Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2008, 09:29
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Kannattaa huuhdella eli käyttää lämpöiseksi jollain edullisemmalla öljyllä ensin. Ja täyssynteettistä kannattaa käyttää ajossa. laatikoihin ja periin käy sama 80w-90 api gl4 hypoidi öljy.
Hain laatikkoon pari litraa mobilin sae 80w-90 api gl4 öljyä. Myyjä sanoi, että hypoidiöljy on api gl5. Otin tuota ensimmäistä joka ei ole hypoidiöljyä. No, laatikko ei puhdistunut vielä kahdella "puhdistuksella", vaan pitää hakia lisää. Kumpaa kannattaa siis jättää laatikkoon; 80w-90 api GL4 vai 80w-90 api GL5 hypoidiöljy?? Mitä nuilla GL4 ja GL5:llä on eroa? Hypoidiöljy on kai raskaampaan käyttöön kelpaavampaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.10.2008, 09:58
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja praimery Näytä viesti
Hain laatikkoon pari litraa mobilin sae 80w-90 api gl4 öljyä. Myyjä sanoi, että hypoidiöljy on api gl5. Otin tuota ensimmäistä joka ei ole hypoidiöljyä. No, laatikko ei puhdistunut vielä kahdella "puhdistuksella", vaan pitää hakia lisää. Kumpaa kannattaa siis jättää laatikkoon; 80w-90 api GL4 vai 80w-90 api GL5 hypoidiöljy?? Mitä nuilla GL4 ja GL5:llä on eroa? Hypoidiöljy on kai raskaampaan käyttöön kelpaavampaa?
Teboilin kertomaa vaihteistoöljyjen API-luokituksesta: http://www.teboil.fi/Publication.asp...5650;5660;5662

Peukalosääntönä voisi sanoa, että manuaalivaihteistoissa käytetään yleensä GL-4:sta ja perissä GL-5:ta, ellei valmstaja suosittele muuta. GL-5 ei ole laatikkoon parempi, jos synkronointi on suunniteltu toimivaksi GL-4 -öljyllä.

"Hypoidi" tarkoittaa autossa yleensä perävälitystä, jossa pinion-akselin linja ei ole samalla kohdalla kuin lautaspyörän akselin linja. Sen näkee usein jo ulkopuolelta, kun katsoo perämurikkaa sivulta päin: jos kardaanin laippa on samalla tasolla akseliputkien kanssa, niin todennäköisesti siinä ei ole hypoidi-vaihdetta. Hypoidi-mallinen kulmavaihde vaatii paremmin lisäaineistetun öljyn, koska hampaiden välillä on kova kuormitus ja hankaavaa liikettä. GL-5 -luokan öljyä käytetään yleensä juuri hypoidi-vaihteiden kanssa, koska siinä on paremmat paineenkesto-lisäaineet kuin GL-4:ssa. Valmistaja saattaa vaatia GL-5:ta myös silloin, jos on jokin kovasti kuormitettu muu kuin hypoidi-tyyppinen vaihde, eli laitetaan valmistajan suosituksen mukaan.

Kulmavaihteista tarkemmin mm. tässä: http://science.howstuffworks.com/gear4.htm
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.10.2008, 12:07
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Kiitokset JiiPeelle tieto-iskusta ja sitten lisää kysymyksiä.
Oli sitten vettä etuperän öljyissäkin ja pitäs kai vetää huohotinreiältä letku vähän ylemmäs, takaperässä jo onkin. En taida laatikoihin laittaa, ovat kuitenki vähä ylempänä. (tai sitte en löytäny jakolaatikon huohotuskanavaa) Niin, onko kuvassa nuolen osoittama "tappi" se etuperän huohotusreikä, sisähalkaisija oli n. 1cm.

Tapin päällä oli metallikuppi, jonka sisällä jousi.

Eli tuostahan se letku kai vedetään ylös, pitää laittaa joku sopivan kokoinen paineilmaliitin tuohon ja jos tiivistäis putkimiehen teipillä kun tuossa reiässä ei ole kierteitäkään. Ja miksi laatikoissa ja perissä yleensäkin pitää olla nuo "huohotusreiät" vai mitkä nyt ovatkaan? No niin tulipahan taas tekstiä, aloittelija ei voi tietää kaikkea...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.10.2008, 16:19
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

huohotin on lämpötila vaihteluiden takia. ilma laajenee lämmetessään joten muuten kun akseli lämpenee puskee se öljyt stefojen välistä pihalle ja kun taas akseli jäähtyy pyrkii se imemään jotain korvaavaa akselin sisään samasta raosta. näin minun fysiikalla tämän asian ymmärrän.

E:ja tuossa jousen päässä pitäs mun mielestä olla vielä joku pyöree lähkä mulla ainakin LJ:ssä oli sellanen kumilätkä siinä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.10.2008, 22:00
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Alkaa tuo öljyjen kanssa lotraaminen jo maistumaan puulta. Moottorin ja etuperän öljyt tuli vaihettua kolmesti, vaihelaatikon öljyt neljästi, mutta eipähän ole enää tippaakaan vettä seassa. Samalla vaihdoin myös jakolaatikon ja takaperän öljyt, niihin ei ollut päässyt vettä sekaan. Ja tuli vedettyä etuperän huohotus ylemmäs. Niin, ja olihan sinne vinssiinkin päässyt vettä. No, tulipahan tehtyä siihenkin perusteellinen huolto ja rasvojen vaihto. Ei kiitos enää vastaavaa ruljanssia yhden mulahtamisen takia... Kiitokset jälleen asiantuntijoille avusta!

Oli muuten tässä tilanteessa kohtuu toivoton olo...

Viimeksi muokannut MattiH : 21.10.2008 22:07
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48
Oletko heittänyt talviturkin pois? Yleisurheilu 30 07.08.2006 19:57


Sivu luotu: 06:22 (GMT +2).