![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() on laittomia myös rekoissa. jakavat silloin tällöin myös pikavoittoja rahtireinoille
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf
Katolle asennettujen lisäkaukovalojen valaisevien pintojen on oltava auton ensimmäisen akselin etupuolella. Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta, kuitenkin siten että yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Mikäli asennettujen kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 75, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valojen referenssiluvun ylittäminen. Kytkentä on toteutettava siten, että kytkimen toimintaa ei voida ohittaa. Ilman sähkökytkentää tai polttimoita olevia kaukovaloja ei sallita. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
mä sain viikol kontorilta tiedon että lisäkaukovaloja ei saa olla kun 2, kun auton nokalta löytyn 4, poistin toisen parin valoja niin sain leiman, 8kk sit oli samoil valoil tullut leima siihen autoon sanoi edelinen omistaja. autos oli kytkin joka salli 4 valon kerralaan palamisen. onko pykälät muutunut 2004 jälkeen sit ?
__________________
mä yritän viä ![]() ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytkettävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100. Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kytkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että lisäkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia?? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Eikö nuo työvalot pitäisi olla ihan laillisia, ja lisäpitkiä saa olla vaikka 6kpl jo referenssi ei ylity esim. 6x 12,5ref=75ref ja auton omat pitkät pimeäksi pitkien osalta silloin tämä kuuden valon patteri palaa. Itselläni työn alla neljän lisäkaukon rivi, vaatii vaan tehokkaamman laturin asennuksen kun tuo vakio on 25A ja ei viitsi sen kanssa ruveta leikkimään.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pakettiautossa saa olla tarvittava määrä apuvalaisimia. Haku löytää mm. seuraavan: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4584
__________________
Jukka |
#8
|
|||
|
|||
![]()
AIkaisemmin oli niin, että katolla olevien valojen piti olla etummaisen akselin etupuolella.. Ja välillä asia oli niin, että katolla sai olla jossain autoissa katolla, vaikka olikin etuakselin takapuolella.
Nyt taas sanotaan, että etuakselin pystylinjan takapuolella ei sais olla valoja.. Koittakaa ny päättää! Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi.. Ei ole linkkejä, eikä ole faktaa vaan ihan muistikuvia. TÄältä tai NCF:n foorumilta luin noita noin vuos-kaksi sitten. Perseestä koko Suomen valomääräykset.. Toi koko referenssihommaki o iha naurettava. JOs meet inssiltä tai poliisilta kysymään, että mitä noi tarkoittaa tai mihin ne perustuu, niin kukaan ei tiiä mitään. Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi. Toi muistaakseni oli jossai autowikissä tms.. Ja tuo parilline valomääräkin lienee jo vanhaa tietoa..? EU-maassa, eli esim Ruotsissa, on parittomia määriä valoja hyväksytty.. Ni eikös ne täälläki pitäis olla? Hmm... Saako moottoritiellä pitää pitkiä päällä? Itse olen sen verran kusipää, että pidän, koska vastaantulijat, jotka pitävät, eivät häikäise. Vain typerä kuski tuijottaa vastaantulevan valoja. Jos niitä ei tuijota, ei ne häikäise. On aika sokea olo motarilla, jos pitää ottaa pitkät pois päältä. Kyse siis valaisemattomasta motaripätkästä. TUlipa taas päivän purkaukset tehty. ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf sivu 18: Lainaus:
Lainaus:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9...islausunto.pdf Referenssiluku menee juuri noin kuin terppi kertoi. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Eipä silti.. Noilla britaxeilla näkee kyl iha riittävästi. Tulipa muuten mieleen,että mites noi lisävaloissa olevat parkit.. Kun noi samat lisävalot oli joskus passatissa kii ja niissä oli parkit kytkettyinä, niin inssi sano, että kytkentä väärä, pitää napsii johdot pois.. (Ja sit kun se katto ref. lukui, niin piti napsii koko valot pois.. noo, se o eri tarina sit jo) Ref. luku-määräykset ilmeisesti on siis samoi pakuissaki (lava-vehkees), mitä HA:ssa? Mut entäs noi parkit.. Enkös mä saaki noi tos keulas kytkee kii? Eli parkeista noihi lisävalojen parkkeihi piuhat kii.... Eiks pakuissa toi ole hiuka löysempää toi parkkien kytkentä? Vai oonko mä missannu jotai oleellista, vaikka oonkin tosi tarkkaan aina lukenu kaikki tekstit. ![]() (TUlipa lainattu hiuka tätä triidiä, kun ei jaksa hakua just tällä hetkellä käyttää...) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan 33-35" korkeat, noin 12,5" leveät, 16" Maastorenkaat | MikaJ | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 12.11.2008 11:08 |
Ostettu 39,5" tai 42" / 15" SS IROKit ja Volvoon sopivat beadlock vanteet. | TeroK | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 11.11.2008 09:36 |
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat | Zamppa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 25.09.2008 13:43 |
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET | Kimpsu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 23.09.2008 11:18 |
Myydään Goodyear wrangler 33"-12,5"-15" renkaat | kome | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 24.08.2008 13:33 |