuuksia tolla yhdellä watilla voi saada antennia vaihtamalla ja kaikenmaailman taikapiuhoilla? Tuskin noita vehkeitä nykyään kauheesti käytetään? Kukas valvoo niitä lupa-asiota? Vai onko näissä joku esim.watti/kanava raja? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on koeajossa aiemmin mainostamani aprs päristin. Vehje otetaan tositoimiin Ladogassa ja koitetaan kuinka hyvin systeemi toimii offailussa.
Kilpuriin pannaan hamdr ja huoltoautoon autokone ja läppäri kuuntelulle. Läppärissä näkyy sitten ozin kartalla kilpuri waypointtina. Näin huolto tietää kuinka kauan voi vielä nukkua ![]() Alustavan testailun perusteella näyttää hyvälle ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mää tuun kyl tziigaa läheltä ja tahon sitte esittelyn tuosta, aika hienoo sovellusta teillä menossa ! 73's ! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Lavamitsu;545250]Noi on kai sitten jotain vanhoja "metsästysradioita" joilla pääsee vaan yhdelle kanavalle, kun 2,3 asennoissa ei kuulu mitään?
Niitähän ne on. Kun painaa sitä kohinasalpaa niin kohina muuttuu vol napin vaikutuksesta,onko sillä siis joku vaikutus käytännössä? Ääntä lissää ääntä vähemmän, kohinasalvan nappi pohjassa koitetaan arpoa äärimmäisen heikosta singaalista jotain tolkkua... Mites sitten se että jos tommosia kapuloita on vaikka 10 kpl kilometrin säteellä niin kuuleeko kaikki toistensa puheet? Mahdollisesti. Auton sisältä en usko että hirveen kauas kuuluu... Pitää aina muistaa kun radioita käytetään että joku muu voi olla kuulolla. Jos haluat yksityisyyttä hanki digitaali pmr tai joku muu puheen salauksella oleva laite. mukana tuli kahdet antennit,voikos niitä amatööri jotenkin mittailla että kummat on paremmat? Nyrkkisäännöllä pitempi on parempi. Optimipituus olisi esim. n. 1m mutta sellainen on hankala autossa... Parhaimmat yhteydet syntyy ulkoantennilla mikä olisi asennettu autoon keskelle kattoa... Minkälaisia kantavuuksia tolla yhdellä watilla voi saada antennia vaihtamalla ja kaikenmaailman taikapiuhoilla? Riippuu maastosta ja oletko mäen päällä vai mäen alla. Karkea arvio 1km - 100 km.Lyhyt yhteys: Iso mäki välissä, paljon korkeita lehtipuita ja märkää räntää taivaan täydeltä. Pitkä yhteys: korkealta mäeltä korkealle mäelle, ei puita edessä ja ripaus radiokeliä mukaan. Tuskin noita vehkeitä nykyään kauheesti käytetään? Kyllä niitä jonkun verran käyttäävät kun nykyään on vähän löysemmät nuo lupaehdot. Eiköhän nämäkin laitteet joku päivä ole luvasta vapaita niikuin lällärit, ainakin siinä vaiheessa kun puolustusvoimille on hankittu riittävästi radioita kriisien varalle... Kukas valvoo niitä lupa-asiota? Vai onko näissä joku esim.watti/kanava raja? Figora ON niissä. Teho muistaakseni max 5W Taajuudet on vakiot mutta puhelimissa Kanavat eli "muistipaikat" on määritelty kirjavasti. Tässä yksi esimerkki Zodiac PA5499 Ryhmä A: Kanava Taajuus Käyttötarkoitus 1 68,100Mhz Tiepalvelu 2 68,300Mhz Autourheilu 3 68,425Mhz Vapaaehtoinen Pelastuspalvelu 4 68,525Mhz Autourheilu 17 68,225Mhz Vapaaehtoinen Pelastuspalvelu Ryhmä E: 5 68,050Mhz Harrastus- ja Työyhteydet 6 68,575Mhz ( Sama ) 7 68,175Mhz ===== 8 67,500Mhz ===== 9 71,375mHZ ===== 10 71,425mHZ ===== 11 71,475mHZ ===== 12 71,625mHZ ===== 13 70,200mHZ ===== 14 71,025mHZ ===== 15 71,050mHZ ===== 16 71,100mHZ ===== 18 68,375mHZ ===== 19 71,175mHZ ===== 20 71,750mHZ ===== 21 71,900mHZ ===== 22 71,350mHZ ===== 23 71,550mHZ ===== 24 71,575mHZ ===== 25 71,600mHZ ===== 26 72,325mHZ ===== Henkilökohtaisesti pidän länkkyä parhaana autojen väliseen viestintään, syy on siinä ottä länkky on pultattu johonkin kiinni eikä se mukelehda polkimien alla tai muualla heti kun sen kädestään päästää... Käsikapuloissa ääni on sen verran hentoa että vähänkään kovemmassa melussa ei niistä ota minkäänlaista tolkkua. Jos lakia teoriassa pikkuisen venyttelisi niin optimilaite offailuun olisi pmr taajuuksille modattu amatööörilaite autoon kiinteästi asennettuna. Laitteet kestää jollaintavalla kosteutta. 40W kuuluisi varmasti huonoissakin olosuhteissa 2km< autojen välillä ja vinssiapinalle riittäisi ihan normi pmr. Säädettävä lähetysteho mahdollistaisi yhteysmatkan säätämisen... Mutta tämä on vain teoriassa... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nykysin myös kohtuu pieniä ja toimivia käsilälläreitä, joten sekin joissain tapauksissa kätevä kapistus...Itsellä motorolan cm360,kasa erilaisia autolälläreitä,pmr;iä, sekä uutena Intek H-521 kannettava lälläri.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
korjataan tuo intekin malli on H-512plus , niitä saa mm. www.rxtx-tuote.fi sekä www.bander.com
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
udellaas täälläkin; mistä hyvä auto-VHF -antenni? RHA68 käyttöön, radiona Motorola CM340/360. http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v...vu=vhfantennit listaa vaan semmosia, joiden käyttö- ja eliniän kuvittelen aika lyhyeksi. Pitäis olla tuleva jalka, ja jousella oleva piiska. Piiskan irroittaminen oltava helppoa. Ei oo tollaset VHF:t mitään hintavia enää, ilmeisesti vanhoja taksikoneita on esim. ebayssä kohtuu edukkaasti. Myös mikkejä ja ohjelmointikaapeleita löytyy, joten radioihin pääsee tarvittaessa helposti ropaamaan haluamansa asetukset. Esim. http://www.ebay.com/itm/Motorola-CM3...item2a13d03960 -Paavo |