Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.07.2008, 03:13
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Ilmoituksen perusteella pienellä tinkimisellä varmasti ihan käypäinen suska. Maali on halpaa ja valkoisen päälle on helppo vetää mikä väri vain. Levyjarrut tuossa pitäisi olla jo edessä kun on -85.
Jos perustekniikka ja ruosteet(tomuus) on kunnossa niin itse tarjoaisin jotain 2:lla alkavaa summaa.
Joo levyjarrut oli eessä.
Kävin ajamassa kyseisellä kamppeella... muutama kysymys tuli mieleen.
Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"?
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...?

Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia?
Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili, kuulemma ääntänyt "aina" eikä haitta ole ollut...

Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.07.2008, 06:59
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja praimery Näytä viesti
Joo levyjarrut oli eessä.
Kävin ajamassa kyseisellä kamppeella... muutama kysymys tuli mieleen.
Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"?
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...?

Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia?
Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili, kuulemma ääntänyt "aina" eikä haitta ole ollut...

Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei.
Voimansiirrossa saattaa hyvinkin olla pikkuisen väljää, eli käsijarru ei pidä autoa sentilleen paikoillaan.

Ei kuulosta ihan normaalilta tuo lock right:n toiminta, ei mulla ainakaan noissa tilanteissa kuulu mitään ääniä. Aina kun lukko kytkeytyy päälle ja pois niin silloin kuuluu "kolahdus". Mutta suoraan ajettaessa ei kai saisi kuulua moisia ääniä. Tosin en ole asiantuntija tässä asiassa, viisaammat kertokoon lisää.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.07.2008, 07:32
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja praimery Näytä viesti
Joo levyjarrut oli eessä.
Kävin ajamassa kyseisellä kamppeella... muutama kysymys tuli mieleen.
Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"?
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...?

Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia?
Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili, kuulemma ääntänyt "aina" eikä haitta ole ollut...

Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei.
On normaalia että kardaanijarru päällä auto liikkuu vähäsen, 10-20cm.
LockRighti kolahtelee ja muljahtelee, joskus enenmmän joskus vähemmän. Ei kyllä pitäisi olla paljoa kulunut suskan painoisessa autossa noilla renkailla.
Yleensä ei pitäisi vaatia pakitusta jakolaatikon takavedolle vaihtaminen mutta sellainen tuo jakis on että aina ei ota vaihdetta silmään ilman pientä liikuttelua. Kuitenkin suosittelen tiheämpiä välitykisä siihen eli jakiksen pienet laakerikulumtakorjaantuu siinä
Yleensä koneen sirinä johtuu jakopään peltikuorista mutta joskus on se kaasarissa oleva tyhjäkäynti solenoidi? pitänyt ääntä, normaalia.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.07.2008, 07:39
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja praimery Näytä viesti
Joo levyjarrut oli eessä.
Kävin ajamassa kyseisellä kamppeella... muutama kysymys tuli mieleen.
Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"?
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...?

Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia?
Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili, kuulemma ääntänyt "aina" eikä haitta ole ollut...

Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei.

Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy -> aina liikkuu jonkin verran. Alle kierrokseen pitäisi jäädä ;-)

Lock-right kytkeytyy kardaanista tulevan voiman kautta ja siksi toi käyttäytyminen kuulostaa ihan normaalilta. Mulla ollut eri autoissa nyt oisko 5-6vuotta lock-right ja vielläkin hirvittää sen äänet. Amöriikassa ko lukko halpaa kun saippua, lisäksi helppo korjaa ja asentaa. Korjaus sarjat alle 20usd. Mulla nykyisessä samuraissakin sellainen takana ja kolme kautta saannut kyytiä. Oli just auki ja ihan ok kunnossa oli.

4 vetoa - takavetoa olen kisoissa kiireissäni heitellyt milloin vauhdissa milloin mitenkin. Välillä menee helposti välillä taas ei. Ei mun mielestä kerro ongelmista.

Murehdi ennenmin että pakki toimii! Niissä tyyppi vikaa ja siksi ehjät ko laatikot harvinaisuuksia. Se on korjattavissa ja vahvistettavissa mutta mielellään ennen kuin se hajoaa.

Toivottavasti auttaa....

-sami-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.07.2008, 13:00
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy -> aina liikkuu jonkin verran. Alle kierrokseen pitäisi jäädä ;-)

Murehdi ennenmin että pakki toimii! Niissä tyyppi vikaa ja siksi ehjät ko laatikot harvinaisuuksia. Se on korjattavissa ja vahvistettavissa mutta mielellään ennen kuin se hajoaa.

Toivottavasti auttaa....

-sami-
Mulla on nyt tuon kardaanikässärin toiminta pimennossa, eli lukitseeko se jotenkin kardaanin, vai vaikuttaako sekin noiden rumpujen kautta?
""Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy "" Ei kai jarrurummun ja tien välissä enää välystä ole?

Pakkiin en huomannut kiinnittää erityisesti huomiota, hyvin tuntu menevän päälle sen pari kertaa mitä tarvitsi... Miten se on sitten vahvistettavissa?

kiitos taas
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.07.2008, 13:45
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Käsijarru on jakolaatikon takapuolella, jarrurumpu kardaanin laipassa kiinni. Siitä jarrurummusta oli aikaisemmin kyse
Pakin siirtäjä vääntyy ja hampaissa koskettava pinta-ala pienenee ja lopulta pettää. Eli siirtäjä irti ja hitsaa maltillisesti lisää ainetta. Eikös se näin ollut?)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.07.2008, 13:46
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Rumpu on jakolaatikon perässä takakardaanilla joten sen jälkeen tulee kardaanin ja perän välykset.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.07.2008, 14:09
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

No nyt valkenee... sielä on siis kardaanilla oma rumpunsa.

Se Lock-right on siis aina toiminnassa kun veto on päällä, enimmäkseen tulee maastossa/sora- ja metsäteillä ajeltua, mutta kestääkö yhtään kaupunkipyörittelyä?

Palstaa tiiraillessa tulee mieleen vaan lisää kysymyksiä. Sj410:ssä on ilmeisesti keskitasauspyörästö?? Löytyykö lukkoa ja miten toimii, siis kytketäänkö erikseen vai meneekö päälle esim. vasta hitaalla nelivedolla?

Viimeksi muokannut MattiH : 30.07.2008 15:14
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.07.2008, 15:43
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja praimery Näytä viesti
No nyt valkenee... sielä on siis kardaanilla oma rumpunsa.

Se Lock-right on siis aina toiminnassa kun veto on päällä, enimmäkseen tulee maastossa/sora- ja metsäteillä ajeltua, mutta kestääkö yhtään kaupunkipyörittelyä?

Palstaa tiiraillessa tulee mieleen vaan lisää kysymyksiä. Sj410:ssä on ilmeisesti keskitasauspyörästö?? Löytyykö lukkoa ja miten toimii, siis kytketäänkö erikseen vai meneekö päälle esim. vasta hitaalla nelivedolla?
Ei ole "ylimääräistä" keskitasauspyörästöä. Jakolaatikko on ns. kiinteä malli eli kepillä kytketään etukardaani mukaan pyörimään ja samalla kepillä eri vaihteensiirtäjää liikuttaessa kytkeytyy lyhyempi välitys käyttöön.
Käytössä on siis nope takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Ja voima jakaantuu aina nelivedolla 50/50 taakse/eteen.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.07.2008, 15:50
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Ei ole "ylimääräistä" keskitasauspyörästöä. Jakolaatikko on ns. kiinteä malli eli kepillä kytketään etukardaani mukaan pyörimään ja samalla kepillä eri vaihteensiirtäjää liikuttaessa kytkeytyy lyhyempi välitys käyttöön.
Käytössä on siis nope takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Ja voima jakaantuu aina nelivedolla 50/50 taakse/eteen.
Ai, olen elänyt luulossa, että siinä on tuo keskitasauspyörästö+lukko. Mitäpä noilla maasturissa tekee, ompahan vähempi rikkoutuvia osia.(?)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.07.2008, 09:40
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"?
En suzukeista tiedä, mutta onko vika/ominaisuus varmasti lock rightissa? Moottorin, vaihdelaatikon tai jakolaatikon kiinnitysten väljyys saattais pitää kuvauksen mukaista ääntä, mutta tietenkin suunta on väärä.. Onko takajouset varmasti kunnossa? Puslat suunnilleen ehjät ja U-pultit piukassa?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.07.2008, 10:00
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Jakolaatikon "tyynyt" on ainakin lyhyt ikäistä kulutus tavaraa, sitä ei suotta tartte säikähtää aikaa ei vaihtamiseen mene kun se 10min.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.07.2008, 10:10
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Jakolaatikon "tyynyt" on ainakin lyhyt ikäistä kulutus tavaraa, sitä ei suotta tartte säikähtää aikaa ei vaihtamiseen mene kun se 10min.

Ne on todellakin heikkoja. Mulla meni vaihtoon hieman kauemin, mutta nyt ei tod.näk mene enään koskaan.

Mutt jos vaikka yksi tyyny paskana tosiaan pitää ton tyyppistä ääntä.

-sami-
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.07.2008, 12:17
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Laitoitko jotkut sopparin kokoiset moottorinkumit korvaaviksi?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.07.2008, 16:04
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Laitoitko jotkut sopparin kokoiset moottorinkumit korvaaviksi?
Jos mua meinasit. Niin mulla on nyt läpimenevällä pultilla niin että sopivin välein alumiinia-kumia. Nyt pettää ennenpi runko tai jakis. Joustoa on ihan riittävästi tuolla kumilla saatu.

Niin ja viellä yleisesti suikan jakiksesta. Sehän on siitä hassu kikotin et etu-ja takakardaanit aina yhtä puuta -> ei saa pelkkää etuvetoa -> ei voi vetää dollyllä. tai sit mä olen taas erhehtynyt....

-sami-
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 30.07.2008, 16:26
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Jakis hässäkkä on näyttää suurin piirtein tältä:
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 30.07.2008, 16:58
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Niin ja viellä yleisesti suikan jakiksesta. Sehän on siitä hassu kikotin et etu-ja takakardaanit aina yhtä puuta -> ei saa pelkkää etuvetoa -> ei voi vetää dollyllä. tai sit mä olen taas erhehtynyt....

-sami-
Täh...?
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mb 300 osto??? henteri Tekniikka & Jutustelu 13 18.02.2008 10:59
Trooperin osto muggo Tekniikka & Jutustelu 7 19.08.2006 08:10
osto ilmoitus Tekniikka & Jutustelu 2 18.02.2005 08:38
Blazerin osto? Tekniikka & Jutustelu 1 19.01.2004 10:04
90-> Corveten osto Vuosimallit 1984-1996 4 13.05.2003 11:26


Sivu luotu: 09:21 (GMT +2).