![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jatketaanpa tähän topikkiin. Tuli erikoinen vastoinkäyminen, starttimoottorin hammaspyörä ei ylety hammaskehälle kunnolla. Uusi vetolevy on hiukan erilainen mutta riittävän samanlainen että se on oikea joten siitä tämä juttu ei aukene. Tönärillä mitattuna startin kiinnitystasosta hammakehän reunaan on n. 15 mm. Jos bendix tuuppaa moottorin rattaan täysin ulos on kosketus n. 1-2 mm. Rikkoutuneellakin vetolevyllä kävi ajoittain niin että startti ei ottanut ensimmäisillä yrityksillä kehälle, mutta aina sitten kuitenkin lähti käymään. Eli vikaa oli ennen vetolevyn vaihtoa. Kun otin tänään laatikon ja vetolevyn irti ja asentelin sitten oikein huolella ja rauhallisesti takaisin niin totesin että vetolevyn muodon määrää viimekädessä kampiakselin pään sijainti ja turbiinin kiinnitysken taso, pelti kyllä taipuu näiden mukaan. Siis mitä pirusta tässä on kysymys??? Onko kukaan törmänny vastaavaan missään autossa ja erityisesti 4.0 ZJ Cherokeessa? TimoL? Tänään päätin että koneistetaan startin tasosta pois niin paljon kuin pystyy, leikataan moottorin ja vaihteen välissä oleva alumiinilevy startin kohdalta pois ja saadaa se tällä vippaskonstilla syvemmälle. Mutta ei sen näin pitäisi olla. Kuka tietää missä vika?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eikä vetolevyä saa paikalleen "takaperin"? Olettaen ettei hammaskehä ole symmetrisesti keskellä levyä?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
mutta puristus paine mittaa ohivuotoa jos sulla on kari kansi irti niin mittaa palotila nesteellä niin pääset tietoon mikä on puristus suhde. Mulla oli volvossa 13,2 bar ruttu koneessa niin 99 nakutti jo kun kokonais ennako meni yli 28 asteen sitten piti muuttaa jakajan ennakko käyrää silleen että rajoitti sen tuohon 28 kun aikaisemmin oli 36 tosin caminon koneessa oli 60 astetta just lähti jaksoi lähteä käyntiin kuumana potki pikkuisen takas päin.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Puristuspaineita ja vetolevyä...
Aikanaan rakentelin Toyotaan remmiahdetun koneen ja tutkin silloin samat asiat, MUTTA niilläpä ei sitten loppukädessä ollut suurtakaan merkitystä, koska ST:ltä ilmoitti, jotta säädetään kone 98:lle ja thats it...
Mutta hattua nostan, koska olet todellakin SUUNNITELLUT koneen rakentamista, mutta tässä julmaa totuutta: - jos uudet männät + renkaat ja porattu blocki, niin ohivuodot on n. 20-25% aluksi, tippu kyllä tuonne 2-4% paikkeille, jos ei ole mahdottoman "tiukka". Eli ei hätää nokan sisäänajossa, koska kuormaa tuskin tulee lainkaan. 1mm männänrekailla toimii HETI, mutta orginalla menee jokin tovi... - lisäksi nakutukseen vaikuttaa erittäin suuresti moottorin palamisrintama, ELI onko kone hidas vai nopea polttamaan seoksen sylinterissä (nyrkkisääntönä, tulppa suunnattu venttiileistä pois --> palaminen hidasta, suunnattu venttiileihin, toisinpäin) Hitaasti polttavassa koneessa myös päästöt pysyvät hyvin kohdallaan "huuhtelevammalla" nokalla, muuta nopeasti polttavassa HC:t nousee exponentaalisesti overlap:n kasvaessa (Toyotan TC:n koneissa juuri tämä ongelma) Sitten vetolevy: - kysyppäs Jamant:n pojilta, onko vetolevyssä säätöprikkoja (itse en ole Jeep:n VIELÄ sekaantunut), mutta muissa merkeissä on kyllä tarkat ohjeet olemassa vetolevyn etäisyydelle lohkosta, jottei turbiini ylettömästi väännä vetolevyä (ei ainakaan hyvää tee, jos levy esijännitetään ja sitten väännetään parisataa konia siitä läpi... Epäilen antautumisen äänen tulevan kyllä ulos....)
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuo puristusjuttu on vielä arvoitus kun en saa konetta käymään, tai edes yrittämään ennenkuin startti ylettää kehälle.
Mitään shimmejä ei ole ja ne vaan veisi vetolevyä kauemmaksi jos olisi. Ja Mr. Jamant on ansaitulla (loma) matkalla ulkomailla. Kai tässä maassa joku on joskus asennellut Jeepin konetta AW4 laatikkoon? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Miten se vetolevy asettuu starttiin nähden jos kone on irti? siis vaan kone startti ja vetolevy. Jos siihen on joskus vaihdettu väärä turbiini joka vääntä sen vetolevyn? voisi olla syy miksi se vanha levy poiki ?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kun kone ja laatikko on kiinni niin turbiinin ja vetolevyn välillä on rako n. 3mm. Tuntui että ekakerralla oli enemmän. Ohjeitten mukaan turbiini ei tässä vaiheessa saa ottaa vetolevyyn koska se ei ole silloin paikallaan. Näitä on sattunut. Mutta silti outoa että kukaan ei ole törmnännyt vastaavaan XJn kanssa. Ei edes jenkkifoorumeilta ole vielä tullut apuja.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Glykoli-vesi suhde? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 24.07.2008 11:33 |
Bensiinin säännöstely | -Epeli | Chit-Chat | 43 | 05.03.2008 10:28 |
Johtajan ja sihteerin suhde | tuska | Jokes | 0 | 10.09.2006 14:03 |
nenän ja aikidon suhde | Luomu | Rakas Päiväkirja | 0 | 11.03.2005 08:38 |
Suhde tämäkin. | Rudolf | This And That | 0 | 29.10.2002 12:14 |