Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.07.2008, 10:20
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.

Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?
Lautaspyörän paksuudella on kait myös jotain tekemistä asian kanssa. Englantilaiset tekevät muutenkin kaikkea omituista, mutta eivät tässä asiassa ole sentään ainoita, amerikassakin on ihan kaupallinen sovellus: http://www.truehi9.com/
Tuolla sivustolla mainitaan että peggingistä eli thrustblockista olis erityisesti hyötyä, kun ajetaan välitystä "väärään" suuntaan eli coast-puolelta. Ja amerikan monster truckeissa olis vastaava systeemi. Jotain totuutta tässä on pakko olla, eikös tuo pinionin kolmas laakeri periaatteessa ole samasta syystä olemassa. Ja kolmas laakerihan löytyy truehi9:n lisäksi ainakin 14 pulttisessa amerikanakselista?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.07.2008, 10:40
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Wink

Vakiona


Löytyy raskaalta puolelta ainakin ruåtsalaisten revoista vakiona. Siellä johtuu taas lautaspyörän suuresta k:sta.

Ihan pätevä keksintö, mutta pieneen lautaseen ei järkeä asentaa, kuormittaa koppaa melko rankasti, JOS ottaa tukea kiihdyttäessä. Lisäksi liike on niin pieni, jotta välys saattaa mennä nollaksi lämmetessään??? (kuitenkin joutuu "hakemaan" välyksen)

Mutta ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin", koska lautasella silloin voimakas murtokulma ulospäin...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.07.2008, 11:31
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Ei ole järkeä asentaa, mutta silti ehdottoman luotettava?
Poliitikon puhetta..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.07.2008, 17:41
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin"

Kannattaalukea KOKO juttu, ihan kuin kotonaan juttelis --> takerrutaan VAIN YHTEEN sanaan, ei koko lauseeseen ja asiaan (vähän niinku poliitikot ja lakimiehet!!!):rolle yes:

Mutta täähän onkin vaan VÄHÄN OT...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.07.2008, 05:21
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Eikös tojoissakin (ja monissa muissakin) pyöritetä etuperää "väärinpäin"? Eli siihen kannatais tehä.

paitti että tartteeko tojon perä tuommosta? Vaikuttas olevan rooverin ongelma.

Viimeksi muokannut HJ60 : 21.07.2008 05:28
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.07.2008, 13:41
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
paitti että tartteeko tojon perä tuommosta? Vaikuttas olevan rooverin ongelma.
Outo homma --> tilaat Rooveriin McNamara:n murikan (Toyotasta muutettu Rooveriin sopivaksi), niin sieltäpä löytyy ko. murikka???? Toisaalta, Toyohan EI ole V8 asentanut härveleihinsä, joten voiman puuttuessa myös kaikki muukin puuttuu...

Ja kuten edellä mainitsin, ei tarvetta asentaa,ELLEI lautaspyörän koko kasva suureksi (esim. 5.89 välitys).

Toisaalta, näin -90luvun alussa muistaakseni Motopark:ssa Stanujen kisassa Mustang:n ruikkaisseen pinjonin n. 50m kiihdytyksen jälkeen radalle 9" perästä. Mutta siellähän onkin VOIMAA ja PITOA samaan aikaan, jolloin lautaspyörä pääsee/joutuu antamaan periksi
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.07.2008, 22:48
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=697914 Vaikka tuolla oleva ongelma ei ilmeisesti johdu tämän topicin aiheesta, on siellä kuitenkin mainittu että tiheällä välityksellä toyotassa vakio-carrier joustaisi (toisaalta jotkin ovat sitä mieltä että ei jousta )
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 Näytä viesti
Outo homma --> tilaat Rooveriin McNamara:n murikan (Toyotasta muutettu Rooveriin sopivaksi), niin sieltäpä löytyy ko. murikka???? Toisaalta, Toyohan EI ole V8 asentanut härveleihinsä, joten voiman puuttuessa myös kaikki muukin puuttuu...

Ja kuten edellä mainitsin, ei tarvetta asentaa,ELLEI lautaspyörän koko kasva suureksi (esim. 5.89 välitys).

Toisaalta, näin -90luvun alussa muistaakseni Motopark:ssa Stanujen kisassa Mustang:n ruikkaisseen pinjonin n. 50m kiihdytyksen jälkeen radalle 9" perästä. Mutta siellähän onkin VOIMAA ja PITOA samaan aikaan, jolloin lautaspyörä pääsee/joutuu antamaan periksi
Niin toyota ei ole asentanut kevyttä laiskaa veekasia, vaan painavan ja vääntävän dieselin.. Toisaalta roverissa pysyy renkaat maassa myös maastossa, joten se vähäinen moottorista tuleva voima ei mene harakoille
Eikait se lautaspyörä sentään kasva vaikka välitys miten muuttuisi. Tai paksuutta kasvaa eli lautaspyörä vahvistuu ja pinion heikkenee? Kovasti ainakin englantilaiset uskoo, että 3,54 välityksenkin kanssa peggingistä olis apua?
Olisin varmaan kokeillut omaankin lukkoperään tuota tein-itse-ja-säästin-malliin, mutta lautaspyörässä on nykyään sivuheittoa muistaakseni jotain 0,15mm luokkaa niin vähän hankala/turha laittaa. Mulla on yks välitys tuon lukkomurikan kanssa hajonnut ja aikaisemmalla omistajalla saattanut hyvinkin mahdollisesti välityksiä napsua ja silloin jo varmaankin carrier vääntynyt.
Paljonko roverin ja toyotan perissä on eroa carrierin, lautaspyörän, pinionin ja koko murikan paksuudessa/vahvuudessa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43
The international rally of classic cars " Gold domes " Avtokosmos Tekniikka & Jutustelu 0 08.07.2008 23:01
Ostetaan 15" japsijaolla joko 8" tai 10" Rotta-Racing O/M/V Renkaat ja vanteet 2 25.06.2008 20:23
auttakaa "Rallikartturi Seppo Kopra video" Unregistered Chit-Chat 5 02.06.2008 10:16
Ostetaan Maastorenkaat 35"-44" 15" vanteille valu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 28.05.2008 21:42


Sivu luotu: 05:49 (GMT +2).