![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Aika monessa autossa on tuon laturin - akun välisestä johtimesta jo tehtaalla haaroitettu puristusliittimillä suoraan sulakekotelolle / virtalukolle / ... . Vaikka kaaviot näyttäisivät, että esim. virtalukolle tai sulakekotelolle lähtee syöttävä johdin suoraan akun + -kengästä, niin se onkin todellisuudessa koplattu tuon em. laturin - akun välisestä paksusta johtimesta jossain siellä paksun johtonipun sisällä. Liitoksen päälle vain pyöräytetään pari kierrosta erkkaa ja kaikki samaan suuntaan kulkevat piuhat niputetaan yhden paksun suojaletkun / teippauksen sisään. Nämä "Rosvoliitokset" aikaa myöten hapettuvat ja lakkaavat johtamasta sähköä. Jos menee tekemään niin, että uusii kokonaan tuon laturin - akun välisen paksun piuhan ja katkaisee molemmista päistä sen vanhan piuhan poikki, niin silloin sen alkuperäisen rosvoliitoksen takaiset kulutuspisteet joko lakkaavat toimimasta kokonaan, tai ne saavat sähkönsä jotain kiertotietä pitkin. Kenties vielä paljon ohuemman piuhan perästä, jolloin se koje toimii hitaammin tai valot palavat himmeämmin... Eli jos akun ja laturin välissä / suunnalla kulkee paksu johtonippu ja tuo paksu + -johdin kulkee sen nipun sisällä, niin sieltä saattaa löytyä tuollaisia puristusliitoksia. Kannattaa myös putsailla kaikki maadoituspisteet ja sipaista vaikka vaseliinia liitoksiin, niin eivät sitten hapetu ensimmäisen kurakylvyn jälkeen. Laturin sisällä on myös erittäin tärkeä maadoituspiste. Se tasasuuntaajasilta kun on ruuveilla kiinni siellä laturin sisällä, niin sen tasasuuntaajan pitää saada maadoituskontakti näiden kiinnitysruuviensa avulla. Tämä liitos yleensä hapettuu uintireissujen jälkeen ja muuten ehjä laturi lakkaa toimimasta. Myös tuon ulkoisen jännitteensäätäjän maadoitus pitää olla kunnossa. Luistava laturin hihna myös aiheuttaa latausongelmia kovassa kuormituksessa. Vaikka hihna olisikin kireällä, niin se saattaa silti "pohjata", jolloin sen latauskyky heikkenee...
Viimeksi muokannut Kartse1 : 22.12.2008 21:16 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eikun laturi kauniiseen käteen ja tarkasta hiilien/kollektorirenkaitten kunto. Voisi kuvitella että laturin mangetointivirran kasvu aiheuttaa vastuksen kasvua kun virta ei pääse kunnolla hiililtä ankkurille.
Alkaako latausjännitteen tippuminen heti kun laitetaan vähän kulutusta esim pelkkä puhallin? Jos tippuu niin auttaako kierrosten nosto yhtään? Jossain tojotoissa oli normaalia että tyhjäkäynnillä kulutus päällä latausjännite on matala mutta kun nosti koneen kierrokset esim: 1100rpm lataus oli ok. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Noh,Nyt on uusi laturi (60A) kiinni,ja toimii.Latailee 13.8V.valot,ja puhallin päällä.Eli ongelma ratkaistu.Hehkutkin rupes pelaamaan normaalisti.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() mysteeri
vm99 hilux lataus vikaa nejäs uusilaturi menossa eikä lataa kaikki johdot ok akut ok sulakkeet ok oisko mitään vinkkiä??
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Niinkuin tässä topikissa aiemminkin on tullut esille,niin jännitteensäädin?,...AI niin,mutta nuin uudessa ei taijja olla erillistä säädintä,eli on laturissa kiinni jo se latausvirran säätäjä?Oireileeko miten muuten,Palaako kojetaulussa enemmän valoja,kuin silloin,kun latas normaalisti,Eli,toimiiko esim.hehkut ok.,Sammuuko latauksen merkkivalo,kun laittaa käyntiin?
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Joskus ihmettelin Toyotan 2L-t latausta ja ei ladannut volttimittarin mukaan lainkaan käynnityksen jälkeen kun oli jälki hehku päällä. Aika pitkään sai odotella ennen kuin jälki hehku meni pois päältä ja sen jälkeen latasi normaalisti. Se ei ollut vika vaan ominaisuus.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Juu on aika kätevät nuo sivut,täytyy laittaa talteen.Hiluxi oli purkanut akut tuon kahden yön aikana kun uusi laturi oli kiinni,tuo probleema voisi poistua kun vaihtaisi jatkuvanvirran ja herätevirran paikkaa.Jätin nyt yöksi ainoastaan herätteen ja merkkivalon johdon kiinni varoiksi,ettei akut tyhjene.En käsitä kyllä että miksi tuo jatkuva virta pitää olla?Kun lataa täysin normaalisti pelkällä herätteellä ja merkkivalon piuhalla.
Aha selviski jo schöörtsil että jatkuvan virran piuha vaikuttaa siihen että lataako laturi koko ajan täysillä. Viimeksi muokannut diakka : 09.12.2011 21:55 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Olipa taas syöny akut tyhjäksi,voisiko tuon jatkuvan virran haarottaa tuosta herätteen johdosta?sit olis kaikki virtalukon takana.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Itte ostin vm-90 hiluxin 2.4d vähän aika takaperin taikka taro se on mut sama asia kummiski. Yllättäen ajon aikana syttyi nafta-ja latausvalot samaan aikaan joten pysäsin kattomaan hihnat ja kunnossa olivat. Kotona mittailin latausjännitteen ja tulos oli 12,3-12,6V. Tarkistin hiilet, olivat kunnossa ja kaikki näytti normaalilta. Motonetin reissu tuli tänään ja hain latausreleen. Ei vaikutusta. Kaiken maailman temppuja koitettu on mitattu suoraan laturilta, akulta on lisämaadoitettu laturia ym ym. Alkaa konstit olemaan itteltä vähissä et olis hienoo jos jollakin olis antaa jotakin hyvää vinkkiä. Varmasti tarpeeksi epäselvästi kirjoteltu mut kai siitä jotakin selvää saa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Olisko sulle tästä pläjäyksestä apua, pääsisit kartalle kuinka toyotan lataus periaatteessa toimii.
http://forum.ih8mud.com/40-55-series...how-works.html |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilun kierroslukumittari | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.09.2007 12:05 | |
O: IFS hilun simpukka | _Metal_ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.06.2007 15:10 |
Hilun laakeri | Rape | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 20.04.2007 21:35 |
Hilun turbottaminen | LateX4 | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 11.04.2007 15:10 |
Hilun perä | Rape | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.03.2007 21:27 |