![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Ilman erityisiä toimenpiteitä sopii 265/75R16 tai 275/70R16, ja jos viittii pikkusen muotoilla kuraläppiä edestä; 275/70R17. Tässä 275/70R16 vakiovanteella (7x16" ET15): ![]() Tässä kuvassa näkyy tuo kriittisin kohta, mihin rengas ryystää ensiksi kiinni. Muuten tilaa olisi hyvin joka suuntaan. ![]() ET on hyvä olla 0. Alkuperäinen peltivanteella on +30 ja aluilla +15, joten tuo 0 on lain sallima maksimi myös. Molemmat vanteet (8" ja 10") sopivat jos ET on 0. Pientä korikorotusta ja spaceriä, niin alle menee kivasti myös 33x12.50R17 (vanne 8x17" ET0) ![]() ![]() ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta! Lieneekö kova homma tuo korinnosto? ja saako niitä spacereita jostain? ja mitenkähän sitte ku mulla on 40mm korottava alusta... mitenkä sitte katsastus?
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Spacereitä saat vaikka täältä: http://www.fatbobsgarage.com/cart/pr...ug-198-47.html Ja muutoskatsastuksen pitäisi sujua ongelmitta, kokonaiskorkeushan saa nousta 150 mm (jousitus 77 mm, korikorotus 77 mm, renkaiden säde 25 mm - eli jostain välistä on tingittävä). Kuvia kasa aiheesta: Etupuskurin korotuspalat: ![]() Syylärin lasku (reiät sattu sopivasti 50 mm alemmaksi, alempien pulttien alla isot aluslevyt): ![]() Ilmanputsarin letkun jatke: ![]() Ohjausakselin jatkobloki: ![]() Takapuskurin tuen korotusta: ![]() Etupuskurista palat pois runkopalkkeja varten: ![]() Tälleen tunkkasin (vähän joustaa, mutta ei väänny): ![]() Etupalat paikoillaan: ![]() Tälleen jäi kepit korotuksen jälkeen (ei tarttenu tehä mitään): ![]() Nää meinas unohtua kiinni (takapenkin alla): ![]() Takaa (nostin tankin panssarin myöhemmin vielä 50 mm ylemmäksi): ![]() Ja vähän sivummasta (etutolppien päällä lisäksi 25 mm spacerit = 40 mm nostoa): ![]() Tästähän siis lähdettiin: ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tämä on pikkuisen vanha topikki, mutta taitaapa olla aina ajankohtainen.
Lainaus:
Täytynee tuo asia vielä AKEltakin selvittää. Jos noin on niin sitten vaan katteleen omaan land cruiseriin 33" renkaita, jos vielä jostain löytyis 33x10.5 r16 kumet niin hyvä ois, mutta eipä taida juuri tuota settiä löytyä mistään.. Viimeksi muokannut sikasäkissä : 03.05.2013 05:29 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
33" renkaalle STRO:ssa ilmoitettu korkeus on 826 mm, joten se jää 51 mm:n sisään. 285/75R16 on STRO:n mukaan sen 5 mm liian korkea. Laissahan ei määritellä minkä normin mukaan korkeusero pitää laskea, mutta Trafin tahto on noudattaa STRO-kirjaa. Sinänsähän 285/75R16 renkaalla ei edes muutoskatsastusvelvoite täyty (leveys ei ole yli 30 mm:iä alkuperäisestä eikä vanteen koko ole muuttunut 1" enempää). Esim. Kumhon KC11 talvirengas tuossa koossa on Kumhon oman speksitodistuksen mukaan 828 mm korkea, joten se mielestäni (henkkoht mielipide) olisi ok alla pyöriväksi vaikka otteelle sitä ei voikaan merkitä, eikä toisaalta edes tarvitsekaan. Trafista en ole saanut vastausta tai edes mielipidettä vaikka sitä olen kysynytkin.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Offtopic mutta mielenkiinto heräsi. Miten virkavalta/katsatus miehet suhtautuu asiaan jos muutoskatsatusvelvoite ei täyty mutta renkaan halkaisija ylittää reilusti 52mm.
__________________
///////////////////////////////////////////////////////////////// //-Oikaistaan tuosta, kyllä tuonne puronvarteen pääsee-// //--------Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä-----------// ///////////////////////////////////////////////////////////////// |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Voi hitto näitä rengasmerkintöjä ja tulkintoja. Meinasin just että tilailen kzj95 alle 285/75R16 cooperin kumit kun kuvittelin että se on 32.8" korkee kuten laskuri antaa eli jopa pienempi kuin 33", menis vakiovanteille ja ilman korinkorotusta kun muokkaa sisälokaria yms. Mutta cooperinkin listan mukaan se onkin 33.1" korkee. Vaihtarin olisi 33x12.5x17 mutta vaatisi uudet vanteet. Lisäksi tuumakokonen on melkeen 50e per rengas kalliimpi. Uskallankohan oikeesti tollasia ostaa, ei tossa muuta mutta ei jaksas leimalle vaihdella renkaita. Voi nää tietty jättää sit joskus talvirenkaiks jos nastottais ja ostaa kesäksi ne 33" joilla voi sit leimata.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo, teoriassa (STRO) 5 mm liian korkeat. Mutta taas sama mikä tos ylempänä, muutoskatsastusvaatimus ei täyty, mut halkaisijaa liikaa. Harva huomaa et 265/70R16 ja 285/75R16 halkaisijaero ylittää 51 mm.
Kumhon KC11 285/75R16 talvirenkaisiin on mulla Kumhon todistus, jossa halkaisijaksi kerrotaan 828 mm eli alle 51 mm alkuperäisestä. Ok siis semmoisenaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rengaskoko 13.00-18 | Gary Grand | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 07.02.2008 13:25 |
Wrangler TJ rengaskoko | Splinky | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 06.03.2007 10:03 |
Hilux -90 rengaskoko | ss125 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.02.2007 11:09 |
rengaskoko?! | ari | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.10.2005 17:05 |
Bj-75 max. rengaskoko | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 08.02.2005 10:47 |