![]() |
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Muistaakseni katalysaattori tuli Suomessa pakolliseksi uusissa henkilöautoissa 90-luvun taitteessa siirtymäajalla. Tänä aikana rekisteröidyt katalysaattorilla varustetut autot saivat ilmeisesti verohelpotuksia, eli on tyyppihyväksytty katin kanssa eikä sitä saa poistaa. Tätä ennen katalysaattoria ei ole vaadittu, eikä ole voinut edes käyttää, koska lyijötöntä bensiiniä alettiin kait myydä vasta 80-luvun lopulla.
Vähäpäästöisiksi merkittyjen autojen (vuosimallista riippumatta) saastelaitteisiin ei saa kajota. C4 Corvetten Export-versiota on saanut ainakin v.87 vielä lyijylliselle polttoaineelle sopivana. Eli varmaankin myös ilman katalysaattoria. Ehjä vakiokuntoinen vette läpäisee nuo ei-vähäpäästöisen päästörajat mennen tullen ilman katalysaattoriakin. Niistä tuontiautoista, jotka on saanut katalysaattorivähennyksen ei varmaankaan saa kattia poistaa, vaikka olisi vanhempikin. Katsastuskonttoreilta selviää varmaan mistä vuodesta lähtien Vette on tyypitetty katin kanssa ja muutenkin tarkemmin nuo asiat. Edited by - Janne on 18/01/2003 23:15:30 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Osakasko hyvä hankinta | joker | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.08.2007 08:40 |
matkalla ryssiin...viisumin hankinta | patrol88 | Chit-Chat | 4 | 28.05.2006 21:39 |
rengas hankinta ajankohtainen | TJ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.03.2006 17:05 |
Vanhan rangen hankinta? | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 19.03.2004 22:27 | |
Veten hankinta | Vuosimallit 1984-1996 | 11 | 05.09.2003 07:28 |