![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() kiinansorvitEnsin yleinen vastaus tuohon 110V syöttöön. Riippuu rakenteesta. Kaikki missä on nopeudensäätö ovat varustettuja joko pienellä taajuusmuuttajalla tai tuoreemmissa näyttää olevan harjattomia DC moottoreita. Molemmissanäissä vastaus makaa taajarin tai DC moottoriohjaimen virtalähteessä eli näkemättä näitä osia ei pysty sanomaan onko 110V vai 110/230V vehje. Ainoa reitti on kysyä myyjältä. Kaveri osti saman näköisen kiinasorvin. Tämä keksintö oon leimattu YS2260 tyypiksi. Sillälailla hämärä tapaus, että on Vevor "merkkinen", mutta ostos meni Aliexpressin kautta ja toimitus tais olla zekeistä. No toimituksessa hyvää kun tuli EU alueelta niin kolahti ovelle ilman tullausta ja verohässäkkää. Kokemuksia ei vielä laajalti ole, mutta ensimmäinen rasti oli helvetillinen siivoaminen ja säätäminen. Manuaalikin oli rasvattu hyvin. ![]() Tämä yksilö jää pikkasen enempi "hyvä aihio" kuin suoraan ajoon puolelle, Eiköhän tästä vielä ajan kanssa tule työkalu. Hintaluokka (ovelle tuotuna verot maksettuna 1100,-) oli sama mitä tuo sinun katsoma peli kun siihen lisää kulut. Rohkea rotan syö. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() DRO asennus
Pitkän miettimisen jälkeen tuli hankittua pajan sorviin DRO kamat. Miettiminen johtui lähinnä sään kanssa pärjäämisestä kun sorvi on kylmässä tilassa.
DRO on tietenkin kiinankaupasta. Aikani tutkittua tarjontaa tartuin Sino-merkkiseen pakettiin. Lienee jonkinlainen kiinan brandi. Juutuubin oikeat konepajaukotkin näyttävät käyttävän näitä. Asennus alkoi pitkittäiskelkan mittakepin asennuksella. Aikalailla suoraviivainen komma. Keppi runkoon kiinni ja vähän osia jyrsinkoneella, että saa anturin liikkumaan kelkan mukana. Mittakelloa vastaan mittaa oikein. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Poikittaiskelkan asennus
Poikittaiskelkan asennuksesta ei tullut kuvia kun livahti paikoilleen niin helposti.
Mittasauva suoraan kelkan runkoon kiinni. Yhdistetty anturin kiinitys- ja suojapelti päälle ja kiinnitys valmis. Ainoa hankala asia tässä asennuksessa on oakan alle jäävä tila. Leukoja ei saa täysin auki jos kelkka pakassa kiinni (pelti pakan alla). No 100mm pakkahan on vielä tallessa. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Kompound kelkan mittari
Myös kompound kelkkaan (mikä sen oikea suomenkielinen nimitys sitten onkaan) tuli asennettua mittatikku. Tässä sorviaas kun varsinainen pitkittäissyöttö on niin hutoi värkki, että sillä ei alle millin siirtoja tehdä käsisyöttönä. Kartio ym hommien lisäksi kompound kelkalla pystyy tekemään tarkkaa pituus-syöttöä. Tosin vain 100mm kerrallaan.
Mittasauva ja anturi joituivat väkisin säätö- ja lukitusruuvin puolelle mikä aiheutti vähän miettimistä. Paketti kasassa ja lukkoruuviin pääsee vielä käsiksi. |
#5
|
||||
|
||||
![]() DRO kepin lyhennys
Lisähommana tuli tehtyä mielenkiintoinen tutkimus/koe. Voiko optisen DRO mittatikun lyhentää.
![]() Alunperin kompoundiin tarkoitettu 200mm tanko sopikin suoraan poikittaiskelkkaan. Ylimääräiseksi jäi 420mm tanko ja kompoundiin tarvitaan 100mm liike. Ei muuta kuin tutkimaan, tuumailemaan ja keräämään rohkeutta tikun katkaisuun. Päädyn kun sai auki (liimattu kiinni) niin pääsi näkemään mittaradan rakenteen. Ensimmäinen havainto, että rakenne poikkeaa muutamista juutuubista löytyvistä lyhennystarinoista. Ei muuta kuin jyrsinkoneella katkaisupaikkaa auki ja samalla päätyä lopulliseen muotoon. Hyötypuolella lasi suojattu ja tuettu niin hyvin kun pystyy. Timanttilaikka rälläkkään ja säätömuuntajalla pyörimään suht pienillä kierroksilla. Varovasti sitten leikkaamaan. Hyötypuoli meni hyvin, jättöpuolelta lohkes hallitsemattomasti, mutta ei kaukaa. Vaikka on "vain" 5um keppi niin onhan tiheä kuvio lasissa. Ei meinaa oma mikroskooppi riittää sen tutkimiseen. Lyhennyshän onnistui. Vähän joutui jyrsinkoneella modaamaan päätykappaletta kun mittasauva ylettyi ihan rungon päähän asti. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hienoa hommaa. Yhdistääkö tuo nykyaikainen Sino pitkittäiskelkan ja compoundin liikkeet? Eli pysyykö mitta tiedossa, vaikka siirtäisi terää kummasta tahansa? Aikoinaan kun omaani DRO:a hankin ja halusin tuon ominaisuuden, niin joutui tyytymään Machine-DRO.co.uk laatuun kiinan tilauksen sijaan
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Laskin/näyttö on mallia Sino SDS2-3MS ja mittatikut KA300.
Kiinalaisen manuaali on sellainen minkä lukemisessa ja tulkinnassa pitää käyttää vähän mielikuvitusta apuna. Näytön modet on Mill_M, Mill_MS ja Lathe. Missään ei esimerkiksi selitetä Mill M ja MS asetuksen eroja. No sorvin (Lathe) kanssahan tässä touhutaan. Tarkkaan lukemalla ja vähän kokeilemalla löytyy mose missä Z lasketaan Y näyttöön mukaan. Eli: X = pitkittäisliike Y = poikittaiskelkka Z = compound kelkka Käyttäytyy seuraavasti: Z nollaus mykkä Y nollaus nollaa Y ja Z näytöt Y näyttö näyttää aina Y+Z matkat Z näyttä näyttää Z eli compound liikkeen edellisestä nollauksesta Eli osaa laskea yhteen poikittais- ja compound liikkeen. Minkälaiset mittatikut sulla on? Sopiiko suoraan tähän näyttöön. - input TTL (0-5V) kanttiaalto - masiina osaa skaalata 5, 1, 10, 0.1, 0.2 ja 0.5um anturit/mittatikut |