Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.11.2008, 20:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

on laittomia myös rekoissa. jakavat silloin tällöin myös pikavoittoja rahtireinoille

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.11.2008, 20:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf

Katolle asennettujen lisäkaukovalojen valaisevien pintojen on oltava auton ensimmäisen akselin etupuolella.

Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta, kuitenkin siten että yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Mikäli asennettujen kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 75, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valojen referenssiluvun ylittäminen. Kytkentä on toteutettava siten, että kytkimen toimintaa ei voida ohittaa. Ilman sähkökytkentää tai polttimoita olevia kaukovaloja ei sallita.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.11.2008, 22:52
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

mä sain viikol kontorilta tiedon että lisäkaukovaloja ei saa olla kun 2, kun auton nokalta löytyn 4, poistin toisen parin valoja niin sain leiman, 8kk sit oli samoil valoil tullut leima siihen autoon sanoi edelinen omistaja. autos oli kytkin joka salli 4 valon kerralaan palamisen. onko pykälät muutunut 2004 jälkeen sit ?
__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.11.2008, 23:32
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja porro1 Näytä viesti
mä sain viikol kontorilta tiedon että lisäkaukovaloja ei saa olla kun 2, kun auton nokalta löytyn 4, poistin toisen parin valoja niin sain leiman, 8kk sit oli samoil valoil tullut leima siihen autoon sanoi edelinen omistaja. autos oli kytkin joka salli 4 valon kerralaan palamisen. onko pykälät muutunut 2004 jälkeen sit ?
Aiemmin linkittämä ohje oli kuorma- ja linja-autoja varten, henkilö- ja pakettiautoja koskee vähän erilaiset ohjeet:

http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytkettävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100. Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kytkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että lisäkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.11.2008, 19:45
Patrul Patrul ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.11.08
Sijainti: savonranta
Viestit: 2
Perusasetus

Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.11.2008, 20:17
samid samid ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.07.05
Sijainti: Vaasa, Finland.
Viestit: 1.454
Perusasetus

Eikö nuo työvalot pitäisi olla ihan laillisia, ja lisäpitkiä saa olla vaikka 6kpl jo referenssi ei ylity esim. 6x 12,5ref=75ref ja auton omat pitkät pimeäksi pitkien osalta silloin tämä kuuden valon patteri palaa. Itselläni työn alla neljän lisäkaukon rivi, vaatii vaan tehokkaamman laturin asennuksen kun tuo vakio on 25A ja ei viitsi sen kanssa ruveta leikkimään.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.11.2008, 20:21
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patrul Näytä viesti
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Onko henkilö- vai pakettiauto?

Pakettiautossa saa olla tarvittava määrä apuvalaisimia.

Haku löytää mm. seuraavan:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4584
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.11.2008, 11:48
terppi terppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.06
Sijainti: Parainen, Finland.
Viestit: 419
Perusasetus

AIkaisemmin oli niin, että katolla olevien valojen piti olla etummaisen akselin etupuolella.. Ja välillä asia oli niin, että katolla sai olla jossain autoissa katolla, vaikka olikin etuakselin takapuolella.
Nyt taas sanotaan, että etuakselin pystylinjan takapuolella ei sais olla valoja.. Koittakaa ny päättää!

Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi..

Ei ole linkkejä, eikä ole faktaa vaan ihan muistikuvia. TÄältä tai NCF:n foorumilta luin noita noin vuos-kaksi sitten.

Perseestä koko Suomen valomääräykset.. Toi koko referenssihommaki o iha naurettava. JOs meet inssiltä tai poliisilta kysymään, että mitä noi tarkoittaa tai mihin ne perustuu, niin kukaan ei tiiä mitään.

Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi.

Toi muistaakseni oli jossai autowikissä tms..

Ja tuo parilline valomääräkin lienee jo vanhaa tietoa..? EU-maassa, eli esim Ruotsissa, on parittomia määriä valoja hyväksytty.. Ni eikös ne täälläki pitäis olla?

Hmm... Saako moottoritiellä pitää pitkiä päällä?
Itse olen sen verran kusipää, että pidän, koska vastaantulijat, jotka pitävät, eivät häikäise. Vain typerä kuski tuijottaa vastaantulevan valoja. Jos niitä ei tuijota, ei ne häikäise. On aika sokea olo motarilla, jos pitää ottaa pitkät pois päältä. Kyse siis valaisemattomasta motaripätkästä.

TUlipa taas päivän purkaukset tehty.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.11.2008, 16:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patrul Näytä viesti
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf

sivu 18:
Lainaus:
v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja terppi Näytä viesti
Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi..


Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi.
Jeep Cherokeen kattolisäpitkiin on tällainen tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9...islausunto.pdf

Referenssiluku menee juuri noin kuin terppi kertoi.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.11.2008, 23:19
terppi terppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.06
Sijainti: Parainen, Finland.
Viestit: 419
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf

sivu 18:




Jeep Cherokeen kattolisäpitkiin on tällainen tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9...islausunto.pdf

Referenssiluku menee juuri noin kuin terppi kertoi.
No höh.. Pitänee ottaa noi kattopitkät pois kingcabin katolta..
Eipä silti.. Noilla britaxeilla näkee kyl iha riittävästi.

Tulipa muuten mieleen,että mites noi lisävaloissa olevat parkit.. Kun noi samat lisävalot oli joskus passatissa kii ja niissä oli parkit kytkettyinä, niin inssi sano, että kytkentä väärä, pitää napsii johdot pois.. (Ja sit kun se katto ref. lukui, niin piti napsii koko valot pois.. noo, se o eri tarina sit jo)
Ref. luku-määräykset ilmeisesti on siis samoi pakuissaki (lava-vehkees), mitä HA:ssa?
Mut entäs noi parkit.. Enkös mä saaki noi tos keulas kytkee kii? Eli parkeista noihi lisävalojen parkkeihi piuhat kii....
Eiks pakuissa toi ole hiuka löysempää toi parkkien kytkentä? Vai oonko mä missannu jotai oleellista, vaikka oonkin tosi tarkkaan aina lukenu kaikki tekstit.
(TUlipa lainattu hiuka tätä triidiä, kun ei jaksa hakua just tällä hetkellä käyttää...)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan 33-35" korkeat, noin 12,5" leveät, 16" Maastorenkaat MikaJ O/M/V Renkaat ja vanteet 0 12.11.2008 11:08
Ostettu 39,5" tai 42" / 15" SS IROKit ja Volvoon sopivat beadlock vanteet. TeroK O/M/V Renkaat ja vanteet 2 11.11.2008 09:36
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET Kimpsu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 23.09.2008 11:18
Myydään Goodyear wrangler 33"-12,5"-15" renkaat kome O/M/V Renkaat ja vanteet 1 24.08.2008 13:33


Sivu luotu: 10:32 (GMT +2).