![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mitä oon kattellu ni muut on laittanu noita hdj:n tukivarsia esim. bj:hin mut riittääkö niissä kantavuus norsu jeeppiin?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tuo ole niikun traction bar, saahan se olla itse tehty. Jousipakka kannattaa varmaan keventää katsastuksen jälkeen.
Suosittelen kyllä käyttämään ajan ja energian tehdastekoisten tukivarsien laittoon, niin ei tarvi tehdä sitte enään uudestaan. Katsastukseen tukivarsien kantavuudesta hyvä todistus on sen auton rekisteriote, mistä ne on peräisin. Jos se on saatavilla. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Sillä nuo oma tekoiset tuli mieleen kun ois tuota turvakaariputkea ja mielenkiintoa yrittää. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Rallieskortin takapäähän on iätajat tehty omatekosella nelilinkillä, norra jätetään vaan katastusmiehen iloksi. Niihinkin osaan katkastu norra toisesta päästä ja pantu rullien väliin liukuvaksi eli ei "haittaa" jousitusta juurikaan.
Jousituksen hoitaa iskaritolppa. Niissä on kyllä linkit suorassa ja panharti lisänä. Maasturiin vois laittaa tankot just w-muotoon ja jättää sen panhartin pois. Normi jousi sopivaan paikkaan lähelle norraa. Leimasta menee läpi niin pitkään ku se norra on paikallaan, siis ne tangot. Onkohan kukaan tehny tuommosta maastoajoneuvvoon ? |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Virallisesti tukivarret pitää olla tehdastekoiset. Joskus on kuulemma kuitenkin erittäin asiallisesti ja todistettavasti (lujuuslaskennat, hitsausluokat jne) riittävän kestävät omatekoiset tukivarretkin kelvanneet joillain konttoreilla.
Oliko tässä siis kyseessä joku vanha cherokee vai XJ? Suosittelen lämpimästi menemään oman katsastajan puheille ja esittämään asian mahdollisimman perin pohjin. Sieltä se VIRALLINEN vastaus kuitenkin loppupelissä tulee, oli vastaus mieleinen eli ei. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kelpaa nelilinkit omatekoset, ku on ne norrat paikallaan iliman mittään laskentoja. Nehän on vaan ns. lisätukina.
![]() En oo VIRALLINEN millään mittakaavalla, mutta näin täällä. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Minkälaisia/mistä ootte hommannu noitten tukitankojen päihin puslat? Olen ajatellu et tulis m16 pulteilla kii. onko ok? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
HDJ:ssä muistaakseni taka-akselimassa 1750 kg, eli pitäis riittää myös FSJ:hin
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän niissä HDJ:n tukivarsissa(...siis akseleissa) kantavuutta on ja on toimiva ripustus. Ihan voin kokemuksesta sanoa. Ja varmaan saa respectiäkin, kun sellasilla kertoo akselinsa tukeneen. Mutta jospa joku nyt kertoisi mistä sellaisia halvalla saa, siis aikuisten oikeasti halvalla? Jos joutuu maksamaan kymppejä kappaleelta, niin ei tule halpaa ripustusta millään.
Kaikilla ei vaan ole heittää kymppejä enempää koko ripustukseen, tai sitten se on pois jostain muusta tarpeellisesta ![]() Parempi vaan koittaa selvittää minkälaisissa isoissa pakuissa olis sopivia varsia ja ettiä niitä purkamoilta. Sopivan pitkillä tukivarsilla saattaa tulla hyväkin
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
fsj:n akselimassat on 1600/1600 eli riittäis. Mutta se on selvä että halvalla ei selviä tosta kun tuskin noita hdj:n tukivarsia on vielä romukasat väärällään. Siinä voi tulla äkkiä toimiva lehtijousitus jopa halvemmaksi.
Se on laitettava varmaan lehtijouset kuntoon ja etsittävä sopivia palikoita ajan kanssa. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Miulla on Bertassa vastaava systeemi ilmajousilla,muuten oisi tosi hyvä mutta 5 matikalla tuli hieman laskuvirhettä joten jousitus on optimaalinen n.4 t akseli painolle.
![]() ![]() ![]() Ja siten vielä että siinä on traction bar tyyppinen ratkaisu. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Eihän sulla olis kuvia toteutuksesta? Paljonko nuo pussit maksoi ja millaiset paineilma vehkeet on niitten kaverina?
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Pussit maksoi muistaakseni 130-140 euroa kappale.Ja ovat 8 tuuman 2 palkeiset,eli liian isot,eli kovat.(jotkut 6 tuumaset oisi sopivammat,ja rullapalkeella)
Kompurana on joku kolmenkympin kompura joka taitaa olla kypsymään päin,eli aika vaihtaa uuteen.(kesti n.2.5 vuotta) Lisäksi systeemissä on yksi magneettiventtili,takaiskuventtiili,pari mikrokytkintä,ja relemysteeri jonka tinasin yöllä joskus puoli kolme kasaan. Eli homma toimii sellain että suunnilleen kerran päivässä,jos ei kuorma muutu,painaa nappulaa(ei sitä mitä mitä micael jakson) ,niin automatiikka säätää korkeuden kohdalleen.Ja tottakai on myös manuaalisäätö. Synsteemi on ollut käytössä jotakuinkin 3.5 vuotta,ja ainoa ongelma on ollut nyt ilmennyt kompuran väsähdys,ja korkeuden säädön linkun jumiutuminen(alunperin ei ollut rasvanippaa). Ja syy miksi ko systeemin rakensin oli se,että rautajouset oisi tulleet kalliimmiksi,ja olisivat jo todennäköisesti kuoleentuneet vaihtokuntoon. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tälläinen välitetty matkajuttu | sam71 | Tapahtumat | 2 | 25.02.2007 15:35 |
kotikutoinen "Lumiketju", toimisiko? | riude | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 11.11.2006 13:27 |
hj 61:sen jousitus? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.12.2005 23:57 | |
Toimisiko?? | Moose | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 13.06.2005 21:15 |
Rangen jousitus | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.01.2004 13:12 |