Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.10.2008, 18:39
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Nyt on EGR poistettu käytöstä. Laitoin alipaineletkuun pienen tukoksen ja uskomatonta miten ero voi olla noinkin selvä. Alakierrosvääntö on nyt selkeästi parantunut, eikä tämä ole mitään korvien välissä tapahtunutta muutosta. Aikaisemmin jyrkistä risteyksistä ajaminen kakkosvaihteella aiheutti savutusta ja moottori tuntui tukehtuvan. Samoin nelosella ei oikein voinut ajaa 40-50 km/h mittarinopeutta kuin tasaisella tai alamäessä. Nyt tilanne on toisin ja kone vetää ihan eri mukavasti ala- ja keskikierroksilla. Tuntuu että vetoa on jo selvästi aiempaa alemmilla kierroksilla. Kokeilin myös muutamia kiihdytyksiä ottaa pitkään ylämäkeen ja ilman EGR:ää näyttää vetävän noin 4-5 km/h kovempaa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.10.2008, 19:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Nyt on EGR poistettu käytöstä. Laitoin alipaineletkuun pienen tukoksen ja uskomatonta miten ero voi olla noinkin selvä. Alakierrosvääntö on nyt selkeästi parantunut, eikä tämä ole mitään korvien välissä tapahtunutta muutosta.
Hyvä että oli vaikutusta.

Jotenkin vaan tuntuu, että noin suureksi kerrottu sen vaikutus ei olisi, jos EGR tai sen ohjaus toimisi kuten on ajateltu. Eikö sen kuulu mennä automaagisesti kiinni, kun kaasua painaa, vai onko tojoinsinööri tehnyt siitä aina auki olevan? Ainakin mazdarangerin 2.5-litran turbokoneessa EGR-venttiilin kara liikahtaa kiinni-asentoa kohti heti, jos vähänkin kääntää pumpun päältä kaasuvipua isommalle. EGR palaa auki-asentoon hetken kuluttua, koska sen on tarkoitus olla auki vain tasakaasulla ajettaessa.

Edit: kokeilin aikoinaan toimintaa normaali/aina-kiinni, ei havaittavaa eroa suorituskyvyssä.

Mutta kumminkin: hyvä että toiminta kävi paremmaksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.10.2008, 20:01
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

älä nyt särje vaihdelaatikko ja/tai moottoria vedättelemällä kauheesti niin että moottori joutuu liian koville, ite ainakin myös laatikon kannalta ajelen niin että moottori ja laatikko pyörii herkästi eikä joutuisi näin liian koville. Eritoten 5os vaihteen saapi herkästi rikki kun ajelee pienillä nopeuksilla sillä, ja vielä vähän piristetyllä moottorilla laatikko vakiota kovemmilla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.10.2008, 21:21
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Niin, en tiedä onko tässä 2-LT koneessa tuo EGR sitten lisätty vähän väkisin. Tuota moottoriahan ei käsittääkseni alun perin ole tehty EGR:ää ajatellen. Voi olla että omassa yksilössäkin venttiili on alkanut kilometrien myötä jumittaa tai muuten toimia ei-suunnitellusti jolloin tämä EGR:n disablointi nyt toi vähän lisäpotkua kun se ei enää työnnä nokikaasuja imupuolelle silloinkaan kun ei pitäisi.

Ja vehkeitä ei olla särkemässä. Nuo olivat vain ensimmäisiä testauksia. Kuitenkin hyvä että moottoria voi käyttää nyt alle 2000 kierroksen, joka mielestäni on dieselille vielä järkevä kierrosalue.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.10.2008, 06:07
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

on toki, ja kyllähän sen äänestä kuulee koska rupee käymäään ja vääntämään tuskaisesti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.10.2008, 23:13
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Paljonko on vakiona ahtopaineet näissä 2.4TD koneissa? Motonetissä käydessä heräteostoksena mukaan lähti AutoGauge Smoke ahtopainemittari ja se näyttää nyt 0,85 bar kun kiihdyttää. Onkohan vakiolukema ja paljonko kärsii nostaa vakio-osilla?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.10.2008, 09:08
JuuPeri:n Avatar
JuuPeri JuuPeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.01.07
Sijainti: Vihanti
Viestit: 620
Perusasetus

0,85 oli mullaki ku ostin kotteron. nytten reilun vuojen päästelly 1 kilon paineilla ja syöttöä lisätty sopivasti.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzukin viritys Suzukisj410K Tekniikka & Jutustelu 85 18.03.2014 20:51
Viritys/tulipalo Ipe64 Tekniikka & Jutustelu 7 26.05.2006 16:55
hilux 2,4td viritys???? Tekniikka & Jutustelu 1 16.06.2005 21:15
-84 Veten viritys Vuosimallit 1984-1996 9 03.03.2003 20:43
Viritys Lars Motoring 0 18.06.2002 07:24


Sivu luotu: 19:22 (GMT +2).