Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.11.2008, 08:46
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Volvoon turbodiisseli


Laitetaas tämä vaihtoprojekti näkyville, kun siitä on kiinnostusta.
Elikkä tässä olis yksi moottorivaihtoehto Volvoon.

Hommahan lähti siitä, kun Volvoon



alkoi tulla kilometrejä siihen tahtiin, että korkeahko kulutus alkoi kyrsimään. Toinen vähintää yhtä huono juttu oli liian tiuhat välitykset maantiellä, elikkä kone jengasi liian kovilla kierroksilla. Tähän pulmaan auttaisi diisselimoottori ja ylivaihteellinen laatikko.

Volvon vaihdelaatikkohan sijaitsee aika takana, joten sinne olisi vaikeaa rakentaa vaihteensiirtojärjestelmää uudelle manuaalilaatikolle, siksi päädyin automaattiin, jolle riittäisi yksi tanko tai vaijeri.
Aluksi ykkösvaihtoehtona oli mersun DT-moottori automaatilla, mutta ylivaihteellisia laatikoita ei mersulla ole kuin vasta uudemmissa malleissa ja lisäksi ne on sähkö-ohjattuja, joten olisi tullut kalliiksi ja se sähköjuttu ei oikein tuntunut hyvältä ajatukselta.
Rooverilla olisi ollut Td-moottori ZF.n automaatilla, muttei niitäkään tuntunut tarjolla juuri olevan.

Valinnaksi sitten tuli "luotettavuudestaan" tunnettu volkkarin D24T-moottori ZF.automaatilla. Yksinkertaista tekniikka ja näitä oli tarjolla hyvin ja edullisesti. Ei muuta kuin selaamaan netistä sopivaa tekniikan luovuttajaa. Sellainen löytyikin helposti ja ei kuin hakemaan sitä. Koeajomatkaa kertyi 1000km.



Tekniikka pelitti niin hyvin, että moottorin ja laatikon voisi sellaisenaan nostaa paikoilleen. Pumpun käytin huollossa , jossa siihen laitettiin "löylyä" lisää ja myös suuttimet huollettiin.
Jakolaatikon sai liitettyä helposti automaattiin helposti, kun alkuperäisten laatikoiden välissä olleen holkin hitsasin kiinni samanlaiseen kardaaninlaippaan, mikä ZF:n perässäkin oli. Ympärille vaan hitsailin kahdesta lootusta kuoret.



Ongelmia alkoi tulla koesovituksessa moottori/laatikko-paketin pituuden kanssa. Itse moottori on alkuperäistä lyhyempi, mutta laatikko vastaavasti paljon pitempi. Koska kardaaneita en halunnut alkaa muuttelemaan, niin jakolaatikko asettui entiselle paikalleen. Moottori tulisi osittain etu-akselin päälle, joten se täytyi nostaa niin ylös ettei akseli osu moottoriin. Silti öljynsuodatin osui vetopyörästöön. Siihen ratkaisuksi tuli mahdollisimman lyhyt suodatin ja lisäksi öljynlauhdutin täytyi poistaa.

Lisää ongelmia tuli taaimmaisesta jarrutehostimestä joka täytyi siirtää toiseen paikkaan turbon tieltä. Myöskää käsijarru ei mahtunut alkuperäiseen paikkaan. Jotain pienempiä juttuja oli myös aika paljon. Sinne se kuitenkin ahtaudesta huolimatta mahtui.



Vaihteensiirto oli myös aika työläs rakentaa, kun kaksi eri vaijeriratkaisua ei toiminut, koska vaijeri tuli liian tiukoille mutkille. Lopuksi tein lattaraudasta kaarevan tangon,joka toimi tyydyttävästi. Suoraa linjaa kepistä laatikolle ei ollut.
Pumppuun löytyi 24v sammutin solkku ja B30sen startti käy, mutta työntyy liian pitkälle joten siihen tarvii rakentaa välipalanen. Hehkujakin löytyy luultavasti 24 volttisena. Tosin mulla vielä on ollu se toteutettuna niin, että virta hehkuille menee vain toiselta akulta. Jatkuu...

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Volvoon levyjarrut 6x6 Tekniikka & Jutustelu 0 23.06.2008 21:30
volvoon kytkin deadmw Tekniikka & Jutustelu 10 02.07.2007 23:08
VOLVOON renkat ??? Tekniikka & Jutustelu 2 03.04.2006 22:22
O? kahluusarja volvoon SuurSyömäri O/M/V Muut 4 18.10.2005 18:48
Kahlaussarja volvoon A45 O/M/V Muut 0 04.07.2005 12:05


Sivu luotu: 22:33 (GMT +2).