Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.12.2008, 16:51
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

350:n vakiostartti. Wanha wiisas myi ja piti oleman kunnossa eli tuskin startissa wikaa?

Plussakaapelit on vanhat trukin latauskaapelit, ainakin yhtäpaksut kuin letukan pikapissa.
Pitänee mitata.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2008, 09:25
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Akku ensimmäisenä vaihtoon, yksikin syväpurkaus riittää. Kapasiteetti ja virranantokyky pienenee ja oireet senjälkeen just tuommoiset. Oli optima tai mikä tahansa suljettu akku.

Timop
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2008, 12:09
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Toivottavasti en "polttanut" tota optiman keltasta, kun otin lisävirtaa kuormiksen yhdestä 220Ah:n akusta.

Onko palstalla muuten ollut juttua kuinka suurilla akuilla voi lisävirtaa antaa ilman vastaanottavan akun vaurioita?

Pitänee vielä koittaa elvyttää tota akkua, kun en haluis uskoa että noin pienellä optima kuolee. ;(
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2008, 13:40
Morjenz:n Avatar
Morjenz Morjenz ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Tuusula, Finland
Viestit: 1.806
Perusasetus

Vieläkin kehaisen tota isoa C-Tekkiä... Ite oon kaks täysin kuollutta roskalaatikkoon heitettyä punasta optimaa sillä elvyttäny. C-Tekki kiinni ja Recond toiminto päälle... Kun napajännite akussa on alle 3V niin ei C-tekkikään ala sitä automaattisesti elvyttämään... Itse tein sellaisen konstin, että annoin normaalilla mopon 12v akkulaturilla pienen "buustin" akulle C-tekin ollessa kiinni, eli akussa oli hetkellisesti kaksi laturia kiinni, kun C-Tekin recond valo syttyi päälle, otin mopon akkulaturin irti ja annoin olla C-tekin sen aikaa kiinni, että se näytti olevan akun täynnä. Tämän jälkeen ajoin C-tekillä recond toiminnon vielä kaksi kertaa varmuuden vuoksi läpi... Akku toimii vieläkin ja oli käynnistänyt aamulla auton, josta oli jäänyt yöksi valot päälle...

__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään!

Viimeksi muokannut Morjenz : 21.12.2008 13:43 Perustelu: Aiheeseen liittyvä kuva
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.12.2008, 19:51
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Tuota ,joskus omissa romuissa oli sama ongelma,ja kaveri piirissä myös.

Startin maadoitus menee aikaa myöten huonoksi,kun startin,ja laatikon väli hapettuu.

Jos vika oli tässä niin se korjaantuu lisä maadoituksella esim. Startin päästä runkoon.

Tässä yksi villi arvaus...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.12.2008, 21:01
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Startti on maadoitettu omalla maadotusliuskalla suoraan runkoon ja akun - kytketty samaiseen rungon puolikkaaseen.

Pitänee kokeilla tota c-tek 7000:sta jonka tilasin itelleni pukinkonttiin..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.11.2009, 23:43
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Jahas, tämäkin tuli taas ajankohtaiseksi. Yli vrk c-tekin 7000 latas ja kerran lupas käymään muttei toista. En jaksanu leikkiä vaan hain pikapin antamaan virtaa kahdesta exiden 55ah:n akusta ja laakista tulille.

On se vaan uskottava että tossa akussa on jotain mätää, seuraava on exide.

Käynnistyvyyden varmistamiseksi kaivan akun esille jotta saa helpommin annettua apuvirtaa..

..oli meinaan rasittavaa oc1:n jälkeen hinata auto alas trailerilta kun ei jaksettu yöllä viritellä tupla-akkuja..

Viimeksi muokannut SamiN : 05.11.2009 09:35 Perustelu: akkujen kokokorjaus
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.12.2009, 12:37
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 Näytä viesti
350:n vakiostartti. Wanha wiisas myi ja piti oleman kunnossa eli tuskin startissa wikaa?

Plussakaapelit on vanhat trukin latauskaapelit, ainakin yhtäpaksut kuin letukan pikapissa.
Pitänee mitata.
Tuota onkos ne kuparia vai rautaa ne kaapelit ?

Joskus tuli tehtyä vanhoista rautaisista hitsauskaapeleista starttikaapelit ja niillä ei lähteny mikään käyntiin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.12.2009, 19:26
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Cu.

Pitänee kokeilla vaihtaa ne lituskaiset maadoitusläpyskät (rautaset? mallia mätänet), joista genobin kanssa oli jo puhetta, tollaseen pyöreeseen kuparijohtoon.

Saapi kommentoida mikä merkitys tolla puuttuvalla laturin merkkivalolla mahtais olla.

Kun tää ei ole ooppeli josta menee laturi samalla kun merkkivalo tilttaa..
..Tosin merkkivalon puolesta on 2:1 tällähetkellä. Lisää?
__________________
Broken Back Team #1
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.12.2009, 19:44
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

merkkivalon kautta menee laturille ns. herätevirta. eli siis se laturi ei lähde lataamaan kunnolla jos ei ole merkkivaloa koska laturin sisään ei muodostu magneetti kenttää niin kuin pitäisi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.12.2009, 22:30
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Lightbulb

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 Näytä viesti
Saapi kommentoida mikä merkitys tolla puuttuvalla laturin merkkivalolla mahtais olla.

Kun tää ei ole ooppeli josta menee laturi samalla kun merkkivalo tilttaa..
..Tosin merkkivalon puolesta on 2:1 tällähetkellä. Lisää?
Kyllähän kunnossa oleva laturi, vaikka nyt mallia possi itsekin sen polarisointi virran kehittää kierroksilla, vaikka ei heräte virtaa tulisikaan. Herätevirta piuhassa se valo toimii ikäänkuin vastuksena, ettei laturin herätteeseen kajahda täysi akun jännite (ainakaan koko aikaa). Tuleeko toi akun heräte jatkuvana virtana vai virtalukon kautta? Meinaa jos sinne tulee jatkuvana, niin laturi tyhjentää akkua kokoajan, kun navat on kiinni.

Ja itellä kyl pelaa ooppelissa latauskin ja sen asian aina varmistaa latausvalon olemassa olo ja toiminta. Nii joo hitto toi mun suikkakin on ooppeeli.

Nii ja jos se startti rääkyy kun starttauksen lopettaa, ni kannattaa antaa vähä voitelua herra pendiksille ja voipi auttaa rasvata muutenkin.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski

Viimeksi muokannut HRD : 27.12.2009 22:32
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.12.2009, 23:41
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Heräte tulee suoraan päävirtakatkaisijalta D+ :aan, tosin siitä erillisestä liittimestä ettei samasta kuin akku. Eli "täyttä hönkää" akulta.

Laturin persiistä (B+) menee startille 16mm2 johto, eli vastusta ei pitäs olla?

Tiedä sitten onko sillä merkkivalolla suurta merkitystä, kun muistin juuri että joutu vinssaamaan suikan siitä maatöppyrästä. Eli ilmeisesti vinssatessa hajonnu noi laturit.

Pitänee sitten toinen floptima laittaa rinnan.. Mikäs se hnuittisten akkuliike olikaan missä optimat oli halvimpia?
__________________
Broken Back Team #1
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.03.2010, 00:09
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Tutkin tuota bilhelvetan bossi kopiota ja ensiökäämi oli poikki. Sain jatkettua pätkällä kuparilankaa kun vuolin pienestä sokeripalasta vielä pienemmän. Super epoxyllä liimasin johdon kiinni roottoriin (vai mikä sen pyörivän mötikän nimi joissa ensiökäämitys)

Ilman kuormaa latas volttimittarin mukaan mutta latauksen merkkivalo ei sammunut.

Kuormalla ei ladannut kuin n. 13,5v. Koeajo piti keskeyttää lämpöongelman takia ja jossakin vaiheessa laturi veti herneet ja nyt ei tee enää mitään.

Pakko laittaa toi letukan 105 ämpärinen, ei jaksa arpoa mikä tosta bossikopiosta nyt hajos. Veikkauksia,säädin vai diodisilta? Säädin on mallia mätänet ja uusi..

Jos veis ton laturin kouluun elektroniikkamaikan kiusaksi taasen, viimeksi nosti kädet pystyyn ton puuttuvan johdon pätkän kohdalla .. ajotuslampusta kyllä löytyi vika, vaikkei mätänetin lampusta löytynyt piirikaaviota mistään. Eipähän tarvinut peukaloita pyöritellä, aikusiopiskelu on lähinnä työttömien kyykyttämistä!

No joo, takasin asiaan.

Nykyään starttaa kylmässäkin, kun modas keskipakopainoja + jousia. Samalla meni vaihtoon jakajan kansi. Lämpöongelmasta onkin tarinaa toisaalla.
__________________
Broken Back Team #1
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lj käynnistys onkelma... Oskulennu Tekniikka & Jutustelu 8 30.10.2008 23:00
HJ:n käynnistys ja savutus Gravedigger Tekniikka & Jutustelu 3 02.04.2007 14:12
LJ:n käynnistys ongelmia ugly_hj Tekniikka & Jutustelu 9 21.01.2005 21:57
Käynnistys Esko Vuosimallit 1984-1996 8 13.09.2003 16:21
Käynnistys jomppa Vuosimallit 1984-1996 4 30.06.2003 14:09


Sivu luotu: 07:53 (GMT +2).