![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() Tumpula Racing Team
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Lainataan vanhaa tarinaa. Kyseessä siis Trooperin ohjaustehostin, joka on pultattu pikkulohkon suikkaan.
Ongelma on tietty väljyys autolla ajettaessa, eli auto ei kulje suoraan vaan hakee koko ajan paikkaansa. Ratissa tuntuu ajossa selvä välys, jotenkin sellainen kuminauhamainen tunnelma kun rattia kääntää. Auto juuri katsastettiin ja oikein urakalla etsittiin etupäästä väljää mutta mistään ei löytynyt. Yksi vaihtoehto on tuo tehostaja, voisiko siinä olla väljää ? Auton seisoessa moottori sammutettuna tuossa tehostajassa on aina ollut pientä välystä mutta koneen kun laittaa päälle niin välys häviää. Voiko ajossa kulunut tehostin aiheuttaa sen, että auto menee kuin parin promillen kännissä pitkin tieuraa ? Mielestäni aikanaan auto ohjautui ihan toisella tavalla, eli ilmiö on pahentunut vuosien saatossa. Jousien puslat vaihdettu, samaten akseleiden U-pultit. Ohjauksen nivelet ravisteltu, nekin kunnossa. Renkaat about tasapainossa ja pultit kireällä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Simpukan päällä on ruuvi ja sen juuressa mutteri. Mutteri löysälle ja - meisselillä aavistukesn ruuvia kiinni päin ja mutteri takaisin kiinni. Kannattaa katsoa, missä asennossa ruuvi on ennen säätöjä, että voi palata alkuperäiseen.
Onko autossa pidemmät riiput eli eihän ole olka-akselikulma jossain muutoksessa kääntynyt pystyyn tai jopa negatiiviseksi? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Itse asiassa jouduin kiireessä vaihtamaan eteen normaalia pidemmät riiput, kun vanhat hajosi. Oliskohan ne nykyiset 1,5-2,0 tuumaa vakioita pidemmät. Lyhyemmät riiput (osina) on jo hankittu, pitäisi vaan saada jossain hitsattua ne kasaan. Tuo tietysti voi vaikuttaa asiaan. Nuo nyt alla olevat riiput sinänsä on tukevat mutta ohjauksen kulmat menee toki sekaisin.
Tarvii kokeilla sitä simpukan säätöä, josko vika olisi siellä. Ja vaihtaa ne lyhyemmät riiput eteen.
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Lainaan aihetta.
Tuleeko se säätöruuvi mukisematta ulos jos tarpeeks kiertää? Ongelmana kun se lukitusmutteri on ruostunut kiinni siihen pulttiin niin ei simpukan kiristys onnistu. Joku jo aikaisemmin yrittänyt ja kalvanut sen pultin urakannan vituiks ![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Yleensä se ruuvi ei tule sieltä kiertämällä ulos, vaan sillä voi säätää kääntöakselia(siis sitä sektorivarren akselia) ylös, ja alaspäin. Ruuvin alapää on siis isohko laippa sen akselin päässä olevassa hahlossa. Akselin päässä siis T-ura(ylösalaisin..) ja ruuvin alapää siellä. Onpas vaikea selittää ilman kuvaa..
Jos ruuvin haluaa irrottaa, niin nappaa sen kannen irti ja kiertää sen sisään, eli alakautta pois.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. Viimeksi muokannut Gary Grand : 17.11.2011 10:38 Perustelu: selvitystä |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ok
Eipä ole ikinä tarvinnu moista purkaa. Eli riuhdomme kannen auki jos sais sit jostain kiinni ja lukitusmutterin auki ihan silleen pikkusen(pillillä punaseks) vaan lämpöä antamalla.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maastomersun korjaaminen osa 2. MOGSEDES!! | MikkoVuorsola | Maasturiprojektit | 121 | 23.09.2015 16:25 |
M: Swift 1.3 Gli -92 | blazoffer | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 30.01.2008 13:52 |
Maastomersun korjaaminen "Wanha Wihree" | MikkoVuorsola | Maasturiprojektit | 47 | 30.12.2007 23:17 |
Ajoneuvojen korjaaminen ja muuttaminen Suomessa | spridis | Linkit | 4 | 18.11.2006 23:25 |
Kyljellään korjaaminen | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 29.04.2004 22:59 |