![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Käytetystä keitinrasvasta tehty biodieselin valmistuskustannukset taitaa olla pienemmät kun raaka-aineesta ei tarvitse mitään maksaa. Sähköautoihinkin lyövät dieselveron päälle, runkut. Ja kehtaavat vielä huutaa ekologisen autoilun perään... "Suck my dick" -Ron Jeremy Montenegros#10
|
#2
|
|||
|
|||
![]() sossupummien eliittiä voi jumalautaLainaus:
Siis ensin raadat perse verillä ja hierot rypsistä tai rapsista tai hampusta tai kalanperkeistä jne tms. helvetinmoisella työllä periaatteessa edes hitusen ympäristöystävällisempää & ilmastonmuutosta ehkäisemäänpyrkivää itse valmistettua polttoainetta (eli tavallaan polttoöljyä eli periaatteessa vanhankansan petroolia) ja jo siihen on änkeämässä nämä yhteiskuntamme eliittitason sosiaalipummit saalinjaolle vaikkei koko asian tulisi kuulua heille pätkääkään, korkeintaan sen verran että kukaan ei nyt millään ongelmajäteöljyllä ilman haittaveroa menisi ajamaan. Mitä muuta he ovat tähän mennessä tehneet kuin pelkästään hidastaneet ja haitanneet kotimaisten biopolttoainealojen syntyä ja ko. alan kotimaisien työpaikkojen ja tuotannon kehitystä? Ei ole kauaa, kun bioöljyllä ajaminen oli viellä rinnastettu runsasrikkiseen ja kaikkein saastuttavimpaan polttoaineella ajamiseen, olipahan järkeä senkin asian itsepintaisen voimassapidon kanssa. Eihän vaan arvoisten "päättäjiemme" omilla osakesalkkujen sisällöillä ollut mitään tekemistä ko. asian kanssa, eihän? No ei varmaan. Kyllä vituttaa kattella tuommoisia tyyppejä, joiden ahneus & kierous on suistanut /suistamassa meiningin kokonaan käsistä ja lopputuloksena täällä juostaan kaikki sikin sokin kuin vasikat haassa. Jos ko. porukasta olisi suunnattomien palkkojensa- (oletteko seuranneet miten nämä pummit nostavat joka vuosi jo valmiiksi suunnatonta liksaansa ihan itse kaikessa rauhassa & posottavat eduskunnan taksikortilla omia ajojansa ja maksattavat kaiken kansalla ja mitäpä olemme saaneet vastineeksi tästä kaikesta sponsoroinnista, pelkkiä paskoja päätöksiä, kansanvastaisuutta ja jahkailua) -lisänä EDES JOTAIN käytännön vastinetta tai hyötyä kansalle, niin moisen sponsoroinnin voisi ehkä tuolloin jotenkuten ymmärtääkin, mutta kun ei niin ei, pelkästään pummilla eletään ja koko ajan tehdään pelkästään kansalle epäedullisia päätöksiä kuten on ollut asiat nyt esim. tuossa kemijärvenkin asiassa. tuossa on maassamme kaikkein pahin siipeilijöiden ryhmä, paljon pahempia menoeriä ja pahaa mieltä aiheuttavampi kuin puistoissa rymyävät puliukot konsanaan. Valmistevero? Voihan jumalauta mitä sontaa! Millä tavoin on valtiovalta tähän mennessä osallistunut niin paljoa ko. alan kehittämiseen tms. alan ylösnostoon, etä heidän kuuluisi OSINGOILLE koko asiassa vielä päästä? Miettikäähän tilannetta, jossa tuommoinen ökytyyppi tulee hyvinvoivan oloisena köyhän biopolttoainevalmistajan pihalle, kippaa suurimman osan tillalta löytämistään vähistä rahoista ison bensamersun takakonttiin, ja lähtee edes kiitosta lausumatta yhteiskunnan rahoilla maksetulla mustalla valtioneuvoston mersulla &polttoaineilla tyytyväisenä köröttämään kohti seuraavaa ryöstökohdetta, kivaa, eikö? Kauanko meillä ylipäänsäkään on enää varaa rahoittaa moisten saatanan pummien elämää ja ökyämistä?!? Kohta alkaa riittämään moinen soopa! POLIITIKKO ON YHTEISKUNNAN LOINEN NUMERO 1! |
#3
|
|||
|
|||
![]() Pummit suohon
[QUOTE
POLIITIKKO ON YHTEISKUNNAN LOINEN NUMERO 1! [/QUOTE] Täytyy sanoa varmaan nyt kuten mainoksessakin, että "Ehdoton kantamme asiaan on ehdoton ehkä". Vai mitensenyt oli. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
no voi venäjä, kyllähän olet keitoksen aikaan saanut. Ei oikein mahdu omaan oikeudentajuun tämä, Sikäli toisaalta ymmärtää myös viraomaisenkannan, yleensä Suomessa tuota kasvatellan just pössyttelyyn, mutta tässä sinun tapauksessa kun ei siitä ole kyse. On tosiaan miellä asiat mallillaan, mutta sikäli luottaisin hyvään tulokseen kohdallasi, tuppaa suomen laki/virkamieskoneisto oleen aika tiukka omilleenkin. Siis kun tutkimisen paikka tulee. Ja varmaan tässä tulee.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat....2008/07/669288
EU-raportti: Kannabis tupakkaa ja alkoholia turvallisempaa Julkaistu 03.07.2008 13:56 (päivitetty 17:30) Kannabis on käyttäjälleen turvallisempaa kuin tupakka tai alkoholi, kertoo laaja EU-katsaus. Tiedot perustuvat Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen julkaisemaan 700-sivuisen, 3-osaiseen raporttiin. Suurin osa kannabiksen käyttäjistä lopettaa sen polttamisen hieman alle tai yli 30-vuotiaana, eivätkä he kärsi minkäänlaisista kielteisistä vaikutuksista lopettamisen jälkeen. - Kaikki tekemämme vertailut osoittavat, että kannabis on käyttäjälleen monilla mittareilla mitattuna muita aineita turvallisempaa, kertoo raportin kirjoittamiseen osallistunut tutkija Robin Room. Room tutustui raporttia varten useisiin laillisten ja laittomien päihteiden terveysvaikutuksia käsittelevään tutkimukseen, joissa selvitettiin päihteiden vaarallisuutta tai niiden haittavaikutuksia sekä niiden aiheuttaman päihtymyksen ja riippuvuuden astetta. Roomin mukaan tutkimusten perusteella voidaan todeta seuraavaa: - Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis. - Päihtymyksen aste: Vahvimman päihtymyksen aiheuttaa alkoholi. Seuraavina tulevat heroiini ja kokaiini, kannabis on listassa neljäntenä. - Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde. Stakesin päihdetutkija Kristoffer Tigerstedt pitää raportin päätelmiä luotettavina. Hänen mukaansa ne ovat linjassa muiden tutkimusten kanssa. Tigerstedt muistuttaa kuitenkin kannabiksen sosiaalisista riskeistä. Hänen mukaansa monet näistä johtuvat siitä, että kannabis on suuressa osassa maita laiton, toisin kuin alkoholi ja tupakka. - Se merkitsee sitä, että kannabista käytetään yhteyksissä, jotka ovat usein yhteiskunnan marginaalissa. Ja silloin tietysti tulee mieleen, että kannabista käytetään myös muiden huumeitten yhteydessä. Kannabiksen käyttö on yleistä Kannabis on hyvin yleinen päihdeaine, sitä on kokeillut arviolta joka viides eurooppalainen aikuinen. Kuluneen kuukauden aikana sitä on käyttänyt yli 13 miljoonaa eurooppalaista. Maailmassa tuotetaan käyttöön lähes 50 000 tonnia kannabisruohoa tai -hartsia joka vuosi. (MTV3) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE
Itselläni on auttanut pitkään kestäneeseen vitutukseen mm. huomattavasti paremmin kuin esim. R-juomat. ei ole sinänsä ylipäänsäkään tuo päihteinen elämä mitenkään ja millään tavoin elämän suurin sisältö. Niin, ja todellakin, myönnän avoimesti, että olen joskus, mm. 90- luvun alussa polttanut pilveä joten eikun roviotarpeita kasaamaan että saadaan maailmasta sitten parempi paikka asua ja olla. Jo pelkkä tuommoisten kasvien hoitaminenkin mahdollisesti on mielekkäämpää ja stressiäpoistavampaa hommaa ja touhuilua kuin jatkuva ryyppääminen ja paskat housussa mölyäminen. Viimeksi muokannut Urbancityboy : 15.11.2008 19:48 Perustelu: Pilvenpolttajille kuolemantuomio Suomeen, inkvisitio takas |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No montas litraa biolöpöä tuli?
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() No citywar today or what do you prefer.
[QUOTE tähän topikkiin peräänkuuluttaisin ennenkaikkea tuon saman kasvin mahdollisimman monia muitakin käyttötarkoituksia, en siis pelkkää "pilven pössytyksen" laillistamista ainakaan ensisijaisesti ole tällä topikilla vain ajamassa.QUOTE]
Siinä lienee riittävä vastine mm. munattomille anonyymi-mussuttajille sekä muille itseäni viisaammille. Rauhaa ja kukkasia kaikille, ei verbaalia kaupunkisotaa ainakaan ihan heti tai ihan sama jos kerran niin halutaan. |
#10
|
||||
|
||||
![]() pro- Overgrow Finland ok
http://cannabisera.se/overgrow/
& http://www.vartti.fi/artikkeli/0a306...a-2b81e3df48f7 & http://www.maatilan.pirkka.fi/defaul...55;189&id=1956 Viimeksi muokannut Urbancityboy : 31.12.2008 12:46 Perustelu: linkin lisäys, Hyvä Suomi, kasvukausi alkaa taas kohta, joko on siemenet varattuina? |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Verrattaessa ruokohelpeä ja hamppua ero on tosiaankin se ,että hampun kannattavin aineosa on kukinto ja sen hyödyntäminen .Tämä ominaissushan puuttuu toiselta kasvilta.Taitaa olla perusteena ub:n viljelyskiihkolle.Kaksi kertaa kopissa?Vaiko huhuja.
|
#12
|
|||
|
|||
![]() google kannabis laki suomi |
#13
|
|||
|
|||
![]() Kasvatus sallittu, hallussapito kielletty?
Huumausainelaki 17.12.1993/1289
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 1 § Soveltamisala Tätä lakia sovelletaan huumausaineiden ja niiden valmistuksessa käytettävien aineiden valvontaan. Huumausaineista, jotka ovat lääkkeitä, on lisäksi voimassa, mitä niistä erikseen säädetään. Huumausaineiden käytön ehkäisystä ja huumausaineiden väärinkäyttäjien huollosta säädetään raittiustyölaissa (828/82) ja päihdehuoltolaissa (41/86). Huumausainerikoksista säädetään rikoslaissa. 2 § Määritelmät Huumausaineena pidetään vuoden 1961 huumausaineyleissopimuksessa (SopS 43/65) tarkoitettuja aineita ja valmisteita sekä psykotrooppisia aineita koskevassa yleissopimuksessa (SopS 60/76) tarkoitettuja aineita ja valmisteita siten kuin sosiaali- ja terveysministeriön päätöksellä tarkemmin määrätään. Asetuksella voidaan lisäksi säätää, että huumausaineiksi luetaan siinä mainitut kasvit, jotka sisältävät jotakin edellä mainituissa kansainvälisissä sopimuksissa tarkoitettua ainetta. Huumausaineen valmistuksessa käytettävinä aineina pidetään tässä laissa Wienissä 20 päivänä joulukuuta 1988 huumausaineiden ja psykotrooppisten aineiden laitonta kauppaa vastaan tehdyn Yhdistyneiden Kansakuntien yleissopimuksen liitteen luetteloissa tarkoitettuja aineita sekä näitä aineita sisältäviä valmisteita siten kuin sosiaali- ja terveysministeriön päätöksellä tarkemmin määrätään, lukuun ottamatta lääkevalmisteita tai muita luetteloituja aineita sisältäviä valmisteita, jotka on yhdistetty siten, että luetteloissa mainittuja aineita ei voida helposti käyttää tai eristää käytössä olevilla keinoilla. Huumausaineen valmistuksena pidetään, tuotantoa lukuun ottamatta, kaikkia menetelmiä, joilla huumausaineita voidaan aikaansaada. Valmistuksena pidetään lisäksi puhdistamista sekä huumausaineiden muuntamista toisiksi huumausaineiksi. Huumausaineen tuotannolla tarkoitetaan oopiumin, kokanlehtien, kannabiksen tai kannabishartsin erottamista kasveista, joista niitä saadaan. 3 § Yleiskielto Huumausaineen tuotanto, valmistus, maahantuonti, maastavienti, jakelu, kauppa, hallussapito ja käyttö on kielletty muihin kuin lääkinnällisiin, tieteellisiin taikka huumausainerikosten ehkäisemistä tai tutkintaa edistäviin tarkoituksiin. Lisäksi on kielletty oopiumiunikon, kokapensaan ja hampun viljely käytettäväksi huumausaineena tai sen raaka-aineena. 4 § Lupa lääkinnällisiin tarkoituksiin Huumausaineen valmistus, maahantuonti ja maastavienti lääkinnällisiin tarkoituksiin on sallittu lääkelaitoksen luvalla. Valmistuslupaa ei kuitenkaan erikseen vaadita valmisteille. Luvan myöntämistä harkittaessa on kansainvälisten yleissopimusten velvoitteiden lisäksi otettava huomioon huumausaineiden väärinkäytön ehkäisy. Huumausaineelle, jolla ei katsota olevan merkittävää lääkinnällistä käyttöä, ei lupaa saa myöntää. Lupa huumausaineen valmistukseen myönnetään määräajaksi. Lääkelaitos voi erityisistä syistä peruuttaa valmistukseen, maahantuontiin tai maastavientiin myönnetyn luvan. 5 § Lupa tieteellisiin taikka huumausainerikosten ehkäisemistä tai tutkintaa edistäviin tarkoituksiin Lääkelaitos voi myöntää viranomaiselle tai tieteelliselle tutkimuslaitokselle luvan huumausaineen maahantuontiin, maastavientiin tai valmistukseen käytettäväksi tieteelliseen tutkimukseen taikka huumausainerikosten ehkäisemistä tai tutkintaa edistäviin tarkoituksiin. Lääkelaitos voi määräajaksi antaa keskusrikospoliisin päällikölle ja tullihallituksen rikostutkintayksikön päällikölle valtuuden antaa lupia huumausaineen maahantuontiin tai maastavientiin huumausainerikosten tutkintatarkoituksiin. Valtuutuksen nojalla myönnetyistä luvista on ilmoitettava välittömästi lääkelaitokselle. Sen lisäksi mitä 1 momentissa säädetään, lääkelaitos voi yksittäistapauksessa myöntää luvan huumausaineen maahantuontiin, maastavientiin tai valmistukseen vähäisessä määrin tutkimustarkoituksiin käytettäväksi. Lääkelaitos voi erityisistä syistä peruuttaa tässä pykälässä tarkoitetun luvan tai valtuutuksen. 6 § Luvanvaraisuudesta vapauttaminen ja muista valvontatoimenpiteistä säätäminen Asetuksella voidaan vapauttaa huumausaineen valmistusta, maahantuontia ja maastavientiä koskevasta luvanvaraisuudesta sellainen «huumausaine», johon katsotaan voivan liittyä sen laajaan lääkinnälliseen käyttöön nähden vain vähäisenä pidettävä väärinkäytön vaara, sekä huumausaineen maahantuontia ja maastavientiä koskevasta luvanvaraisuudesta sellainen huumausainetta sisältävä yhdistelmävalmiste, jossa on huumausainetta ainoastaan vähäisessä määrin ja vaikeasti erotettavassa muodossa ja johon ei liity olennaista väärinkäytön vaaraa. Asetuksella voidaan samalla säätää mainittuja aineita ja valmisteita koskevista muista valvontatoimenpiteistä. Asetuksella voidaan säätää, että edellä mainituista yhdistelmävalmisteista päättää tarkemmin lääkelaitos. Sen lisäksi mitä 1 momentissa säädetään, huumausaineen maahantuontia ja maastavientiä koskevasta luvanvaraisuudesta ja muista valvontatoimenpiteistä ovat, sen mukaan kuin asetuksella tarkemmin säädetään, vapautettuja kansainvälisessä liikenteessä toimivien alusten ja ilma-alusten lääkevarastoihin sisältyvät huumausaineet sekä matkustajan henkilökohtaiseen lääkitykseen tarkoitetut lääkevalmisteet. 7 § Huumausaineen valmistuksessa käytettävien aineiden valvonta Jos on syytä epäillä, että huumausaineen valmistuksessa käytettävä aine on tarkoitettu huumausaineen laittomaan valmistukseen, lääkelaitoksella on oikeus kieltää aineen maahantuonti, maastavienti ja luovuttaminen. Huumausaineen valmistuksessa käytettävien aineiden valvonnasta säädetään tarkemmin asetuksella. Asetuksella voidaan säätää, että huumausaineen valmistuksessa käytettävien aineiden valmistus, maahantuonti, maastavienti, kaupanpito ja muu käsittely edellyttää lääkelaitoksen myöntämää lupaa tai ilmoituksen tekemistä lääkelaitokselle. Näihin lupiin voidaan liittää ehtoja ja lääkelaitos voi peruuttaa myöntämänsä luvan, jos: 1) tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka luvalle asetettuja ehtoja on rikottu tai muita väärinkäytöksiä on tapahtunut; 2) luvan edellytykset eivät enää täyty; 3) lupaa haettaessa esitetyt tiedot ovat olleet virheellisiä; 4) luvansaaja ei enää ole sopiva harjoittamaan nyt kysymyksessä olevaa toimintaa; tai 5) saatujen tietojen perusteella olisi epäiltävissä, että kysymyksessä oleva huumausaineen valmistukseen tarkoitettu aine saattaa joutua huumausaineiden laittomaan valmistukseen. (28.6.1994/591) 8 § Merkintä Huumausaineen ja huumausaineen valmistuksessa käytettävän aineen valmistajan, maahantuojan, maastaviejän ja luovuttajan on huolehdittava siitä, että päällyksessä, jossa aine tai valmiste luovutetaan, on tarvittavat tunnistetiedot. Päällysmerkinnöistä sekä lähetyksiä ja luovutuksia koskevissa asiakirjoissa ilmoitettavia tietoja koskevista vaatimuksista säädetään tarkemmin asetuksella. (28.6.1994/591) 9 § (28.6.1994/591) Huumausaineita ja niiden valmistuksessa käytettäviä aineita koskeva kirjanpito- ja tietojenantovelvollisuus Huumausaineiden ja huumausaineen valmistuksessa käytettävien aineiden tuotantoon, valmistukseen, maahantuontiin, maastavientiin, jakeluun, kauppaan ja hallussapitoon oikeutetut ovat velvollisia pitämään kirjaa huumausaineista ja huumausaineen valmistuksessa käytettävistä aineista sekä antamaan niihin liittyviä ilmoituksia ja tietoja siten kuin sosiaali- ja terveysministeriö tarkemmin määrää. Lääkelaitoksella on oikeus saada kirjanpito pyynnöstä nähtäväkseen. 10 § Takavarikointi, hävittäminen ja hävitettäväksi toimittaminen Sen lisäksi mitä pakkokeinolaissa (450/87) säädetään takavarikoimisesta, pidättämiseen oikeutetun virkamiehen on takavarikoitava «huumausaine», jonka hallussapitoon ei ole 3–6 §:n nojalla oikeutta. Pidättämiseen oikeutetun virkamiehen on todistettavasti hävitettävä tai hävitytettävä takavarikoitu «huumausaine». «Huumausaine» tai osa siitä on kuitenkin säilytettävä niin kauan kuin sitä mahdollisesti tarvitaan oikeudenkäynnissä todisteena. Pidättämiseen oikeutettu virkamies saa todistettavasti hävittää tai hävityttää huumausaineen laittomaan tuotantoon, viljelyyn, valmistukseen, hallussapitoon tai käyttöön tarkoitetun raaka-aineen, muun aineen, laitteen tai tarvikkeen, joka voidaan takavarikoida, jos on todennäköistä, että se tultaisiin tuomitsemaan valtiolle menetetyksi, eikä sillä ole huomattavaa arvoa. Joka on saanut haltuunsa huumausainetta olematta sen hallussapitoon oikeutettu, on velvollinen toimittamaan sen viipymättä poliisille tai tulliviranomaiselle. 11 § Uhkasakko Jos joku laiminlyö hänelle tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten mukaan kuuluvien velvollisuuksien täyttämisen, lääkelaitos voi velvoittaa hänet velvollisuuksien täyttämiseen asettamalla uhkasakon. Uhkasakosta on voimassa, mitä uhkasakkolaissa (1113/90) säädetään. 12 § Määräysten antaminen ja valvonta Huumausaineiden ja niiden valmistuksessa käytettävien aineiden valvonta kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön alaiselle lääkelaitokselle. Sosiaali- ja terveysministeriö antaa tarvittaessa määräyksiä huumausaineiden ja niiden valmistuksessa käytettävien aineiden varastoinnista, säilytyksestä, kuljetuksesta ja muusta käsittelystä sekä hävittämisestä. Lääkelaitoksen määräämä henkilö on oikeutettu tarkastamaan tiloja, joissa huumausainetta tai huumausaineen valmistuksessa käytettävää ainetta valmistetaan, varastoidaan, säilytetään tai muulla tavoin käsitellään sekä ottamaan tarkastuksen yhteydessä korvauksetta näytteitä tutkittavaksi. 13 § Tarkemmat säännökset Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan asetuksella. 14 § Voimaantulo Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1994. Tällä lailla kumotaan 21 päivänä tammikuuta 1972 annettu huumausainelaki (41/72) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin. HE 216/92, StVM 3/93 Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen: 28.6.1994/591: Tämä laki tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. (L 591/1994 tuli A:n 592/1994 mukaisesti voimaan 1.7.1994.) Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin. HE 111/94, StVM 11/94 |
#14
|
|||
|
|||
![]() kannabis laki Suomi?Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]() http://hamppu.info/
Hyvä linkki: http://hamppu.info/!
|
#16
|
|||
|
|||
![]() pykäläviidakko kannabis laki? |
#17
|
|||
|
|||
![]() ilmeisesti Lääkelaitoksen valvonta*osaston laiminlyönnin vuoksi
aLm
http://hamppu.net/mspotilas/ Sieltä löytyy varmasti tarvittavat tiedot. Mielenkiintonen sivu muutenki. Bedrocaniin on kirjoitettu jo ainakin kahdeksan lääkemääräystä. Tämän johdosta Suomen Bedrocan-lääkkeen (melko pieneksi alun perin anottu) maakiintiö tuli täyteen ja ilmeisesti Lääkelaitoksen valvonta*osaston laiminlyönnin vuoksi asiaa ei hoidettu eli maahan*tuonnin mahdollistavaa kiintiötä ei kasvatettu ajoissa. Aikaisemmin blogiin haastattelemani Mika54:n vointi on kohentunut huomattavasti lääkityksen alettua, mutta tällä hetkellä lääkitys on katkennut, koska Bedrocania ei saada apteekkiin. Lääkitykseen saattaa tulla jopa useamman viikon tauko. Toivottavasti ei tule kovasti takapakkia. http://www.basso.fi/keskustelu_aihe....rajaus_alku=90 |
#18
|
||||
|
||||
![]()
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/4309...alainen-kuolee
"Työiässä kuolleiden yleisin kuolemansyy oli sekä miehillä että naisilla alkoholiperäinen tauti tai tapaturmainen alkoholimyrkytys. Vuonna 2007 alkoholin käytön suoranaisiin seurauksiin kuoli työikäisenä 1 796 henkilöä ja eläkeikäisenä (yli 64-vuotiaana) 371 henkilöä." Minusta sillä, että kannabista myytäisiin ja käytettäisiin vain kannabiskahviloissa saataisiin huomattavasti paljon enemmän hyötyä kuin mitä kannabiksesta on varsinaisesti haittaa. Näin voitaisiin valvoa paremmin käyttäjien ikiä sekä myös kannabiksen laadunvalvonta onnistuisi huomattavasti paremmin kuin nyt kun se on laitonta (eli siis ei tarvitsisi miettiä onkohan nyt hankkimani erä vahvempaa vai laimeampaa kuin aikaisemmin käyttämäni), hinnat voisivat olla vahvuuden mukaan ja aivan vahvimmat voisivat olla kiellettyjä. Mielestäni tällaisella toiminnalla hyötyisivät kaikki (paitsi tietenkin ne rikollisliigat, tms. jotka tällä hetkellä tienaavat ison kasan rahaa myymällä sekä kannabista että vahvempia aineita), poliisit voisivat keskittyä paremmin oikeisiin rikoksiin ja oikeisiin huumeisiin sen sijaan että jahdistaisivat kaikenmaailman hampuuseja pitkin maita ja mantuja ja ne jotka eivät halua tuhota aivojaan alkoholilla voisivat niin halutessaan mennä sinne kahvilaan polttelemaan ihan laillisesti. Kannabis näihin kahviloihin tulisi valtion sertifikoiduilta viljelijöiltä, jotka lähettäisivät kasvit keskuslaboratorioon, jossa lajikkeen vahvuus tarkistettaisiin ja sieltä kasvit lähtisivät sopivissa erissä kahviloihin. Viljelmillä tietenkin kiertäisivät tarkastajat, ettei mitään väärinkäyttöä tapahtuisi. Huomattava työllistävä vaikutus positiivisessa mielessä! Mielestäni porttiteoria on nykylainsäädännön aikaansaama tilanne; siinä vaiheessa kun käytät kannabista, rikot lakia ja kun tulee tilanne että mahdollinen lähteesi josta olet ganjasi ostanut ilmoittaakin ettei hänellä sillä kertaa kannabista ole, mutta olisi tuossa noita vahvempia aineita, ei kynnys välttämättä olekaan enää niin suuri siirtyä noihin vahvempiin aineisiin kun olet jo rikkonut lakia käyttäessäsi kannabista. Varsinkin kun aika monessa tapauksessa nämä samat tahot jotka välittävät kannabista, välittävät myös juurikin näitä vahvempia aineita. Laillisilla kannabiskahviloilla tuo "porttiteoria" mielestäni saataisiin häivytettyä jotakuinkin kokonaan. En tietenkään väitä, että kannabis olisi ihmelääke kaikkiin vaivoihin (vaikka siitä voisi olla apua moneen vaivaan ja se voisi jopa parantaa joitain sairauksia kokonaan, suosittelen tutustumaan: http://kannabisuutiset.wordpress.com/2009/01/ hieman sivun puolenvälin on lista kroonisista tiloista, joita voi hoitaa kannabiksella), enkä myöskään että se kävisi kaikille. Eihän apteekista reseptillä saatavat, eivätkä kaikki reseptittömätkään lääkkeet kaikille sovi! Aika monilla, varsinkin reseptillä saatavilla, lääkkeillä on hyvinkin pahoja sivuvaikutuksia ja tavallinen tulehduskipulääke jonka kerrotaan auttavan mm. pääkipuun, voi itse liiallisesti käytettynä aiheuttaa pääkipua. Minusta tämä täysin luonnollinen KASVI olisi parempi tai ainakin luonnollisempi vaihtoehto kuin kemiallisesti valmistetut lääkeaineet. Tuohon pilvessä autolla ajeluun sanoisin, että poliisillahan on jo nyt ns. sylkitestit eli pikatestit, jotka eivät tosin ole aivan täysin tarkkoja. Kuitenkin kun näennäisessä edistysvaltiossa eletään, niin luulisi nyt Suomenmaasta löytyvän sen verran viisaita ihmisiä, jotka osaisivat kehittää jonkinlaisen testauslaitteen jolla voitaisiin testata esimerkiksi ihmisen reaktiokykyä. Jos noitten testien (eli siis pikatestin ja reaktionopeuden testaamisen) jälkeen poliisilla olisi aihetta epäillä kyseisen henkilön ajelevan huumantuneena, niin sittenhän on vielä nämä vanhat kunnon verikokeet. Tuota reaktiokykyä pitäisi mielestäni testata vanhimmilta autoilijoilta jo muutenkin, varsinkin siinä vaiheessa kun ovat menossa uusimaan korttiaan. En tiedä, siinä nyt on minun mietteitäni aiheesta. Toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti.. Itse olen käyttänyt ja tulen mitä todennäköisemmin käyttämään enemmän tai vähemmän kannabista tulevaisuudessakin, siitäkin huolimatta vaikka voin leimaantua "kauheaksi kannabisnarkomaaniksi". Olen nähnyt lähipiirissäni monta esimerkkiä alkoholin aiheuttamista erinäisistä haitoista ja itsekin olen joskus jossain määrin meinannut alkoholisoitua, mielummin kuitenkin käytän kannabista kuin alkoholia jos tällainen vaihtoehto on käytettävissä. |
#19
|
|||
|
|||
![]() YK:n huumausaineyleissopimusteksti vm -1961?
Vuoden 1961 huumausaineyleissopimus
1961 års allmänna narkotikakonvention Single Convention on Narcotic Drugs, 1961 Sopimustyyppi II Monenväliset sopimukset 6. Valtio 6.3. oikeudellinen yhteistyö, rikollisuuden torjuminen, huumeet Allekirjoituspäivä: 30.03.1961 (New York) Ratifiointipäivä: 06.07.1965 R Voimaantulopäivä: 05.08.1965 Kansainvälinen voimaantulopäivä: 13.12.1964 Sopimukset: 43/1965 Säädösviitteet: 439/1965 Sopimukseen tehdyt muutokset 23/1967 5.12.1966 21.12.1966 Yleissopimuksen muutokset 42/1975 25.3.1972 Yleissopimuksen muutospöytäkirja 35/1980 14.2.1980 Sopimuksen I ja II listan muutokset 65/1981 4.2.1981 Sopimuksen III listan muutos 69/1986 6.5.1981 ja 06.02.1984 yleissopimuksen ja pöytäkirjan I ja II listan muutokset Osapuolet AFGANISTAN Sitoutumispäivä: 19.03.1963 R Voimaantulopäivä: - ALANKOMAAT Sitoutumispäivä: 16.07.1965 R Voimaantulopäivä: - Varauma: In view of the equality from the point of view of public law between the Netherlands, Surinam and the Netherlands Antilles, the term "non-metropolitan" mentioned in article 42 of this Convention no longer has its original meaning so far as Surinam and the Netherlands Antilles are concerned, and will consequently be deemed to mean "non-European". Alueellinen soveltaminen: Sovelletaan myös Alankomaiden Antilleihin ja Arubaan. ALBANIA Sitoutumispäivä: 14.08.2001 L Voimaantulopäivä: 13.09.2001 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. ALGERIA Sitoutumispäivä: 07.04.1965 L Voimaantulopäivä: - Varauma: The Democratic and Popular Republic of Algeria does not approve the present wording of article 42 which might prevent the application of the Convention to "non-metropolitan" territories. The Democratic and Popular Republic of Algeria does not consider itself bound by the provisions of article 48, paragraph 2, which prescribe the compulsory referral of any dispute to the International Court of Justice. The Democratic and Popular Republic of Algeria declares that the agreement of all parties to a dispute shall in every case be necessary for the referral thereof to the International Court of Justice. ANDORRA Sitoutumispäivä: 13.02.2007 L Voimaantulopäivä: 15.03.2007 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. Reservation The Principality of Andorra does not consider itself bound by the provisions of paragraph 2 of article 48 which provide for a mandatory referral to the International Court of Justice of any dispute which cannot be resolved according to the terms of paragraph 1. The Government of Andorra takes the position that for any dispute to be referred to the International Court of Justice for decision the agreement of all the parties to the dispute shall be necessary in each individual case. ANGOLA Sitoutumispäivä: 26.10.2005 L Voimaantulopäivä: 25.11.2005 ANTIGUA JA BARBUDA Sitoutumispäivä: 05.04.1993 L Voimaantulopäivä: 05.05.1993 ARABIEMIRAATTIEN LIITTO Sitoutumispäivä: 17.02.1988 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. ARGENTIINA Sitoutumispäivä: 10.10.1963 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Reservation to article 48, paragraph 2: The Argentine Republic does not recognize the compulsory jurisdiction of the International Court of Justice. ARMENIA Sitoutumispäivä: 13.09.1993 L Voimaantulopäivä: 13.10.1993 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. AUSTRALIA Sitoutumispäivä: 01.12.1967 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Alueellinen soveltaminen: Sovelletaan kaikkiin Australian hallinnassa oleviin alueisiin. AZERBAIDZHAN Sitoutumispäivä: 11.01.1999 L Voimaantulopäivä: 10.02.1999 BAHAMA Sitoutumispäivä: 13.08.1975 VS Voimaantulopäivä: - BAHRAIN Sitoutumispäivä: 07.02.1990 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Reservation: With regard to article 48, paragraph 2: "The State of Bahrain does not recognise the compulsory jurisdiction of the International Court of Justice." Declaration: "Moreover, the accession by the State of Bahrain to the said Convention shall in no way constitute recognition of Israel or be a cause for the establishment of any relations of any kind therewith." Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. BANGLADESH Sitoutumispäivä: 25.04.1975 L Voimaantulopäivä: - Varauma: "[Subject to the reservations] referred to in article 49 (1) (a), (d) and (e) of the Convention, namely, subject to the right of the Government of the People´s Republic of Bangladesh to permit temporarily in its territory: (a) The quasi-medical use of opium, (d) The use of cannabis, cannabis resin, extracts and tinctures of cannabis for non-medical purposes, and (e) The production and manufacture of and trade in the drugs referred to under (a) and (d) above for the purposes mentioned therein." BARBADOS Sitoutumispäivä: 21.06.1976 VS Voimaantulopäivä: - BELGIA Sitoutumispäivä: 17.10.1969 R Voimaantulopäivä: - BELIZE Sitoutumispäivä: 18.12.2001 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. BENIN Sitoutumispäivä: 27.04.1962 R Voimaantulopäivä: - BHUTAN Sitoutumispäivä: 24.08.2005 L Voimaantulopäivä: 23.09.2005 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. BOLIVIA Sitoutumispäivä: 23.09.1976 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. BOSNIA-HERTSEGOVINA Sitoutumispäivä: 01.09.1993 VS Voimaantulopäivä: 06.03.1992 Varauma: Valtioseuraanto koskee pöytäkirjalla muutettua yleissopimusta. BOTSWANA Sitoutumispäivä: 27.12.1984 L Voimaantulopäivä: - BRASILIA Sitoutumispäivä: 18.06.1964 R Voimaantulopäivä: - BRUNEI Sitoutumispäivä: 25.11.1987 L Voimaantulopäivä: - BULGARIA Sitoutumispäivä: 25.10.1968 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Declaration "The People´s Republic of Bulgaria considers it necessary to stress that the wording of article 40, paragraph 1; article 12, paragraphs 2 and 3; article 13, paragraph 2; article 14, paragraphs 1 and 2; and article 31, paragraph 1 "b" has a discriminatory character as it excludes the participation of a certain number of States. These texts are obviously inconsistent with the character of the Convention, aiming at unifying the efforts of all Parties with a view to achieving regulation of the questions, affecting the interests of all countries in this field." BURKINA FASO Sitoutumispäivä: 16.09.1969 L Voimaantulopäivä: 02.07.1992 BURUNDI Sitoutumispäivä: 18.02.1993 L Voimaantulopäivä: 20.03.1993 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. CHILE Sitoutumispäivä: 07.02.1968 R Voimaantulopäivä: - COSTA RICA Sitoutumispäivä: 07.05.1970 R Voimaantulopäivä: - DJIBOUTI Sitoutumispäivä: 22.02.2001 L Voimaantulopäivä: 24.03.2001 DOMINICA Sitoutumispäivä: 24.09.1993 L Voimaantulopäivä: 24.10.1993 DOMINIKAANINEN TASAVALTA Sitoutumispäivä: 26.09.1972 L Voimaantulopäivä: - ECUADOR Sitoutumispäivä: 14.01.1964 L Voimaantulopäivä: - EGYPTI Sitoutumispäivä: 20.07.1966 R Voimaantulopäivä: - EL SALVADOR Sitoutumispäivä: 26.02.1998 R Voimaantulopäivä: 28.03.1998 ERITREA Sitoutumispäivä: 30.01.2002 L Voimaantulopäivä: 01.03.2002 ESPANJA Sitoutumispäivä: 01.03.1966 R Voimaantulopäivä: - ETELÄ-AFRIKKA Sitoutumispäivä: 16.11.1971 L Voimaantulopäivä: - Varauma: "Subject to a reservation in respect of article 48 of the Convention, as provided for in article 50, paragraph 2." ETELÄ-KOREA Sitoutumispäivä: 13.02.1962 R Voimaantulopäivä: - ETIOPIA Sitoutumispäivä: 29.04.1965 L Voimaantulopäivä: - FIDZHI Sitoutumispäivä: 01.11.1971 VS Voimaantulopäivä: - FILIPPIINIT Sitoutumispäivä: 02.10.1967 R Voimaantulopäivä: - GABON Sitoutumispäivä: 29.02.1968 L Voimaantulopäivä: - GAMBIA Sitoutumispäivä: 23.04.1996 L Voimaantulopäivä: 23.05.1996 GEORGIA Sitoutumispäivä: 27.03.2000 L Voimaantulopäivä: 26.04.2000 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. GHANA Sitoutumispäivä: 15.01.1964 R Voimaantulopäivä: - GRENADA Sitoutumispäivä: 19.08.1998 L Voimaantulopäivä: 18.09.1998 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. GUATEMALA Sitoutumispäivä: 01.12.1967 R Voimaantulopäivä: - GUINEA Sitoutumispäivä: 07.10.1968 L Voimaantulopäivä: - GUINEA-BISSAU Sitoutumispäivä: 27.10.1995 L Voimaantulopäivä: 26.11.1995 GUYANA Sitoutumispäivä: 15.07.2002 L Voimaantulopäivä: 14.08.2002 HAITI Sitoutumispäivä: 29.01.1973 R Voimaantulopäivä: - HONDURAS Sitoutumispäivä: 16.04.1973 L Voimaantulopäivä: - HONGKONG Sitoutumispäivä: - Voimaantulopäivä: - INDONESIA Sitoutumispäivä: 03.09.1976 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Reservation made upon signature and confirmed upon ratifica tion: "(1) . . . "(2) . . . "(3) With respect to article 48, paragraph 2, the Indonesian Government does not consider itself bound by the provisions of this paragraph which provide for a mandatory reference to the International Court of Justice of any dispute which cannot be resolved according to the terms of paragraph 1. The Indonesian Government takes the position that for any dispute to be referred to the International Court of Justice for decision the agreement of all the parties to the dispute shall be necessary in each individual case." INTIA Sitoutumispäivä: 13.12.1964 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Reservations: "Subject to the reservations referred to in Article 49 (1) (a), (b), (d) and (e) of the Convention, namely, subject to the right of the Government of India to permit temporarily in any of its territories: "(a) The quasi-medical use of opium, "(b) Opium smoking, "(d) The use of cannabis, cannabis resin, extracts and tinctures of cannabis for non-medical purposes, and "(e) The production and manufacture of and trade in the drugs referred to under (a), (b), and " (d) above for the purposes mentioned therein. Declarations: "Since the Government of India do not recognise the Nationalist Chinese authorities as the competent Government of China, they cannot regard signature of the said Convention by a Nationalist Chinese Representative as a valid signature on behalf of China." IRAK Sitoutumispäivä: 29.08.1962 R Voimaantulopäivä: - IRAN Sitoutumispäivä: 30.08.1972 R Voimaantulopäivä: - IRLANTI Sitoutumispäivä: 16.12.1980 L Voimaantulopäivä: - ISLANTI Sitoutumispäivä: 18.12.1974 L Voimaantulopäivä: - ISO-BRITANNIA Sitoutumispäivä: 02.09.1964 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Alueellinen soveltaminen: Sovelletaan myös Bermudaan, Caymansaariin, Falklandinsaariin, Gibraltariin, Montserratiin, Saint Helenaan, Turks- ja Caicossaariin ja Brittiläisiin Neitsytsaariin sekä 24.6.1977 lukien Mansaareen. ISRAEL Sitoutumispäivä: 23.11.1962 L Voimaantulopäivä: - ITALIA Sitoutumispäivä: 14.04.1975 L Voimaantulopäivä: - ITÄVALTA Sitoutumispäivä: 01.02.1978 L Voimaantulopäivä: - Varauma: "The Republic of Austria interprets article 36, paragraph 1, as follows: The obligation of the Party contained therein may also be implemented by administrative regulations providing adequate sanction for the offences enumerated therein." JAMAIKA Sitoutumispäivä: 29.04.1964 L Voimaantulopäivä: - JAPANI Sitoutumispäivä: 13.07.1964 R Voimaantulopäivä: - JEMEN Sitoutumispäivä: 25.03.1996 L Voimaantulopäivä: 24.04.1996 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. JORDANIA Sitoutumispäivä: 15.11.1962 R Voimaantulopäivä: - KAMBODZHA Sitoutumispäivä: 07.07.2005 R Voimaantulopäivä: 06.08.2005 KAMERUN Sitoutumispäivä: 15.01.1962 L Voimaantulopäivä: - KANADA Sitoutumispäivä: 11.10.1961 R Voimaantulopäivä: - KAP VERDE Sitoutumispäivä: 24.05.1990 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. KAZAKSTAN Sitoutumispäivä: 29.04.1997 L Voimaantulopäivä: 29.05.1997 KENIA Sitoutumispäivä: 13.11.1964 L Voimaantulopäivä: - KESKI-AFRIKAN TASAVALTA Sitoutumispäivä: 15.10.2001 L Voimaantulopäivä: 14.11.2001 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. KIINA Sitoutumispäivä: 23.08.1985 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Reservation: "1. The Chinese Government has reservation on paragraph 2, article 48 of the Single Convention on Narcotic Drugs of 1961 [as amended] and on paragraph 2, article 31 of the Convention on Psychotropic Substances of 1971. Declaration: 2. The signature and ratification by the Taiwan authorities in the name of China respectively on 30 March 1961 and 12 May 1969 of the Single Convention on Narcotic Drugs of 1961 and their signature of the Convention on Psychotropic Substances of 1971 on 21 February 1971 are all illegal and therefore null and void." Upon resuming the exercise of sovereignty over Hong Kong, China notified the Secretary-General that the Convention and Protocol will also apply to the Hong Kong Special Administrative Region. In addition, the notification made by China contained the following declaration: The reservation to paragraph 2, article 48 of the said Convention made by the Government of the People´s Republic of China will also apply to the Hong Kong Special Administrative Region. Upon resuming the exercise of sovereignty over Macao, China notified the Secretary-General that the Convention will also apply to the Macao Special Administrative Region. In addition, the communication by the Government of the People´s Republic of China contained the following reservation: The Government of the People´s Republic of China has reservation to paragraph 2 of Article 48 of the Convention. Within the above ambit, the Government of the People´s Republic of China will assume the responsibility for the international rights and obligations that place on a Party to the Convention. The responsibility of the Government of the People´s Republic of China to implement the 1961 Single Convention on Narcotic Drugs, as amended by the Protocol amending the 1961 Single Convention on Narcotic Drugs, has been put under the charge of the Office of Narcotics Control, State Drug Administration, the address of which is as follows: Office of Narcotics Conrtol State Drug Administration No. A38 Beilishi Lu, Beijing 100810 Tel: 0086-10-68355484 or, 68313344 Ext. 0612 Fax: 0086-10-68336683 Alueellinen soveltaminen: Sovelletaan myös Hongkongiin 1.7.1997 lukien ja Macaoon 20.12.1999 lukien. KIRGISIA Sitoutumispäivä: 07.10.1994 L Voimaantulopäivä: 06.11.1994 KOLUMBIA Sitoutumispäivä: 03.03.1975 L Voimaantulopäivä: - KOMORIT Sitoutumispäivä: 01.03.2000 L Voimaantulopäivä: 31.03.2000 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. KONGO-BRAZZAVILLE Sitoutumispäivä: 03.03.2004 R Voimaantulopäivä: 02.04.2004 KONGO-KINSHASA Sitoutumispäivä: 19.11.1973 R Voimaantulopäivä: - KREIKKA Sitoutumispäivä: 06.06.1972 L Voimaantulopäivä: - KROATIA Sitoutumispäivä: 26.07.1993 VS Voimaantulopäivä: 08.10.1991 KUUBA Sitoutumispäivä: 30.08.1962 L Voimaantulopäivä: - KUWAIT Sitoutumispäivä: 16.04.1962 L Voimaantulopäivä: - KYPROS Sitoutumispäivä: 30.01.1969 L Voimaantulopäivä: - LAOS Sitoutumispäivä: 22.06.1973 L Voimaantulopäivä: - LATVIA Sitoutumispäivä: 16.07.1973 L Voimaantulopäivä: 15.08.1993 LESOTHO Sitoutumispäivä: 04.11.1974 VS Voimaantulopäivä: - LIBANON Sitoutumispäivä: 23.04.1965 R Voimaantulopäivä: - LIBERIA Sitoutumispäivä: 13.04.1987 R Voimaantulopäivä: - LIBYA Sitoutumispäivä: 27.09.1978 L Voimaantulopäivä: - LIECHTENSTEIN Sitoutumispäivä: 31.10.1979 R Voimaantulopäivä: - Varauma: The Principality of Liechtenstein maintains in force article 9 of the Convention for the Suppression of the Illicit Traffic in Dangerous Drugs, signed at Geneva on 26 June 1936. LIETTUA Sitoutumispäivä: 28.02.1994 L Voimaantulopäivä: 30.03.1994 LUXEMBURG Sitoutumispäivä: 27.10.1972 R Voimaantulopäivä: - MACAO Sitoutumispäivä: - Voimaantulopäivä: - MADAGASKAR Sitoutumispäivä: 20.06.1974 R Voimaantulopäivä: - MAKEDONIA Sitoutumispäivä: 13.10.1993 L Voimaantulopäivä: 12.11.1993 MALAWI Sitoutumispäivä: 08.06.1965 L Voimaantulopäivä: - MALEDIIVIT Sitoutumispäivä: 07.09.2000 L Voimaantulopäivä: 07.10.2000 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. MALESIA Sitoutumispäivä: 11.07.1967 L Voimaantulopäivä: - MALI Sitoutumispäivä: 15.12.1964 L Voimaantulopäivä: - MALTA Sitoutumispäivä: 22.02.1990 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. MAROKKO Sitoutumispäivä: 04.12.1961 L Voimaantulopäivä: - MARSHALLINSAARET Sitoutumispäivä: 09.08.1991 L Voimaantulopäivä: 08.09.1991 MAURITANIA Sitoutumispäivä: 24.10.1989 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. MAURITIUS Sitoutumispäivä: 18.07.1969 VS Voimaantulopäivä: - MEKSIKO Sitoutumispäivä: 18.04.1967 R Voimaantulopäivä: - MIKRONESIA Sitoutumispäivä: 29.04.1991 L Voimaantulopäivä: 29.05.1991 MOLDOVA Sitoutumispäivä: 15.02.1995 L Voimaantulopäivä: 17.03.1995 MONACO Sitoutumispäivä: 14.08.1969 L Voimaantulopäivä: - MONGOLIA Sitoutumispäivä: 06.05.1991 L Voimaantulopäivä: 05.06.1991 MONTENEGRO Sitoutumispäivä: 23.10.2006 VS Voimaantulopäivä: 03.06.2006 MOSAMBIK Sitoutumispäivä: 08.06.1998 L Voimaantulopäivä: 08.07.1998 MYANMAR Sitoutumispäivä: 29.07.1963 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Reservation made upon signature and confirmed upon ratifica tion: "Subject to the understanding that the Shan State is being allowed to have reservation of the right: "(1) To allow addicts in the Shan State to smoke opium for a transitory period of 20 years with effect from the date of coming into force of this Single Convention; "(2) To produce and manufacture opium for the above purpose; "(3) To furnish a list of opium consumers in the Shan State after the Shan State Government has completed the taking of such list on the 31st December, 1963." NAMIBIA Sitoutumispäivä: 31.03.1998 L Voimaantulopäivä: 30.04.1998 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. NEPAL Sitoutumispäivä: 29.06.1987 L Voimaantulopäivä: - Varauma: His Majesty´s Government of Nepal in accordance with article 49 paragraph 1 of the said Convention hereby reserves the right to permit temporarily in its territory: i. the quasi-medical use of opium; ii. The use of cannabis, cannabis resin, extracts and tinctures of cannabis for non-medical purposes; and iii. The production and manufacture of and trade in the drugs referred to under (i) and (ii) above. Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. NICARAGUA Sitoutumispäivä: 21.06.1973 R Voimaantulopäivä: - NIGER Sitoutumispäivä: 18.04.1963 L Voimaantulopäivä: - NIGERIA Sitoutumispäivä: 06.06.1969 R Voimaantulopäivä: - NORJA Sitoutumispäivä: 01.09.1967 R Voimaantulopäivä: - NORSUNLUURANNIKKO Sitoutumispäivä: 10.07.1962 L Voimaantulopäivä: - OMAN Sitoutumispäivä: 24.07.1987 L Voimaantulopäivä: - PAKISTAN Sitoutumispäivä: 09.07.1965 R Voimaantulopäivä: - Varauma: "The Government of the Islamic Republic of Pakistan will permit temporarily in any of its territories: "(i) The quasi-medical use of opium; "(ii) The use of cannabis, cannabis resin, extracts and tinctures of cannabis for non-medical purposes, and "(iii) The production and manufacture of and trade in the drugs referred to under (i) and (ii) above." PALAU Sitoutumispäivä: 19.08.1998 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. PANAMA Sitoutumispäivä: 04.12.1963 R Voimaantulopäivä: - PAPUA-UUSI-GUINEA Sitoutumispäivä: 28.10.1980 VS Voimaantulopäivä: - Varauma: "In accordance with article 50, paragraph 2, the Government of Papua New Guinea hereby lodges a reservation in relation to article 48, paragraph 2, which provides for reference of a dispute to the International Court of Justice." PARAGUAY Sitoutumispäivä: 03.02.1972 R Voimaantulopäivä: - PERU Sitoutumispäivä: 22.07.1964 R Voimaantulopäivä: - POHJOIS-KOREA Sitoutumispäivä: 19.03.2007 L Voimaantulopäivä: 18.04.2007 PORTUGALI Sitoutumispäivä: 30.12.1971 R Voimaantulopäivä: - PUOLA Sitoutumispäivä: 16.03.1966 R Voimaantulopäivä: - Varauma: "The Government of the Polish People´s Republic does not consider itself being bound by the provisions of article 12, paragraphs 2 and 3, article 13, paragraph 2, article 14, paragraphs 1 and 2 and article 31, paragraph 1 (b) of the Single Convention on Narcotic Drugs, 1961, and concerning States deprived of the opportunity to participate in the above Convention. "In the opinion of the Government of the Polish People´s Republic it is inadmissible to impose obligations contained in the mentioned provisions, upon States which in result of other provisions of the same Convention may be deprived of the opportunity to adhere to it. "The Polish People´s Republic deems it appropriate to draw the attention to the discriminatory character of article 40, paragraph 1, of the Single Convention on Narcotic Drugs, 1961, on the basis of which certain States have been deprived of the opportunity of becoming Parties to this Convention. The Single Convention deals with the question of interest to all States and is meant to mobilize efforts of all countries in the struggle against the social danger which is the abuse of narcotic drugs. This Convention therefore should be open to all States. In accordance with the principle of sovereign equality of States, no State has the right to deprive any other State of the opportunity to participate in a Convention of such type." QATAR Sitoutumispäivä: 03.10.1986 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. RANSKA Sitoutumispäivä: 19.02.1969 L Voimaantulopäivä: - Varauma: The Government of the French Republic declares that it accedes to this Convention while reserving the possibility provided for in article 44, paragraph 2 in fine of continuing in force article 9 of the Convention for the Suppression of the Illicit Traffic in Dangerous Drugs, signed at Geneva on 26 June 1936. Alueellinen soveltaminen: Sovelletaan kaikkiin Ranskan hallinnassa oleviin alueisiin. ROMANIA Sitoutumispäivä: 14.01.1974 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Reservations: (a) - (b) The Socialist Republic of Romania does not consider itself bound by the provisions of article 12, paragraphs 2 and 3; article 13, paragraph 2; article 14, paragraphs 1 and 2; article 31, paragraph 1 (b), in so far as those provisions refer to States which are not Parties to the Single Convention. Declarations: (a) The Council of State of the Socialist Republic of Romania considers that the maintenance of the state of dependence of certain territories to which the provisions of article 42 and article 46, paragraph 1, of the Convention apply is not in accordance with the Charter of the United Nations and the documents adopted by the United Nations concerning the granting of independence to colonial countries and peoples, including the Declaration on Principles of International Law concerning Friendly Relations and Cooperation among States in accordance with the Charter of the United Nations, unanimously adopted by the United Nations General Assembly in its resolution 2625 (XXV) of 1970, which solemnly proclaims the obligation of States to promote realization of the principle of equal rights and self-determination of peoples in order to bring an end to colonialism without delay. (b) The Council of State of the Socialist Republic of Romania considers that the provisions of article 40 of the Convention are not in accordance with the principle that international multilateral treaties, the aims and objectives of which concern the international community as a whole, should be open to participation by all States. RUANDA Sitoutumispäivä: 15.07.1981 L Voimaantulopäivä: - Varauma: : Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. RUOTSI Sitoutumispäivä: 18.12.1964 R Voimaantulopäivä: - SAINT KITTS JA NEVIS Sitoutumispäivä: 09.05.1994 L Voimaantulopäivä: 08.06.1994 SAINT LUCIA Sitoutumispäivä: 05.07.1991 VS Voimaantulopäivä: 22.02.1979 SAINT VINCENT JA GRENADIINIT Sitoutumispäivä: 03.12.2001 VS Voimaantulopäivä: 27.10.1979 SAKSA Sitoutumispäivä: 03.12.1973 R Voimaantulopäivä: - SALOMONSAARET Sitoutumispäivä: 17.03.1982 VS Voimaantulopäivä: - SAMBIA Sitoutumispäivä: 12.08.1965 L Voimaantulopäivä: - SAN MARINO Sitoutumispäivä: 10.10.2000 L Voimaantulopäivä: 09.11.2000 SAO TOME JA PRINCIPE Sitoutumispäivä: 20.06.1996 L Voimaantulopäivä: 20.07.1996 SAUDI-ARABIA Sitoutumispäivä: 21.04.1973 L Voimaantulopäivä: - Varauma: "The accession of the Government of Saudi Arabia to the Single Convention on Narcotic Drugs shall not be construed as implying recognition of the so-called State of Israel nor does the accession, in any way, imply the intention of the Government of Saudi Arabia to enter into any intercourse whatsoever with the latter in matters bearing on this Convention." The Kingdom of Saudi Arabia will not be bound by article 48, paragraph 2, of the Convention. SENEGAL Sitoutumispäivä: 24.01.1964 L Voimaantulopäivä: - SERBIA Sitoutumispäivä: 12.03.2001 VS Voimaantulopäivä: 27.04.1992 SEYCHELLIT Sitoutumispäivä: 27.02.1992 L Voimaantulopäivä: 28.03.1992 SIERRA LEONE Sitoutumispäivä: 06.06.1994 L Voimaantulopäivä: 06.07.1994 SINGAPORE Sitoutumispäivä: 15.03.1973 L Voimaantulopäivä: - SLOVAKIA Sitoutumispäivä: 28.05.1993 VS Voimaantulopäivä: 01.01.1993 SLOVENIA Sitoutumispäivä: 01.07.1992 VS Voimaantulopäivä: 25.06.1991 Varauma: Valtioseuraanto koskee pöytäkirjalla muutettua yleissopimusta. SOMALIA Sitoutumispäivä: 09.06.1988 L Voimaantulopäivä: - SRI LANKA Sitoutumispäivä: 11.07.1963 L Voimaantulopäivä: - Varauma: The Government of Ceylon notified the Secretary-General that in respect of article 17 of the Convention, "the existing administration will be maintained for the purpose of applying the provisions of the Convention without setting up a ´special administration´ for the purpose." The Government added that this was to be considered a statement and not a reservation. SUDAN Sitoutumispäivä: 24.04.1974 L Voimaantulopäivä: - SURINAM Sitoutumispäivä: 29.03.1990 VS Voimaantulopäivä: - SVEITSI Sitoutumispäivä: 23.01.1970 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Switzerland maintains in force article 9 of the Convention for the Suppression of the Illicit Traffic in Dangerous Drugs, signed at Geneva on 26 June 1936. SWAZIMAA Sitoutumispäivä: 18.10.1995 L Voimaantulopäivä: 17.11.1995 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. SYYRIA Sitoutumispäivä: 22.08.1962 L Voimaantulopäivä: - TADZHIKISTAN Sitoutumispäivä: 26.03.1997 L Voimaantulopäivä: 25.04.1997 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. TANSANIA Sitoutumispäivä: 25.03.1999 L Voimaantulopäivä: 24.04.1999 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. TANSKA Sitoutumispäivä: 15.09.1964 R Voimaantulopäivä: - THAIMAA Sitoutumispäivä: 31.10.1961 R Voimaantulopäivä: - TOGO Sitoutumispäivä: 06.05.1963 L Voimaantulopäivä: - TONGA Sitoutumispäivä: 05.09.1973 VS Voimaantulopäivä: - TRINIDAD JA TOBAGO Sitoutumispäivä: 22.06.1964 L Voimaantulopäivä: - TSHAD Sitoutumispäivä: 29.01.1963 R Voimaantulopäivä: - TSHEKKI Sitoutumispäivä: 30.12.1993 VS Voimaantulopäivä: 01.01.1993 TUNISIA Sitoutumispäivä: 08.09.1964 R Voimaantulopäivä: - TURKKI Sitoutumispäivä: 23.05.1967 L Voimaantulopäivä: - TURKMENISTAN Sitoutumispäivä: 21.02.1996 L Voimaantulopäivä: 22.03.1996 UGANDA Sitoutumispäivä: 15.04.1988 L Voimaantulopäivä: - UKRAINA Sitoutumispäivä: 15.04.1964 R Voimaantulopäivä: - Varauma: The Government of the Ukrainian Soviet Socialist Republic will not consider itself bound by the provisions of article 12, paragraphs 2 and 3; article 13, paragraph 2; article 14, paragraphs 1 and 2; and article 31, paragraph 1 (b) of the Single Convention on Narcotic Drugs as applied to States not entitled to become Parties to the Single Convention on the basis of the procedure provided for in article 40 of that Convention. The Ukrainian Soviet Socialist Republic deems it essential to draw attention to the discriminatory character of article 40, paragraph 1, of the Single Convention on Narcotic Drugs, under the terms of which certain States are not entitled to become Parties to the said Convention. The Single Convention concerns matters which are of interest to all States and has as its objective the enlistment of the efforts of all countries in the struggle against the social evil of the abuse of narcotics. The Convention should therefore be open to all countries. According to the principle of the sovereign equality of States, no States have the right to deny to other countries the possibility of participating in a Convention of this type. UNKARI Sitoutumispäivä: 24.04.1964 R Voimaantulopäivä: - Varauma: "(2) As regards countries which have been deprived of the possibility of becoming parties, on the basis of the provisions of article 40 of the Single Convention on Narcotic Drugs, 1961, to the Convention, the Government of the Hungarian People´s Republic does not consider as obligatory upon herself points 2 and 3 of article 12, point 2 of article 13, points 1 and 2 of article 14 and sub-point 1 (b) of article 31. "The Hungarian People´s Republic deems it necessary to state that the provisions in article 40 of the Single Convention on Narcotic Drugs by which certain States are barred from becoming Parties to the Convention are at variance with the principle of sovereign equality of States and are detrimental to the interests attached to the universality of the Convention." URUGUAY Sitoutumispäivä: 31.10.1975 L Voimaantulopäivä: - UUSI-SEELANTI Sitoutumispäivä: 26.03.1963 R Voimaantulopäivä: - Varauma: Alueellinen soveltaminen: Sovelletaan myös Tokelauhun. UZBEKISTAN Sitoutumispäivä: 24.08.1995 L Voimaantulopäivä: 23.09.1995 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. VALKO-VENÄJÄ Sitoutumispäivä: 20.02.1964 R Voimaantulopäivä: - Varauma: The Government of the Byelorussian Soviet Socialist Republic will not consider itself bound by the provisions of article 12, paragraphs 2 and 3; article 13, paragraph 2; article 14, paragraphs 1 and 2; and article 31, paragraph 1 (b) of the Single Convention on Narcotic Drugs as applied to States not entitled to become Parties to the Single Convention on the basis of the procedure provided for in article 40 of that Convention. The Byelorussian Soviet Socialist Republic deems it essential to draw attention to the discriminatory character of article 40, paragraph 1, of the Single Convention on Narcotic Drugs, under the terms of which certain States are not entitled to become Parties to the said Convention. The Single Convention concerns matters which are of interest to all States and has as its objective the enlistment of the efforts of all countries in the struggle against the social evil of the abuse of narcotics. The Convention should therefore be open to all countries. According to the principle of the sovereign equality of States, no States have the right to deny to other countries the possibility of participating in a Convention of this type. VATIKAANI Sitoutumispäivä: 01.09.1970 R Voimaantulopäivä: - VENÄJÄ Sitoutumispäivä: 20.02.1964 R Voimaantulopäivä: - Varauma: The Government of the Union of Soviet Socialist Republics will not consider itself bound by the provisions of article 12, paragraphs 2 and 3, article 13, paragraph 2, article 14, paragraphs 1 and 2 and article 31, paragraph 1 (b) of the Single Convention on Narcotic Drugs as applied to States not entitled to become Parties to the Single Convention on the basis of the procedure provided for in article 40 of that Convention. The Union of Soviet Socialist Republics deems it essential to draw attention to the discriminatory character of article 40, paragraph 1, of the Single Convention on Narcotic Drugs, under the terms of which certain States are not entitled to become Parties to the said Convention. The Single Convention concerns matters which are of interest to all States and has as its objective the enlistment of the efforts of all countries in the struggle against the social evil of the abuse of narcotics. The Convention should therefore be open to all countries. According to the principle of the sovereign equality of States, no States have the right to deny to other countries the possibility of participating in a Convention of this type. VENEZUELA Sitoutumispäivä: 14.02.1969 R Voimaantulopäivä: - VIETNAM Sitoutumispäivä: 04.11.1997 L Voimaantulopäivä: 04.12.1997 Varauma: The Government of Viet Nam declares its reservation to article 36, paragraph 2, point b on Extradition and article 48, paragraph 2 on Dispute settlement. Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. VIRO Sitoutumispäivä: 05.07.1996 L Voimaantulopäivä: 04.08.1996 Varauma: Liittynyt pöytäkirjalla muutettuun yleissopimukseen. YHDYSVALLAT Sitoutumispäivä: 25.05.1967 L Voimaantulopäivä: - Varauma: Alueellinen soveltaminen: Sovelletaan kaikkiin niihin alueisiin, joiden kansainvälisistä suhteista Yhdysvallat vastaa. ZIMBABWE Sitoutumispäivä: 01.12.1998 VS Voimaantulopäivä: 18.04.1980 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Täytyy sanoa ihan suoraan että voi perkele että osas taas olla tyhjänpäiväinen pasteaminen...no, on kai se kiva tollanenkin lista...missähän se otsikon mukainen sopimusteksti oli tuossa?
![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Päivän kysymys
Hyväksytkö lääkekannabiksen käytön kivun lievitykseen? Apteekkari Markku Knuuttilan mukaan lääkärit välttelevät kannabisreseptien kirjoittamista, vaikka se laillista onkin. Lue lisää: Helsingin Sanomat 15:43 Kyllä Ei Kyllä 90% Ei 10% Weeder: http://www.adressit.com/lakimuutos EDIT: Vapauttakaa Timo Haara pave: Vastanneita 8263 (30.10.2009) 90/10% -puolesta Ja niin täältäkin: .. "KYLLÄ" http://www.viheraho.info/index.php?topic=4710.0;wap2 |
#22
|
|||
|
|||
![]() sama sivu
Professori ei rankaisisi pilviveikkoa
9. marraskuuta 2009 ESS -toivottavasti tämä kantaa `hedelmää´ ;D Rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Joensuun yliopistosta vähentäisi rajulla kädellä huumausaineiden käyttörikoksista rankaisemista. - Suuri yleisö on tässäkin asiassa varmasti kanssani eri mieltä, mutta minun mielestäni huumausaineiden käytön sakottamisessa ei ole mitään järkeä. Se ei vähennä huumausaineiden käyttöä eikä se kyllä enää osoita käyttäjällekään, että yhteiskunta kovasti paheksuisi pilven polttamista, sanoo Tolvanen. Huumausainerikokset ovat lisääntyneet tänä vuonna noin 10 prosenttia. Kasvu tulee valtaosin käyttörikoksista: poliisin tietoon tuli tammi-syyskuussa yli 8 200 huumausaineen käyttörikosta, mikä on runsaat 10 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Vuoden 2001 jälkeen kaksi kolmesta huumausainerikoksesta on ollut käyttörikoksia. Vuositasolla tapahtuvat kannabistakavarikot ovat yli sadan prosentin kasvussa. |
#23
|
|||
|
|||
![]() Morfiinia kaikille=ei ihmisyyttä
eihajuakaan eihajuakaan on offline-tilassa
Rekisteröitynyt käyttäjä Rekisteröitymispäivä: 08.05.2009 Sijainti: Amsterdam Viestejä: 4 464 Vakiovalinta Lainaus: Tinzu kirjoitti: Näytä viesti http://portti.iltalehti.fi/keskustel...=126851&page=4 Valhettako? Huumeiden yliannostukseen kuolee vuosittain paljon ihmisiä. Alkoholin yliannustokseen kuolee aika vähän verrattuna huumeisiin. http://www.emcdda.europa.eu/publicat...al-report/2008 Huumekuolemat: suuri kansanterveydellinen rasite EMCDDA seuraa suoraan huumeidenkäytöstä johtuviksi katsottavien kuolemaan johtavien myrkytysten (huumekuolemien) määrää. Euroopassa ilmoitetaan vuodessa keskimäärin noin 7 000–8 000 huumekuolemaa. Koska tapauksista osan tiedetään jäävän kirjaamatta, tämä määrä on vähimmäisarvio. Opioidit, eritoten heroiini, ovat yliannostukseen yleisimmin liittyviä huumeita, vaikkakin tilastoissa esiintyy yleisesti muitakin huumeita ja alkoholi. Laskettuaan muutamien vuosien ajan vuosikymmenen alkupuolella huumekuolemien suuntaus on nyt tasaantunut. Syyt tähän eivät ole tiedossa, joten lisätutkimuksia tarvitaan yliannostuksiin liittyvistä tekijöistä ja ehkäisytyön toimien tehokkuudesta. Vankilasta vapautuvilla huumeidenkäyttäjillä voi olla erityinen riski, koska äskettäisen tutkimuksen perusteella heidän kuolleisuutensa on 8–10 kertaa odotettua suurempi. Kaiken kaikkiaan yliannostusten ehkäisyyn on panostettava entistä voimakkaammin. Samalla kun: Kannabista voidaan viljellä monenlaisissa ympäristöissä, ja se kasvaa luonnonvaraisena eri puolilla maailmaa. Kasvia oletetaan viljeltävän nykyisin 172 maassa tai alueella (UNODC, 2008) (34). Yhdessä nämä seikat tarkoittavat, että kannabiksen maailmanlaajuista tuotantomäärää on todennäköisesti erittäin vaikeaa arvioida sen tarkemmin. Uusin UNODC:n tieto kannabisruohon maailmanlaajuisesta tuotannosta on 41 600 tonnia (2006); tästä Amerikan (Pohjois- ja Etelä-Amerikan) osuus on yli puolet ja Afrikan osuus lähes neljännes (UNODC, 2008). Vuonna 2006 maailmassa takavarikoitiin 5 230 tonnia kannabisruohoa ja 1 025 tonnia kannabishartsia Vuonna 2006 arviolta 10 500 takavarikossa saatiin Euroopassa talteen noin 2,3 miljoonaa kannabiskasvia (37), painoltaan 22 tonnia (mistä Espanjan osuus oli 64 prosenttia). Alkoholin haitallinen käyttö nimittäin liittyy joka neljänteen nuoren (15–29-vuotiaan) miehen ja joka kymmenenteen nuoren naisen kuolemaan (79). Suomessa opiaattien suonensisäisesti käyttäviä on muuta itäeurooppaa ja Itävaltaa lukuunottamatta eniten Euroopassa. Ja piikittäjät ovat pääsääntöisesti nuoria. Mietoihin huumeisiin tai käytön rankaisematta jättävät maat ovat taas loppupäässä. Esimerkiksi Portugali ja Espanja ovat Kaavio 9. loppupäässä, Alankomaat eivät edes pääse koko kaaviolle. Tartuntataudit, kuten HIV sekä B- ja C-hepatiitti, ovat huumeidenkäytön vakavimpia terveydellisiä seurauksia. (HIV potilas maksaa yhteiskunnalle 10 000 euroa per vuosi, C-hepatiittipotilas jopa 15 000 euroa.) EU:n jäsenvaltiot ilmoittivat vuosina 1990–2005 joka vuosi 6 500–8 500 huumekuolemaa, ja näitä kuolemia oli kyseisellä ajanjaksolla yhteensä yli 130 000. Näitä lukuja voidaan pitää vähimmäisarvioina (138). Koko EU alueella 6500-8500 huumekuolemaa vuosittain. Yksin Suomessa noin 3000 alkoholikuolemaa vuosittain... Lähde ...joka muuten mainitsee myös näin: Alkoholi merkittävin terveysuhka WHO:n raportissa vuodelta 2002 on arvioitu kattavasti, joskin karkeasti, 26 erilaisen terveyden riskitekijän (aliravitsemus, kolesteroli, tupakointi, alkoholinkäyttö, ilmansaasteet jne.) aiheuttamaa kuolemien ja menetettyjen terveiden elinvuosien määrää maailman eri osissa (The World Health Report 2002). Alkoholinkäytön osuudeksi terveiden elinvuosien kokonaismenetyksestä teollisuusmaissa arvioitiin miehillä 14 % ja naisilla 3 %. Miehillä alkoholi katsottiin toiseksi pahimmaksi riskitekijäksi tupakoinnin jälkeen. Naisilla useat ravintoon liittyvät riskitekijät, kuten verenpaine, kolesteroli ja ylipaino, menivät näiden nautintoaineiden edelle. Mutta takaisin EMCDDA:n tutkimuksiin: Suomessa noin 35 ihmistä per miljoona asukasta kuolee huumeisiin. Alankomaissa vähän alle 10. (Ks. Kaavio 11.) Opioidien yliannostus on yksi Euroopan nuorten yleisimmistä kuolinsyistä etenkin kaupungeissa asuvien miesten keskuudessa (140). Opioidit, lähinnä heroiini tai sen metaboliitit, ovat Euroopan unionissa osallisina useimmissa huumekuolemissa. Niiden osuus on 55 prosentista lähes sataan prosenttiin kaikista tapauksista, ja yli puolet maista ilmoittaa osuudeksi yli 80 prosenttia (141). Heroiinikuolemien toksikologisissa raporteissa todetaan usein, että muutkin aineet ovat voineet vaikuttaa kuolemiin. Useimmiten muina päihteinä mainitaan alkoholi, bentsodiatsepiinit tai muut opioidit ja joissakin maissa kokaiini. EMCDDA:n tuoreessa tutkimuksessa, johon osallistui yhdeksän maata, havaittiin, että useampi kuin yksi huumausaine mainittiin yli 60–90 prosentissa opioidikuolemien toksikologisista tuloksista. Tämän perusteella huomattava osa kaikista huumekuolemista voi johtua sekakäytöstä. Kannabista ei mainita koko yliannostuskuolemien kohdassa kertaakaan. Miksi? Kannabis ei ole koskaan tappanut ketään. Siihen on käytännössä mahdoton kuolla yliannostuksen kautta. Muutaman gramman polttamisen jälkeen ihminen sammahtaa. Kuitenkin rottakokeilla saadun LD50 mukaan 80kg miehen tulisi polttaa vartissa noin puoli kiloa kannabista. Tämä on käytännössä mahdotonta. Ainoa miten puoleen kiloon kannabista voi kuolla on siten, jos sen paketin jäädyttää ja ampuu perunatykillä päähän. Miksi Opiaattiministeri Paula Risikko silti haluaa pumpata sairaat täyteen vaarallisia huumeita, joiden tiedetään aiheuttavan riippuvuutta ja olevan yksi merkittävimmistä kuolemanaiheuttajista Euroopassa? Miksei vähähaittaisempi ja turvallisempi kipulääke ole yleisesti käytössä? Miksei turvallisin ja yleisimmin käytetyy laiton päihde ole yleisesti vaihtoehto vaarallisten, laillisten päihdeiden rinnalla? Vaadin haittoja minimoivan ministerin nykyisen Opiaattiministerin tilalle. |
#24
|
|||
|
|||
![]() on bisnesLainaus:
15% aikuisväestöstä pahassa maksakirroosiriskissä jo nyt Koksuu, pörrii, Bissee, kossuu, pöytäviinaa! Sitäpaitsi kyllä 1,5% kannabis on jo hupijuttu, tuommoinen kasvi ei ole mikään päihde. Kenelle kyseinen tuote olisi ollut edes markkinoitavissa laittomaksi päihteeksi? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rate my 4X4??? | HEKULIINI | Chit-Chat | 5 | 08.11.2005 15:59 |
Rate my ride | Lars | Motoring | 0 | 04.01.2002 09:31 |