![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mahtavaa jos teoriaa on 3.5 työviikon verran!!!
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ja tähän asiaan liittyvä tietovisa... saako kokonaispainoltaan yli 3500kg painoista henkilöautoa ajaa b-kortilla vai täytyykö olla c-kortti
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ajokorttitarve ei ole sidottuna ajoneuvoluokkiin. Eli M1 -luokan ajoneuvo voi painaa esim 4200kg, ja vaatii tällöin C/1 -kortin. B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoa jonka kokonaismassa on alle 3500kg. Yli menevät M- ja N-luokan ajoneuvot vaativat vähintään C1-kortin. Nyt ei oteta huomioon nostureita tai vastaavia erikoistapauksia. Helpotusta on onneksi se että N-luokat jakaantuvat painon mukaan, mutta en muista menikö C1:n ja C:n raja N2:n ja N3:n rajalla. MakeO:n kysymykseen: Vaatii C-kortin. Onhan rva. Presidentin ajoneuvokin henkilökuljetuksiin tarkoitettu ajoneuvo, eikä tavaran kuljetukseen vaikka niin voisi luulla. Täten se on M-luokan alla. M2 ja M3 liittynevät muistaakseni yli 1+8 paikkaisiin ajoneuvoihin, jokin painoraja välissä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Aivan juuri näin.. Eräs autoliike kauppas nettiautossa bensakoneella olevaa henkilöauto Suburbania sanoilla että "henkilö-auto , ei tarvitse kuorma-autokorttia" niin soitin sinne piruuttani ja kysyin kokonaispainoa niin ne sanoi että noin 3900kg , no mä sanoin että jos mä ostan ton niin maksatteko sakot ku muijalla ei oo ku B-kortti ... tuli aika hljaista langanpäähän ku ei se myyjäkään ollu tollasta ajatellu..
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Puolustusvoimien kautta siviiliin BECE ajokortti 2.1.2009
![]()
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Oli tässä yhtenä päivänä juttua siitä, kun enää ei saa tilapäisestikään siirtää CE-yhdistelmää C-kortilla, edes tyhjänä. Piti kaivella tarkempaa tietoa. Eikös tämä ollut ennen vapaampaa, eli kuskin sairastuttua tms. sai yhdistelmän käydä ajamassa tien varresta pois C-kortilla vai muistanko väärin? Omalle kohdalle ei ole moista siirtokeikkaa tosin koskaan sattunut.
Aiheeesta lisää: http://www.skal.fi/?2575_m=3396&s=780 Näkyy vaativan tyhjän linja-auton tankkauskeikkakin nykyään D-kortin.
__________________
Jukka |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli jos ajaa C- kortin ennen syyskuun alun jotain päivää niin saa 5 vuotta ajaa ammatikseen kuorma-autolla, jonka jälkeen pitää käydä jokunen tunti kurssilla ja sitte saa taas ajella. Näin opetettiin keväällä Kokkolan ammattiopistolla
__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mut veikkaan että tuo touhu aiheuttaa hieman ongelmia alalle. Ei kovin moni taida tuollaisia kursseja käydä. Hintakin varmaan 10 kertaistuu nykyiseen. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Yhdistelmäkortti vaatii aina käsittelykokeen yhdistelmällä. Elikkäs kulmaperuutus, kärri irti (pyöräkiilat paikalleen), ajat takaisin kulmaan, peruutat kulmasta pois, peruutat aisaan ja liität sähköt ja duomaticit (poistat pyöräkiilat) ja vedät kärriä muutaman metrin eteenpäin... Aikaa tähän on 15 minuuttia. "Käytävän koko" vaihtelee yhdistelmän pituuden mukaan...
Lisäksi tietty ajokoe ja kirjallinen koe.
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
juup, ministeriöstä asti on varmistettu toi lain tulkinta: ennen 1.8.2008 jos oli c- tai ce tai de- kortti taskussa, niin työseen saa jatkossa ajella ilman muuta, kuin ylläpitävää kurssia (5 päivää koulua viidessä vuodessa).
Kortteja voi kyllä suoritella ihan niin kuin ennenkin, osalta vaatimukset ovat jopa helpottuneet, eli esim. D-kortin voi suorittaa jo 18-vuotiaana 2. vaiheen jälkeen, eikä se enää vaadi C-korttia alle. Mutta tuon viime elokuun jälkeen suoritetuilla kuljettajatutkinnoilla on vuoden siirtymäaika, ja 1.9.2009 jälkeen ei saa ajaakkaan työkseen ilman ammattikuljettajakoulutusta (se 140h). Hauskinta on se, ettei kyseisiä täydennyskoulutuksia ainakaan vielä järjestetä missään. Traffican tms. kautta pääsee kyllä sitten ammattiin rekkakuskiksi. Mahtaa kuljetusyrityksillä olla kiva yrittää etsiä jatkossa kesätuuraajia... Tosin, näitä "Sprintterikuskeja" moinen ei koske, kuin ei paljon mikään muukaan laki. Saattaa kuorkit vaihtua kiivaasti pakuiksi. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Video kameran päivitystä. | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 26.04.2008 18:48 |
BJ:n päivitystä 06-> ? | Eskimo | Maasturiprojektit | 7 | 16.03.2008 09:23 |
O: Uaz Cabriolettiin pikkuhilpettä (päivitystä) | Mazaa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 20.02.2008 19:55 |
Wanhan mallisen ajokortin omistajat tänne. | Bruno | Chit-Chat | 9 | 30.09.2007 10:28 |
HoJoon alustan päivitystä | pee | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 15.08.2006 21:14 |