![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pieni kulma (jotain 1-3 astetta) on hyväksi ristikon voitelulle ja tasaiselle kulumiselle. T, Antti |
#52
|
|||
|
|||
![]()
SOAa tehtäessä ei tullut käännettyä pinjoneita ylöspäin just noiden kulmien yhtäläisyyksien säilyttämiseksi ja nyt pitäis ainakin takaperää koittaa kääntää pystympään. Ainakin kardaani olisi paremmin suojassa.
-- Patrol 3.3 4x4 Honda XL600 2x1 |
#53
|
||||
|
||||
![]()
Itsellä siihen edes menneeseen Jeepin Wagoneeriin tein sen SOA:n.
En kääntänyt kulmia ollenkaan. Jeepissähän on tupla nivel jakiksessa, joten laitoin sellaisen myös akselin päähän. Sitten itse kardaani on traktorin ulosotto kardaanin liukua. Sitä saa hyvin varustelluista traktori liikkeistä metri tavarana, esim. Sponsored by: Aliranta, Koneosapalvelu OY, Vilppula. Tuo tuplanivel ei silti taivu määrättyä enempää, joten kun siitä runko osasta rälläköi tavaraa pois, niin rupeaa kulma isonemaan. Sitten seinä on ohut ja särkyy, joten ulkokehälle, ympärille pyöräytetään lattarauta pannaksi ja hitsataan kiinni. Kyllä rupesi kestämään, mutta hivenen kolisikin. Oli se keski molli väljä molemmissa tupla nivelissä. Sitten vielä. kun jouset eivät ole symmetrisesti. Keski naula on noin 3-4 cm lähempänä rungon pään kiinnitystä, norran keskeltä mitattuna. Käänsi jousen ympäri, jolloin naula on lähempänä riipukkeen pään kiinnikettä, jolloin akseliväli piseni hurjat 6-8 cm ja kardaanin kulma hivenen loiveni. Mutta eipä löydy auto enään minun pihasta, joten ei tarvitse murehtia kestävyydestä. |
#54
|
||||
|
||||
![]()
Löytys näköjään kaupastakin tollanen akseli jossa on navat käännetty: http://www.proffittscruisers.com/suspension/soa.html
Harrastetaan sitä näköjään muuallakin. |
#55
|
|||
|
|||
![]()
Käytännössä tuo laippojen yhdensuuntaisuus ei taida olla kovin paha juttu. Jakoavainkeuloissahan laipat kääntyy jo jousia pidennettäessä eikä niitä kukaan käännä toiseen suuntaan tuon takia. Se on todellisuudessa pahempi jyrinän aiheuttaja jos vahingossa kasaa kardaanin niin, että haarukat menee ristiin.
|
#56
|
|||
|
|||
![]()
Kävässy joskus mielessä jos tekisi etukardaanin vakionopeusnivelistä tai vaikka kokeilumielessä HJ:n murroksista. Kääntökulmaa luulisi olevan enemmän ja käynti olisi tasaisempaa kulmista riippumatta. Joissain henkilöautoissa on jotain tämäntyyppisiä niveliä takakardaanissa.
Onko kellään kokemusta aiheesta? Timop Note! This message was posted anonymously! |
#57
|
||||
|
||||
![]()
Geswaksella oli joskus myös moinen mielessä, Suzukin voimia kestävän murroksen löytäminen ei pitäisi olla ongelma.
Suunnittelu asteelle se on jäänyt. Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
#58
|
|||
|
|||
![]()
No eihän voimat ole mikään ongelma missään tapauksessa. Jos murros kerran kestää vetarilla niin kardaanilla sille tulee perävälityksen verran pienempi momentti, eli esim. 4.0 välityksellä yksi neljäsosa. Mutta mitähän se nivel tykkää kun kierrokset on nelikertaiset? Kuluuko liian nopeasti vai tuleekohan peräti silmille? Ja miten sitten käytännössä ne kääntökulmat ja käynti.
Timop Note! This message was posted anonymously! |
#59
|
||||
|
||||
![]()
onkohan noi etu ja takaperät saman laisia? että voiko ton vanhan avoimen etuperän laittaa taakse kuluneen tilalle, että sopiiko ne c-klipsit poskirattaisiin vai pitääkö koneistaa jotenkin?
|
#60
|
||||
|
||||
![]()
laitellaas nyt vähän tarinaa mitä on tullut tehtyä lisää tossa reilun vioden aikana.
eka oli auto vähän tehottoman tuntuinen niin piti asentaa ahdin joka oli aika kivuton homma, kun oli kaikki osat valmiina onnistui se päivässä eli aamulla tallille ja illalla ulos turbollisena muutoskatsastus turbolle ja soalle onnistui kovalla väännöllä katsastus asemalla ja takapäätä piti pudottaa 5cm nyt on edessä navasta kaareen 62cm ja takana 57,5cm ja turboo varten todistus että hj61 ja 60 alustat on saman laisia, turbo on peräisin hj 61 koneesta ja mallia on ct-26. sen remppasin ja kokosin kahdesta itse ja vain tasapainotuksen teetin ammattilaisella. pakopesästä hitsailin kaksi halkeamaa jollain sertanium puikoilla ja en tiedä onko kuinka kestänyt, kun en ole sen koommin avannut. kytkinkin joutui heti vaihtolistalle, kun rupesi luistamaan lisääntyneen väännön seurauksena sitten renkaina käväisi fedima traialit, oli kohtuu hyvät ja helmapalkit kiertää taakse asti kesällä tuli hommattua noi swamperit 33x13,5x15 ja vinssipuskurin tein jo talvella uusiksi. vinssi on nim jampelin tekemä ja kun vinssi on laitettu niin sisään kun saa niin tottakai pitää ostaa cooleri ja ruveta survoon sitä liianpieneen tilaan. no kyllä se sinne mahtu lopulta ja tulipahan tehtyä korinkiinnikkeet ja kaikki uusiksi samalla, kun olivat ruostuneet ahtoputket menee akkujen alise tulipahan laitettua myös omavalmiste dumppi viimesin hankinta oli eteen kytkettävä lukko, jonka seurauksena oli että uudet tml murrokset meni hajalle 3tunnin sisällä siitä,kun oli lukon kytkentä vaijeri asennettu. se korjaantu asentamalla tml hd murrokset tilalle! edestä lokarin levikkeet tuli korvattua putkella, joka on osoittautunut aika kestäväksi moottorikin sai uuden kannentiivisteen, ja venttileiden hionnan. yllätys oli ettei karstaa näkynyt juuri mitään ja venttileiden seetipinnat oli hyvässä kunnossa. uudet suutimen tuli kans laitettua ja syöttöpumpun ennakko säädettyä. oli 10 astetta myöhäsellä kampiakselilta katsottuna! käyttämätön tehostimen pumppu löytyi kiviseltä ei ollut kyllä ihan samanlainen sopi kyllä paikoillensa, kun irrotti säiliön ja muutti laippojen asentoa, ja siirti vanhasta letkujen paikat. tietoa ei ole mihkää toyotaan se kuuluu alunperin mutta näkyy toimivan myös hj simpukan kanssa! sellasta tälläkertaa seuraavaksi voisi suunnitella jakiksen laakerointia tai takaperään jotain luiston rajoittajaa |
#61
|
||||
|
||||
![]()
Onhan sulla siellä nämä higsteer palikatkin:
|
#62
|
||||
|
||||
![]()
sain tänään pakolämpömittarin asennettua, ja näkyi nousevan johki 420asteeseen täyskiihdytyksessä ylämäkeen
ei kovinkaan paljoo omasta mielestä! |
#63
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#65
|
||||
|
||||
![]()
turbo on ct-26 ja ahtoja 0,9. ja anturi pakosarjaan porattussa reijässä ennen turboo.
savusta oon päätelly että ei viittis ruuvailla mutta ei se lämpöjä näy vie nostavan. |
#66
|
||||
|
||||
![]()
taas olis edestä yksi lehti poikki. on vähän ruvennu kyllästyttään noitten latien vaihto! eihän se ole sitten kun kolmas kerta kuskin puolelle eteen. muuhinkin kulmin vaihtanut jo kertaalleen.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiluxin rakentelua | -71 | Maasturiprojektit | 10 | 06.04.2008 15:00 |
suikeron rakentelua | ed | Maasturiprojektit | 1 | 22.01.2008 23:04 |
Rangerin rakentelua | gikseri | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 27.09.2007 09:55 |
Puskurin rakentelua XJ:hin.. | Timo_L | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 31.03.2007 01:40 |
Rakentelua | paapu | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 15.08.2003 09:09 |