Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Linkit

Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #19  
Vanha 03.01.2007, 22:08
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Mjoo...

Onhan nuo puhuttelevan näköisiä lyttäyksiä. Toi Pajero vs Civic -testi oli kenties hieman perkeleen provosoiva. Luonnollista on, että kun isku tulee sellaiseen kohtaan autoa, jossa ei ole suunniteltuja törmäystä sitovia vyöhykkeitä, on jälki juurikin niin julmaa kuin tuossa videossa. Jos Civicin päälle olisi ajettu FH16sella Volvolla, olisi jälki ollut vielä rumempaa.

Toi VW -testi sensijaan pisti hieman mietteliääksi. Tunnen henkilökohtaisesti erään taksikuskin, joka joskus 90 -luvulla otti Caravellen keulaan henkilöauton. Liekö ollut joku japsi tai joku Golffi, en muista. Kaveri säilyi hengissä, eikä Caravellen keulakaan ottanut aivan älyttömiä muutoksia. Siis paskaksihan se meni, mutta elintila säilyi kohtuudella.. Vauhtia oli kuulemma ennen törmäystä ollut varsin kohtuullisesti, eli se, mitä nyt maantieolosuhteissa voi olla, niin että tällistä voi ylipäänsä selvitä hengissä. Siinä mielessä tuon Volkkarin nopeus ja tavaratilan massa mietityttää.

Tuo tila-auton ja Lantikan välinen maaottelu sensijaan oli melko tarkoituksenmukaiseksi sorvattu. Nähtävästi törmäyskohta oli suunniteltu siten, että Lantikan keula päätettiin saada osumaan Rellun keulaan sellaisesta kohtaa, jossa ei runkopalkki enää paljoa pitele. Luonnolisesti Lantikan rungon päällä asustava kori ei omaa sellaisia törmäysvyöhykkeitä, kuin Rellun itsekantava kori. Mene ja tiedä, mutta jälki oli kyllä varsin pahannäkösitä. Olen melko varma siitä, että törmäysjälki olisi ollut kovinkin erilainen, jos olisi ajettu ns. 100%nen nokkakolari. Silloin olisi Lantikan runkoaisojen tarjoamasta suojasta ollut enemmänkin hyötyä. Nythän siinä vain taitettiin pinta- ja muotopeltejä, jotka eivät niin kovin lujia edes ole.

Vaan kokeet ja testit ovat kokeita ja testejä. Itse pidän maastureita edelleen turvallisina, mutta toivon kuitenkin, että ikinä ei tarvitsisi ottaa selvää, kuinka turvallisia ne loppujen lopuksi ovat. Miettikää kuitenkin, millaisilla pulteilla pistätte auton korin runkoon kiinni, sorvattuanne sinne väliin sopivan korkuiset korokkeet. Se nimittäin on kuulemma varsin ikävää, jos runko päättää kestää, mutta kori jatkaa matkaa. Voi tulla rattipylväästä sisäelin.

Kiitos ja Anteeksi


*******
Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo.

www.nalle-offroad.com

Edited by - Nalle on 03/01/2007 22:13:10
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kaikki omistamani maasturit Tumi Tekniikka & Jutustelu 29 28.01.2008 12:41
Maasturit ja sota Tekniikka & Jutustelu 48 05.03.2007 22:52
Maasturit hengenvaarallisia sjeeppi Chit-Chat 1 25.11.2006 11:58
Nykyajan maasturit Cruiser2005 Tekniikka & Jutustelu 32 05.11.2006 00:26
ex.maasturit Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 40 01.02.2004 21:10


Sivu luotu: 22:32 (GMT +2).