![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kiitos vastauksista. Onko siinä sähkövinsis mitää järkee pistää nokkaan. Luulen mutta en tiedä, että sähö vinssin asennus olis helpompi sinne nokan sissän ku mekaanisen? EDIT: en o vielä ostunu maasto tunkkia. Pitäiskö? Sillä sitte nostetaan auto ylös jos akseleita myöte kii ja samaalla pistetään tavaraa pöyrien alle. Vai pelkästään renkaan vaihtoon maastos?
Viimeksi muokannut _kekkula_ : 08.09.2008 20:35 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Maasturinoobi neuvoo nyt toista, mutta helppo neuvoa kun ongelmat on about samoilla tasoilla.
Maastotunkki on per..leen hyvä. Ilman sitä kiroaa itsensä monta kertaa kun sellaista ei ole. En ole yhtä vakuuttunut kuin nämä pro ukkelit tuosta mekaanisen paremmuudesta, mutta tosin en itse vinssaakkaan niin paljoa. Itsellä oli mekaaninen ja sen kanssa oli ongelmia siinä pirun sokassa+ että huolimattomuuttaan jäi voimansiirtopäälle (olen varmaan ainut jolle näin on käynyt ![]() Minkäänlainen vinssi ei pelasta sinua kuitenkaan niiltä metsissä ja soramontuilla pörrääviltä offroadkärpäsiltä. Nekun kerran puree niin oireet on offroadmyymälöille mieluisia ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Et oo Milsim ainut jolle tuo keppi on jäänyt päälle, pari kertaa sen tehneenä sitä keppiä tulee sörkittyä normaalisti ajossaki, että se on kans varmasti pois päältä, menee puskuri aika siistin näköseks, kun siinä on 30 metriä vaijeria ympärillä ja nelosella kiihyttelee jossain 70 vauhdissa...
![]()
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kertoopa Nallekin nyt oman mielipiteensä.
Ja tämä(kään) ei tietty ole mitään absoluuttista offitotuutta.. Eli itse olen hyvin voimaperäisesti mekaanisen vinssin puolella. Mekaanisen hyvät puolet ovat sen kohtalaisen hyvä kestävyys, asennuksen helppous (jos saa haalattua täydellisen paketin rungon jatkeineen ja voimanottoakseleineen), sekä sen loppupeleissä aika raaka vetoteho.. Vinssi kannattaa sitten heti kättelyssä asentaa mahdollisimman taakse siinä eturungossa, eli uusia reikiä joutuu porailemaan ja vinssin akselia lyhentelemään, mutta tuolloin lopputuloksesta tulee jopa siedettävän hyvä. Lisäksi kun vinssin murtosokan korvaa jollain vakiota lujemmalla materiaalilla, niin senkään kanssa ei ihan heti ongelmia ilmene. Itse käytän sopivan vahvaa Hiltin teräsnaulaa. Huonoja puoliakin löytyy.. Vetotehon tunnottomuus (pikkuvinsseissä vetomoottori on muutamaa hevosvoimaa.. 61:sessa irtoaa moottorista noin 136hp), joten tämä voi aiheuttaa vähintään vinssin sokan katkeamista, mutta pahimmillaan vaijerin katkeamista, sekä hulluimmillaan voima-akselin kiertymistä ja jopa vinssin kuoren halkeamista.. Tällöin kyllä vedetään jo aivan älyttömällä voimalla. Eli mekaanisen kanssa pitää olla kenties hieman enemmän hereillä, kuin sähkökelan kanssa, mene ja tiedä. Lisäksi merkittävän huonona puolena täytyy pitää sitä tosiasiaa, että mekaanisen vinssin vetonopeus on omalla tavallaan vakio renkaisiin nähden. Eli vinssin nopeutta säädellään vaihteilla ja motin kierrosluvulla, mutta siinä samassa myös pyörät pyörivät nopeampaa, eli sähkövinssimäistä "avittamista" ei mekaanisella voi tehdä, ellei vinssiä ole välittänyt jollain opilla riittävän nopeaksi. Toki, asia on tietty eri, jos vinssaa ns. vapaalla, eli moottorin voima kulkee jakolaatikosta vain vinssille jakolaatikon ollessa N-asennossa. Tällöinhän pyörät eivät pyöri. Mutta ostitpa sitten mekaanisen, tai riittävän ison sähkövinssin, niin varmaa on, että hyötyä siitä on. Itse suosittelisin kenties jo edelläkin kerrottua ideaa siitä, että asentaa mekaanisen vinssin auton alle, taka-akselin jommallekummalle puolelle. Ja sieltä vetää joko eteen tai taaksepäin... Toteutustapoja moiseen viritykseen on melko monia tarjolla, joita täältäkin palstalta voi söörtsillä löytää. Toisaalta kenties se helpoin konsti vois olla laittaa mekaaninen keulaan ja sopiva sähköinen auton taakse. Niillä opeilla luulis pärjäävän kohtuu hyvin. Mutta loppujenlopuksi on aivan sama, minkä vinssin autoosi investoit. Kalliiksi tämä touhu muodostuu joka tapauksessa. Mopolla kun on tapana karata hyppysistä. Viimeksi muokannut Nalle : 09.09.2008 09:34 Perustelu: Kirjoitusvirheitä näin aamutuimaan... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Onkos kukaan laittanu sähkövinssiä pikakiinityksellä elikkä saa tarvittaessa eteen tai taakse? Ite oon suunnitellu natopistokkeella ja tappikiinityksellä homman toteuttaa niinkuin se on bankuissakin.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Islantilaiset on ainakin, Arctic Trucksin vehkeissä, itse en oo toteutusta nähny enkä myöskään kovin vakuuttunut asennuksen kestävyydestä suomalaiseen mutaan auto upotettuna.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tästähän tuli enempikin keskustelua. Oon tässä vähän miettiny että taidan hommata vaan sähkövinssin. Se TML 12000 saa riittää ens alkuun ku ei o vielä offi kärpänen purru pahasti. Ehkä(todennäköisesti) joskus ostan ns. paremman eteen ja sitte vanha taakse tai jotain. Nyt ei kuitenkaan tuu luultavasti paljoa offattua kuitenkaan ku auto on melki vakio peli.
Kiitos vastanneille. |
#8
|
|||
|
|||
![]() tuolta esimerkki irrotettavastaLainaus:
http://www.nettiauto.com/1957798 Auto on siirtynyt jo uudelle omistajalle. Inhorealisti |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
10" vanne HJ61:seen mikä ET -12 vai -44 | TojoHojo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.06.2007 22:58 |
tunnistus apua, mikä vinssi mikä kartaani? | Hiprakka | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 03.12.2005 18:30 |
mikä vinssi lj:n? | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 15.08.2005 15:14 | |
mikä vinssi | joker | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2004 16:43 |
HJ 60 vinssi>hj61 | Mastodontti | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 03.07.2004 08:33 |