![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Moi, > Ennen mittari kytkettiin laturin ns. paksuimman johdon väliin, nykyään jo normaalit piuhat riittää Eikun vanhanmallinen sarjaan kytkettävä ampeerimittari laitetaan akusta tulevaan "paksuun piuhaan", eli siihen josta autoon tulee kaikki sähkö poislukien startille menevä jööti piuha, ja mahd. sähkövinssin jööti piuha. Eli mittari näyttää akun purkautomisen (esim. poppia kuunnellessä kun kone ei käy) ja akkuun menevän virran ("latauksen") kun akkua on kulutettu ja laturi alkaa sitten täyttämään sitä. Uudenmalliset mittarit laitetaan samaan paikkaan, paitsi että piuhaa ei tarvii kierrättää mittarille kun siihen tulee se pihtivirtamallinen anturi. En heti näkemättä usko että missään autossa olis ampeeri- mittarille oikea kytkentä virtalukon nastoista, silloin kaikki aiton sähköt pitäis kiertää virtalukon kautta ja laturin tehosta riippuen sieltä pitäis kierrättää aika isoa virtaa (luokkaa vajaa 100A). Akuissa olevaa todellista varausta ei näytä suoraan mikään mittari, ellei akussa itsessään ole jonkinlaista "vaurausnäyttöä" (esim. exide ultrissa on jonkinlainen sellainen, mutta mulla näyttää aina vihreää). Jos ampeerimittari näyttää normaalist noin nollaa, laturi toimii ja akut ovat suurinpiirtein täynnä. Heti käynnistyksen jälkeen ampeerimittairn pitäis näyttää jonkin aikaa positiivista lukemaa, kun laturi puskee akkuihin käynnistyksessä kuluneen virran tilalle uutta latausta. Auton ollessa sammuksissa ampeerimittarin pitäis näyttää nollaa; jos näyttää plussaa muttari on rikki, ja jos näyttää miinusta niin jokin kuluttaa virtaa ja akut tyhjenevät ajan kanssa täysin (aika riippuu virran määrästä ja akun kapasiteesista, jos mikään laite ei ole päällä kyse voi olla myös (pienestä) oikosulusta jossain). Volttimittarin pitäis näyttää noin 14-15 volttia kun auto käy, ja luokkaa 12-13 volttia sammuksissa kun akkuja ei pureta. Jos auton käydessä volttimittairn lukema on tai laskee alle 13-14 voltin laturi on rikki tai sähköä kuluu simona (paljon lisävaloja, vinssi tms.). Tarkemmat lukemat riippuu laturin säätimesta ja akun kunnosta jne., yleensä riittää etä seurailee tilanteen/jännitteen olevan "normaali" omana autoon ja käyttötilanteeseen. Mulla on porttaalirangessa normaali halpis yleismittari (9€) volttimittarina, sitää tulee joskus tiirailtua kun ajetaan pimeässä eli kattovalojen kanssa usemapi tunti, erityisesti jos on tarvinnut vinssailla enemmän. Ampeerimittaria ei ole, enkä suunnittele sellaista laittavanikaan. Vanhanmallinen A-mittari jonka läpi kierää virta on paljon suurempi vikamahdollisuus kuin hyödyllisen tiedon näyttäjä (mun mielipide, ei fakta). Sellaisen antorilla varustetun ampeerimittarin voisn kuvitella laittavani jos moinen tipahtaisi syliin ihan ilmattex, mutta en oo silti varma maksaisko asentaminen vaivan. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O:fordin mittari | mauno | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.01.2007 11:28 |
GR:n Mittari | viikinki | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 31.08.2006 07:50 |
Bensa mittari ( Gaz) | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 20.11.2005 17:39 |
ampeeri mittari bj | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 26.06.2005 10:36 | |
mittari heitto | tiipe | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 06.08.2003 13:08 |