![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Enemmän olen nähnyt (käyttökelvottoman) hitaita hytikka vinssejä kuin kelvollisia. Oikeastaan ainoat kelvolliset on näkynyt Ladogaa kietävissä autoissa ja niissä systeemit on juurikin toteutettu kunnollisilla pumpuilla ja moottoreilla. Paras (mutta ei kevyin eikä ihan ilmainen) järjestelmä voisi olla joku custom-rakennettu hytikka vinssi jossa pari eri nopeutta nokkapumpulla + moottorin sammumisen sattuessa olisi vielä varajärjestelmänän riittävän jytky sähkömoottori pyörittämässä pumppua sen verran, että pystyy vinssaamaan esim. 30m eli auton kuiville järvestä/joesta/jne.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
joo, ei tehostimen pumpulla saa tarpeeksi tehoa/nopeutta vinssiin:
aina voi pumppuja viritellä koneeseen vaikka ketjulla ![]() http://www.youtube.com/watch?v=GRosAybZuMM toi type R olis aika mielenkiintoinen: http://www.youtube.com/watch?v=GRosAybZuMM |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joo, PUMPUN se vaatis.
Ton tuplanopeuksisen hydraulivinssin vois rakennella vaikka läpivetävästä Tojotalaisesta silleen, että toisella puolella vinssiä nopeampikierroksinen moottori ja toisellapuolen voimakkaampi, mutta hitaampi. Toinen moottori pyörittelis kyllä aina sitä toista, mut väljäkös hällä? (pitäs varmaan venttiileissä olla kellunta-asento) Ei kai mitään propo-ohjauksia tarvi, kunhan ei laita sähköohjattua on-off venttiiliä. Olis se komeeta kattella vaan painemittarista että oliko se auto jumissa vai JUMISSA. Sähkövinssi sit taakse, ja tilanteita varten joissa auto ei käy. |
#4
|
||||
|
||||
![]() ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ainoat offiautossa oikeasti toimivat hytikkavinssit on olleet raskaammissa vehkeissä, joissa on tilaa kunnon komponenteille. Viimeksi katselin toimivan näköistä ratkaisua Talvieksytyksessä Hullujen Haamujen Minimogissa, tai kaksihan niitä kelaimia siinä on. Hyvin näkyi liikkuvan n. kolmen tonnin painoinen auto niillä vinsseillä rinnettä ylös. Ellen nyt ihan väärin muista, niin siinä olisi PTO:n pyörittämä pumppu.
Jos kytkee pumpun PTO:n perään, niin kannattaa laittaa ylentävä välitys (kertojavaihteella tai ketjulla), niin saa pumpun tuottamaan jo alemmilla koneen kierroksilla. Sellainen välitys, ettei mennä kaasu pohjassa vielä ihan pumpun maksimikierroksille asti, pientä marginaalia siihen, niin kestää paremmin. Öljyä pitää vaan olla aika paljon mukana, jos on kunnon pumppu. Pienempikin määrä riittää, jos on kunnollinen jäähdytin. Kumminkin - kaikki ne releet ja rensselit, mitä oikeasti toimiva hytikkavinssi toimiakseen tarvitsee, painaa sitten jo jotakin, eikä mahdu ihan pieniin tiloihin.
__________________
Jukka |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Propoventtiili on portaattomasti säätyvä magneettiventtiili eli pystyy tarkkoihin liikkeisiin, niin kuin mekaaninen "venttiilipöytä".
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Jukka |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Eli siis pumppu isolla P:llä pitäisi siis olla. Mutta eikös toi suht ok liikkunu tuossa videossa Chevy pickupin tehostimen pumpulla? Tyhjäkäyntiä kuulostais hyrskyttävän vieressä. On tietty vähän mojovampi pumppu noissa kuin normi-toyotassa.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on odottamassa ikuisuusprokkis hoijjakkaan sadan kuution säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu(ulosottoon tai nokalle),vielä puuttuu se Danfossin matalakierrosmoottori...
Tavoitteena rengasnopeuteen pystyvä vinssi... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Unohtakaa jo PTO pumput, sillä ei saavuta mitään etua verrattuna normi mekaaniseen vinssiin... Paitsi lisää painoa. ehkä
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Jos PTO ei pyöri kuin yhteen suuntaan (näitäkin on), niin PTO-pumpulla ja hytikkavinssillä saavutetaan paljonkin etuja verrattuna ns. mekaaniseen.
__________________
Jukka |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Huh, onhan pitkä aika kun oon viimeksi tätä topikkia lukenut. Mutta nyt onneksi vähän viisaampana.
Lainaus:
Edit: Painosta piti vielä. Hytikkavinssi ei eroa painoltaan ainakaan huonompaan suuntaan sähköisestä ja ei se Tapsan pumppukaan normaali laturia enempää painanut. Että se siitä. Viimeksi muokannut -MAKE- : 31.08.2008 01:40 Perustelu: Lisää dataa |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Aihe elää yhä, hyvä! Tehkäähän nyt joku semmonen tosioffarin vinssi, että auton kone käyttää generaattoria, joka käyttää sähkömootorilla hytikkapumppua ja edelleen hytikkavinssiä ja paketissa on varalla hiton isot akut jos kone ei käy niin sähkömoottori pyörii....ja lisäksi veivi. Ja joku insinööri voisi laskea hyötysuhteen. Mutta asiaan. Joko joku on värkkännyt kunnon hydraulivinssin omin käsin. Olisiko speksejä? TT |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Milemarker 12000 hydraulivinssi | Micked | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 23.10.2007 20:04 |
M. hydraulivinssi MileMarker ( 9500lbs) | ben | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.02.2007 07:12 |
M:Hydraulivinssi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 25.02.2007 20:29 | |
M:Hydraulivinssi | Traveler | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 13.02.2006 18:35 |
Hydraulivinssi | Killman | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 19.02.2005 09:42 |