![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Kävin ajamassa kyseisellä kamppeella... muutama kysymys tuli mieleen. Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"? Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...? Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia? Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili ![]() Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei. ![]()
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei kuulosta ihan normaalilta tuo lock right:n toiminta, ei mulla ainakaan noissa tilanteissa kuulu mitään ääniä. Aina kun lukko kytkeytyy päälle ja pois niin silloin kuuluu "kolahdus". Mutta suoraan ajettaessa ei kai saisi kuulua moisia ääniä. Tosin en ole asiantuntija tässä asiassa, viisaammat kertokoon lisää.
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
LockRighti kolahtelee ja muljahtelee, joskus enenmmän joskus vähemmän. Ei kyllä pitäisi olla paljoa kulunut suskan painoisessa autossa noilla renkailla. Yleensä ei pitäisi vaatia pakitusta jakolaatikon takavedolle vaihtaminen mutta sellainen tuo jakis on että aina ei ota vaihdetta silmään ilman pientä liikuttelua. Kuitenkin suosittelen tiheämpiä välitykisä siihen eli jakiksen pienet laakerikulumtakorjaantuu siinä ![]() Yleensä koneen sirinä johtuu jakopään peltikuorista mutta joskus on se kaasarissa oleva tyhjäkäynti solenoidi? pitänyt ääntä, normaalia. |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy -> aina liikkuu jonkin verran. Alle kierrokseen pitäisi jäädä ;-) Lock-right kytkeytyy kardaanista tulevan voiman kautta ja siksi toi käyttäytyminen kuulostaa ihan normaalilta. Mulla ollut eri autoissa nyt oisko 5-6vuotta lock-right ja vielläkin hirvittää sen äänet. Amöriikassa ko lukko halpaa kun saippua, lisäksi helppo korjaa ja asentaa. Korjaus sarjat alle 20usd. Mulla nykyisessä samuraissakin sellainen takana ja kolme kautta saannut kyytiä. Oli just auki ja ihan ok kunnossa oli. 4 vetoa - takavetoa olen kisoissa kiireissäni heitellyt milloin vauhdissa milloin mitenkin. Välillä menee helposti välillä taas ei. Ei mun mielestä kerro ongelmista. Murehdi ennenmin että pakki toimii! Niissä tyyppi vikaa ja siksi ehjät ko laatikot harvinaisuuksia. Se on korjattavissa ja vahvistettavissa mutta mielellään ennen kuin se hajoaa. Toivottavasti auttaa.... -sami- |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
""Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy "" Ei kai jarrurummun ja tien välissä enää välystä ole? ![]() Pakkiin en huomannut kiinnittää erityisesti huomiota, hyvin tuntu menevän päälle sen pari kertaa mitä tarvitsi... Miten se on sitten vahvistettavissa? kiitos taas ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Käsijarru on jakolaatikon takapuolella, jarrurumpu kardaanin laipassa kiinni. Siitä jarrurummusta oli aikaisemmin kyse
![]() Pakin siirtäjä vääntyy ja hampaissa koskettava pinta-ala pienenee ja lopulta pettää. Eli siirtäjä irti ja hitsaa maltillisesti lisää ainetta. Eikös se näin ollut?) |
|
|||
|
|||
![]()
Rumpu on jakolaatikon perässä takakardaanilla joten sen jälkeen tulee kardaanin ja perän välykset.
|
|
||||
|
||||
![]()
No nyt valkenee... sielä on siis kardaanilla oma rumpunsa.
![]() Se Lock-right on siis aina toiminnassa kun veto on päällä, enimmäkseen tulee maastossa/sora- ja metsäteillä ajeltua, mutta kestääkö yhtään kaupunkipyörittelyä? Palstaa tiiraillessa tulee mieleen vaan lisää kysymyksiä. Sj410:ssä on ilmeisesti keskitasauspyörästö?? Löytyykö lukkoa ja miten toimii, siis kytketäänkö erikseen vai meneekö päälle esim. vasta hitaalla nelivedolla? Viimeksi muokannut MattiH : 30.07.2008 15:14 |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Käytössä on siis nope takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Ja voima jakaantuu aina nelivedolla 50/50 taakse/eteen. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jakolaatikon "tyynyt" on ainakin lyhyt ikäistä kulutus tavaraa, sitä ei suotta tartte säikähtää aikaa ei vaihtamiseen mene kun se 10min.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ne on todellakin heikkoja. Mulla meni vaihtoon hieman kauemin, mutta nyt ei tod.näk mene enään koskaan. Mutt jos vaikka yksi tyyny paskana tosiaan pitää ton tyyppistä ääntä. -sami- |
|
||||
|
||||
![]()
Laitoitko jotkut sopparin kokoiset moottorinkumit korvaaviksi?
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Niin ja viellä yleisesti suikan jakiksesta. Sehän on siitä hassu kikotin et etu-ja takakardaanit aina yhtä puuta -> ei saa pelkkää etuvetoa -> ei voi vetää dollyllä. tai sit mä olen taas erhehtynyt.... -sami- |
|
||||
|
||||
![]()
Jakis hässäkkä on näyttää suurin piirtein tältä:
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus: