Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 30.07.2006, 09:22
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:ettei kardaanin kulmien yhtäläisyydellä ole niin suurta merkitystä jos jakiksen päässä on tuplanivel
Tämä pitää paikkansa. Tuplanivel tasaa kardaanin pyörimisen, jolloin siihen toisen pään ristiniveleen ei saa tulla isoa kulmaa, muuten pinion-akseli ei enää pyöri tasaisesti.

Pieni kulma (jotain 1-3 astetta) on hyväksi ristikon voitelulle ja tasaiselle kulumiselle.

T, Antti
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 30.07.2006, 12:29
freddie freddie ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.04
Sijainti: Kauhava, Finland.
Viestit: 465
Perusasetus

SOAa tehtäessä ei tullut käännettyä pinjoneita ylöspäin just noiden kulmien yhtäläisyyksien säilyttämiseksi ja nyt pitäis ainakin takaperää koittaa kääntää pystympään. Ainakin kardaani olisi paremmin suojassa.

--
Patrol 3.3 4x4
Honda XL600 2x1
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 30.07.2006, 23:19
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Itsellä siihen edes menneeseen Jeepin Wagoneeriin tein sen SOA:n.

En kääntänyt kulmia ollenkaan.
Jeepissähän on tupla nivel jakiksessa, joten laitoin sellaisen myös akselin päähän. Sitten itse kardaani on traktorin ulosotto kardaanin liukua.
Sitä saa hyvin varustelluista traktori liikkeistä metri tavarana, esim. Sponsored by: Aliranta, Koneosapalvelu OY, Vilppula.

Tuo tuplanivel ei silti taivu määrättyä enempää, joten kun siitä runko osasta rälläköi tavaraa pois, niin rupeaa kulma isonemaan. Sitten seinä on ohut ja särkyy, joten ulkokehälle, ympärille pyöräytetään lattarauta pannaksi ja hitsataan kiinni. Kyllä rupesi kestämään, mutta hivenen kolisikin. Oli se keski molli väljä molemmissa tupla nivelissä.

Sitten vielä. kun jouset eivät ole symmetrisesti. Keski naula on noin 3-4 cm lähempänä rungon pään kiinnitystä, norran keskeltä mitattuna.
Käänsi jousen ympäri, jolloin naula on lähempänä riipukkeen pään kiinnikettä, jolloin akseliväli piseni hurjat 6-8 cm ja kardaanin kulma hivenen loiveni.

Mutta eipä löydy auto enään minun pihasta, joten ei tarvitse murehtia kestävyydestä.

Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 31.07.2006, 22:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Löytys näköjään kaupastakin tollanen akseli jossa on navat käännetty: http://www.proffittscruisers.com/suspension/soa.html

Harrastetaan sitä näköjään muuallakin.

Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 02.08.2006, 09:38
c.rok c.rok ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.12.03
Sijainti: R.. Suomi
Viestit: 23
Perusasetus

Käytännössä tuo laippojen yhdensuuntaisuus ei taida olla kovin paha juttu. Jakoavainkeuloissahan laipat kääntyy jo jousia pidennettäessä eikä niitä kukaan käännä toiseen suuntaan tuon takia. Se on todellisuudessa pahempi jyrinän aiheuttaja jos vahingossa kasaa kardaanin niin, että haarukat menee ristiin.

Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 02.08.2006, 09:43
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kävässy joskus mielessä jos tekisi etukardaanin vakionopeusnivelistä tai vaikka kokeilumielessä HJ:n murroksista. Kääntökulmaa luulisi olevan enemmän ja käynti olisi tasaisempaa kulmista riippumatta. Joissain henkilöautoissa on jotain tämäntyyppisiä niveliä takakardaanissa.

Onko kellään kokemusta aiheesta?

Timop

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 02.08.2006, 09:50
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Geswaksella oli joskus myös moinen mielessä, Suzukin voimia kestävän murroksen löytäminen ei pitäisi olla ongelma.
Suunnittelu asteelle se on jäänyt.

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA
Montenegros#10
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 02.08.2006, 10:52
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No eihän voimat ole mikään ongelma missään tapauksessa. Jos murros kerran kestää vetarilla niin kardaanilla sille tulee perävälityksen verran pienempi momentti, eli esim. 4.0 välityksellä yksi neljäsosa. Mutta mitähän se nivel tykkää kun kierrokset on nelikertaiset? Kuluuko liian nopeasti vai tuleekohan peräti silmille? Ja miten sitten käytännössä ne kääntökulmat ja käynti.

Timop



Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #59  
Vanha 02.08.2006, 19:26
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

onkohan noi etu ja takaperät saman laisia? että voiko ton vanhan avoimen etuperän laittaa taakse kuluneen tilalle, että sopiiko ne c-klipsit poskirattaisiin vai pitääkö koneistaa jotenkin?

Vastaa lainaten
  #60  
Vanha 15.12.2007, 23:01
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

laitellaas nyt vähän tarinaa mitä on tullut tehtyä lisää tossa reilun vioden aikana.
eka oli auto vähän tehottoman tuntuinen niin piti asentaa ahdin joka oli aika kivuton homma, kun oli kaikki osat valmiina onnistui se päivässä eli aamulla tallille ja illalla ulos turbollisena


muutoskatsastus turbolle ja soalle onnistui kovalla väännöllä katsastus asemalla ja takapäätä piti pudottaa 5cm
nyt on edessä navasta kaareen 62cm ja takana 57,5cm ja turboo varten todistus että hj61 ja 60 alustat on saman laisia, turbo on peräisin hj 61 koneesta ja mallia on ct-26.
sen remppasin ja kokosin kahdesta itse ja vain tasapainotuksen teetin ammattilaisella. pakopesästä hitsailin kaksi halkeamaa jollain sertanium puikoilla ja en tiedä onko kuinka kestänyt,
kun en ole sen koommin avannut.
kytkinkin joutui heti vaihtolistalle, kun rupesi luistamaan lisääntyneen väännön seurauksena

sitten renkaina käväisi fedima traialit, oli kohtuu hyvät ja helmapalkit kiertää taakse asti


kesällä tuli hommattua noi swamperit 33x13,5x15 ja vinssipuskurin tein jo talvella uusiksi. vinssi on nim jampelin tekemä


ja kun vinssi on laitettu niin sisään kun saa niin tottakai pitää ostaa cooleri ja ruveta survoon sitä liianpieneen tilaan. no kyllä se sinne mahtu lopulta ja tulipahan tehtyä korinkiinnikkeet ja
kaikki uusiksi samalla, kun olivat ruostuneet

ahtoputket menee akkujen alise

tulipahan laitettua myös omavalmiste dumppi

viimesin hankinta oli eteen kytkettävä lukko, jonka seurauksena oli että uudet tml murrokset meni hajalle 3tunnin sisällä siitä,kun oli lukon kytkentä vaijeri asennettu.
se korjaantu asentamalla tml hd murrokset tilalle!

edestä lokarin levikkeet tuli korvattua putkella, joka on osoittautunut aika kestäväksi


moottorikin sai uuden kannentiivisteen, ja venttileiden hionnan.
yllätys oli ettei karstaa näkynyt juuri mitään ja venttileiden seetipinnat oli hyvässä kunnossa.
uudet suutimen tuli kans laitettua ja syöttöpumpun ennakko säädettyä.
oli 10 astetta myöhäsellä kampiakselilta katsottuna!

käyttämätön tehostimen pumppu löytyi kiviseltä
ei ollut kyllä ihan samanlainen


sopi kyllä paikoillensa, kun irrotti säiliön ja muutti laippojen asentoa,
ja siirti vanhasta letkujen paikat. tietoa ei ole mihkää toyotaan se kuuluu alunperin
mutta näkyy toimivan myös hj simpukan kanssa!


sellasta tälläkertaa seuraavaksi voisi suunnitella jakiksen laakerointia tai takaperään jotain luiston rajoittajaa

Vastaa lainaten
  #61  
Vanha 16.12.2007, 11:48
jampeli:n Avatar
jampeli jampeli ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.06
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 789
Perusasetus

Onhan sulla siellä nämä higsteer palikatkin:


Vastaa lainaten
  #62  
Vanha 18.01.2008, 14:56
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

sain tänään pakolämpömittarin asennettua, ja näkyi nousevan johki 420asteeseen täyskiihdytyksessä ylämäkeen
ei kovinkaan paljoo omasta mielestä!

Vastaa lainaten
  #63  
Vanha 18.01.2008, 19:42
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.710
Perusasetus

Lainaus:
quote:
sain tänään pakolämpömittarin asennettua, ja näkyi nousevan johki 420asteeseen täyskiihdytyksessä ylämäkeen
ei kovinkaan paljoo omasta mielestä!

Oho,no aika matalat lämmöt on,mikäs turbo sulla olikaan nyt paikallaan?

Vastaa lainaten
  #64  
Vanha 18.01.2008, 20:07
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

lisää soppaaa... missä se sun anturi on?

mikään ei ole ikuista, mutta kestäisivät nyt edes järkevää käyttöä prkl...
Vastaa lainaten
  #65  
Vanha 18.01.2008, 20:12
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

turbo on ct-26 ja ahtoja 0,9. ja anturi pakosarjaan porattussa reijässä ennen turboo.
savusta oon päätelly että ei viittis ruuvailla mutta ei se lämpöjä näy vie nostavan.

Vastaa lainaten
  #66  
Vanha 21.01.2008, 19:10
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

taas olis edestä yksi lehti poikki. on vähän ruvennu kyllästyttään noitten latien vaihto! eihän se ole sitten kun kolmas kerta kuskin puolelle eteen. muuhinkin kulmin vaihtanut jo kertaalleen.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiluxin rakentelua -71 Maasturiprojektit 10 06.04.2008 15:00
suikeron rakentelua ed Maasturiprojektit 1 22.01.2008 23:04
Rangerin rakentelua gikseri Tekniikka & Jutustelu 24 27.09.2007 09:55
Puskurin rakentelua XJ:hin.. Timo_L Tekniikka & Jutustelu 19 31.03.2007 01:40
Rakentelua paapu Tekniikka & Jutustelu 0 15.08.2003 09:09


Sivu luotu: 13:56 (GMT +2).