Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 25.09.2006, 20:08
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.569
Perusasetus

Rangen ilmajousitus on mielestäni ihan asiallisesti toimiva järjestelmä, ja aika simppeli.
Päällimmäisenä on nyt pidettävä mielessä että -95... vaunulla on ikää se ~10v joka aiheuttaa varsinkin kumitavaralle ikääntymistä. Ajetut kilometrit tietysti jättävät jälkensä kanssa.
Varsinaisesti kuluvia osia ovat ne jousisäkit, korkeussensorit ja kompura. Osia saa, ja systeemi on täysin tee se itse-miehen korjattavissa. Tietysti ECU ja driveunit valveblokissa ovat vissiin ei korjattavia jos pimahtavat.

Ainut todellinen miinus ilmajousitukselle on sen tarvitsema "resetointi" korjaamolla jos se menee "hard fault"-tilaan. Eli vaikka vika on korjattu, järjestelmä ei herää ennenkuin on käyty piuhassa.

Ala-asento on vain ja ainoastaan vaunuun nousemista helpottava asento, eli jousitus on lähes toppareissa. Myös mataliin parkkihalleihin voi ajaa kunhan vauhti on hiljainen. (25-30kmh)
Normiasento on pääasiallinen käyttöasento, jolloin maavaraa on ihan normi maasturin verran.
Highwayasento on ~25mm normia matalampi ja se tuntuu parempana vakautena maantiellä.
Offiasento tais olla sen ~25mm normia korkeampi ja se edesauttaa etenemistä maastossa. Tätäkään asentoa ei voi pitää kun ajetaan yli 30kmh, menee automaattisesti normiasentoon. Manual-napilla taitaa pysyä johonkin nopeuteen asti offiasennossa, mutta piippailee hulluna.

Lisänä vielä extrakorkea asento, ECU:n pitäisi tunnistaa jos vaunu on esim. mahastaan kiinni ja hetkellisesti nostaa jousitusta vielä x mm:ä offiasennosta. Tämän ovat jotkut näppärät maailmalla huijanneet nappikäyttöiseksi...

Mullahan toi kottero on -97, viimetalvena vaihdoin kaikki neljä jousisäkkiä ikäänkuin ennakoivana huoltona. Pari korkeussensoria ja kompuran korjaussatsi on varalla odottamassa.
Myös venttiiliblokin o-renkaat on hommattu, ja tarkoitus ottaa käikäle pöydälle ennenkuin sille tulee kilsat täyteen jossain korvessa.

Toimiva systeemi, mutta vuotoihin ja mahdollisiin kiukutteluihin pitää puuttua ajoissa etteivät pääse pahentamaan tilannetta.





Life sucks, then you die...

Edited by - AVRO on 25/09/2006 21:09:35
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4runner Tekniikka & Jutustelu 19 19.07.2009 23:32
4runner EEmeli121 Tekniikka & Jutustelu 6 08.08.2007 22:21
Ostoa siirretty: HJ vaihteisto r2ree O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 12.05.2007 21:05
vinssin ostoa?? Tekniikka & Jutustelu 28 20.04.2005 18:11
4Runner Tekniikka & Jutustelu 7 19.11.2004 06:58


Sivu luotu: 22:50 (GMT +2).