![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Hieno idea sinällään.. Eli tuohan voisi olla parhaimmillaan toteutettuna olla sellainen yleisöpommi, notta POX. Tämä seuraava voipi kuulostaa kopiolta jostain Australian poikain kekkereistä ja eipä ihme, koska sieltähän sen surutta apinoisin. Kisa-aika olisi vaikkapa viikon. Kisat käytäisiin vain ja ainoastaan kisapaikoilla, eli tiesiirtymät olisivat luonteeltaan sellaiset, että auton on oltava rekisteriotekunnossa.. Mutta kuitenkin niin, että auto on ajettava myös siirtymillä, varusteet messissä, eikä missään huoltokuorkissa. Ja siirtymät luonnollisesti tapahtuisivat tieliikennelain puitteissa, eli tiellä ei kisailtaisi. Tämä sinällään toisi mukaansa sellaisen mielenkiintoisen lisän, että auto olisi saatava jokaisen kisapäivän jälkeen tieliikennekuntoon, jos sen on onnistunut kivikossa rikkomaan. Kisapaikat olisivat Finland Offroad Tourin tyylisesti järjestetty pitkin maata, eli vaikkapa FOT:n reittiä mukaillen. Kisapäivät luonnollisesti pisteytettäisiin ja joka koko reissun lopuksi on eniten kerännyt pisteitä, voittaisi muhkeat palkinnot. Kisat sinällään pitäisi olla järjestetty siten, että laji tulisi mahdollisimman lähelle yleisöä. Eli vaikkapa juurikin Australian tyyliin, jossa alueelle on tehty erilaisten esteiden ylityksiä (helevettilisen maahan puoliksi kaivetun rumputorven ylitys, mesi/mutahaudan ylitys, vauhtirata...ym..) Pisteyttämisen ja sääntöjen rukkaus luonnollisesti tehtäisiin keskitetysti siten, että joka tapahtumapaikalla voitaisiin luottaa siihen, että tietyn vaikeustason rasti on tietyn pistemäärän arvoinen.. Ja että ajopätkiä olisi riittävästi. Tällaisella touhulla saataisiin varmasti maksimaalinen näkyvyys kenties jopa positiivisessa mielessä, pitkä kilpailu, jonka järjestämiseen ei yhdellä kerholla mene kaikki voimavarat, sekä peräänkuulutettua sitä kuuluisaa yhteistyötä. Vaan kukapa tuon ottais hoitaakseen.. Ajoalueitahan on vaikka kuinka paljon, mutta olisiko innokkaita talkoolaisia noin suuressa mittakaavassa ajateltuna. Ehkä, jos samalla kisattaisiin siitä, kenellä on parhaiten järjestetty "erikoiskoe". Pohdintaa.. Huonojakin piirteitä tuontyylisestä kisasta varmuudella löytyy, jos niitä alkaa hakemaan, mutta olisko edes teoriassa mahdollista?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mites,sallittaisiinko "laittomilla" renkailla siirtymillä ajo,vai pitäisikö yleisille teille vaihtaa alle tieliikenne säädösten mukaiset,autoon muutoskatsastetut renkaat? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Rasteilla voisi olla "ihanneaika" josta poikkeamisesta tulisi virhepisteitä, samoin rasteille simppeleitä taitoajotehtäviä, esim vasemmalle kääntyvä 2den tiilen korkuinen jono vaikka 20m joka pitäisi ajaa oikealla etupyörällä ilman kartturin ohjeita. Pisteet matkan mukaan. Ja vastaavia tehtäviä auton käsittelyyn liittyvää joka auttaa maastossakin ajoa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Teoriassahan voitaisiin sallia vaikka isommat renkaat kisaosuuksille, mutta kuka lähtee tunkemaan vaihtorenkaita autoon joka jo muutoinkin on täynnä varaosaa, sekä majoitustarpeet yms tarvittava mitä kisassa menisikään. Toisekseen en usko että pitkiä siirtymiä ajaa kukaan isoilla renkailla, tai sitten on jo sitä kisakovuutta enemmänkin
![]() Yleisörasteja olisi hyvä olla, mutta ottaisin mukaan myös perinteisempiä suunnistusrasteja, jotka todennettaisiin kameralla. Yleisörasteillehan olisi hyvä rakentaa juuri tällaisia mutaosuuksia ja kiipeilyjä jotka vetäsivät väkeä paikalle. Yleisörasteilla pisteitä saisi suoritetusta osuudesta, ehkäpä jopa ajan mukaan. Järjestely olisi taatusti kovaa hommaa, mutta offiukkelit näyttää puhaltavan niin mukavasti muutoinkin yhteen hiileen, jotta erillaiset yleisörastit voisi jättää kerhojen toteutettavaksi, kuten nalle tuossa jo mainitsikin. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Vaikea yhtälö toteutuakseen
[QUOTE=milsim;488464] Käytännössähän kuitenkin pyrittäisiin pitämään tämä sellaisena kilpailuna johon voisi lähteä jopa pakasta repästyllä maasturilla mukaan.
Yleisörasteja olisi hyvä olla, mutta ottaisin mukaan myös perinteisempiä suunnistusrasteja, jotka todennettaisiin kameralla. Yleisörasteillehan olisi hyvä rakentaa juuri tällaisia mutaosuuksia ja kiipeilyjä jotka vetäsivät väkeä paikalle. QUOTE] Mitenkähän tuo sun ajatuksesi pakastavedettyistä maastureista sopii tohon rastikuvausosioon. Saattaapi olla mahdoton yhtälö vaikka eri luokille omat reitit rakennettaisikin. Harva uuden/vakio maasturin omistaja lähtee normialustalla kalliokikkailemaan tai mutaspooriin autoaan upottamaan. Toi Finlandia Offroad Tourin konsepti taitaa sittenkin monelle riittää lajin harrastamiseen vaikka esitetty ajatus viikonmittaisesta trial-muta-sarjakisasta mielenkiintoiselta ehkä ensikuulemalta tuntuisikin ![]() Kannataisiko tuota FOT:ia edelleen kehitellä yleisölajin suuntaan lisäämällä esim trialin piirteitä joillekin osuuksille jos tekemistä kuskeilla muuten puuttuu ja yleisö tarvitsee katsottavaa? Tällaisin lisäyksin tosin kisajärjestelyvaatimukset kasvavat ja lupakuviot kiristyvät ![]() Inhorealisti. Viimeksi muokannut Byrocrat : 16.09.2008 22:56 Perustelu: korjailtu tekstiä |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Perintenen rasti = lappu jossain jossa numero, tähän mennään viereen ja kuvataan.
Mutaosuuksia ja kiipeilyä on myös suhteellinen, eli voi ajaa myös uudella maasturilla (tai laittamattomalla) hiukan nousuja ja pikkusen ehkä kastaa tassua mutalammikkoonkin. Eli perinteinen suunnistusrasti tarkoittaa rastin todennustyyliä. Luokkaeroja en lähtisi tekemään itse laisinkaan. Parasta olisi jos kisan pystyisi suunnittelmeaan jo ennen, eli pitäisi oikeasti miettiä kannattaako lähteä isoilla pyörillä, vai pienillä jne. Eli olitpa millä tahansa laitteella liikkellä, on siitä etua jossain osuuksilla. Tämä tietysti on jo hiukan hankalaa miettiä, mutta ainahan sitä saa ajatuksilla revitellä. Itse näkisin ehkä juurikin tuomoisen tourin ja kilpailun välimuotona tämän asian. Oikeanlaisella markkinoinnilla puhuttaisiin jo aikas isoista palkinnoista, tämä taas vaatisi sponsoreille isoa näkyvyyttä ja se ei ole mikään A4 lappu jossain korvessa jonka näkee vain kilpailijat, jos hekään. Yleisön joukosta niitä uusia harrastajiakin + mahdollinen positiivisempi imago koko lajille lähtee. Kukaan ei synny maasturi suussa, joten kyllä minä näkisin että siinä on lajille erittäin tärkeä elementti. Ei tämä pidä olla mitään takapajusten hampaanpurijoiden piiloharrastusta. Nyt sitten konkarit, muistakaapa kun luetta tätä, jotta tämä on melkeinpä uuden harrastajan näkökanta asioihin, en ole siis näissä piireissä kovinkaan kokenut, joten ideoissa voi olla jotain täysin toteuttamattomiakin "ideoita" joita ei voi vaan tietää kun ei tiedä. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
heitän muutaman ajatuksen kanssa, eli auton pitäisi olla ehdottomasti katulaillinen, ja osana kisan luonteeseen kuuluisi auton ehjänä pysyminen, eli rikkumisesta (rikkomisesta) saisi virhepisteitä, ja rasteja olisi helpoista vaikeisiin, näin jokainen voisi itse päättää että meneekö vaikeisiin rasteihin joissa auto mahdollisesti rikkuu vai hakeeko vaan helpohkoja rasteja, pistemäärät tietysti vaihtelis vaikeuden perusteella.
Enemmän sellasta taktikointikisaa kuin pelkkää hikihatussa rasteja hakemista |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Erilainen offipeli | Leke-83 | O/M/V Ajoneuvot | 17 | 07.01.2008 12:17 |
Hieman erilainen tuning-paja | Norrena | Chit-Chat | 1 | 23.12.2007 15:40 |
erilainen versio ramstainin americasta | psychobilly | Linkit | 5 | 03.10.2007 19:10 |
Kangasalan formula-offroad kilpailu 2-3.9.2006 | -B- | Tapahtumat | 98 | 21.12.2006 21:33 |
Erilainen menopeli | Toyoman | Chit-Chat | 3 | 14.03.2006 08:06 |