Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.02.2009, 23:42
Visa Visa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.05.08
Sijainti: Nivala
Viestit: 144
Perusasetus

Pitäsköhän allekirjottaneen uskoa vai lukea ja uskoa

Jos mobilin sivuihin on luottaminen niin tuota 80w-90 saa kahta mallia molemmat gl-5:a, toinen on Mobilube hd ls 80W90 -eli kitkaperiin tarkotettua, ja toinen Mobilube hd plus 80W90, joka on kyllä vaihteistoöljy, mutta jota ei suositella käytettäväksi vaihteistoihin joihin suositellaan gl-4:a.

Googlehan auttaa meitä tässä asiassa ja hakutuloksista vapaasti suomennettuna: gl-5 :ssa on lisäaineita jotka syövyttää varsinkin keltaisia metalleja kovasti, ja tästä syystä ei mielellään vaihde/jakolaatikkoon, eli ainaski hypoidiöljy ls:ää vain periin.
Vaihteistoöljyissä ei nuo numerot välttis merkkaa että ne olis alaspäin yhteensopivia joten perus puistokemistin kokemuksella ainaki ite uskosin noita väittämiä ja laittaisin kiltisti gl-4:a vaihteistoon jos sitä suositellaan.

Kuitenkin (lukasin vähä manuaaliaki tuossa ennen postausta...) -86 mallisen cruiserin maintenance procedures-oppaassa sanotaan että vaihteistoon joko gl-4 tai gl-5 joten eiköhän ne passaa kuiteski molemmat sinne tojotan lodjuun kunhan ei sekottele hulluna keskenään niitä (niin ei kai saa tehä?)

Loppuu tämä paasaaminen tähän ja nyt.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.02.2009, 23:53
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

Ite LJ:n päälaatikkoon laitoin castrolin TAF-X ät tjsp. Johan rupes laatikko pelaamaan ihan toisella lailla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.02.2009, 10:26
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

Anna sen 80w90 vaan olla, eiköhän ne kovimmat pakkaset ala olla ohi... Meinaan, että mulla oli n.10v sitten hiluxin askissa 80w90 ja kovilla pakkasilla sai käyttää jonku aikaa, että tohti vaihekeppiä tarjota pykälää kohti, meni aika jämyksi...
ja ei se perkele ensimmäiseen varttiin niin häävisti kulkenut ku aski ja perät söi kaiken voiman...
Sitten öljyksi vaihtui shell transaxle oil 75w90 periin ja laatikoihin(ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu täyssynteettinen
vaihteisto- ja hypoidiöljy, api gl5 ) . On notkeaa ja varmasti hyvää öljyä. Ainakaan mulla ei ole ollut ongelmia tuota käytettäessä. Tosin takaperään joutuu laittamaan lisäaineen kitkalukon takia (sitä saa fordin liikkeestä, transitin perän lisäainetta eli ls lisäaine, ei ole kovin kallis purkki).
Ainut miinus noisssa paremmissa synteettisissä öljyissä on hinta...
Mutta askin ja perien öljyt on olleet vaihdellessa ihan hyvän näköisiä tuolla tavaralla ajettaessa....

Eikös toyotan suositus ole käyttää shellin getriebe oilia hiluxin askissa ja perissä alunperin...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.02.2009, 11:32
Eqoistig Eqoistig ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 04.03.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 12
Perusasetus

Kaikista helpoimmalla pääsee kun tunkee joka koloon täyssynteettistä API GL-4/5 luokitukset omaavaa öljyä, ei tarvi miettiä pilaako jotain, eli syökö punametallilaakerit tjsp. Kitkaperiin sitten erikseen LS-lisäaineistettua öljyä tai lisää mm. redlineltä saatavaa lisäainetta.

Yleisesti suositukset menee niin että vaihteistoon GL-4 ja periin GL-5. Pelkkä GL-5 sisältää lisäainetta, joka tekee huonoa normaalilaatikon laakereille.

ATF-ei kuulu muutakuin automaattivaihteistoon/ohjaustehostimiin, korpivaaraan tekemä "kämmäys" aikoinaan suositella tuota vaihteistoihin, koska siihen aikaan ei ollut järkevään hintaan saatavana täyssynteettisiä talvikäytössä olevia notkeita öljyjä. Kyseisestä syystä monessa -90 toyotassa synkrot porsii omia aikojaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.02.2009, 11:44
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Tuo GL-5 tahtoo olla liian liukasta synkroille,riippuen laatikon ja synkrojen rakenteesta voi vaihteiden kytkentä vaikeutua tai muuttua mahdottomaksi...Vitonen kun on tarkoitettu hypoidipyörästön korkeapaineiseen hammaskosketukseen.

ATF taas ei ainakaan tojon synkrorenkaille anna riittävää voitelua.Täyssynteettinen GL-4/5 on paras ratkaisu,joskaan ei taaskaan se halvin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.02.2009, 18:49
maakari maakari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.09.08
Sijainti: Pörsänmäki
Viestit: 70
Perusasetus

Liputan shellin transaxle 75w90 puolesta. Hj:n lootat ja perät on mukavan notkeet pakkasellakin. Kokeilin mineraali 80w90 öljyä, mutta pakkasten tullen vaihtu aika vikkelään! Tuntu, et ois käsijarru ollu päällä!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.02.2009, 22:46
yamah1 yamah1 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 21.09.08
Sijainti: eura
Viestit: 17
Perusasetus

Castrol taf-x. kattelepas netistä castrol suomi, suositukset.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
öljyt Tekniikka & Jutustelu 12 15.06.2007 09:11
Öljyt -TIMPPA- Tekniikka & Jutustelu 0 24.09.2006 22:27
Öljyt???? Tekniikka & Jutustelu 2 30.03.2004 21:51
M: Hiluxin vaihteisto kivinen O/M/V Muut 0 29.07.2003 09:25
ZF-6 öljyt Vuosimallit 1984-1996 0 27.05.2003 14:23


Sivu luotu: 09:10 (GMT +2).