Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 22.11.2005, 15:46
jpl jpl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 14.07.04
Sijainti: Salo Märynummi Finland.
Viestit: 430
Perusasetus

Lainaus:
quotelisi ehkä hyvä päästää se ja karkaista uudelleen
Tarkkaanottaen olisi hyvä karkaista ja päästää uudelleen.

Karkaisulla tarkoitetaan toimenpidettä, jolla karkeneva materiaali saatetaan niin kovaksi kuin se menee. Jos materiaali ei ole karkenevaa (lähes puhtaasti rautaa Fe, esim. rakenneteräs), niin sen kovuus ei nouse karkaisussa. Teräksen karkenevuuteen vaikutetaan seostamalla siihen muita alkuaineita kuten kromia, molybdeeniä, vanadiinia jne. Käytännössä karkaisussa kappaleen lämpötila nostetaan n. 900 C ja sammutetaan nopeasti esim. karkaisuöljyyn. Jos kappale on aiemmin karkaistu, se menettää sen tuossa lämpötilan nostossa. Karkaisun jälkeen kappale on kova ja hauras. Tätä ei yleensä haeta, paitsi jossain kulumiskestävyyttä vaativissa sovelluksissa.

Karkaisun jälkeen suoritetaan päästö. Tämän tarkoituksena on "päästää" kappaleen kovuus halutuksi, eli pehmentää kappaletta, jolloin sen sitkeys paranee. Tuo kovuus sitten riippuu täysin käyttötarkoituksesta. Käytännössä päästö suoritetaan nostamalla kappaleen lämpötila n. 200 - 300 C ja jäähdyttämällä hitaasti.

Nuo lämpötilat riippuvat siitä, mitä ja kuinka paljon on seostettu.

Sitten on vielä erotettava läpikarkaisu ja pintakarkaisu.

Läpikarkaisussa koko kappale karkaistaan ja päästetään kaikilta osin samaan kovuuteen. Eli kappale on valmistettu karkenevasta materiaalista.

Pintakarkaisussa ainostaan kappaleen pintakerros karkaistaan ja päästetään haluttuun kovuuteen. Kappaleen sisäosa jää pehmeäksi ja sitkeäksi. Käytännössä tämä tehdään lisäämällä karkenemattoman kappaleen pintaan hiiltä (hiilletyskarkaisu) tai typpeä (nitraus) omassa prosessissaan ja karkaisemalla ja päästämällä se. Näin kappaleen pintaan saadaan kovempi, kulumista kestävä kerros sisäosan jäädessä sitkeäksi.

Hammaspyörät ovat yleensä pintakarkaistuja. Näin hampaan pintaan saadaan kova, kulumista kestävä kerros, mutta hampaan sydän jää sitkeäksi, jotta se kestää siihen kohdistuvan kuorman.

Mikäli lämpökäsiteltyä kappaletta hitsataan, pitäisi se aina lämpökäsitellä uudestaan, jos halutaan alkeperäisten ominaisuuksien säilyvän. Hitsauksessa kappale pääsee, eli pehmenee, joten sen kulutuskestävyys huononee.

HJ61 -90 & LJ70 -89
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kysymyksiä turvakaarista kivinen Tekniikka & Jutustelu 45 28.08.2010 09:28
Kysymyksiä HJ-45:stä burton Tekniikka & Jutustelu 19 16.05.2009 16:04
2LT-II kysymyksiä Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 15 14.08.2006 13:15
Kuvia ja kysymyksiä Elmor Tekniikka & Jutustelu 1 02.07.2004 09:43
Kysymyksiä 86:sta Vuosimallit 1984-1996 0 15.10.2002 09:02


Sivu luotu: 05:40 (GMT +2).