Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.01.2009, 22:09
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Minulla oli edellisessä talossa juuri tuollainen katos, joka oli muutettu autotalliksi. Talon rakentaja oli sen muuttanut. Muistaakseni siinä oli takana joku lainajuttu, olisiko ollut ARAVA-lainoitettu talo, jossa ei saanut olla tallia tai jotakin sellaista juttua siinä oli takana, että oli tehty alkuun vaan katos. Tai sitten oli vaan kapitaali ollut vähissä ja säästetty alkuun siinä.

Heräsi jossakin vaiheessa epäilys, että se talli ei ole ollut siinä alunperin. Tallin jatkona oli lämmin varasto, jonne oli ulko-ovi muualta. Varastossa oli seinälevytystä niin, että sillä oli peitetty ovi sinne tallin suuntaan. Se oli varmaan ollut joskus toinen ulko-ovi, autokatokseen. Purin pätkän sitä tallin ja muun talon välistä seinää ja sieltä löytyi aiempi kylmän ulkoseinän rakenne höyrysulkuineen ja tuulensuojalevyineen.

Perhanan kapea siitä oli tullut, kun ei riisikupistakaan tahtonut mahtua ulos, no 4-ovisesta myöhemmin vähän helpommin. Seinät oli eristetty osin tallin sisäpuolelle ja levytetty ensin lastulevyllä ja sitten päälle lujalevy. Vanha talon ulkoseinässä ollut puukuituinen tuulensuoja oli jätetty sinne lujalevyn alle. Mahtoiko olla edes silloin 70-luvulla riittävä osastointi? Luja-levyn saumat oli ainakin sen verran raollaan, että sieltä välistä olisi vetänyt palamisilmaa iloisesti. Ei ainakaan riitä nykyisin sellainen, vaan pitää olla paljon pätevämpi palo-osastointi.

Kannattaa hoitaa katoksen muuttaminen autotalliksi tarkasti nykyisten rakentamismääräysten ja kunnan rakennusvalvonnan vaatimusten mukaisesti, ettei tule jälkipuheita tai ongelmia talon ostajan tai vakuutusyhtiön kanssa. Käytännössä siis kait joutuu rakennusluvan hakuun, koska tilan käyttötarkoitus ja rakennuksen julkisivun ulkonäkö muuttuu?

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.01.2009, 22:31
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

jos tontilla on tilaa, ja rakennuslupaa heruu, niin lähes samalla rahalla ja vaivalla tekee kokonaan uuden tallin erilleen talosta. Voi tehä kerran sen kokosen, että mahtuu harrastamaan.

Jos taas tarkoitus on hakea mukavuutta ja hypätä töihinlähtiessä sulaan autoon, niin ehottasin lasittamaan tuon entisen katoksen. Jostain purkutyömaalta kun löytäisi vanhat näyteikkunat, niin ei isokaan (kalliskaan) homma. Katoksesta tulisi puolilämmin, jossa lasit pysyisi sulana, ja tarvittaessa plussan puolelle pienellä lämppärillä, eikä ulkoasukaan muuttuisi.

TSI-miehet pingottais talveksi molemmin puolin tolppia pressut tai rakennusmuovit, ja laittas jonkunlaiset ovet, mutta ei se niin nätti ratkaisu ole...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.01.2009, 22:42
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Juuri olin samansuuntaista vastausta naputtelemassa kuin Viipo.
Muista selvittää ennen kaupantekoa saako erilliselle tallille rakennusluvan.
Jos lämmitystarve on satunnaista, eli harrasteajoneuvoa korjatessa tarvii lämpöä mutta muun ajan voi pitää kylmillään, niin pienellä polttoöljylämmittimellä saa hallin äkkiä lämpimäksi. Tulee halvemmaksi kuin jatkuva sähkölämmitys. Tässä oletan että käyttöauton yöpyessä hallissa ei lämmitystä tarvita.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.01.2009, 11:01
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Talon tontin pinta-ala on huimaavat 634 m2, eli uutta autotallia sinne ei mahdu. Ainoa vaihtoehto lienee tuon katoksen muuttaminen talliksi. Asunnonvälittäjä selvittää parhaillaan, myöntääkö kaupunki moiseen urakkaan rakennuslupaa. Taitaa tuo uuden tallin teko kaatua jo rakennusoikeuden loppumiseen. Katos kun on jo olemassa niin sen voisi poikkeusluvalla ehkä saada muuttaa talliksi.

Tarkoitus olisi saada pikkulohkon suikka omaan talliin, jotta voisi pitkinä syysiltoina sitä käydä ropailemassa. Pienihän tuo katos on, pohjakuvasta mittasin pinta-alaksi n. 15 m2 (on pitkä mutta valitettavan kapea). Mutta onneksi on autokin pieni.

Tarkoitus on eristää katos kevyehkösti talliksi ja pitää siellä ehkä +5 astetta pakkasilla. Polttoöljyllä tai puulla toimiva "kamina" voisi olla kova sana tilapäiseen lämmittämiseen.

Mutta odotellaan kaupungin kantaa asiaan......
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.01.2009, 15:12
Shuttle:n Avatar
Shuttle Shuttle ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.03.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.086
Perusasetus

Omaa autotallia juuri remppailtiin parempaan kuntoon (3,6x8m) eikä se tila riitä millään.
Kapoiseksi tuokin varmaan jää kun saadaan auto sisään.
Ennen oli tuskaa kun toisella seinällä oli 60cm syvä hylly, katsotaan miten nyt käy.
Tokkopa nyt rakennettiin viitisen neliötä pöytäalaa tallin perälle remppaamista varten.

Ehkä tarttis räpsiä pari kuvaa kohta :-)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 09:06 (GMT +2).