Kyllä mun mielestä jokainen voi ihan itse päättää mitä lukee ja mitä ei. Jos siihen ei pysty niin kannattaa miettiä riittääkö rahkeet ylipäänsä interwebin käyttöön. Siellä kun vaanii paljon suurempiakin mörköjä kuin tällä palstalla.
Puhtaasta paskanjauhannasta suurin osa tuntuu käsittelevän juurikin sitä jauhantaa. Ei mua haittaa vaikka toiset jaarittelee kukkasista mutta se jo kyrsii kun tulee moninkertainen määrä topikkeja joissa sitten höpötetään siitä kukkastopikista. Pahimmillaan samat kukkaset sekoitetaan lähes joka paikkaan. Ei se paskan määrä uusilla turhilla topikeilla ainakaan pienene.
Paskan määrittely taas on sitten jo hankalampaa. Johan Juoni jo neljä vuotta sitten tuota vaikeutta arpoi kun chittiä mietti. Toisen mielestä kavereiden keskinen rupattelu on paskaa kun ei itse siitä mitään ymmärrä. Toisen mielestä sitä on kiva seurata. Niin mielipidekysymys, että kohta taas on polli pystyssä, eikä se taaskaan siitä miksikään muutu.
Mitä sitten uudistuksiin tulee niin suurimmat kehitysmahdollisuudet on yksittäisillä foorumin käyttäjillä. Tarkoitan tällä ihan jokaista. Ottaisi vaikka tavaksi ennen postausta miettiä edes kerran ennen sendin painamista antaako uusi kommentti/topikki jotain jollekin.
Loppukaneettina voisi sanoa, että mitään suurempia linjamuutoksia ei moderaattorien tarvitse tehdä. Käyttäjien toisaalta täytyy. Pitäisi ajatella niin päin, että moderaattori on valvova eikä suorittava taho. Valvontaa tulisi tarvita vain ulkoisia uhkia vastaan niin kuin esimerkiksi aina välillä esiintyviä spämmirobotteja. Sisäisiä häiriöitä pitäisi riittää hallitsemaan käyttäjien oma moraali.
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta