Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.10.2008, 20:37
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Entäs toisinpäin, mix suunnistuskisoissa pitäis saada ajaa yli 41" renkailla? :-)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.10.2008, 20:53
jonas_k:n Avatar
jonas_k jonas_k ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.03.08
Sijainti: Pietarsaari, Finland.
Viestit: 815
Perusasetus

No jos on vähän isompi/painavampi auto, esim. mun blazer, uppoo heti jos ajaa pienellä renkailla, on kokeiltu ajaa 32" renkailla metsässä, ja ei oikein hyvin onnistuu, kun autoo painaa tyhjänä reilu 2,5 tonnia.. Nyt mulla on 42"x15" r15 superswamperit alle, ja vielä saisi olla vähän leveämmät kun menee oikein pehmeään paikkaan..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Entäs toisinpäin, mix suunnistuskisoissa pitäis saada ajaa yli 41" renkailla? :-)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.10.2008, 21:37
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Entäs toisinpäin, mix suunnistuskisoissa pitäis saada ajaa yli 41" renkailla? :-)

Höh, no tietty siks ku on sellaiset isommat renkaat olemassa jo
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.10.2008, 23:58
hj:n Avatar
hj hj ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 879
Perusasetus

http://www.globalspec.com/pix/Vertic...175_V1I3PG.jpg

miksi tämmöistä moottoria ei saa laittaa suzuki sj 410 laillisesti normaali katuliikenteeseen?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.10.2008, 01:26
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

MUN MIELESTÄ noi 44" renkaat sais sallia Protoon, eipä se paljon muutuis tosta nykysestä max. koosta. Voisin luulla että se saattais EHKÄ tuoda muutaman kilpailijan lisää Protoihin..?!? Käsittääkseni niitä ei ole liikaa? Ja eihän se ole pakko ajaa orggisautolla samoja jälkiä pitkin missä protot on ryskänny? Vertailuna vaikka Kuramatojen Juukan suoritus... Tosin Stanu auto muttakuitenkin...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.10.2008, 07:42
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Nyt saattaa käydä niin, että meikäpoika kusee omille kengilleen, mutta sanonpa nyt kuitenkin.

Eli minun mielestäni pitäisi ennemminkin alkaa järjestämään sellaisia kisoja, joihin voitaisiin osallistua pelkästään tieliikenteeseen rekisteröidyillä autoilla. Tämä luonnollisesti tarkoittaisi orggista ja stanua ja modia. Tällaisissa, esimerkiksi juurikin Lapland Tropy -tyylisissä suunnistuskisoissa ne suurimmat osanottajamäärät lienevät kuitenkin tuolla Orggis ja Stanupuolella.. Tai niihin luulis porukkaa tulevan vieläkin enemmän, jos tuota lajin profiilia ja kiinnostavuutta saatais nostettua vielä entisestäänkin. Jo pelkästään maastoa säästävistä näkökulmista ajatellen protot voitaisiin ainakin jossain mittakaavassa sulkea pois kokonaan.

Tiedän olevani tässä kohtaa heikoilla jäillä, mutta ennenkuin hirtätte, niin perustellaanpa hieman. Eli kuten todettu, noihin kolmeen "alemmansarjan" luokkaan olisi niitä massakilpailijoita mahdollista houkutella vieläkin enemmän.. Lisäksi, tuohon maastonsäästämisnäkökulmaan, että liian usein kuulee, että "ajappa originaalilla siinä, missä joku roto on mönkinyt porttaaleilla ja kolmeysipuolikkailla akseleitamyöten".. Eli se ajoura, jota ei muuten joidenkin sääntöjen mukaan saa edes mennä levittämään, on muokkaantunut jo sellaiseksi suoksi, että ei sinne millään pienemmällä vehkeellä ole mitään asiaa.

Eri asia olisi se, että offisuunnistuksessa olisi käytössään valtava ajoalue, jolla ajaminen olisi täysin vapaata, ilman ajouravelvoitteita. Tällöin siihen kairaan varmuudella saataisiin hävitettyä jopa neljänelosetkin. Tällöinhän ei joku tietty ajoura happanis välttämättä lainkaan, tosin, niitä maastureiden jälkiä olisi sitten havaittavissa pitkin kairaa, mutta olisiko sekään kuiten niin paha, kuin se, että joku tietty ränni kaivatetaan sellaiseen "vastusta offia" -kuntoon, joista piipertäjän mielellään nostavat mekkalan.

Protoluokan vehkeet ovat helvetin hienoja kapistuksia ja osa niistä on rakennettu jopa senverran laadukkaiksi, että henkilökohtaisesti leimaisin sellaisen mielelläni omavalmisteajoneuvona tieliikenteeseen, eli en ole marssimassa protoja vastaan. Protoille pitäisikin kenties järjestää ihan omia kisoja, vaikkapa tuohon Jaren markkinoimaan Top Truck Challenge -tyyliin. Tällöin protoluokan vehkeet saisivat olla pällistelijöiltä piilossa siihen suureen kisaan asti, jossa ratkottaisiin rakentajien ja autojen kuninkuutta mahdollisesti suurenkin yleisön silmien alla. Tietty palkinnotkin pitäis saada sen mukaisiksi, että osallistujia riittäis.

Noiden piekkurenkaisten kisat voitaisiin ajaa aivan samaan tyyliin kuin ennenkin, ainoana erona, että protot loistaisivat poissaolollaan.. Reitit pysyisivät parempina ja kisaaminen olisi pienemmilläkin renkailla mielekkäämpää.

Ja mikä parasta, ainakin minä olisin valmis liikahtamaan pidemmänkin matkan, päästäkseni yleisöksi siihen hieman suuremmanluokan offikisaan, jossa monstereiden kuskit ottaisivat ihan oikeasti mittaa toisistaan, niillä pelkästään siihen touhuun rakennelluilla vehkeillään.

Eli tämmöistä näin aamupaskan aikaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.10.2008, 09:44
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.736
Perusasetus

Porttaalivehkeisiin edelleen 41". Suora-akselisiin 44"+.

Mutta kuka vittu tekee sellaset rastit ja mihin, että saadaan paremmuus ratkaistua?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.10.2008, 10:09
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Porttaalivehkeisiin edelleen 41". Suora-akselisiin 44"+.

Mutta kuka vittu tekee sellaset rastit ja mihin, että saadaan paremmuus ratkaistua?

rastien määrällä voi aika helposti ratkaista tuon.

Ja yks mikä mua ihmetyttää ehkä eniten, että miks on niiiiin suuri haloo 42 ja 44 erolla???? Eli nyt kuitenki sallitaan 42 renkaat, mut jos kysellään 44 renkaiden perään, niin "aletaan jo sulkeen protoja pois kisasta"...heh

Tuskin ajettavuus kauheesti eroaa onko portaali autossa 42 irokit 44" boggerit.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.10.2008, 11:00
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Porttaalivehkeisiin edelleen 41". Suora-akselisiin 44"+.
Toi vois olla ihan hyvä muutos nykysääntöihin, suorilla akseleilla sais olla aina suuremmat renkaat, kuin porttaaleilla (porttaalit on katoava luonnonvara, renkaat ei).

Porttaalimiehiltä odotetaan kommentteja
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET Kimpsu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 23.09.2008 11:18
Myyty Toyota Hilux 4x4, 33" renkailla ja vinssillä, valmis offipeli Kimpsu O/M/V Ajoneuvot 1 11.07.2008 07:08
M: Toyota Hilux Originaali suunnistukseen tehty PeteTurku O/M/V Ajoneuvot 1 03.08.2007 00:42
Miks en pääse loggautuun?? Jare Chit-Chat 6 21.06.2006 09:31


Sivu luotu: 22:14 (GMT +2).