Käytiin lasten kanssa yksi ilta vähän leikkimässä Jeepillä soramontulla ja kivikasassa. Peruutin vasenta takafillaria noin puoli metriä korkean kiven päälle ja tietenkin nousi hienosti, mutta samalla kun rengas nousi kiven päälle kuului kova pamaus. Auto alas kiveltä ja kurkkimaan alle, mitään erikoista ei näkynyt. Testattaessa ei liiku takavedolla mihinkään, ei muuta kuin ajella auto kotiin nelikko päällä. Takaperänkopan aukaisun jälkeen luulin vian olevan selvillä kun lautaspyörästä puuttui kolme hammasta.
Eteen ja taakse uudet rattaat, jolloin alkuperäinen 3,54 vaihtui 4,11 välitykseen. Samalla uusittiin tietenkin laakereita, stefoja... Taakse välitykset sattui kivuttomasti, mutta edessä oli pieni ongelma. Tasauspyörästön kotelo piti vaihtaa erilaiseen, jotta 4,11 rattaat sai sopimaan. Lauantaina remonttia tehtäessä tiedon ja osien saanti on yleensä vähän hankalaa, mutta nyt sattui tontilla olemaan juuri oikea henkilö. Kaveri muisteli lukeneensa jostain, että tasauspyörästönkoteloiden lautaspyörän kiinnityspinnassa olisi noin 3 millin ero välityksestä riippuen. Sitten ei muuta kuin penkomaan saman hepun varastoista Volvon perän osia, ja sieltä löytyikin sopiva osa plus varalle yksi 4,11 välitys. Onneksi joku muukin ymmärtää kerätä romuja talteen.
Sitten koeajolle lauantai iltana, ja koeajolla voin todeta takapään olevan edelleen täysin halvaantunut. Pieni surina kuuluu vedätettäessä takaveto päällä. Auto takaisin talliin ja purkamaan jakolaatikkoa. Vika löytyi aika helposti, takakardaanille menevä akseli poikki siitä nopeusmittarin rattaiden hammastuksen ulkoreunan kohdalta. Katkeamiskohta on kuin veitsellä leikattu, ei näytä olevan vanhaa vikaa. Onko tämä tyypillistä tollasille jakolaatikoille ja onko saatavana vahvempaa osaa? Jakolaatikko on NP242.
Edited by - 454SS on 14/10/2007 20:26:39