|  |   | 
| 
 | |||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen | 
|  | 
|  | Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä | 
|  | 
| 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
 Lainaus: 
  33" renkailla varustetuna muuta korotusta saa olla yht. 125 mm. Eli esim. 3" korotusjouset ja 2" korikorotus. 
 | 
| 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			Kesällä kun omaan läjään katsastin kyseisen koon renkaita väittivät raahen molemmilla konttoreilla, että tämä lappu ( http://img524.imageshack.us/img524/5...ulkintale2.jpg  ) ei kelpaa, koska akelta on sanottu, että sitä ei saa hyväksyä. Yksi ihminen ei kuulemma voi määrätä muuta kuin suomen laki. Suurimmaksi sallituksi kooksi mainitsivat just tuon 31" 10,5" 15. Piti käydä sitten toisella paikkakunnalla katsastaan auto että sai renkaat otteeseen. Voi tulla mielenkiintoinen katsastus hetki ensi kesänä, jos satun jostain mielen häiriöstä käyttään autoa raahessa vuosileimalla   Ekalla asemalla soittivat ihan Akeen silloin ja sieltä oli sanottu just toi, että tätä lappua EI SAA hyväksyä..... Olisi ihan mielenkiintoista saada tietää, että miten se nyt tarkalleen ottaen on ??? | 
| 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			No yleensä ei kyllä yksi ihminen pidä kokousta keskenään, varsinkaan nimellä: Katsastuksen ohjeistusta kehittävän työryhmän kokous Tokihan siellä on sanamuoto: "on yksittäistapauksissa tulkinnut"... Mutta jos se tuodaan julki muillekkin, eikö se tarkoita että näin voidaan toimia?! Outo tulkinta Raahesta.
		 | 
| 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   Lainaus: 
 Kyselin asiaa Aken valvontapuolelta ja sain vastaukseksi tällaisen: Jos 150mm ylittyy renkailla 32x11,50R15LT, ei ajoneuvoa saisi liikenteessä käyttää, joten kyseistä rengaskokoa ei tällöin ajoneuvolle hyväksyttyjen renkaiden joukosta saisi löytyä... Hiluxin vertailurenkaathan on 205R16.... Varaa kasvattaa rengaskokoa jää tällöin 150mm-77mm-51mm eli yhteensä 22mm? Eli käytännössä ainoaksi otteeseen jääväksi rengaskooksi kaiken järjen mukaan jää tuolloin 205R16... Kun noissa tulkinnoissa on vielä eroja niin tarkasti otteessa lukee "Erikoisehdot ja huomautukset" kohdassa VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO 32x11,50R15LT... Onko saatavissa siis jotain lappua, että saisin säilyttää otteessa olevat 32" knullit? Tai peräti muutoskatsastaa auton 33/12,5/15 renkailla. Sellaset ois tos pihalla. 
				__________________ Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! | 
| 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   Lainaus: 
 Ja eihän 51 mm suuremmat renkaat korota autoa 51 mm, vaan puolet siitä. Eli LJ:n tapauksessa 33" rengas nostaa auton kokonaiskorkeutta 26,5 mm, koska 10R15 on auton alkuperäinen rengaskoko, vaikkakaan ei Suomeen tyypitetty. Eli korotusvaraa jää 150 mm-26,5 mm=123,5 mm. VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO luki edellisessä rekisteriotteessa KATSASTUKSESSA MERKITTY VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO, eli ei alkuperäinen. VAIHTOEHTOISET RENKAAT tarkoittaisivat alkuperäisiä kokoja. Eli sun tapauksessa pitäisi tyytyä 31" renkaisiin tai ottaa korikorotuksesta sentti pois. Eli tällöin 150 mm (sallittu kokonaiskorkeuden muutos) - 77 mm (jousista johtuva korkeuden muutos) - 32,5 mm (renkaista johtuva korkeuden muutos) = 40,5 mm (sallittu korikorotus). Ja jos sulla ei oo 31" kumeja alla, etkä vähennä korikorotusta, 205R16 pitäisi vaan jättää ottelle. Joku voi toki vaihtaa 32":n 31":ksi näkemättäkin, koska on joka suuntaan pienempi. 33x12.50R15 ei onnistune, mutta 33x10.50R15 onnistuu jos haalit selvityksen että 7.00-16-8PR rengaskoko on ollut saatavissa P-Amerikan markkina-alueella yleisessä tieliikenteessä käytettäväksi. Printti tässä (Toyota Infosta saatu): http://img372.imageshack.us/img372/272/sdoc1211sk3.jpg Ja tässä vielä sama todella suhero versio leimoilla: http://img122.imageshack.us/img122/3574/ln65rw2.jpg Ja ton lappusen perusteella ei sun tarttis luopua nykyisillä korotuksilla 32" renkaistakaan. Toyota Info ei ota kantaa enää näihin rengaslappuihin.   Viimeksi muokannut -MaTTi- : 29.11.2008 12:11 Perustelu: lisälinkki | 
| 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			kaveri meni viime viikko muutokatsastettu lj-70 33x12,5" renkaiden kanssa...alkuperäiset renkaat oli 205r16    | 
| 
			 
			#7  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			Eli jos nyt oikein ymmärsin niin autoa jossa on merkintä 205R16 rek.otteessa ei ole mahdollista katsastaa 33" renkaille ylipäätänsä, ilman poikkeus lupaa siis.
		 | 
| 
			 
			#8  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			Riippuu autosta, jos mallisarjasta löytyy suurempi rengas, voidaan sitä käyttää vertailurenkaana. Pelkkä otteen rengaskoko ei aina ole koko totuus.
		 | 
| 
			 
			#9  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   
			
			Mulla on LJ:n Omistajan Käsikirja, jossa LJ:n kohdalla on mainittu yhdeksi vaihtoehtoiseksi rengaskooksi 265/75R15. Sen korkeus on taulukon mukaan 779mm eli 30,7". Eikös tähän nojaten 33"X12,5 pitäisi käydä ilman sen kummempia vääntöjä? 33 tuumaisen korkeushan on taulukon mukaan 32,5" eli 826mm. | 
| 
			 
			#10  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   
			
			tuolta topicin alku päästä löytyy linkki montenegron sivuille josta saat tulostettua dokumentit ja ne kourassa kun ajelet konttorille niin onnistuu helposti. itselläni oli 50mm levikkeet asennettu kun muutos katsastin nuo 33x12.5
		 | 
| 
			 
			#11  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   Lainaus: 
 | 
|  | 
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | 
| Näkymä | |
| 
 | 
|  Samanlaisia viestiketjuja | ||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti | 
| ABS ja rengaskoon muutos? | wikke | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 04.03.2008 21:09 | 
| hj60 muutos katsastus turbolle. | syrkki | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 21.07.2007 14:49 | 
| N2 muutos N2G | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.08.2006 19:41 | |
| -96 2,4d hiluksin turbotus/muutos katsastus | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 04.08.2005 17:08 | |
| muutos katsastus renkaat | tiipe | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 25.04.2004 22:01 |