Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.08.2008, 13:13
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Enemmän olen nähnyt (käyttökelvottoman) hitaita hytikka vinssejä kuin kelvollisia. Oikeastaan ainoat kelvolliset on näkynyt Ladogaa kietävissä autoissa ja niissä systeemit on juurikin toteutettu kunnollisilla pumpuilla ja moottoreilla.

Paras (mutta ei kevyin eikä ihan ilmainen) järjestelmä voisi olla joku custom-rakennettu hytikka vinssi jossa pari eri nopeutta nokkapumpulla + moottorin sammumisen sattuessa olisi vielä varajärjestelmänän riittävän jytky sähkömoottori pyörittämässä pumppua sen verran, että pystyy vinssaamaan esim. 30m eli auton kuiville järvestä/joesta/jne.

__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.08.2008, 13:32
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

joo, ei tehostimen pumpulla saa tarpeeksi tehoa/nopeutta vinssiin:

aina voi pumppuja viritellä koneeseen vaikka ketjulla :

http://www.youtube.com/watch?v=GRosAybZuMM

toi type R olis aika mielenkiintoinen:

http://www.youtube.com/watch?v=GRosAybZuMM
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.08.2008, 20:20
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Joo, PUMPUN se vaatis.

Ton tuplanopeuksisen hydraulivinssin vois rakennella vaikka läpivetävästä Tojotalaisesta silleen, että toisella puolella vinssiä nopeampikierroksinen moottori ja toisellapuolen voimakkaampi, mutta hitaampi. Toinen moottori pyörittelis kyllä aina sitä toista, mut väljäkös hällä? (pitäs varmaan venttiileissä olla kellunta-asento) Ei kai mitään propo-ohjauksia tarvi, kunhan ei laita sähköohjattua on-off venttiiliä.
Olis se komeeta kattella vaan painemittarista että oliko se auto jumissa vai JUMISSA.

Sähkövinssi sit taakse, ja tilanteita varten joissa auto ei käy.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.08.2008, 06:08
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

mikä on propo ohjaus...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.08.2008, 06:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Ainoat offiautossa oikeasti toimivat hytikkavinssit on olleet raskaammissa vehkeissä, joissa on tilaa kunnon komponenteille. Viimeksi katselin toimivan näköistä ratkaisua Talvieksytyksessä Hullujen Haamujen Minimogissa, tai kaksihan niitä kelaimia siinä on. Hyvin näkyi liikkuvan n. kolmen tonnin painoinen auto niillä vinsseillä rinnettä ylös. Ellen nyt ihan väärin muista, niin siinä olisi PTO:n pyörittämä pumppu.

Jos kytkee pumpun PTO:n perään, niin kannattaa laittaa ylentävä välitys (kertojavaihteella tai ketjulla), niin saa pumpun tuottamaan jo alemmilla koneen kierroksilla. Sellainen välitys, ettei mennä kaasu pohjassa vielä ihan pumpun maksimikierroksille asti, pientä marginaalia siihen, niin kestää paremmin. Öljyä pitää vaan olla aika paljon mukana, jos on kunnon pumppu. Pienempikin määrä riittää, jos on kunnollinen jäähdytin.

Kumminkin - kaikki ne releet ja rensselit, mitä oikeasti toimiva hytikkavinssi toimiakseen tarvitsee, painaa sitten jo jotakin, eikä mahdu ihan pieniin tiloihin.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.08.2008, 22:30
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
mikä on propo ohjaus...
Propoventtiili on portaattomasti säätyvä magneettiventtiili eli pystyy tarkkoihin liikkeisiin, niin kuin mekaaninen "venttiilipöytä".
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.08.2008, 06:51
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- Näytä viesti
Joo, PUMPUN se vaatis.

Ton tuplanopeuksisen hydraulivinssin vois rakennella vaikka läpivetävästä Tojotalaisesta silleen, että toisella puolella vinssiä nopeampikierroksinen moottori ja toisellapuolen voimakkaampi, mutta hitaampi. Toinen moottori pyörittelis kyllä aina sitä toista, mut väljäkös hällä? (pitäs varmaan venttiileissä olla kellunta-asento)
Tai kaksi eri kierrostilavuuden moottoria samalle puolen toitsun vinssiä, joista toinen pyörittää ketjuvedolla toisen akselia. Moottorikarat vaan suuntaventtiileihin, niin on automaagisesti kellunta siinä moottorissa, jota ei ajeta.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.08.2008, 07:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Eli siis pumppu isolla P:llä pitäisi siis olla. Mutta eikös toi suht ok liikkunu tuossa videossa Chevy pickupin tehostimen pumpulla? Tyhjäkäyntiä kuulostais hyrskyttävän vieressä. On tietty vähän mojovampi pumppu noissa kuin normi-toyotassa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.08.2008, 20:44
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- Näytä viesti
Joo, PUMPUN se vaatis.
Mulla on odottamassa ikuisuusprokkis hoijjakkaan sadan kuution säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu(ulosottoon tai nokalle),vielä puuttuu se Danfossin matalakierrosmoottori...

Tavoitteena rengasnopeuteen pystyvä vinssi...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.08.2008, 22:25
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Unohtakaa jo PTO pumput, sillä ei saavuta mitään etua verrattuna normi mekaaniseen vinssiin... Paitsi lisää painoa. ehkä
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.08.2008, 19:16
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- Näytä viesti
Unohtakaa jo PTO pumput, sillä ei saavuta mitään etua verrattuna normi mekaaniseen vinssiin... Paitsi lisää painoa. ehkä
Jos PTO ei pyöri kuin yhteen suuntaan (näitäkin on), niin PTO-pumpulla ja hytikkavinssillä saavutetaan paljonkin etuja verrattuna ns. mekaaniseen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 31.08.2008, 01:38
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Huh, onhan pitkä aika kun oon viimeksi tätä topikkia lukenut. Mutta nyt onneksi vähän viisaampana.
Lainaus:
Tehkäähän nyt joku semmonen tosioffarin vinssi, että auton kone käyttää generaattoria, joka käyttää sähkömootorilla hytikkapumppua ja edelleen hytikkavinssiä ja paketissa on varalla hiton isot akut jos kone ei käy niin sähkömoottori pyörii....ja lisäksi veivi. Ja joku insinööri voisi laskea hyötysuhteen.
Ei mitään järkeä. Häviöitä tulee parhaassakin tapauksessa kahdeksassassa kohdassa. Mutta omiin kokemuksiin. Tän vuoden Ladogassa törmäsin useampaan hytikkavinssisovellukseen ja lähemminkin Tapsan huollossa ollessani Voldiscon systeemiin. Pakko sanoa, että helvetin hienosti pelasi. Ilman kuormaa nopeutta on niin paljon ettei narua uskalla syöttää käsin, edes vinssin pienellä vaihteella venttiili täysin auki! Puhumattakaan isosta puolesta... Woimaa sitten tarvittaessa taas löytyi enemmän kuin tarpeeksi. Osat ei tosin ollut halvimpia käytettyjä ohjaustehostimia sun muita. Pointtina kumminkin. Hytikkavinssi on parasta mitä tiedän JOS KONE KÄY muuten oot tietty kusessa. Tähän tosin auttaa jo vaatimattomampikin sähkömoottori tai erillinen pikkupolttomoottori vaikka moottorisahasta... Mitä vain keksit.

Edit: Painosta piti vielä. Hytikkavinssi ei eroa painoltaan ainakaan huonompaan suuntaan sähköisestä ja ei se Tapsan pumppukaan normaali laturia enempää painanut. Että se siitä.

Viimeksi muokannut -MAKE- : 31.08.2008 01:40 Perustelu: Lisää dataa
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.08.2008, 22:28
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tervehdys!
Aihe elää yhä, hyvä!
Tehkäähän nyt joku semmonen tosioffarin vinssi, että auton kone käyttää generaattoria, joka käyttää sähkömootorilla hytikkapumppua ja edelleen hytikkavinssiä ja paketissa on varalla hiton isot akut jos kone ei käy niin sähkömoottori pyörii....ja lisäksi veivi. Ja joku insinööri voisi laskea hyötysuhteen.

Mutta asiaan. Joko joku on värkkännyt kunnon hydraulivinssin omin käsin. Olisiko speksejä?

TT
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Milemarker 12000 hydraulivinssi Micked O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.10.2007 20:04
M. hydraulivinssi MileMarker ( 9500lbs) ben O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.02.2007 07:12
M:Hydraulivinssi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 10 25.02.2007 20:29
M:Hydraulivinssi Traveler O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 10 13.02.2006 18:35
Hydraulivinssi Killman Tekniikka & Jutustelu 16 19.02.2005 09:42


Sivu luotu: 21:54 (GMT +2).