Lainaus:
quote lisi ehkä hyvä päästää se ja karkaista uudelleen
|
Tarkkaanottaen olisi hyvä karkaista ja päästää uudelleen.
Karkaisulla tarkoitetaan toimenpidettä, jolla karkeneva materiaali saatetaan niin kovaksi kuin se menee. Jos materiaali ei ole karkenevaa (lähes puhtaasti rautaa Fe, esim. rakenneteräs), niin sen kovuus ei nouse karkaisussa. Teräksen karkenevuuteen vaikutetaan seostamalla siihen muita alkuaineita kuten kromia, molybdeeniä, vanadiinia jne. Käytännössä karkaisussa kappaleen lämpötila nostetaan n. 900 C ja sammutetaan nopeasti esim. karkaisuöljyyn. Jos kappale on aiemmin karkaistu, se menettää sen tuossa lämpötilan nostossa. Karkaisun jälkeen kappale on kova ja hauras. Tätä ei yleensä haeta, paitsi jossain kulumiskestävyyttä vaativissa sovelluksissa.
Karkaisun jälkeen suoritetaan päästö. Tämän tarkoituksena on "päästää" kappaleen kovuus halutuksi, eli pehmentää kappaletta, jolloin sen sitkeys paranee. Tuo kovuus sitten riippuu täysin käyttötarkoituksesta. Käytännössä päästö suoritetaan nostamalla kappaleen lämpötila n. 200 - 300 C ja jäähdyttämällä hitaasti.
Nuo lämpötilat riippuvat siitä, mitä ja kuinka paljon on seostettu.
Sitten on vielä erotettava läpikarkaisu ja pintakarkaisu.
Läpikarkaisussa koko kappale karkaistaan ja päästetään kaikilta osin samaan kovuuteen. Eli kappale on valmistettu karkenevasta materiaalista.
Pintakarkaisussa ainostaan kappaleen pintakerros karkaistaan ja päästetään haluttuun kovuuteen. Kappaleen sisäosa jää pehmeäksi ja sitkeäksi. Käytännössä tämä tehdään lisäämällä karkenemattoman kappaleen pintaan hiiltä (hiilletyskarkaisu) tai typpeä (nitraus) omassa prosessissaan ja karkaisemalla ja päästämällä se. Näin kappaleen pintaan saadaan kovempi, kulumista kestävä kerros sisäosan jäädessä sitkeäksi.
Hammaspyörät ovat yleensä pintakarkaistuja. Näin hampaan pintaan saadaan kova, kulumista kestävä kerros, mutta hampaan sydän jää sitkeäksi, jotta se kestää siihen kohdistuvan kuorman.
Mikäli lämpökäsiteltyä kappaletta hitsataan, pitäisi se aina lämpökäsitellä uudestaan, jos halutaan alkeperäisten ominaisuuksien säilyvän. Hitsauksessa kappale pääsee, eli pehmenee, joten sen kulutuskestävyys huononee.
HJ61 -90 & LJ70 -89