Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.11.2008, 22:52
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

mä sain viikol kontorilta tiedon että lisäkaukovaloja ei saa olla kun 2, kun auton nokalta löytyn 4, poistin toisen parin valoja niin sain leiman, 8kk sit oli samoil valoil tullut leima siihen autoon sanoi edelinen omistaja. autos oli kytkin joka salli 4 valon kerralaan palamisen. onko pykälät muutunut 2004 jälkeen sit ?

__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.11.2008, 23:32
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja porro1 Näytä viesti
mä sain viikol kontorilta tiedon että lisäkaukovaloja ei saa olla kun 2, kun auton nokalta löytyn 4, poistin toisen parin valoja niin sain leiman, 8kk sit oli samoil valoil tullut leima siihen autoon sanoi edelinen omistaja. autos oli kytkin joka salli 4 valon kerralaan palamisen. onko pykälät muutunut 2004 jälkeen sit ?
Aiemmin linkittämä ohje oli kuorma- ja linja-autoja varten, henkilö- ja pakettiautoja koskee vähän erilaiset ohjeet:

http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytkettävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100. Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kytkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että lisäkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2008, 19:45
Patrul Patrul ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.11.08
Sijainti: savonranta
Viestit: 2
Perusasetus

Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.11.2008, 20:17
samid samid ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.07.05
Sijainti: Vaasa, Finland.
Viestit: 1.454
Perusasetus

Eikö nuo työvalot pitäisi olla ihan laillisia, ja lisäpitkiä saa olla vaikka 6kpl jo referenssi ei ylity esim. 6x 12,5ref=75ref ja auton omat pitkät pimeäksi pitkien osalta silloin tämä kuuden valon patteri palaa. Itselläni työn alla neljän lisäkaukon rivi, vaatii vaan tehokkaamman laturin asennuksen kun tuo vakio on 25A ja ei viitsi sen kanssa ruveta leikkimään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.11.2008, 20:21
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patrul Näytä viesti
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Onko henkilö- vai pakettiauto?

Pakettiautossa saa olla tarvittava määrä apuvalaisimia.

Haku löytää mm. seuraavan:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4584
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2008, 11:48
terppi terppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.06
Sijainti: Parainen, Finland.
Viestit: 419
Perusasetus

AIkaisemmin oli niin, että katolla olevien valojen piti olla etummaisen akselin etupuolella.. Ja välillä asia oli niin, että katolla sai olla jossain autoissa katolla, vaikka olikin etuakselin takapuolella.
Nyt taas sanotaan, että etuakselin pystylinjan takapuolella ei sais olla valoja.. Koittakaa ny päättää!

Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi..

Ei ole linkkejä, eikä ole faktaa vaan ihan muistikuvia. TÄältä tai NCF:n foorumilta luin noita noin vuos-kaksi sitten.

Perseestä koko Suomen valomääräykset.. Toi koko referenssihommaki o iha naurettava. JOs meet inssiltä tai poliisilta kysymään, että mitä noi tarkoittaa tai mihin ne perustuu, niin kukaan ei tiiä mitään.

Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi.

Toi muistaakseni oli jossai autowikissä tms..

Ja tuo parilline valomääräkin lienee jo vanhaa tietoa..? EU-maassa, eli esim Ruotsissa, on parittomia määriä valoja hyväksytty.. Ni eikös ne täälläki pitäis olla?

Hmm... Saako moottoritiellä pitää pitkiä päällä?
Itse olen sen verran kusipää, että pidän, koska vastaantulijat, jotka pitävät, eivät häikäise. Vain typerä kuski tuijottaa vastaantulevan valoja. Jos niitä ei tuijota, ei ne häikäise. On aika sokea olo motarilla, jos pitää ottaa pitkät pois päältä. Kyse siis valaisemattomasta motaripätkästä.

TUlipa taas päivän purkaukset tehty.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2008, 12:42
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Mun mielestä noi valomääräykset on aika yksiselitteiset. Lisävaloja saa periaatteessa ole vaikka keulan täydeltä. Tekstihän sanoo yhtäaikaa palavien valaisimien maks. referenssi on 75. Eli jos sulla on kaksi paria lisäpitkiä, niin laita joko vaihto kytkimellä toiset lisävalot ja alkuperäiset tai poista alkuperäiset käytöstä. Periaatteessa H4 systeemissä se poistaminen ihan pilkkua viilaten on vaikeaa mutta tuo vaihtokytkimen asennus ei pitäis olla mikään mahdottomuus.

Valojen asennus jälkikäteen etuakselin takapuolelle on kielletty. Jeepin Liberty/Cherokee Rebegaden katolla on kaksi lisäpitkää (jenkeissä 4). Ne on e-tyyppihyväksytyt tähän automalliin. Samanlaisia valoja ei saa laittaa jälkikäteen mihinkää muuhun auto tyyppiin, kuin sellaiseen johon ne on uutena tyyppihyväksytty. Eli Libertyyn voi sellaiset laittaa jälkikäteenkin, koska ko. tyyppiin ne e-tyypätty.

Työvaloja saa asentaa tarvittaviin paikkoihin. Mutta niiden on oltava merkattu työvaloiksi. Eli sumuvalojen tai lisäpitkien käyttö työvaloina on kielletty. Ja olikos se vielä niin, että eteenpäin suunnattujen työvalojen käyttö (kytkeminen) ei saa olla mahdollista ajon aikana (eli maantiellä).
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.11.2008, 13:49
jake74 jake74 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: ii/haukipudas
Viestit: 117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja terppi Näytä viesti

Hmm... Saako moottoritiellä pitää pitkiä päällä?
Itse olen sen verran kusipää, että pidän, koska vastaantulijat, jotka pitävät, eivät häikäise. Vain typerä kuski tuijottaa vastaantulevan valoja. Jos niitä ei tuijota, ei ne häikäise. On aika sokea olo motarilla, jos pitää ottaa pitkät pois päältä. Kyse siis valaisemattomasta motaripätkästä.
saa pitää jos ne ei häikäse vastaan tulijaa. jos on katuvalot ni sillon on pitkien käyttö kieletty. näin on mulle ainaki autokoulussa opetettu.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.11.2008, 16:11
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

mulle katsastusinsinööri kertoi joskus ja kysy vielä toiselta joka oli juuri kursseja käyny, että työvaloja saa olla ainoastaan kaks taaksepäin, muita ei saa olla. No löytyypä tähänkin lakitekstit nyt niin saa jeesustella insinöörille seuraavan kerran kun tulee aihetta.

ja on suhteellisen käsittämättömiä muutenkin nää suomen lait jotka koskee autoja, kukahan vitun taulapää nekin on keksiny !!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.11.2008, 16:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patrul Näytä viesti
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf

sivu 18:
Lainaus:
v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja terppi Näytä viesti
Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi..


Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi.
Jeep Cherokeen kattolisäpitkiin on tällainen tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9...islausunto.pdf

Referenssiluku menee juuri noin kuin terppi kertoi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.11.2008, 23:19
terppi terppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.06
Sijainti: Parainen, Finland.
Viestit: 419
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf

sivu 18:




Jeep Cherokeen kattolisäpitkiin on tällainen tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9...islausunto.pdf

Referenssiluku menee juuri noin kuin terppi kertoi.
No höh.. Pitänee ottaa noi kattopitkät pois kingcabin katolta..
Eipä silti.. Noilla britaxeilla näkee kyl iha riittävästi.

Tulipa muuten mieleen,että mites noi lisävaloissa olevat parkit.. Kun noi samat lisävalot oli joskus passatissa kii ja niissä oli parkit kytkettyinä, niin inssi sano, että kytkentä väärä, pitää napsii johdot pois.. (Ja sit kun se katto ref. lukui, niin piti napsii koko valot pois.. noo, se o eri tarina sit jo)
Ref. luku-määräykset ilmeisesti on siis samoi pakuissaki (lava-vehkees), mitä HA:ssa?
Mut entäs noi parkit.. Enkös mä saaki noi tos keulas kytkee kii? Eli parkeista noihi lisävalojen parkkeihi piuhat kii....
Eiks pakuissa toi ole hiuka löysempää toi parkkien kytkentä? Vai oonko mä missannu jotai oleellista, vaikka oonkin tosi tarkkaan aina lukenu kaikki tekstit.
(TUlipa lainattu hiuka tätä triidiä, kun ei jaksa hakua just tällä hetkellä käyttää...)
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.11.2008, 23:29
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Viestit: 688
Perusasetus

Lainaus:
Eiks pakuissa toi ole hiuka löysempää toi parkkien kytkentä? Vai oonko mä missannu jotai oleellista, vaikka oonkin tosi tarkkaan aina lukenu kaikki tekstit.
Oot missannu
Lainaus:
4.5 Etuvalaisimet
Etuvalaisimella tarkoitetaan auton etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajo-neuvon läsnäolo ja leveys edestä katsottuna.
Etuvalaisimia tulee olla kaksi ja valaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreunasta saa olla enintään 400 mm. Valaisevien pintojen sisäreunojen välisen etäisyyden on oltava vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Etuvalaisimen tulee sijaita vähintään 350 mm ja enintään 1500 mm korkeudella maan pinnasta. Jos korin muoto estää sijoittamisen alemmas kuin 1500 mm, saa etuvalaisimet kuitenkin asentaa enintään 2100 mm korkeudelle. Etuvalaisimen on annettava valkoista valoa ja ne on suunnattava eteenpäin. Merkkivalo on pakollinen, mutta sitä ei kuitenkaan vaadita, jos kojetaulun valaistus voidaan kytkeä päälle ainoas-taan samanaikaisesti kuin etuvalaisimet. Etuvalaisimen on näyttävä vaakatasossa 45° sisäänpäin ja 80°ulospäin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.11.2008, 23:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Yli 1.8 metriä leveissä autoissa saa olla äärivalot (sama hyväksyntä (A) mitä parkeissa). Ne pitää olla edessä tuulilasin yläreunan yläpuolella, joten pakussa (joissa ne voi olla etuakselin etupuolella) ne saa palaa jos ne on katolla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.11.2008, 07:59
terppi terppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.06
Sijainti: Parainen, Finland.
Viestit: 419
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uazJanne Näytä viesti
Oot missannu
Voi olla.. Taisin missata vieläki... (tosta lainauksesta en viisastunut)

Saaks pakussa olevissa lisävaloissa olla parkit käytös?
(Huomioiden sen, että omat parkit ovat kans käytössä. Ilmeisesti jos omat on pois käytöstä, niin ainakin sais, mut ei siin mitää järkee ole.)

JOs saa, niin tosta pykälästä en huomannut, miksi HA:ssa ei sais olla

Jos ei saa, niin mitä varten niitä sitten on noihin lisävaloihi laitettu. Ja niitä tuntuu käyttävän tavallisten jannujen lisäks niin taksit, kuin jotkus häly-ajoneuvotkin.. Poliisi-maijoja pois sulkematta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan 33-35" korkeat, noin 12,5" leveät, 16" Maastorenkaat MikaJ O/M/V Renkaat ja vanteet 0 12.11.2008 11:08
Ostettu 39,5" tai 42" / 15" SS IROKit ja Volvoon sopivat beadlock vanteet. TeroK O/M/V Renkaat ja vanteet 2 11.11.2008 09:36
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET Kimpsu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 23.09.2008 11:18
Myydään Goodyear wrangler 33"-12,5"-15" renkaat kome O/M/V Renkaat ja vanteet 1 24.08.2008 13:33


Sivu luotu: 05:28 (GMT +2).