![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() 350:n vakiostartti. Wanha wiisas myi ja piti oleman kunnossa eli tuskin startissa wikaa? Plussakaapelit on vanhat trukin latauskaapelit, ainakin yhtäpaksut kuin letukan pikapissa. Pitänee mitata.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Akku ensimmäisenä vaihtoon, yksikin syväpurkaus riittää. Kapasiteetti ja virranantokyky pienenee ja oireet senjälkeen just tuommoiset. Oli optima tai mikä tahansa suljettu akku.
Timop |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Toivottavasti en "polttanut" tota optiman keltasta, kun otin lisävirtaa kuormiksen yhdestä 220Ah:n akusta.
Onko palstalla muuten ollut juttua kuinka suurilla akuilla voi lisävirtaa antaa ilman vastaanottavan akun vaurioita? Pitänee vielä koittaa elvyttää tota akkua, kun en haluis uskoa että noin pienellä optima kuolee. ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Vieläkin kehaisen tota isoa C-Tekkiä... Ite oon kaks täysin kuollutta roskalaatikkoon heitettyä punasta optimaa sillä elvyttäny. C-Tekki kiinni ja Recond toiminto päälle... Kun napajännite akussa on alle 3V niin ei C-tekkikään ala sitä automaattisesti elvyttämään... Itse tein sellaisen konstin, että annoin normaalilla mopon 12v akkulaturilla pienen "buustin" akulle C-tekin ollessa kiinni, eli akussa oli hetkellisesti kaksi laturia kiinni, kun C-Tekin recond valo syttyi päälle, otin mopon akkulaturin irti ja annoin olla C-tekin sen aikaa kiinni, että se näytti olevan akun täynnä. Tämän jälkeen ajoin C-tekillä recond toiminnon vielä kaksi kertaa varmuuden vuoksi läpi... Akku toimii vieläkin ja oli käynnistänyt aamulla auton, josta oli jäänyt yöksi valot päälle...
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! Viimeksi muokannut Morjenz : 21.12.2008 13:43 Perustelu: Aiheeseen liittyvä kuva |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuota ,joskus omissa romuissa oli sama ongelma,ja kaveri piirissä myös.
Startin maadoitus menee aikaa myöten huonoksi,kun startin,ja laatikon väli hapettuu. Jos vika oli tässä niin se korjaantuu lisä maadoituksella esim. Startin päästä runkoon. Tässä yksi villi arvaus... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Startti on maadoitettu omalla maadotusliuskalla suoraan runkoon ja akun - kytketty samaiseen rungon puolikkaaseen.
Pitänee kokeilla tota c-tek 7000:sta jonka tilasin itelleni pukinkonttiin.. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jahas, tämäkin tuli taas ajankohtaiseksi. Yli vrk c-tekin 7000 latas ja kerran lupas käymään muttei toista. En jaksanu leikkiä vaan hain pikapin antamaan virtaa kahdesta exiden 55ah:n akusta ja laakista tulille.
On se vaan uskottava että tossa akussa on jotain mätää, seuraava on exide. Käynnistyvyyden varmistamiseksi kaivan akun esille jotta saa helpommin annettua apuvirtaa.. ..oli meinaan rasittavaa oc1:n jälkeen hinata auto alas trailerilta kun ei jaksettu yöllä viritellä tupla-akkuja.. Viimeksi muokannut SamiN : 05.11.2009 09:35 Perustelu: akkujen kokokorjaus |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joskus tuli tehtyä vanhoista rautaisista hitsauskaapeleista starttikaapelit ja niillä ei lähteny mikään käyntiin. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Cu.
Pitänee kokeilla vaihtaa ne lituskaiset maadoitusläpyskät (rautaset? mallia mätänet), joista genobin kanssa oli jo puhetta, tollaseen pyöreeseen kuparijohtoon. Saapi kommentoida mikä merkitys tolla puuttuvalla laturin merkkivalolla mahtais olla. Kun tää ei ole ooppeli josta menee laturi samalla kun merkkivalo tilttaa.. ..Tosin merkkivalon puolesta on 2:1 tällähetkellä. Lisää?
__________________
Broken Back Team #1 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
merkkivalon kautta menee laturille ns. herätevirta. eli siis se laturi ei lähde lataamaan kunnolla jos ei ole merkkivaloa koska laturin sisään ei muodostu magneetti kenttää niin kuin pitäisi.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja itellä kyl pelaa ooppelissa latauskin ja sen asian aina varmistaa latausvalon olemassa olo ja toiminta. Nii joo hitto toi mun suikkakin on ooppeeli. ![]() Nii ja jos se startti rääkyy kun starttauksen lopettaa, ni kannattaa antaa vähä voitelua herra pendiksille ja voipi auttaa rasvata muutenkin.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski Viimeksi muokannut HRD : 27.12.2009 22:32 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Heräte tulee suoraan päävirtakatkaisijalta D+ :aan, tosin siitä erillisestä liittimestä ettei samasta kuin akku. Eli "täyttä hönkää" akulta.
Laturin persiistä (B+) menee startille 16mm2 johto, eli vastusta ei pitäs olla? Tiedä sitten onko sillä merkkivalolla suurta merkitystä, kun muistin juuri että joutu vinssaamaan suikan siitä maatöppyrästä. Eli ilmeisesti vinssatessa hajonnu noi laturit. Pitänee sitten toinen floptima laittaa rinnan.. Mikäs se hnuittisten akkuliike olikaan missä optimat oli halvimpia?
__________________
Broken Back Team #1 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tutkin tuota bilhelvetan bossi kopiota ja ensiökäämi oli poikki. Sain jatkettua pätkällä kuparilankaa kun vuolin pienestä sokeripalasta vielä pienemmän. Super epoxyllä liimasin johdon kiinni roottoriin (vai mikä sen pyörivän mötikän nimi joissa ensiökäämitys)
Ilman kuormaa latas volttimittarin mukaan mutta latauksen merkkivalo ei sammunut. Kuormalla ei ladannut kuin n. 13,5v. Koeajo piti keskeyttää lämpöongelman takia ja jossakin vaiheessa laturi veti herneet ja nyt ei tee enää mitään. Pakko laittaa toi letukan 105 ämpärinen, ei jaksa arpoa mikä tosta bossikopiosta nyt hajos. Veikkauksia,säädin vai diodisilta? Säädin on mallia mätänet ja uusi.. Jos veis ton laturin kouluun elektroniikkamaikan kiusaksi taasen, viimeksi nosti kädet pystyyn ton puuttuvan johdon pätkän kohdalla ![]() No joo, takasin asiaan. Nykyään starttaa kylmässäkin, kun modas keskipakopainoja + jousia. Samalla meni vaihtoon jakajan kansi. Lämpöongelmasta onkin tarinaa toisaalla.
__________________
Broken Back Team #1 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lj käynnistys onkelma... | Oskulennu | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.10.2008 23:00 |
HJ:n käynnistys ja savutus | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.04.2007 14:12 |
LJ:n käynnistys ongelmia | ugly_hj | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 21.01.2005 21:57 |
Käynnistys | Esko | Vuosimallit 1984-1996 | 8 | 13.09.2003 16:21 |
Käynnistys | jomppa | Vuosimallit 1984-1996 | 4 | 30.06.2003 14:09 |