Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2008, 18:45
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

cherokee 90?


mitenköhän kestää vm-90 4l cherokeen vakio automaattilaatikko metsässä ja yleensäkkin..? ja mitenkö muu tekniikka, esim.akselit/jakis?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.09.2008, 18:55
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
mitenköhän kestää vm-90 4l cherokeen vakio automaattilaatikko metsässä ja yleensäkkin..? ja mitenkö muu tekniikka, esim.akselit/jakis?
tarkoitin siis bensa XJ jeeppiä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.09.2008, 22:40
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

nyt on xj jeeppi ostettu...""kiitos"" kaikille tekniikan kestävyydestä kertoneille offareille......?!?! nyt ois toinen tyhmä kysymys... missäköhän tommoses mallis säilytetään vakiotunkkia??? ei löytyny mistää vaik oikein "tapion" voimalla etsiskelin...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.09.2008, 02:27
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Tunkki löytyy takapenkin istuinosan alta oikealta.

/Joukka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.09.2008, 14:56
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

rekisteröidy!!!! kaikki ei ota nyybejä kauheen vakavasti ja pystyy esim privana laittaa numeron jos haluu xjstä spekuloida
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.09.2008, 17:57
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Ja rekisteröitynyt pystyy käyttämään hakua jolla löytyy XJ:stä juttua sivukaupalla!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.09.2008, 01:04
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Tunkki löytyy takapenkin istuinosan alta oikealta.

/Joukka
jeesjees.. täytyypi katella seuraavan kerran tunkkia ja muutakin päivänvalossa vähän enempi selvin päin..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.09.2008, 16:24
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

laitoin privaviestin. (näkyy oikealla ylänurkassa).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.10.2008, 21:56
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

voishan joku xj mies kommentoida tuosta voimansiirron kestävyydestä.. kattelin noita juttuja muista osastoista enkä tullut hullua hurskaammaks. edellises jeepis oli D44 akselit ja manuaali, enkä niitä ajamalla (pikkupyörillä) saanu hajoomaan. onko nää akselit D30 ja ilmeisesti D35 paljonkin heikompia? ja tuo tomaattilaatikko on edelleen täysi mysteeri..?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.10.2008, 06:57
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Sen verran noista D30 ja D35 akseleista. Omalla on runnottu kaksi HS-kisaa läpitte 31" renkailla. Koska lukkoja ei ole on käytetty reipasta kaasua ja akselit eivät ole vieläkään hajonneet. Muutoinkin on saanut aika sikaa. Heikon akselin maineessa ovat ja varmaan hajalle menevätkin tyhmyyksillä.

Laatikko taasen on kuuleman mukaan melkosen kestävä, hyvillä öljyillä mutta tykkää ilmeisesti lämmetä helposti jolloin on odotettavissa ongelmia. Katsoppa sivut jamant.com ja soittele jamantille. Mulle on kertoillut faktoja mukavasti puhelimen välityksellä.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.10.2008, 15:24
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

taka akseli varmaan heikoin lenkki. pitäs kestää 33sia jos ei possuttele? kaiken saarikki yrittämällä. automaatille ISO lauhdutin eikä s.flektistäkään haittaa ole ku maastossa ei ajoviima päätä huimaa. (paitsi paulilla).
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.10.2008, 15:54
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

flekti on, ku on tuo ilmastointikin. kytkentöjä on joku kai muutellu ku laittaa puhalluksen lasille lähtee flekti pyörimään..!? ja sit ei kone lämpene ja lasi pysyy yhä huurussa kuskin palentuessa jakkaraan! pitää vähä mulkoilla josko sätöstelis yhen lisäkatkaisijan sille flektille, noista alkuperäisistä johdotuksista kun ei saa oikein tolkkua ilman kaavioo. (joka on kyllä pakko hommata ku riittää tuota tingentagelia ja piuhaa vaikka antas vähän naapureillekkin!!!)
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.10.2008, 16:08
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.070
Perusasetus

Flekti lähtee käyntiin kun laitat puhalluksen lasille, koska ilmastointi lähtee päälle (liittyy huurteenpoistoon)!! Pitäis toimia sillai, että jos laitat myös lämmitysvivun kuumalle, tulee myös kuumaa, jos ei tule on läppä tai vaijeri viallinen tai kennoon ei tule lämmintä vettä!!!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.10.2008, 19:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
voishan joku xj mies kommentoida tuosta voimansiirron kestävyydestä.. kattelin noita juttuja muista osastoista enkä tullut hullua hurskaammaks. edellises jeepis oli D44 akselit ja manuaali, enkä niitä ajamalla (pikkupyörillä) saanu hajoomaan. onko nää akselit D30 ja ilmeisesti D35 paljonkin heikompia? ja tuo tomaattilaatikko on edelleen täysi mysteeri..?
D30 kestää XJ:n alla aika helposti 35" renkaisiin asti, tosin mielellään jollain lukkomurikalla avustetuna. Ohjaus on etupään heikoin lenkki (orkkis raidetanko vääntyy jo ~31" kumeilla helvetin helposti), samoin orkkis tukivarret.

Jos taka-akseli on D35, sillä pärjää säälistä 33" kumeihin asti, mutta varmemmin ei paljoa yli 31" rengastuksella kannata ajaa, varsinkin jos oikeaa pedaalia tulee poljettua raskaasti. D44:ää ei euroopan-XJ:ssä ole ollut eikä ole saanut, mutta jenkeissä kyllä. Vähän hitsailemalla Fordin 8.8 Explorerin alta on erinomainen korvike ja taatusti kestää 35" renkaita vielä helposti. Saatavuus vaan on vähän niin ja näin.


4.0 kutvoskone on yksi kestävimpiä jenkkikoneita, eli siitä on turha huolia kunhan normaalit perushuollot tekee säännöllisesti. Ja tuon kokoiseen autoon tehoa/ vääntöäkin on ihan riittävästi. Sama pätee tomaattiin, AW4 on erittäin pitkäikäinen loota ja viat on erittäin harvinaisia - kunhan laatikko ei kuumene liikaa!! Jakolaatikot molemmat kestää XJ:n alla hyvin myös isompien renkaiden kanssa. NV/NP 231 (part time loota) on 242:sta (full-time loota) hieman kestävämpi ja osien saatavuus paljon parempi.

Mitähän vielä.. tuossa nyt ensi alkuun jotain apua?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.10.2008, 13:45
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

D44:set oli edellises härvelis joka oli Wagoneer. Tää XJ tuntuu sen jälkeen kieltämättä aika hentoiselle laitteelle mut kyl noista kommenteista voi päätellä et kyl tääkin jotain kestää kun hieman malttaa.. Auto on vielä kokolailla tiekäytössä, mutta pikkuhiljaa on tarkoitus "varustella" se enempi metsään meneväksi.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.10.2008, 19:18
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

hentonenhan se on mutta isona plussana keveys ja oikealla sarjalla alusta toimii hyvin metsässä. on vielä mukava maantielläkin. tänään sai takaperä kyytiä kulmassa ku hävis
neliveto.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 04.10.2008, 19:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
D44:set oli edellises härvelis joka oli Wagoneer. Tää XJ tuntuu sen jälkeen kieltämättä aika hentoiselle laitteelle mut kyl noista kommenteista voi päätellä et kyl tääkin jotain kestää kun hieman malttaa.. Auto on vielä kokolailla tiekäytössä, mutta pikkuhiljaa on tarkoitus "varustella" se enempi metsään meneväksi.

No hentonen ja hentonen.. kyllä tuota koria pitää vähän vahvistella ettei ristiriipunnoissa repeydy pidemmän päälle kappaleiksi. Ja orkkisakselit on enemmän tai vähemmän heikkoja. Mutta tuo keveys ja koko on monessa tilanteessa pelkkää plussaa.

Mutta kuten jo yllä sanottiin, sopivalla alustasarjalla (esim. Rubicon Expressin sarjat, T&T Customsin long- arm päivitykset ja muutama muu) ja isommilla renkailla XJ on melkoinen epeli kulkijaksi. Vakionakin on varsin hyvä menemään, mitä nyt mahasta jää kiinni kun ei liikaa ole maavaraa.

Sanotaan näin että hyvä kompromissi kotomaan oloihin on 3-4½" korotusta, ja renkaiksi 33"-35" välistä. Isommat korotukset tai isommat renkaat alkaisi sitten jo vaatimaan akselivälin levennystä jos ei halua että auto on kovinkin kaatumatautinen.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 04.10.2008, 20:25
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
akselivälin levennystä

..........
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 05.10.2008, 19:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HäRVeli Näytä viesti
..........
Oho!! Meinasin siis raideleveyttä ..sattuuhan tota ku ajatuksissaan kirjottaa..
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 05.10.2008, 22:09
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

paljonkos xj:tä voi korottaa ilman että pysyy kardaanit kunnossa ilman muutoksia? itekseni oon ajatellu 3" korotusta pienessä mielessäni..
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 05.10.2008, 22:11
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

mitäköhän tuossa edellisessä oikein ajattelin..? eli paljonko voi korottaa ilman muita muutoksia?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 05.10.2008, 23:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
mitäköhän tuossa edellisessä oikein ajattelin..? eli paljonko voi korottaa ilman muita muutoksia?
2"-3" kun korottaa niin pääsee aika vähällä ja halvalla - takajousiksi tosin kannattaa suosiolla tilata koko pakat AINA. EI korotuspaloja tai apulehtiä/lisälehtiä - molemmat on pelkkää rahanhukkaa. Edessä voi vielä suht huoletta käyttää korotuspaloja jousen yläpäässä jos ei halua ostaa uusia vietereitä. Tuolla korotuksella ei vielä välttämättä tarvitse vaihtaa eteen tukivarsia, takakardaanin kulma ei yleensä mene liian jyrkäksi (vähän jokainen XJ on yksilö joten ei voi olla varma ) ja allekkin mahtuu jo ihan kelvollisen kokoiset renkaat. Jos vähän viitsii leikata kaaria auki edessä ja takana, niin 32" itse asiassa menee 3" korotuksella ihan heittämällä. Pidemmät iskarit kuitenkin joutuu hommaamaan eikä pidemmät jarruletkut edessä olisi pahitteeksi, varsinkin jos vakaajaa pitää auki (suosittelen pitämään metsässä!!). Orkkis panhardi toimii vielä pikkukorotuksilla (2"-3") ja pikkurenkailla, mutta isommat korotukset (yli 3") ja isommat renkaat (31"->) niin suosittelen hommaamaan säädettävän ja järeämmän panhardin sekä kiinnikkeen. Panhardin akselin puoleinen kiinnikereikä kannattaa vahvistaa esim. 5mm lattaraudan pätkällä (10mm reikä), niin säästyy isommalta hommalta myöhemmin.


Yli 3" kun korottaa niin alkaa olla aika vaihtaa tukivarret säädettäviin ja/tai pidempiin sekä myös vahvempiin. Vahvemmat tosin voisi olla jo muutenkin, orkkikset kun on aika heikkoa tekoa. Iskarit vähän sama asia, joutuu vaihtamaan yleensä vähänkin enemmän korottaessa (mm. 3" korotukseen) jos ei halua iskarien olevan rajoittava tekijä. Jarruletkut edessä, takakardaanin kulma (varsinkin jos ei ole PTO:ta -> slip yoke jakolootassa -> isommat korotukset aiheuttaa melkosia väristyksiä maantienopeuksilla), caster-kulma etuakselilla ilman säädettäviä tukivarsia (voi tosin säätää hieman alatukivarsien korin päästä speicereillä ihan tehtaan systeemin mukaan, mutta ei tarpeeksi isommilla korotuksilla),...

Siinä nyt ensi alkuun. Riippuu haluaako homman tehdä hyvin, vähän sinne päin vai päin persettä. Halvalla ei saa hyvää, ja voi pidemmän päälle tulla paljon kallimmaaksi kuin kerralla kunnolla tehty. Aika hyviä lähtökohtia XJ:n korotuksiin on OME:n ja Rubicon Expressin sarjat. OME:lta löytyy matalampia korotuksia, RE:ltä sitten taas käytännössä 3½" ja siitä ylöspäin. RE:n seteissä tulee yleensä lähes kaikki tarpeellinen.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 06.10.2008, 08:14
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

pysyttelen melko maltillisella linjalla kun pitää ajella jonkinverran tielläkin ja esim hiluksin kanssa huomasin et metässä kun on tarpeeksi hauskaa niin tiellä sit ei todellakaan.. eilen sain jo jeepin etuperästä aika hauskoja ääniä irti, toisen etupyörän sutiessa kuuluu mukava peltinen pärinä jostain etumurikan tienoilta!?! oiskohan siellä heikosti toimiva/rikkinäinen kitkalukko.. kaikki pyörät kuitenkin vetää kukin "vuorollaan"... pitikös täs limitedissä olla jotkut kitkalukot vakiona?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 06.10.2008, 20:30
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

edessä ei takana ehkä =(
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 08.10.2008, 19:55
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainataan vähän otsikkoa, jos täältä löytyisi vastauksia.

http://www.nettiauto.com/2164927 tuollaista tarjottu vaihdossa, mutta tuntuuko jotenkin tyyriiltä kuitenkin?

Jotenkin annoin itseni ymmärtää, että se uudempi tekniikka olisi jakolaatikon ym osalta parempaa, mutta onko näin kuitenkaan?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
M/Cherokee XJ-93 timmy O/M/V Ajoneuvot 0 25.01.2007 11:33
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M:cherokee O/M/V Muut 1 04.10.2004 07:41


Sivu luotu: 06:24 (GMT +2).