Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #7  
Vanha 16.06.2006, 16:37
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Perusajatuksenahan on että pakokaasupulssien tulisi matkata turbiinille mahdollisimman kuumina ja terävinä. Mm. siitä syystä se ahtimen sisäänmenokanava on niin pieni; kuristamalla putkia kaasun virtausnopeus kasvaa kohti turbiinia. Pakosarjan sisäinen tilavuus saisi siis olla niin pieni kuin mahdollista.

Jos oikein haluaa hifistellä, tulisi jokaisen putken olla yhtä pitkä ja osua kollektorissa sellaiseen järjestykseen, että pulssit kiertävät kehää (tarkistakaa sytytysjärjestyksestä) kollektoriin tulevien yksittäisten putkien suista. Lisäksi pakosarjassa esiintyvä lämpöhukka on huono asia, turbiini käyttää myös pakokaasun lämpötilaa energianlähteenä kompressorille. Hyvä kollektori tekee vielä sen, että pulssit eivät virtausnopeuden kasvamisen takia pääse kääntymään väärin päin työntäen pakokaasua toisiin pyttyihin (mikä on riskialtista neloskoneissa, kutoskoneissa on jaettu pakopesä aika ihanteellinen ratkaisu).

Tasapaineahtamista ei harrasteta kuin erittäin kookkaissa moottoreissa, ja se vaatiikin tilavuudeltaan moottorin iskutilavuutta monta kertaa suuremman pakosarjan, jossa pulssit rauhoittuvat ja kaasu saavuttaa tasaisen virtauksen olotilan turbiinin läpi. Turbiinin hyötysuhde on kuitenkin huonompi tällä tavalla, koska pulssien kineettinen energia hukkuu ja pakokaasun lämpötilakin pääsee helposti laskemaan pinta-alaltaan suuren pakosarjan takia.

Materiaaliksi olisi suotava käyttää jotain huonosti lämpöä johtavaa ja kuumassakin verrattain lujaa. Nikkeliä sisältävät metalliseokset ovat hyviä, tosin keraamilla pinnoitettu mustasta raudasta tehtykin ajanee asiansa. Nyrkkipajoilla jätetään yleensä pinnoitteet pois ja annetaan sarjan ruostua rauhassa, tai hitsataan sovitelaipat valurautaan tms. yhtä hilpeää, vaihtelevin tuloksin.

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M;2lt pakosarja Jande O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 19.03.2008 17:33
M: HJ-61 pakosarja Nokisormi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 07.01.2008 16:09
M: JEEP 4.0 pakosarja jeepisti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 07.04.2007 19:34
HJ60 pakosarja osilpi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 30.03.2007 19:28
o: 12h-t pakosarja LÖYTY Jani E O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 16 20.03.2007 22:11


Sivu luotu: 02:41 (GMT +2).