![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() kaivurin kauhan korjaaminen ei vaadi luokkia ja sitä saa itsekkin krjata mutta jos nostokoria hitsailet niin olisi maalaisjärki hyvä olla mukana ja en mielelläni itekkään hitsaisi vaikka melkein osaisisinkin . ja noita nostokori kurottajan ym missä joku voi podota niin en alkaisisi hitsailemaan . porissa kori putosi kun nyrkkipajan ukko oli hitsannu puomia ja sen sellasta 2 ukkoa halvaantu ja ainakin toinen kaulasta alaspäin ja molemmilla perheet ja lapset et ei yhtäää kiva juttu.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Elementejä ja parvekeen palkkeja viimeks hitsaillu.....
Firma ilmotti vaan et sinne hommiin,eiköhän firma korvaa jos jotain sattuu ![]() ![]() ![]() Noitten kaivurinkauhojen tms.kiinnikkeiden kanssa tuskin tarvii muuta kuin hitsaustaitoa[hyvää] Nostolaitteet on taas eriasia,niitäkin tullu hitsattua ja korjattua ja tarkastaja hyväksynyt tuotteet.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jos ihan virallisen hitsaajan pätevyystodistuksen haluat niin silloin kannattaa tutustua tohon EN 287-1 standardiin. Sieltä löytyy pätevyysalueet ym jutut. Laita mulle meiliä jos et löydä tota standardia mistään.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kaivurin kauhaan ei kannata hitsailla mitään nostokorvakoita, tai ne ei ainakaan ole minkään asetuksen mukaisia. Yleensä kaivureiden kauhat ovat magnaaniterästä ja ne pitää esilämmittää. Nykyään ne saattaa olla aivan tavallista booriterästäkin, jos ovat kevyesti rakennettuja. Molempiin löydät hitsausohjeet jos vaan tiedät mitä ainetta olet vetämässä ja ohjeita noudattamalla siitä hyvä tulee, jos näköski on hyvä. Ne ohjeet löytyy aivan hitsauslisäaineen valmistajan ohjekirjasta.
Yleeensä kaivureiden kauhoissa kyllä on koukkuja, mutta virallisia nostoja niillä ei tehdä. Hitsata niitä kyllä saa. Älä sitte ite seiso kuorman alla. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Juu ei kauhoihin koukkuja. Ne on yleensa hitsattu siihen kauhan kiinnikeosaan (eli puomin puolelle)
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Rakennuspuolen vaatimuksista ei ole tietoa mutta koneenrakennuksesta sen verran että nostokehikot luokitellaan nostoapuvälineiksi ja näille on aika tarkat vaatimukset suunnittelulle ja dokumentoinnille. Lisää aiheesta esim
http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/.../03/TSO_12.pdf Nostokoukuiksikin kannattaa valita jos mahdollista vaikka joku hitsattava valmis koukku/lenkki jossa merkitty max nostokyky jne. jos ammattikäyttöön rakennellaan. Harrastushommat on sitten eri juttu. Hitsauspätevyysvaatimukset liittyy useimmiten laatustandardien vaatimuksiin (ISO 9001, 3834 yms), eipä noilla kaivurin korjailuissa ole merkitystä. Tarkemmin säädellyissä hitsauksissa (esim. putkistot, paineastiat) nuo asiat täytyykin sitten olla yrityksissä kunnossa eli hitsariltakin vaaditaan pätevyydet tarpeen mukaan. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Yleensä on löytyny vaadittava hitsausluokka rakennekuvista ja työmaan mestari on tarkastanut että hitsari/urakoitsija on toimittanut pätevyystodistukset ja vielä että todistuksessa olevat tiedot tasmää paikalle saapuneeseen kaveriin, kuutamourakointi on asia erikseen
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
m:ac/dc hitsaus keskus | SAMROCK | O/M/V Muut | 10 | 18.10.2007 11:49 |
Banjon hitsaus | Uazmies | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 09.10.2007 18:57 |
Hitsaus kysymys | panzer | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.03.2007 20:16 |
Täytelangalla hitsaus | Rälläri | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 25.02.2007 22:02 |